Permalänk
Medlem

dator för KTH - Beräkningar

Hejsan!

nu är det dags att börja studera civilingenjör på KTH så därför behöver jag införskaffa en bärbar för de olika studierna.

det jag är ute efter är en bärbar som klarar av arbeterna man gör på utbildningen. Vet inte exakt vad det innebär men kan tänka mig att det kan bli en hel del beräkningsarbeten.

vill kunna ha datorn i några år framöver (tills man får jobb, and beyond)

min budgett ligger på runt 10 000kr (mycket för en student, så billigare är bättre )
undrar även om någon skulle kunna ge lite tips för vad man skall kolla på om man vill göra datorn snabb när det gäller arbete. Är inte det minsta intresserad av att spela på datorn så detta är inget krav

MVH

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av resqual:

Hejsan!

nu är det dags att börja studera civilingenjör på KTH så därför behöver jag införskaffa en bärbar för de olika studierna.

det jag är ute efter är en bärbar som klarar av arbeterna man gör på utbildningen. Vet inte exakt vad det innebär men kan tänka mig att det kan bli en hel del beräkningsarbeten.

vill kunna ha datorn i några år framöver (tills man får jobb, and beyond)

min budgett ligger på runt 10 000kr (mycket för en student, så billigare är bättre )
undrar även om någon skulle kunna ge lite tips för vad man skall kolla på om man vill göra datorn snabb när det gäller arbete. Är inte det minsta intresserad av att spela på datorn så detta är inget krav

MVH

Tack på förhand

Antar att du vill ha en rätt smidig dator, Acer 3820TG kanske? 13,3" Bra batteritid när du är på vift och hyfsad spelprestanda när du kopplar in AC-adaptern

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-11---14-tum/ac...

Där med Intel I5, bör räcka gott och väl till dina beräkningar Nån annan får gärna fylla på

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Hedersmedlem

MacBook Pro 13" lär vara ett väldigt hett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

MacBook Pro 13" lär vara ett väldigt hett alternativ.

Jag hittar då ingen Macbook pro för under 10k..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

En macbook är precis motsatsen till vad som fungerar bra för sånt här.
Macbook = Dyr design utan någon datorkraft, hälften av pengarna ligger i att det är ett äpple på baksidan av skärmen. Dessutom så funkar inte de programmen du kommer att använda på skolan med OsX.
Så länge processron är en fyrkärnig Sandy bridge så kan du inte gå fel. Jag rekommenderar:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=770826
Du kommer inte att tröttna på kraften i den här datorn på 4-5 år, om du inte vill spela en massa.
Däremot så är vikten lite hög om du vill ta med den till skolan varje dag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oldskool:

Dessutom så funkar inte de programmen du kommer att använda på skolan med OsX.

Nu har han förvisso inte avslöjat exakt vad han skall läsa, men sannolikt finns många av programmen även till mac.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MasteraCe:

Jag hittar då ingen Macbook pro för under 10k..

Det finns begagnade under 10k. En ny kostar 11k, och håller minst dubbelt så länge som vilken vanlig konsumentlaptop som helst. Jag vet att trådskaparen har presenterat sin budget, men tycker ändå att MBP är värd att nämna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oldskool:

En macbook är precis motsatsen till vad som fungerar bra för sånt här.
Macbook = Dyr design utan någon datorkraft, hälften av pengarna ligger i att det är ett äpple på baksidan av skärmen. Dessutom så funkar inte de programmen du kommer att använda på skolan med OsX.

Överdriv inte, alla program som civilingenjörer använder på LTH iallafall fungerar på en MacBook.

Matlab blir väl det tyngsta som används skämt åsido

Det är tillräckligt med kraft i dom, mer än nog. (Precis som många laptops för ändamålet)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av Oldskool:

Dessutom så funkar inte de programmen du kommer att använda på skolan med OsX.

Vad konstigt att så många på Datateknik @ KTH använder just MBP då. Du behöver ingen extrem prestanda för det du kommer göra (iaf om du ska gå datateknik, tvivlar på att de andra linjerna kräver mer), de program man kör är väl Matlab, programmering i diverse olika språk men inget du behöver en värstingburk för, skriver dokument i LaTeX osv.

EDIT: särskrivning

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Medlem

En BEGAGNAD Macbook alltså ?
I en ny Macbook sitter det en Core 2 Duo som är förr-förra processor-generationen.
Den nuvarande (Sandy bridge) ger 100% mer prestanda än förra (Westmere). På liknande sätt är Westmere mycket effektivare än Nehalem... Jag vågar inte tänka på vad en begagnad mac har för prestanda..

Plus att man får köra en massa program över Windows eftersom det ofta är specialprogram som är skrivna för Linux/windows, och sedan får man klia sig i huvudet över hur man skall hitta motsvarigheter till paus-knappen, break-knappen, SysRequest etc, som är vanligt använda tangenter i såna här sammanhang...

Ledsen att jag inte är mer tillmötesgående men i det här fallet så tycker jag verkligen att en mac är ett sämre val. Inget personligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av minimaiser:

Vad konstigt att så många på Datateknik @ KTH använder just MBP då. Du behöver ingen extrem prestanda för det du kommer göra (iaf om du ska gå datateknik, tvivlar på att de andra linjerna kräver mer), de program man kör är väl Matlab, programmering i diverse olika språk men inget du behöver en värstingburk för, skriver dokument i LaTeX osv.

EDIT: särskrivning

Tja ingenting är väl helt omöjligt. Via jobbet har jag påtvingats en MBP 15" från 2010, och det tog 2½ timme att installera Visual Studio 2010 -sviten på Windowspartitionen. På min stationära PC tog det en kvart. De flesta använda programmen går ju att köra via en Windowspartition. Varför göra det svårt och dåligt när det finns betydligt lämpligare alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av resqual:

Hejsan!

nu är det dags att börja studera civilingenjör på KTH så därför behöver jag införskaffa en bärbar för de olika studierna.

det jag är ute efter är en bärbar som klarar av arbeterna man gör på utbildningen. Vet inte exakt vad det innebär men kan tänka mig att det kan bli en hel del beräkningsarbeten.

vill kunna ha datorn i några år framöver (tills man får jobb, and beyond)

min budgett ligger på runt 10 000kr (mycket för en student, så billigare är bättre )
undrar även om någon skulle kunna ge lite tips för vad man skall kolla på om man vill göra datorn snabb när det gäller arbete. Är inte det minsta intresserad av att spela på datorn så detta är inget krav

MVH

Tack på förhand

Studerar själv civ.ing.pr. på kth och kan tänka mig att du kommer att använda MATLAB och CAD-program (ex. Solid Edge), JAVA m.m ganska ofta för lab, inlämnings/redovisningsuppg. och annat.

KTH själva har möjlighet att hyra ut dator men ENDAST för Data- och Elektroteknik. Kravet på datorerna är förmodligen snarlika för majoriteten av programmen och nedan följer två länkar på datorer som KTH rekommenderar/hyr:

http://www.kth.se/student/support/in...rdator-1.62728

http://www.kth.se/student/support/ee...-dator-1.62723

Hoppas detta hjälper dig!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oldskool:

Tja ingenting är väl helt omöjligt. Via jobbet har jag påtvingats en MBP 15" från 2010, och det tog 2½ timme att installera Visual Studio 2010 -sviten på Windowspartitionen. På min stationära PC tog det en kvart. De flesta använda programmen går ju att köra via en Windowspartition. Varför göra det svårt och dåligt när det finns betydligt lämpligare alternativ.

Visual studio är väl typiskt vad man inte vill köra på mac, men å andra sidan är det nog inte heller något som krävs för studierna. Mera sannolikt är att man i programmeringsväg snarare råkar ut för gcc, java, python eller (om man har tur) lisp. Och när det inte räcker finns som sagt också matlab i mac-version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

En macbook är precis motsatsen till vad som fungerar bra för sånt här.
Macbook = Dyr design utan någon datorkraft, hälften av pengarna ligger i att det är ett äpple på baksidan av skärmen. Dessutom så funkar inte de programmen du kommer att använda på skolan med OsX.
Så länge processron är en fyrkärnig Sandy bridge så kan du inte gå fel. Jag rekommenderar:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=770826
Du kommer inte att tröttna på kraften i den här datorn på 4-5 år, om du inte vill spela en massa.
Däremot så är vikten lite hög om du vill ta med den till skolan varje dag.

Schysst att du rekommenderar en släpbar dator på 17 tum..

Mac går fetbort.

Kör absolut inte på större än 13", du kommer ångra dig när du behöver släpa på en 15"are fram och tillbaka till skolan varje dag..

Vilken linje skall du börja? Går själv KTH datateknik och de mest krävande vi har behövt göra än så länge är att virtuallisera tre maskiner samtidigt under 10 minuter.. så någon värsting behövs knappast.

Rekommenderar även jag Acers 3820TG med i5an, går på 7900 tror jag. Får ungefär 4-6 timmars batteritid så håller under dagens föreläsningar.

http://www.inet.se/artikel/1969646/acer-aspire-timelinex-3820...

Finns många varianter av denna just nu. Se till att få den med i5 480M och 6550 istället för 450M med 5650. Kostar nämligen lika mycket.

