Permalänk
Skrivet av Victor50000:

Har redan testat med ett minne, har 8 pins ja.
Testat det du sa, men problemet kvarstår :/

I blåa banken? Dimm1?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av Fidel Castro:

Har du lossa 24pins och 8 pins och satt tillbaks dem?...dessutom kollat ström till graffet?
Har hjälp många här och vanligaste felet är felmontage....kablar ej i eller inte ordenltigt i....eller felaktigt monterade komponenter...
Hade en kille som glömt ta bort plastskyddet som skyddar socket....monterade processorn rakt på plastskyddet och spände därefter på cpufläkten....sedan juxade vi länge med felsökning tills jag föreslog ommontering av cpu....då märkte han felet....de flesta pinsen var böjda...fick bli en ny processor:(

Alla kablar sitter i helt rätt, det är jag säker på. Har tagit ut - in alla ett par gånger redan.
Är nästan helt säker på att jag inte gjort något "klassiskt" fel, som att glömma distanserna eller glömma att ta bort plastskyddet för cpu-sockeln.. Även om detta är/var mitt första bygge så har jag kollat en del guider på internet innan och så tog jag det lungt och försiktigt.
Börjar tro att moderkortet är dött faktiskt, psun har jag testat så den funkar.

Finns det något sätt att säkerhetsställa om moderkortet funkar?

testade minne i dimm1 blå banken, ja.

Tack alla för svar!

Permalänk
Medlem

classe58

har du kollat jumper jbat1

Permalänk
Medlem

om du har någon annan dator så är det ju bara att testa alla dela i den och se om det funkar om inte så är det ju moderkortet eller processorn och då är det väl bara att skicka tillbaka på garantin =(

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Tips på lösning: Skaffa ett chassi!
Om du *måste* köra datorn utan chassi (ingen aning varför), lägg moderkortet på kartongen det kom i. Chassit är till för att skydda mot oönskade strömmar och statisk elektricitet. Kan inte tänka mig att du är så fattig att du inte har råd att köpa ett chassi, finns på Kjell & Co för typ 300 spänn.

Beställde ett men var trasigt när det kom så måste vänta på och få ett nytt. Och nej så fattig är jag inte. Nu är den uppe utan chassi och funkar finfint.

Permalänk
Skrivet av dookie95:

om du har någon annan dator så är det ju bara att testa alla dela i den och se om det funkar om inte så är det ju moderkortet eller processorn och då är det väl bara att skicka tillbaka på garantin =(

ingen annan dator jag kan testa i nej.

som sagt det saknas 1 pin i min 24 pin till moderkortet, är det normalt? lite skumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Victor50000:

ingen annan dator jag kan testa i nej.

som sagt det saknas 1 pin i min 24 pin till moderkortet, är det normalt? lite skumt.

nä så här ska det se ut

bild1

bild2

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Victor50000:

ingen annan dator jag kan testa i nej.

som sagt det saknas 1 pin i min 24 pin till moderkortet, är det normalt? lite skumt.

Hade du googlat istället för att fråga om samma sak igen, hade du sett att -5V togs bort från ATX-standarden för ett antal år sedan. Alltså är den kabeln borttagen på nyare agg.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Hade du googlat istället för att fråga om samma sak igen, hade du sett att -5V togs bort från ATX-standarden för ett antal år sedan. Alltså är den kabeln borttagen på nyare agg.

fick 2 olika svar, men litar på dig

Permalänk

Tog av processor-kylaren (hyper 212 plus) och tog ut - in processorn. Den satt som den ska. Satte på orginalkylaren för att prova och tog ut - in minnerna och grafikkortet igen. Startar datorn och fläktar, en lampa på moderkortet etc. går igång i ca. 5 sekunder, sen lägger det ner. Efter ca. 5 sekunder går allt kort igång igen nån sekund bara och lägger ner. Sen går allt igång för fullt, processor-kylaren låter som den går upp på 100% istället för kanske 50% och den här gången stängs den inte ner utan fortsätter tills jag stängar av strömmen. Får ingen boot dock :/

Någon som har nån ide vad som är fel? Är ju ett litet framsteg mot innan iaf, vet inte varför
Är det kanske processorn som är doa?

Permalänk

När du startar den nu...går den alltid tills du stänger ned den....eller stängs den ned efter 5 sek fortfarande?
Det att du inte får boot är troligtvis ett annat fel...men det tar vi sedan...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av Fidel Castro:

När du startar den nu...går den alltid tills du stänger ned den....eller stängs den ned efter 5 sek fortfarande?
Det att du inte får boot är troligtvis ett annat fel...men det tar vi sedan...

Nej först när jag startar den så startar fläktar mm. och 3/4 lampor uppe på moderkortet lyser blått. Sen efter kanske 5-6 sekunder går den ner. Efter ca. 5 sek går datorn igång igen men bara i nån enstaka sekund, samma lampor/fläkthastighet som förut. Helt av några sekunder igen och sen så går alla fläktar igång för fullt, låter som cpu-fläkten går upp på 100%. Bara en lampa på moderkortet lyser då, den längst till vänster. Detta håller på tills jag stänger av elen på psun.

btw har inget grafikort i denna dator just nu, provar att det funkar bra i en annan, vilket det gjorde.

Permalänk

Svar från inet när jag beskrev mitt problem:

Hejsan Victor!

Det låter som att du har någon kortslutning i systemet, jag skulle rekommendera dig att montera ut moderkortet och lägga detta på moderkortskartongen.

Därefter kopplar du in allt där och drar strömsladdarna ifrån lådan till moderkortet, detta för att säkerställa eventuella kortslutningar i systemet.

Koppla även i samband ut alla kontakter samt instickskort för att kontrolla så att det inte är dessa som sitter dåligt i sina platser.

Med vänliga hälsningar
Andreas H
Tekniker

Kontakter och instickskort har jag ju checkat säker 10 ggr, men det andra tänkte jag testa ikväll!

Permalänk

Har ett liknande problem. Samma CPU men moderkortet är Asus P7P67 EVO. Har provat att starta om CMOS men CPU-leden lyser fortfarande rött varje gång den för nån sekund startar och sen stannar.

Permalänk
Medlem

Om det blir ungefär så här ( http://www.youtube.com/watch?v=sPxONfawLYU ) när du startar din dator så hade jag samma problem. När jag hade byggt klart min dator så fungerade den felfritt i ungefär 2 veckor innan den bestämde sig för att jävlas, den uppförde sig som på videon tills jag bröt strömmen. Jag trodde först att det var något problem med PSUn men efter att ha kollat med en annan PSU så var det inte det som var problemet. Jag beställde sedan hem ett nytt moderkort och det visade sig vara det som var problemet eftersom med det nya moderkortet så fungerade datorn utmärkt. Det gamla skickade jag tillbaka och fick tillbaka pengarna för det.

Permalänk

Ungefär så ja, kruss. Fick du också ta i otäckt mycket för att få ner CPU-klammern? Och det där knastrandet? Andra har fått det utan problem tydligen, men...

Hur går RMA av hårdvara till i Sverige?

Permalänk

mitt problem liknar också det som visas på filmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FråMalung:

Ungefär så ja, kruss. Fick du också ta i otäckt mycket för att få ner CPU-klammern? Och det där knastrandet? Andra har fått det utan problem tydligen, men...

Hur går RMA av hårdvara till i Sverige?

Om jag minns rätt så tror jag faktiskt att jag fick ta i extra mycket för att få ner den, men det var bara på gigabyte kortet (det som jag bytte ut). Det nya jag köpte var ett P6TD Deluxe från Asus och där behövde man inte ta i för att få ner CPU-klammern.

Permalänk

Låter lite som om Victor 50000 och jag borde skicka in moderkorten och få nya. Men hur vet man om CPUn och/eller PSUn också är körda?

Permalänk
Skrivet av FråMalung:

Låter lite som om Victor 50000 och jag borde skicka in moderkorten och få nya. Men hur vet man om CPUn och/eller PSUn också är körda?

Har felanmält till inet nu, dom tyckte jag skulle skicka in moderkort + cpu och minnen. Så jag gör så!
PSUn går att testa, gjorde jag, sök på youtube!

Permalänk
Medlem

Har varit med om ett liknande problem vid ett bygge, fick montera det mesta mellan två datorer för att utesluta vad det var fel på.

Visade sig att det var moderkortet det var fel på.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk

Köpte mina grejer från Alinas nätbutik, vet ni om de är bra på RMA/ersätta grejer?