Permalänk
Medlem
Skrivet av tjompa37:

sjukt snyggt . har själv en dynaco sca 35 med hammond trafos. Ser ut var det i ditt bygge... Men en sak jag skulle vilja fråga. själv har jag "bara" ca 17.5 watt full effekt ultralinjär (enligt vissa tester bara sant när man kört och mätt en kanal i taget annars bara ca 2x 10 watt stereo) i min och jag är mer än nöjd med volymen så vad tro ni/du om två monoblock el84 pp pentod ecc83 ingång? Är nöjd om det lirar vällljud upp i mot 7 watt och totalt 10 watt full effekt . El 84 verkar ju räcka till det mesta och kostar inte en "förmögenhet". jag har just tänkt mig denna typ av låda som känns lite vintage . Men jag kommer att ha alla säkrings hållare synliga på locket, point to point lösning och så klart grid choke.

RÖRwatt går ju ALDRIG jämföra med "vanliga" uppmätta watt, vår lirar ju upp till ca 13watt som klass A,dock har jag otroligt svårt att se att man behöver många fler rörwatt då vårt slutsteg Triod kopplat nästan "straffar" mina tungdrivna gamla högtalare med 12" bas och 2 mellan och disk.

Vi har faktisk aldrig testat EL84 rör, men däremot EL34 och där spöar ju KT88 stort.

Hur mkt har du tänkt lägga på en rörförstärkare?
Klarar du dig på 8-10w rörwatt så borde du kika på vårt nästa bygge med SE stärkare som kommer hammna på ca 12000 kr tot.

Skrivet av tjompa37:

I nätdelen är alla nästan alla kablar tvinnade/flätad men inte i förstärkar delen :S
ingen slump att trådarna i nätverk sladd mfl är tvinnad .Det är för att slippa störning/knäpp och oljud

Sant. Det är kablarna till glöden som måste vara tvinnade hårt,och det är dom även i lådan.

Skrivet av tjompa37:

gav just full pott poäng för att det är så jävla snyggt att jag skulle förvänta mig en prislapp på 28-40 tusen för den . inget katt skit precis men tvinna sladdar! kul i jul börja med det nu hehe

Tack:), tvinna sladdarna gör man just för att slippa massa konstiga störningar
Jämför man med dom delar vi har i vår så ligger utpris i butik runt 38.500 kr för en som har sämre grejor, och fulare chassi, det är närmast vi kommit vår.

Skrivet av tjompa37:

nä den blå knappen skär sig faktiskt. går mig att tänka på billiga china rör prylar. gammal pilot switch skulle vara grymmare och rören indikerar ju om att den är på .

Tyvärr återspelar inte bilderna varken finishen på träbygget eller den blåknappen som dom borde.
Det blåa skenet går enkelt att dimma om man så vill. Har du länkt till en "pilotswitch" du menar?
Skulle vara kul att se då vi inte har hugget i sten hur dom andra vi bygger ska se ut?

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

Jag har en mycket stramare budget då jag hade en se förstärkare på hela 2x 2 watt som spelade tillräckligt för att kunna reta grannar. Jag kommer få ihop ett mono block för max 2 tusen men då beställer jag alla prylar från staterna via e-bay kolla där hittar du allt från nya 300b rör till vintage kondingar från forna sovjet . Watt är alltid watt men visst tycker också jag att rör lirar med mera tight och tryck i basen och diskanten kan ju få öronen att gå i bitar om man vrider på nära fullt men ändå låta rätt bara man går till rummet brevid. Här två länkar till vippströmbrytare https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=35-209-25&t...
http://www.shutterstock.com/pic-48956446/stock-photo-silver-s...

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan

Permalänk
Medlem

Säker på att ni gjort en bra kretslösning men Grid Choke sitter in 99 procent av svin dyra och eller bra rörstärkare. Förstärkaren behöver inte bli svindyr men en Grid Choke kostar mellan 500 och 2000kr per kanal . Kolla e bay där finns dem för överkomliga priser . Annars så undrar jag varför så viktigt att tvinna glödtråden (hårt) ?

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjompa37:

Jag har en mycket stramare budget då jag hade en se förstärkare på hela 2x 2 watt som spelade tillräckligt för att kunna reta grannar. Jag kommer få ihop ett mono block för max 2 tusen men då beställer jag alla prylar från staterna via e-bay kolla där hittar du allt från nya 300b rör till vintage kondingar från forna sovjet . Watt är alltid watt men visst tycker också jag att rör lirar med mera tight och tryck i basen och diskanten kan ju få öronen att gå i bitar om man vrider på nära fullt men ändå låta rätt bara man går till rummet brevid. Här två länkar till vippströmbrytare https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=35-209-25&t...
http://www.shutterstock.com/pic-48956446/stock-photo-silver-s...

Ok det var sådana brytare du menade. jag tycker dock inte dom passar in på vårt bygge men den sista var ganska snygg.

Skrivet av tjompa37:

Säker på att ni gjort en bra kretslösning men Grid Choke sitter in 99 procent av svin dyra och eller bra rörstärkare. Förstärkaren behöver inte bli svindyr men en Grid Choke kostar mellan 500 och 2000kr per kanal . Kolla e bay där finns dem för överkomliga priser . Annars så undrar jag varför så viktigt att tvinna glödtråden (hårt) ?

Grid Choke är det ganska olika åsikter om det spelar bättre eller inte, vår push pull har motstånd istället.
Den nya SE stärkaren ska vi köra ccs .
Tvinna glödtråd gör vi för vi kör växelspänning och tvinnar man kablarna så ska det hjälpa till att förhindra glödbrumm.

Tack för dina frågor och åsikter,fortsätt gärna med det

mvh
Henke

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

Jo du har nog rätt i att detta med gride choke är en smak sak.Säkerligen subtilt om man gillar det eller inte.Jag har faktiskt mest läst vad försäljare av dem säger ,Och självklart tycker dem att det är det absolut rätta... Jag kommer nog till att börja med hoppa över gride choke sedan pröva billigaste varianten i min sca 35 som faktsikt låter väldigt bra, Framför allt med digital ljudkälla men som gärna får låta ännu bättre.Men först så ska bygga egen och blir jag nöjd med den så kommer jag bygga ett block till och försöka nöja mig med det :p.jo jag tycker den se amp jag har låter mycket bättre än pp men saknar bas att tala om under ca 100hz ps: Så jävla kul med rör så jag tror att jag håller på bli knäpp .

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Henrik29;10726846"]Ok det var sådana brytare du menade. jag tycker dock inte dom passar in på vårt bygge men den sista var ganska snygg.

Den första är ju inte monterad och retuscherad som den sista som knappast ser verklig ut . Men den sista har nog snyggare linjer ,Fråga är om den finns på riktigt Kommer nog själv använda den från elfa. Långt kvar dit, Denna månad har jag bara köpt socklar och top plattan. Ska borra upp alla hål montera socklar denna månad sedan gå vidare först i mars .Man ska inte ha bråttom då blir det lätt hafsigt

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan

Permalänk
Medlem

här har du en point to point kt88 se för 300 pund. Det priset spöar stort( trafos behöver inte vara dyra om man har egen firma och kunskapen för att linda dem själv ) inte så säker på att kt66 77 88 har mer än mera watt. Subtilt om det spöar i ljudkvalitet men visst det säger en del kt88 ägare om 300b ägare också . Hur som jag har några el84:or över när jag köpt nya till sca-35 stärkaren så redan bestämt mig.
fått hem lite prylar så blir att föra över layout på topplocket, fixtur för att borra upp alla hål sätta dit rörsocklarna . Önskar jag hade mera maskiner. fan kanske skulle börja skriva mer om detta på hi-fi forumen . Där får man säkert pepp av flera och framför allt goda råd

Vi har faktisk aldrig testat EL84 rör, men däremot EL34 och där spöar ju KT88 stort.

Hur mkt har du tänkt lägga på en rörförstärkare?
Klarar du dig på 8-10w rörwatt så borde du kika på vårt nästa bygge med SE stärkare som kommer hammna på ca 12000 kr tot.

Sant. Det är kablarna till glöden som måste vara tvinnade hårt,och det är dom även i lådan.

Tack:), tvinna sladdarna gör man just för att slippa massa konstiga störningar
Jämför man med dom delar vi har i vår så ligger utpris i butik runt 38.500 kr för en som har sämre grejor, och fulare chassi, det är närmast vi kommit vår.

Tyvärr återspelar inte bilderna varken finishen på träbygget eller den blåknappen som dom borde.
Det blåa skenet går enkelt att dimma om man så vill. Har du länkt till en "pilotswitch" du menar?
Skulle vara kul att se då vi inte har hugget i sten hur dom andra vi bygger ska se ut?[/QUOTE]

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan

Permalänk
Medlem

missade länken till den kt88 förstäkaren i förra inlägget http://www.hifiandaudio.com/se88i.htm

Vi har faktisk aldrig testat EL84 rör, men däremot EL34 och där spöar ju KT88 stort.

