Kombinera 2x2 gb ram minne med 2x4gb går det?

Permalänk

Kombinera 2x2 gb ram minne med 2x4gb går det?

som rubriken.

Permalänk

Ja, om paren fördelas jämnt mellan minneskanalerna och det är samma minnes specifikationer (Spänning och klockning). Prestandan sätts av BIOS efter den långsammaste typen.

DIMM_A1 + DIMM_B1 <== 2 x 4GB
DIMM_A2 + DIMM_B2 <== 2 x 2GB

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Inte att rekommendera men det kan fungera, kolla bara huruvida de skall köras på samma volt, hastighet och timings. Det står på förpackningen samt på sidan där du köpte det, under specifikationer.

Om jag skulle gissa sitter du på ett par äldre Corsairstickor som du vill kombinera med stickor ur Vengeance serien. Då funkar det inte, Vengeance skall köras på lägre spänning, 1.5v och skulle skadas av köras på 1.65v som de äldre stickorna skall köras på. Givetvis kan du säkert hitta någon spännings/hastighet/timing kombo som kan fungera men du skulle antagligen inte vinna mycket på att köra med det.

Jag skulle säga att 8 gb räcker till allt i dagsläget förutom de absolut extremaste bild/video programmen.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Tja, jag bumpar lite här nu men iaf.

Har sedan tidigare Corsair 2x2gb 1600mhz CL9 1.65v stickor. Köpte nu Corsair 2x4gb 1600mhz CL9 1.5v stickor.
I BIOS har jag satt spänningen på 1.5v för att inte skada de nya stickorna av misstag. Hastigheten är 1440 för alla då min överklock begränsar.

So far so good. Saken är att i Windows så har jag bara 6gb användbart minne (dock känner den av alla 12gb). BIOS kör också 2 gånger innan datorn startar vilket det inte gjort tidigare..

Någon som har någon idé om vad man kan göra eller om det ens ska gå?

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk

Några har fått begränsningen efter att ha varit inne i MSCONFIG och begränsat mängden minne och antalet processorkärnor... Kontrollera att du inte har den begränsningen. Kör... msconfig - fliken Systemstart - "Avancerade alternativ...", och se till att allting är urbockat (ej markerat).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA