Bärbar för icke krävande spel,surf,photoshop (vilken som helst) etc

Permalänk

Bärbar för icke krävande spel,surf,photoshop (vilken som helst) etc

Behöver inte en bärbar precis men det verkar mycket roligare (t.e.x att kunna ta med den till skolan).

- Runt 13 tum men inte så tjock
- Minecraft beta (betalda) ska flyta på bra (grafik spelar ingen roll så länge det flyter på bra)
- Klara wow catalysm på lägsta inställningarna
- Win 7
- Hög upplösning
- inte låta alltför mycket...
- Hyfsat snabb
- Photoshop, vilken som helst funkar bra (gammal CS eller elements)

Detta kan ju knappast vara några höga krav eller?...
Vad behöver man betala för att få något sådant?

Permalänk
Medlem

Minecraft är mer krävande än man kan tro xD

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk

Verkligen Kan ju köra det hyfsat på min dator i win xp (20år gammal dator) men det laggar lite smått ändå i lägsta inställningarna xD

Permalänk
Medlem

jag har precis beställt en sådan här: https://www.alina.se/Produkt.aspx?r=ko&T2=M3594MS#prodinfo (billigast på prisjakt just nu + seriös butik)
i5 CPU och hyggligt grafikkort i en 13" för det här priset är ruggigt bra! Har sett siffror på runt 4500 poäng i 3DMark 06, ~1500 i Vantage. vilket är helt ok i mina ögon. Har läst alla tester jag hittat, och förutom det vanliga med dålig betraktningsvinkel på skärmen och fingeravtrycksmagnetisk färg så verkar den vara riktigt bra, speciellt för detta pris...

Kan ge ett utförligt test när jag fått den om du är intresserad. (inkl Minecraft benchmark!)

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Skrivet av SweZor:

jag har precis beställt en sådan här: https://www.alina.se/Produkt.aspx?r=ko&T2=M3594MS#prodinfo (billigast på prisjakt just nu + seriös butik)
i5 CPU och hyggligt grafikkort i en 13" för det här priset är ruggigt bra! Har sett siffror på runt 4500 poäng i 3DMark 06, ~1500 i Vantage. vilket är helt ok i mina ögon. Har läst alla tester jag hittat, och förutom det vanliga med dålig betraktningsvinkel på skärmen och fingeravtrycksmagnetisk färg så verkar den vara riktigt bra, speciellt för detta pris...

Kan ge ett utförligt test när jag fått den om du är intresserad. (inkl Minecraft benchmark!)

Tack för tipset! Ja gör de

För övrigt har jag kollat runt lite på laptops och jag undrar om det är stor marginell skillnad på i5 och i7... Jag är nog lite påverkad av allt snack runt i7 så jag tänker ba "MÅSTE... HA... INTEL I7!!!!!!...." fast jag egentligen inte behöver det... Samt håller datorn längre om man köper en dyrare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basketnisse:

Tack för tipset! Ja gör de

För övrigt har jag kollat runt lite på laptops och jag undrar om det är stor marginell skillnad på i5 och i7... Jag är nog lite påverkad av allt snack runt i7 så jag tänker ba "MÅSTE... HA... INTEL I7!!!!!!...." fast jag egentligen inte behöver det... Samt håller datorn längre om man köper en dyrare?

Ang i5/i7: Nu är jag nog ute på lite djupt vatten, men jag tror att skillnaden inte är gigantisk mellan i5 och i7, och antagligen inte värt dom extra slantarna. billigaste laptopen med i7 på prisjakt kostar nästan 8000kr, och då är den ändå från Asus budget serie (K-serien). Tror att du får grymt mycket bättre prestanda för pengarna om du köper en i5 istället och satsar lite mer på grafikkort och ram.

Ang Hållbarhet vs pris har det en indirekt verkan. En dyrare dator är ofta byggd med bättre material och håller därför högre kvalitet, men inte alltid. Det bästa man kan göra är att känna på datorn fysiskt, om den känns robust eller plastig och flexig. kolla även supportforum om du hittar många som har problem med datormodellen du letar efter. Sen finns det ju tester/studier också: Som detta t ex...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk
Medlem

Sry för dubbelpost, men här kommer en mini-review av Lenovo IdeaPad Z360.

Utseende: Blanksvart lock med blankpolerat borstat stål-look inuti, riktigt snyggt och cleant.
Chassi:
Tangentbord: Grymt skönt, bästa laptoptangentbord jag använt faktiskt.
Prestanda: Grafiken är väl inte direkt något att hänga i julgranen, men det fungerar till äldre spel och hårdvaruaccelererad film. Processorn känns snabb och bra, men blev omsprungen av min stationära C2D E8400 3ghz i HyperPi, skillnaden var väl runt 1.5s tror jag.
Touchpad: Bra om än något sträv, jag föredrar själv känslan i de av den gammeldags, nerfällda, mattsvarta typen.
Ljud: Fläktljudet är stabilt och bra utan missljud, kan sänkas med en touchknapp bredvid ena högtalaren. Högtalarna avger ett klart och bra ljud utan prassel eller störningar samt med något mer bas än vad jag är van med från andra bärbara. Ljudet från kontakten är bra, inget gnissel vid scrollning eller liknande.
Anslutningar/Nätverk: Wifin fungerar bra, lite synd att det trådade inte har stöd för gigabit. Blåtand och e-sata samt HDMI har jag inte testat, men det är bra att dom finns. tre USB portar är väl standard på bärbara i den här storleken.

Kan även meddela att Minecraft flöt på bra så länge man ställde ner rendering distance en aning, det verkar inte som att java är krävande nog för grafiken för att Optimus ska ändra grafikläge...

Plus och Minus:
+ Utseende
+ Batteritid (Det finns nVidia Optimus även om det inte står nånstans på varken Alina eller Prisjakt)
+ Storlek. 13" verkar vara sweetspoten för en vettig laptop som man kan arbeta vid en längre stund men ända ha en portabel dator.
+ CPU
+ Bra anslutningsmöjligheter
+ Bra webkamera, även i ganska så mörka rum
+ Vikten
+ DVD brännare är sällsynt i en 13"

- Grafikkortet
- Alla dessa jäkla klistermärken under tangentbordet!
- Bara 10/100 ethernet.
- Blank skärm är värdelöst om man sitter med ett fönster bakom sig...
- Alla dessa fingeravtryck. blank plast är verkligen jobbigt att hålla rent...

Har du några fler frågor är det bara att fråga!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU