Permalänk
Medlem

Svarva nya skruvhål.

Jag har dragit sönder två stycken skruvhåll i mitt vattenblock (enkligt Ek kundsupport, jag menar på att blocket var så när jag fick det). Kan någon säga om det finns något ställe i Sthlm där jag kan svarva till dem?

Tack på förhand

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Du svarvar inte gängor om det inte är större än m30
Kolla upp diametern på hålet och leta upp en tabell över borrdiameter för olika gängor och se vilken som är närmast, leta sedan upp en gängtapp i lämplig dimension och dra nya gängor.
Är det till infästning mot kretskortet kan det bli problem med för grova skruvar, du vill inte borra i kortet
Mindre än m3 är relativt ovanligt(borrdiameter 2.5mm)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

@frankof
Tack för det snabbar svaret
Är detta en gängtapp som du menar? http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=155486652 Som jag sedan fäster i en borrmaskin.
Jag känner mig väldigt vilsen i detta område.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Inte borrmaskin, stor risk du ställer till det ännu värre.
Liknande verktyg ska du ha -> http://biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Gangverktygssats/Gan...

Hur/var är gängorna kass? Tänkte om du inte bara kan ha genomgående gängstång med muttrar? (om det inte går genom "vattenbehållaren")

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ju alltid Helicoil eller liknande, mycket bra. http://sv.wikipedia.org/wiki/Helicoil

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Borra ur om hålet lite större eller klaga till ARN., dom hjälper dig i så fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Borra ur om hålet lite större eller klaga till ARN., dom hjälper dig i så fall.

en moraliskt ful lösning på ett problem som kan lösas så enkelt o snabbt. även billigare om man ser till tiden och kostnaden som går till att köpa ett sådant verktyg som storsnusaren länkade till förutsatt att man har arbete (tänker på ens timpenning som jämförelse på vad ens tid är värd).

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Finns flera olika tappar också. Om inte hålet är genomgående så bör tappen skära ordentliga gängor nästan direkt.

Samma gäller om man vill ha helicoil gänga då du gängar med en grövre specialtapp först, därefter skruvar man i helicoil gängan som självlåser i gängan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Borra ur om hålet lite större eller klaga till ARN., dom hjälper dig i så fall.

Lär nog inte hjälpa då TS i sitt första inlägg skriver :

Citat:

Jag har dragit sönder två stycken skruvhåll i mitt vattenblock

Permalänk
Skrivet av Antzo:

en moraliskt ful lösning på ett problem som kan lösas så enkelt o snabbt. även billigare om man ser till tiden och kostnaden som går till att köpa ett sådant verktyg som storsnusaren länkade till förutsatt att man har arbete (tänker på ens timpenning som jämförelse på vad ens tid är värd).

Läste detta"(enkligt Ek kundsupport, jag menar på att blocket var så när jag fick det)" och tolkade de som att den hade blivit felgängad från fabrik.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tack alla för de olika svaren. Jag har haft kontakt med EK och de menar på att jag har dragit sönder skruvhålen själv i mitt försök att fästa blocket så hårt som möjligt.

@storsnusaren -det är två håll i själva vattenblocket. Inget som går igenom vattenkanalerna.
http://biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Gangverktygssats/Gan... + http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=155486652 är vad jag behöver för att fixa till skruvhålen?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

beror på hur mkt du har att arbeta med, hålet måste ju va lite mindre än gängtappens diameter

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Köp nytt block! mycket jobb med att reparera en så billig del, momentdra sedan, finns väl inget som blir bättre med högt moment, det kyler inte bättre för det, kan tänka mig att ett lämpligt moment är kring 3-5Nm men jag har inte mätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Köp nytt block! mycket jobb med att reparera en så billig del, momentdra sedan, finns väl inget som blir bättre med högt moment, det kyler inte bättre för det, kan tänka mig att ett lämpligt moment är kring 3-5Nm men jag har inte mätt.

Om det ändå fanns pengar till ett nytt block
Och är det verkligen mycket jobb?
Att dra åt skruvar för kung och fosterland fick man ju lära sig i träslöjden att det inte alltid vara det bästa alternativet - särskilt inte när det handlar om poröst material som koppar

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Om det ändå fanns pengar till ett nytt block
Och är det verkligen mycket jobb?
Att dra åt skruvar för kung och fosterland fick man ju lära sig i träslöjden att det inte alltid vara det bästa alternativet - särskilt inte när det handlar om poröst material som koppar

Så de var du som gjorde de jag tror att de inte är jätte svårt, bara de finns material nog att borra i.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem

Det enda som blir riktigt bra är Helicoil, vilket jag och andra redan sagt. Det blir dessutom starkare än original samt du kan använda samma diameter på skruv efteråt. Två små hål behöver inte kosta så mycket, speciellt inte om du har någon bra kontakt. I princip alla bilverkstäder har ett kit med Helicoil (eller motsvarande).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tack återigen för alla svar och funderingar
Och jag påstår att det inte var jag som hade sönder skruvhålen utan att de var fel svarvade från första början. Dock är det svårt att påvisa detta.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Tack alla för de olika svaren. Jag har haft kontakt med EK och de menar på att jag har dragit sönder skruvhålen själv i mitt försök att fästa blocket så hårt som möjligt.

@storsnusaren -det är två håll i själva vattenblocket. Inget som går igenom vattenkanalerna.
http://biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Gangverktygssats/Gan... + http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=155486652 är vad jag behöver för att fixa till skruvhålen?

Korrekt. Tappen skär ut gängorna ur hålet som är mindre än gängan. Verktyget håller i tappen.

Men....

Sorry är lite trög tror jag?

Är hålen genomgående?
Drar man inte fast blocket i backplaten?
Kan du lägga upp en bild??

Helicoil kostar en slant o gängar du om så får du ju "fel" diameter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av storsnusaren:

Korrekt. Tappen skär ut gängorna ur hålet som är mindre än gängan. Verktyget håller i tappen.

Men....

Sorry är lite trög tror jag?

Är hålen genomgående?
Drar man inte fast blocket i backplaten?
Kan du lägga upp en bild??

Helicoil kostar en slant o gängar du om så får du ju "fel" diameter.

kanske ta kontakt med en bilverkstad och be dem om hjälp.
Här kommer länkar till hur blocket ser ut.
http://www.ekwaterblocks.com/shop/media/catalog/product/cache...

http://www.ekwaterblocks.com/shop/ek-fc5970.html#

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Hmm. Om du borrar igenom så läcker det nog. Clasohlsontapparna som visas på bild funkar nog inge vidare. Ser ju ut att va fullsmetat med fästhål. Går det inte lika bra utan två? Vilka är det som är kass?

Jag brukar pressa ut kylpastan med handkraft. Så inte de usla smågängorna behöver göra annat än att hålla blocket kvar mot gpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av storsnusaren:

Hmm. Om du borrar igenom så läcker det nog. Clasohlsontapparna som visas på bild funkar nog inge vidare. Ser ju ut att va fullsmetat med fästhål. Går det inte lika bra utan två? Vilka är det som är kass?

De två som är kassa sitter bredvid ena gpu kärnan/ vrm stället så det är en relativ vital del. Det går bra utan dem, men dock så blir gpu 2 och vrm väldigt varma under en längre spelperiod :/

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Ok. Undra om det inte vore enklast att ta en bit gängstång o limma i hålen med någon brutal loctite eller liknande, o ha mutter på baksidan. Lödning är ju lite vanskligt eftersom punkvärmning brukar betyda att materialet kan slå sig/deformeras.

Går också att borra genom koppar o plexi o sedan täta med silikon. Fast det blir kanske inte lika tjusigt

getto =

Permalänk

Nu när jag ser vad som är trasigt. Detta blir knivigt att lösa. Kan du skruva igenom platan till nästa tror du? Då kan du lätt ha en mutter och längre skruv. Men maj vet ju inte exakt hur blocket är uppbyggt (är de backplattan eller framplattan) och är hålen genomgående? då räcker de att borra med en bor som bara tar bort gängorna om de finns en bakplatta eller vad de nu är som sitter i bak. Går med en tunn plexi eller plastbit över baksidan av kortet (fast då behövs de brickor i mellan). Men visste jag hur den satt ihop skulle de vara enklare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Heli-coil och inget annat kludd som gäller.
Gå till en mek. verkstad så fixar dem hålen mot en påse semlor.

Permalänk
Medlem

Tror inte det är så vanligt med små Helicoil på verkstäderna, vi har inte mindre än M5 på vår verkstad, visserligen så tillverkas Helicoil från M2 men att få tag på en M3 elller M4 kan vara lite svårt.
Om det är t ex M3 så kan man gänga med 1/8" och använda tum skruvar om man har tur så räcker de 0,2mm till för gängen, men det är lite tveksamt, alternativet är att använda gängpressande skruv som är något grövre, de fixar egna gängor. http://www.forch.se/productgroup.aspx?g=2e6c248b-1a76-4e00-bb...

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Jo precis. mindre insatsgänga än m5 kan bli svårt att få tag i.
Självgängade skruv kan funka men det ser ut att va väldigt lite material som är gängat. risken är att den "avsmalnande/skärande delen" kommer utgöra stor del av gängan? Hur tjockt är kopparblocket? Hur djupa är hålen?

Edit: Enligt bilderna i länken ovan verkar det bara vara knappt ett par varv så det kan funka. Se till att ta rätt längd eller bricka så det blir rätt längd. Drar du i bott så rycker gängorna igen alt att skruven inte gör någon nytta.

Förutsatt att kopparn går ända mot plexin vid hålen..
Om det vore jag så skulle borra genom hela skiten. sedan separera plexilocket från blocket o lägga dit t.ex http://www.permatex.com/products/Automotive/automotive_gasket... vid hålen. Montera tillbaka plexilocket, avlägsna tätningen från borrhålet o sedan låta det torka. Sedan har man lite större valfrihet hur man vill lösa själva själva monteringen.

Permalänk
Medlem

orkar inte läsa allt....men tänk på att blocket är av mjukt material....testa på något anant först...ha tå¨lamod

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Heli-coil och inget annat kludd som gäller.
Gå till en mek. verkstad så fixar dem hålen mot en påse semlor.

+1
Gängat direkt i metallen suger ju.

Skrivet av foppson:

Tror inte det är så vanligt med små Helicoil på verkstäderna, vi har inte mindre än M5 på vår verkstad, visserligen så tillverkas Helicoil från M2 men att få tag på en M3 elller M4 kan vara lite svårt.
Om det är t ex M3 så kan man gänga med 1/8" och använda tum skruvar om man har tur så räcker de 0,2mm till för gängen, men det är lite tveksamt, alternativet är att använda gängpressande skruv som är något grövre, de fixar egna gängor. http://www.forch.se/productgroup.aspx?g=2e6c248b-1a76-4e00-bb...

Skrivet av storsnusaren:

Jo precis. mindre insatsgänga än m5 kan bli svårt att få tag i.
Självgängade skruv kan funka men det ser ut att va väldigt lite material som är gängat. risken är att den "avsmalnande/skärande delen" kommer utgöra stor del av gängan? Hur tjockt är kopparblocket? Hur djupa är hålen?

Edit: Enligt bilderna i länken ovan verkar det bara vara knappt ett par varv så det kan funka. Se till att ta rätt längd eller bricka så det blir rätt längd. Drar du i bott så rycker gängorna igen alt att skruven inte gör någon nytta.

Förutsatt att kopparn går ända mot plexin vid hålen..
Om det vore jag så skulle borra genom hela skiten. sedan separera plexilocket från blocket o lägga dit t.ex http://www.permatex.com/products/Automotive/automotive_gasket... vid hålen. Montera tillbaka plexilocket, avlägsna tätningen från borrhålet o sedan låta det torka. Sedan har man lite större valfrihet hur man vill lösa själva själva monteringen.

Vad snackar ni om? Är väl inte svårt att få tag på?
http://www.esska-teknik.se/esska_se_s/reparationssats-foer-ga...
Antar att det är M3.

Permalänk
Medlem

Där ser man

Har ju mest meckat hojjar o bilar o där är ju inte m3 så vanligt.

Kontrolera först att hålen i grafikkortet är 3mm

Permalänk

Köp en 3,5 - 3,6 MM borr (helst av lite kvalité då oftast som biltema borrar är ojämnt slipade) Som en Dormer borr för 50:- och en gängtapp med M4, och har du en skruvdragare så kan du köpa en bits variant av gängtapp (helt överlägsen, mycket hållbarare en en vanlig) och den kostar dryga 100:- på Flinks järn i sthlm.