Permalänk
Medlem

Köp av bärbar dator ASUS G53

Hej.
Jag hade tänkt att byta upp mig till en nyare bärbar, har läst runt mycket och det lutar åt en Asus G53 http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=2617426&hbx_CMP=AFC-05&SearchString=g53#itab.2617426.2
Har för tillfället en Dell Iinspiron 1564 CPU intel i3 M330 2,13 GHz, Grafik ATI Mobility Radeon HD 4300 512Mb, 4Gb ram

Men jag skulle vilja ha hjälp av er kunniga med 2 saker.

1. Hur mycket kommer skillnaden bli i spel mellan G53an och min gamla i tex WoW, kör även lite black ops men på min stationära är det ett spel som G53 klarar?

2. Har sett att det ska komma ut en G53sw men har inte sett någon spec på en sådan eller något datum, huvud fråga ska man vänta på den istället?

Tack på förhand
Mvh Henrik

Permalänk

Grym dator för pengarna nu och den kostar nu bara 10495:- här. http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=ddsc&T2=G53JW-SZ154V

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av henrikw2:

Hej.
Jag hade tänkt att byta upp mig till en nyare bärbar, har läst runt mycket och det lutar åt en Asus G53 http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=2617426&hbx_CMP=AFC-05&SearchString=g53#itab.2617426.2
Har för tillfället en Dell Iinspiron 1564 CPU intel i3 M330 2,13 GHz, Grafik ATI Mobility Radeon HD 4300 512Mb, 4Gb ram

Men jag skulle vilja ha hjälp av er kunniga med 2 saker.

1. Hur mycket kommer skillnaden bli i spel mellan G53an och min gamla i tex WoW, kör även lite black ops men på min stationära är det ett spel som G53 klarar?

2. Har sett att det ska komma ut en G53sw men har inte sett någon spec på en sådan eller något datum, huvud fråga ska man vänta på den istället?

Tack på förhand
Mvh Henrik

Rekommenderar att du beställer härifrån isåfall 10495:- fraktfritt! http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=qs&T2=G53JW-SZ154V

1. Du kommer nog uppleva en markant skillnad .. Se denna "Grafikkorts topplista för laptops" http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-...

GTX 460m som sitter i den datorn ligger på 20: onde plats.. kortet du har nu ligger på (Hittade inte ditt kort men HD4330 ligger på 186:e plats) .. Du får iaf en bild av hur stor skillnaden är

2. Nja alltså du tänkte för Sandy Bridge? Eftersom det är samma grafikkort så kommer det mest troligt inte vara värt det då dom datorerna kommer kosta minst 3000mer gissningsvis med dessa reapriser.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för bra svar otroligt snabbt gick det också det här forumet är ju guld.

Det finns ingen möjlighet att sw moddelen kommer ut med ett nyare grafikkort?

Någon som vet när det kommer ut någon bärbar med bättre grafik kort för runt 14k?
Tycker att det är väldigt dålig info på nätet om när nya moddeler kommer och vad dom innehåller i hårdvara.

Permalänk
Medlem

Det kan hända när som helst. Dock är det ju sagt att de värre sandy bridge-modellerna ska komma ut andra halvåret 2011. Om de uppgraderar grafikkorten så borde det kunna vara till den lanseringen. Det är ju bara en gissning givetvis.

SKulle du välja en G53 så lär du inte bli besviken. Jag tog en sån och är riktigt nöjd. Kör alla spelen jag testat hittills utan problem.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Är det någon som har testat black ops på denna dator?
Tacksam för snabbt svar ska till alinas butik på onsdag och förmodligen göra ett köp
Mvh

Permalänk
Medlem

Black Ops flyter bra på 1920x1080, dock utan AA och skuggor. Allt annat på högsta eller auto. Det kan säkert se bättre ut, men jag tyckte det såg riktigt najs ut iaf.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar, hur funkar det med AA X4 lägre upplösning?
Beklagar oturen med din asus riktigt tråkigt det där hoppas dom kan fixa en normal laddare åt dig iaf

Ska man köpa till ett 4GB ram när man ändå håller på?
Eller är det meningslöst?

Permalänk
Medlem

Laddaren löser sig på ett eller annat sätt, och pixlen är som den är, men som sagt, den syns egentligen inte.

Jag kan testa något lägre med 4xAA senare om du kan vänta. Ska till jobbet nu.

Du behöver nog egentligen inte 8GB i ram, men gör som du vill.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Köpt min asus g53 med 480m.. Måste säga att jag är grymt miss nöjd laggar i block ops på lägsta grafiken.. Tror fan inte att det är sant någon som vet något om detta?

Permalänk
Medlem

Har du laddat ner alla drivrutiner? för den datorn ska inte lagga, du ska klara allt på high utan lagg så det är nåt som är fel isåfall

Visa signatur

MSI GX740

Permalänk
Medlem

Det låter märkligt. Hos mig flyter det på i typ 40-60 fps. Dock är skuggorna avstängda som jag sa innan.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Jo något är ju fel ska blåsa om den se om det är någon drivrutin som är helt knäpp men det funkar bra för er?

Permalänk
Medlem

har den inte personligen, men har vänner som använder den, och det rullar på skit bra för dem!

Visa signatur

MSI GX740

Permalänk
Medlem
Skrivet av henrikw2:

Jo något är ju fel ska blåsa om den se om det är någon drivrutin som är helt knäpp men det funkar bra för er?

Testkör en 3Dmark vantage, original ligger den på ca 7200-7300p om allt är normalt

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Blåste om den nu funkar den långt över förväntan grymt plus med multi touch plattan också !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av henrikw2:

Blåste om den nu funkar den långt över förväntan grymt plus med multi touch plattan också !!

Sweet! Härligt att det löste sig

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Trevligt. Man ska egentligen alltid blåsa ur enligt min mening.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

asso sorry för jag frågar, men hänger inte med här, blåsa? vad menar ni?

Visa signatur

MSI GX740

Permalänk
Medlem

blåsa=ta bort allt på datorn mer eller mindre och installera på nytt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av henrikw2:

blåsa=ta bort allt på datorn mer eller mindre och installera på nytt

Jahaaa! Haha trodde ni tog isär den och "blåste" rent den! då lärde ja mig nått nytt!

Permalänk
Medlem

det tänkte jag också från början, men lät konstigt eftersom den var ny

Visa signatur

MSI GX740

Permalänk
Medlem

men "ny" är inte alltid bäst eftersom den kommer med så mycket skit program men tar man bort dom så löste sig problemet för mig iaf:)

Permalänk
Medlem

http://www.elgreen.se/?category_id=13&item_id=G53JW-SZ154V

Bara slå till? 9990kr känns som ett mycket bra pris för denna maskin?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av laz3r:

http://www.elgreen.se/?category_id=13&item_id=G53JW-SZ154V

Bara slå till? 9990kr känns som ett mycket bra pris för denna maskin?!

Ja det är ett bra pris.. billigast i sverige så

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Ja det är ett bra pris.. billigast i sverige så

Blir att beställa en sådan under dagen då Jag är lite sugen på att stoppa i mera minne, vet du vad för typ av minnen som fungerar i G53an ?

Permalänk
Medlem

Enligt Asus.David så gillar G53:an Corsair. Det lär vara ett jädra meck att byta dock. Du får nog köpa 2x4 och ta isär hela burken mer eller mindre.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av henrikw2:

men "ny" är inte alltid bäst eftersom den kommer med så mycket skit program men tar man bort dom så löste sig problemet för mig iaf:)

vilka program tog du bort då?

Visa signatur

MSI GX740

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theiaod:

vilka program tog du bort då?

Det är enklare att säga vilka man ska behålla! Asus trycker in en himla massa skit nu för tiden.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Enligt Asus.David så gillar G53:an Corsair. Det lär vara ett jädra meck att byta dock. Du får nog köpa 2x4 och ta isär hela burken mer eller mindre.

Det låter ju sisodär, tror du jag fixar det själv? Har byggt några stationära datorer, men aldrig ens öppnat upp en laptop 2x4 var precis det som jag hade tänkt..

*edit* Jag beställde G53an från Elgreen för 9990kr, dem skulle skicka den idag med Schenker, så jag får den väl inom ett par dagar, kanske redan imorn wooho