Asus: Dyrare moderkort att vänta 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läkarn:

"...råder det brist på arbetskraft i Kina...", den var ju lite otippad.

Brist på kompetent arbetskraft :)? majoriteten är väl risodlare hahah

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Hur många kineser krävs det för att bygga 22 miljoner moderkort?

Fler än 1.3 biljoner tydligen!!

Å så säger dom att arbetskraften är dyr i sverige!

Så många är vi inte ens på jorden. Kina utvecklas så de kommer inte anställa helt random folk nu antar jag.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

fler och fler kineser börjar ställa högre krav på minimi löner och det finns inte längre lika många kineser som är villiga att arbeta i asus fabrikerna med deras arbetsvilkor.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakuni:

Kan de inte diska kopparna emellan, så flera kan dricka ur samma kopp?

OT: 9000 USD/ton låter inte så mycket i mina öron, betyder ungefär 70kr/kilo, jag trodde att det var betydligt dyrare? Ett moderkort borde väl inte innehålla mer än högst 100g koppar..?

Oj vad jag skrattade ;D (dålig humor kanske? )

Jag tänkte också på det där med hur mycket ett moderkort kan tänkas använda, troligtvis så använder de bara kopparpriset som en anledning att höja priserna lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Med brist på arbetskraft så menas ju brist på horder av nya arbetare.
Var det inte någon annan elekotronikfabrik (som tillverkade Ericsson-grejor) där de bara anställde folk mellan 18-25 år och där de fick sparken när de hade arbetat i 4-5 år eftersom de ansågs bli för långsamma (och utslitna?).
Inte konstigt att fabrikerna har svårt att hitta folk då.

Jag minns en riktigt gammal dokumentär som sa att dom endast fick jobba i fem år och sen fick sparken för att dom annars sågs som en risk.
Risken var att dom skulle börja mobilisera sig och få igång en fackrörelse och starta en strejk och ställa andra krav.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hukke97:

Brist på kompetent arbetskraft :)? majoriteten är väl risodlare hahah

Risodlare, veteodlare, rapsodlare ..same same som de säger
Precis samma som bönder i Sverige, hårt arbetande folk med större arbetsvilja än de flesta i Sverige.

Sverige är ett litet men effektivt land men du ska inte tro att vi står över kineserna. Även fast det finns en stor fattigdom i Kina finns mycket mer, högre och bättre kompetens där än i Sverige. Jag har träffat utbytesstudenterna från Kina som kommer hit och de säger att tempot och inlärningen är mycket långsam här.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disclose:

Fick hem mitt asus Crosshair IV Formula idag, beställde det för en vecka sen, betalade 1678:-
http://i53.tinypic.com/ea36ug.jpg

redan nu på en vecka har det gått upp till 1790:-. http://www.inet.se/artikel/1901844/asus-crosshair-iv-formula

Börjar redan synas och kommer fortsätta stiga.

Eller så tittar du bara på en enstaka leverantör som höjt priset på en produkt. Om man ser på marknaden så har priset fortsatt ner... Komplett t ex tar tre kronor mindre än vad du gav.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=593771

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakuni:

Kan de inte diska kopparna emellan, så flera kan dricka ur samma kopp?

OT: 9000 USD/ton låter inte så mycket i mina öron, betyder ungefär 70kr/kilo, jag trodde att det var betydligt dyrare? Ett moderkort borde väl inte innehålla mer än högst 100g koppar..?

Kan inte annat än att hålla med, kopparpriset har inte stigit något nämnvärt, de har legat ganska stabilt mellan 60-70kr/kilo den senaste tiden. Dessutom småpengar som du säger med tanke på mängden per kretskort. Nä, lite usla ursäkter från stora tillverkare måste jag nog säga.

Permalänk
Medlem

Det är nog inte bristen på arbetskraft som gjort detta utan snarare att Kina infört en minimilön som är ungefär dubbelt så hög som den lön de flesta hade tidigare. ASUS går nog ut med ett sådant politiskt inkorrekt pressmeddelande (och inte andra heller), men det är förmodligen det som "brist på arbetskraft" i realiteten betyder.

Dock är arbetskraftskostnaden och andra kostnader som associeras med fabriken minimal i det totala priset av en produkt, utan det är snarare materialkostnader, och i förlängningen komponentkostnader, som ger de stora prisfluktuationerna.

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Skrivet av gudbrandsen:

om moderkort som kostar 2000kr nu blir 10% dyrare så kommer det kosta 2200kr.
Asus MAXIMUS IV EXTREME kostar 3190kr på Inet om det höjs med 10% så kommer det bli 319kr dyrare..

Blir mycket i längden när företag m.m köper moderkort.

Jag skrev för MIN del, jag betalar nummera aldrig mer än 500:- för ett moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bennyfax:

Risodlare, veteodlare, rapsodlare ..same same som de säger
Precis samma som bönder i Sverige, hårt arbetande folk med större arbetsvilja än de flesta i Sverige.

Sverige är ett litet men effektivt land men du ska inte tro att vi står över kineserna. Även fast det finns en stor fattigdom i Kina finns mycket mer, högre och bättre kompetens där än i Sverige. Jag har träffat utbytesstudenterna från Kina som kommer hit och de säger att tempot och inlärningen är mycket långsam här.

Det var faktiskt inte det jag menade, jag vet att det är är hög arbetsmoral i kina och att större delen av befolkningen har övergått till industri- och servicearbeten men 40% av befolkningen arbetar ändå ännu inom jordbruket så det kanske bara råder brist för tillfället inom just denna sektorn?

Permalänk
Medlem

Årets (aningen för tidiga) aprilskämt?

Skrivet av Hotfuzz08:

Brist på arbetskraft i Kina? Kan det ens hända?

Haha med tanke på att 1/5 av jordens befolkning bor i just Kina så verkar det ju väldigt osannolikt att det är brist på arbetskraft där. Kan vara en av de sämre ursäkterna jag hört på länge, för att kunna kräma in mer pengar. Till och med snäppet värre än ursäkten till att höja oljepriset för att det "börjar ta slut".

Permalänk
Medlem
Skrivet av biggles:

Eller så tittar du bara på en enstaka leverantör som höjt priset på en produkt. Om man ser på marknaden så har priset fortsatt ner... Komplett t ex tar tre kronor mindre än vad du gav.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=593771

Inte för att jag bryr mig så jätte mycket om 3 kr men helt klart har du rätt där.

Tog bara inet som referens då det som sagt va där jag köpte mitt moderkort och för att visa att det har höjts.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

Åh vad bra.. då kan jag ta mer för mitt gamla ASUS mobo då de är dags för bulldozer/sandy bridge? xD

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SammeJ:

Haha med tanke på att 1/5 av jordens befolkning bor i just Kina så verkar det ju väldigt osannolikt att det är brist på arbetskraft där. Kan vara en av de sämre ursäkterna jag hört på länge, för att kunna kräma in mer pengar. Till och med snäppet värre än ursäkten till att höja oljepriset för att det "börjar ta slut".

Bara lite OT:
Du vet att det håller faktiskt på att hända?
Hört talas om Peak_oil?

Sen att så himla många sweclockare har problem att sära på engelskans Biljon är samma sak som svenskans miljard! *facepalm*

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dealerovski:

fler och fler kineser börjar ställa högre krav på minimi löner och det finns inte längre lika många kineser som är villiga att arbeta i asus fabrikerna med deras arbetsvilkor.

Det är lugnt, det finns fler utvecklingsländer att utnyttja

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyBunny:

Jordens undergång är onekligen nära, inom en snar framtid kan man läsa om hur USA blir miljömedvetna..

Ja det inträffar nog lite efter dom har lärt sig gå upprätt...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

"över 9000 dollar per ton"
IT'S OVER NINE THOUSAAAAAAAAAAAAAAAND!

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Skrivet av hakuni:

Kan de inte diska kopparna emellan, så flera kan dricka ur samma kopp?

OT: 9000 USD/ton låter inte så mycket i mina öron, betyder ungefär 70kr/kilo, jag trodde att det var betydligt dyrare? Ett moderkort borde väl inte innehålla mer än högst 100g koppar..?

Haha skön kommentar;D

Visa signatur

Amd Phenom 6 1090t@3.6Ghz, Noctua d-14,Asus 570, Kingstone 4x2 G 1600Mhz, Gigabyte GA-890FXA-UD5, Socket-AM3, CM Silent pro 700W, Chassi: CM 690 II Advanced Svart, Massa fläktar. Windows 7 pro, 64 bitars

Permalänk
Medlem
Skrivet av triob:

Kan inte annat än att hålla med, kopparpriset har inte stigit något nämnvärt, de har legat ganska stabilt mellan 60-70kr/kilo den senaste tiden. Dessutom småpengar som du säger med tanke på mängden per kretskort. Nä, lite usla ursäkter från stora tillverkare måste jag nog säga.

Kopparpriset har snarare legat 45-55 kr de senaste åren men ökat drastiskt 2010 då industrin drog igång ordentligt igen. Många företag sparka folk under krisen och kan inte återanställa och få upp produktionen i samma takt som efterfrågan på marknaden ökar.
Olyckor som den i koppargruvan i Chile gjorde att spekulanter lyckades "skrämma" upp priset ytterligare.

Permalänk
Medlem

Det kanske är så att kineserna också vill ha lön för sitt jobb. Annars gör de något annat i stället, bilar eller så.

Eller kan det vara deras barnbegränsning som börjar att ge effekt. Där får man ha max 2 eller 3 barn innan man blir skickad på läger.

Permalänk
Medlem

Till alla som har problem med att förstå skillnad på miljard och biljon ska jag ge er lite hjälp så att ni inte ser ut som idioter här på forumet: I engelskspråkiga länder som t.ex. USA använder man den korta skalan som inte har ett uttryck för just miljard utan man hoppar upp ett steg till namnet billion som i den svenska skalan räknas som en miljard (10^9 eller 1.000.000.000), en biljon däremot blir trillion på engelska och är 10^12 eller 1.000.000.000.000 och det är dessa summor som USAs statsskuld är uppe i just nu. 14 biljoner dollar i skrivande stund give or take några miljarder vilket motsvarar nästan 100% av bruttonationalprodukten i USA. Gick lite offtopic med vad jag tycker är intressant information och jag hoppas att någon har lärt sig något om tals värden av detta (jag tittar på de två individerna som redan lyckats göra bort sig innan jag postar detta )

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

fler och fler kineser börjar ställa högre krav på minimi löner och det finns inte längre lika många kineser som är villiga att arbeta i asus fabrikerna med deras arbetsvilkor.

Tog två sidor innan nån nämde nått sånnt.
Välfärden ökar och då stiger lönerna. Fler och fler skaffar bilar och vill ha samma saker som vi västerlänningar haft länge. Mycket kommer nog ändras.

Sen vet jag inte var svenskar fått för sig att biljon är nått billion är miljard på engelska, inget annat ^^

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Hahah, skrattade så att jag nästan fick andnöd.
Brist på arbetskraft?! I KINA? ca 1 miljard människor som kan arbeta,
de kämpar ju för att få en anställning i fabriker, arbetskraft brist är något som ASUS hittat på för att höja sina priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyBunny:

Jordens undergång är onekligen nära, inom en snar framtid kan man läsa om hur USA blir miljömedvetna..

Och att Sverige var fyllt av svenskar :ppPPpPp

Kan inte "arbetsbristen" ha att göra med att det inte finns tillräckligt många utbildade/kvalificerade att pilla med moderkort? Antar att folkbristen inte är problemet

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk

Eller så slutar dem stoppa in så himla mycket bling bling som bara kostar pengar när det finns billigare alternativ som gör samma sak.
Men så tänker ju inte tillverkare, utan de tänker bara på $$$

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Skrivet av Aritoc:

Till alla som har problem med att förstå skillnad på miljard och biljon ska jag ge er lite hjälp så att ni inte ser ut som idioter här på forumet: I engelskspråkiga länder som t.ex. USA använder man den korta skalan som inte har ett uttryck för just miljard utan man hoppar upp ett steg till namnet billion som i den svenska skalan räknas som en miljard (10^9 eller 1.000.000.000), en biljon däremot blir trillion på engelska och är 10^12 eller 1.000.000.000.000 och det är dessa summor som USAs statsskuld är uppe i just nu. 14 biljoner dollar i skrivande stund give or take några miljarder vilket motsvarar nästan 100% av bruttonationalprodukten i USA. Gick lite offtopic med vad jag tycker är intressant information och jag hoppas att någon har lärt sig något om tals värden av detta (jag tittar på de två individerna som redan lyckats göra bort sig innan jag postar detta )

Ifall du inte förstod det så var mitt inlägg menat att göra mig lite lustig över killen som skrev biljoner från början. Att 1.3 biljoner inte skulle räcka till. Skulle förstås ha citerat det men men det är inte lätt att vara rolig på nätet

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hukke97:

Det var faktiskt inte det jag menade, jag vet att det är är hög arbetsmoral i kina och att större delen av befolkningen har övergått till industri- och servicearbeten men 40% av befolkningen arbetar ändå ännu inom jordbruket så det kanske bara råder brist för tillfället inom just denna sektorn?

Nej, det tror jag inte heller du gjorde i grund och botten. Vi driver alla med andra folk och tvärtom och ditt inlägg speglade bara en vanlig allmän syn på kineserna men det är kanske dags att förändra detta?
Jag ville bara poängtera att Kina har utvecklats och kommer förmodligen att bli den ledande världsmakten. Om några år har de störst världsekonomi och allt fler i väst kommer söka sig till öst. Kompetens finns precis som det gör i Sverige, ändå är många tjänster lediga och behöver tillsättas. Bristen beror inte på att det finns många risodlare (bönder). Det finns tillräckligt många icke bönder som skulle kunna utbilda sig i området.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Och att Sverige var fyllt av svenskar :ppPPpPp

Kan inte "arbetsbristen" ha att göra med att det inte finns tillräckligt många utbildade/kvalificerade att pilla med moderkort? Antar att folkbristen inte är problemet

Problemet i Kina är att företagen skriker efter arbetskraft så en anställd är bara ett par månader på varje företag innan de flyttar vidare till ett annat som erbjuder högre lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiskpinnar:

Biljoner? Det är väl 1,x miljarder

hahaha ja! ibland blir de lite knas

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10