Hur mkt har du tänkt lägga på en rörförstärkare?
Klarar du dig på 8-10w rörwatt så borde du kika på vårt nästa bygge med SE stärkare som kommer hammna på ca 12000 kr tot.

Sant. Det är kablarna till glöden som måste vara tvinnade hårt,och det är dom även i lådan.

Tack:), tvinna sladdarna gör man just för att slippa massa konstiga störningar
Jämför man med dom delar vi har i vår så ligger utpris i butik runt 38.500 kr för en som har sämre grejor, och fulare chassi, det är närmast vi kommit vår.

Tyvärr återspelar inte bilderna varken finishen på träbygget eller den blåknappen som dom borde.
Det blåa skenet går enkelt att dimma om man så vill. Har du länkt till en "pilotswitch" du menar?
Skulle vara kul att se då vi inte har hugget i sten hur dom andra vi bygger ska se ut?[/QUOTE][/QUOTE]

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjompa37:

här har du en point to point kt88 se för 300 pund. Det priset spöar stort( trafos behöver inte vara dyra om man har egen firma och kunskapen för att linda dem själv ) inte så säker på att kt66 77 88 har mer än mera watt. Subtilt om det spöar i ljudkvalitet men visst det säger en del kt88 ägare om 300b ägare också . Hur som jag har några el84:or över när jag köpt nya till sca-35 stärkaren så redan bestämt mig.
fått hem lite prylar så blir att föra över layout på topplocket, fixtur för att borra upp alla hål sätta dit rörsocklarna . Önskar jag hade mera maskiner. fan kanske skulle börja skriva mer om detta på hi-fi forumen . Där får man säkert pepp av flera och framför allt goda råd

300 pund är billigt,men jag hittar ingenstans där det står vad det är för delar i den. Vi skulle också kunna bygga en billig rörförstärkare om vi vill,men det är inte det som det handlar om för oss.

Vi har valt en linje där vi vill ha bra och beprövade grejor när vi bygger, och då kostar det mer.
Jag har svårt att tro att det är så många som lindar sina trafos skjälva när det finns folk som tom hör skillnad om det är Hammond eller Lundahls trafos.

Vår Single Ended kommer vi köra Lundahls trafos i och då kostar det helt enkelt mer.

Klart du ska skriva på Hifi forum,då får man ju massa feedback och råd

Kolla även vår hemsida (länk i min sign),där finns det ett forum som vi kommer lägga ut våra byggen på,där kan du komma in och diskutera dina byggen med oss med:)
Dock är sidan under uppbyggnad ännu så du får ta den som den är:)

mvh Henke

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

både och vad gäller linda egna trafos.Det kan man göra med suveräna resultat men då krävs det att man vet hur det fungerar ... Det gör inte jag, Inte mer än grunden varje fall . Men om man kan så blir det sjukt mycket billigare än Lundahls som är knappast gratis...Så det skulle vara värt att lära sig . Jag har hittat billiga som tydligen ska stå sig mot Hammond enligt flera som prövat dem, Finns för både se och pp. http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3004674633...

Skrivet av Henrik29:

300 pund är billigt,men jag hittar ingenstans där det står vad det är för delar i den. Vi skulle också kunna bygga en billig rörförstärkare om vi vill,men det är inte det som det handlar om för oss.

Vi har valt en linje där vi vill ha bra och beprövade grejor när vi bygger, och då kostar det mer.
Jag har svårt att tro att det är så många som lindar sina trafos skjälva när det finns folk som tom hör skillnad om det är Hammond eller Lundahls trafos.

Vår Single Ended kommer vi köra Lundahls trafos i och då kostar det helt enkelt mer.

Klart du ska skriva på Hifi forum,då får man ju massa feedback och råd

Kolla även vår hemsida (länk i min sign),där finns det ett forum som vi kommer lägga ut våra byggen på,där kan du komma in och diskutera dina byggen med oss med:)
Dock är sidan under uppbyggnad ännu så du får ta den som den är:)

mvh Henke

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan

Permalänk
Inaktiv

Jag saknar ord...underbart bygge, helt enkelt!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag saknar ord...underbart bygge, helt enkelt!!

Tackar tackar ett par månader senare:) Vi har mer byggen på g,håll utkik

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

Riktigt stiligt!

Visa signatur

Monitor: C49RG90S CPU: i9-10900K GPU: GTX 3080

Permalänk
Medlem

Oh, vackert! Blir sugen på att göra något liknande (:
Ursäkta dum-frågan, men vad har de två transformatorerna i stärkardelen för uppgift?

En femma får du helt klart!