Annars duger samma variant fast med i3 hur bra som helst.. kostar 6900

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Visual studio är väl typiskt vad man inte vill köra på mac, men å andra sidan är det nog inte heller något som krävs för studierna. Mera sannolikt är att man i programmeringsväg snarare råkar ut för gcc, java, python eller (om man har tur) lisp. Och när det inte räcker finns som sagt också matlab i mac-version.

Om man är helt säker på att man kommer att börja doktorerar direkt efter studierna så behöver man inte lära sig Visual Studio. Bland forskare är gcc, lisp och liknande vanligt. Men om man vill jobba i näringslivet så är det i princip kunskaper i programmering med Visual Studio som gäller. Jag hoppas att man får lära sig V.S. nånstans i utbildningen om man går datorteknisk idag. Om inte så skulle det kunna förklara varför jag träffar så många "självlärda" ute på företagen. V.S. klarar otroligt många språk.

Jag kan hålla med om den datorn jag föreslog är en "beräkningsdator" som man nog inte pallar ta med sig till vanliga föreläsningar varje dag. Om jag hade börjat studera idag så hade jag inte tvekat om vilken dator jag skulle valt för de dagliga arbetet: En Asus EP121
http://www.asuseeepad.net/
Den har visserligen inte kommit till Sverige än men det dröjer nog inte så länge.
Vikten är helt OK (1,1 kg).
Men det som gör den till den ultimata studiedatorn är skärmen och inmatningsmöjligheterna (inbyggt Wacom hint hint)

Permalänk
Medlem

Min X61s har fungerat fint under mina fyra år på KTH! 12,1''-skärm, väger väl lite drygt 1,5 kg med sitt 8-cellsbatteri och är extremt stryktålig. 1,6 GHz Core 2 Duo kanske inte låter som särskilt mycket att hänga i granen, men det är faktiskt mer än nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Det finns begagnade under 10k. En ny kostar 11k, och håller minst dubbelt så länge som vilken vanlig konsumentlaptop som helst. Jag vet att trådskaparen har presenterat sin budget, men tycker ändå att MBP är värd att nämna.

MBP 13" kostar 10345:- med studentrabatt
Inom en snar framtid väntas dock en uppdatering med Sandy bridge, inget bra köpläge nu.

Många kör mac på KTH, men det beror på vad man ska läsa och vad man vill göra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oldskool:

Om man är helt säker på att man kommer att börja doktorerar direkt efter studierna så behöver man inte lära sig Visual Studio. Bland forskare är gcc, lisp och liknande vanligt. Men om man vill jobba i näringslivet så är det i princip kunskaper i programmering med Visual Studio som gäller. Jag hoppas att man får lära sig V.S. nånstans i utbildningen om man går datorteknisk idag. Om inte så skulle det kunna förklara varför jag träffar så många "självlärda" ute på företagen. V.S. klarar otroligt många språk.

Civilingenjörsprogrammen har väl dock ofta inte ambitionen att utbilda folk i specifika (om än vanliga) verktyg; de fokuserar snarare på bakomliggande teori (matematik, algoritmkonstruktion och liknande). Nu vet vi väl som sagt inte om det är datateknik som gäller, men det verkar som om kth:s version av denna (i de obligatoriska kurserna) använder unix, java, haskell, prolog och c. Visst skulle man kunna köra visual studio i c-delarna, men förmodligen kör man ändå unix i datorsalarna. Så svårt är det för övrigt inte att börja använda visual studio om man redan kan språket, och så otroligt många språk klarar det väl ändå inte?

Permalänk
Medlem

Jag hade kört på en av de billigare datorerna av tillfredsställande märke, med Sandy Bridge.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Hedersmedlem

Rubriken på den här tråden verkar få folk att tro att man behöver en monsterdator när man läser till civilingenjör. Så är inte fallet. En dator som är smidig att ta med sig, har bra batteritid, är stabil, och inte går sönder borde vara viktigt för TS. Jag tror i alla fall att en MBP skulle bli perfekt. Det är väldigt många ingenjörsstudenter som använder Mac, och det står t o m på KTH:s hemsida att man kan använda Mac utan problem med mjukvaran. Nu har jag diskuterat klart här, eftersom detta inte är en Mac vs. PC-tråd.

Permalänk
Medlem

Jo, det är ju knappast så att man behöver någon bärbar superdator för att utföra monsterberäkningar.
Nästan allt lär ju ändå utföras på skolans stationära datorer.
Det hela känns lite som samma situation när folk frågar efter vilken monsterminiräknare de måste köpa för att klara matten på gymnasiet.

Angående Mac vs pc så är macbook och dylika väldigt stabila och lättanvända datorer, vilket gör att många gillar dom.
Dock får man ständigt fundera över utbudet av program, om det finns mac versioner till allt osv. Windows och pc är oftast mer eller mindre standard, så det är lättare att hitta det man behöver då.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd

Min åsikt är att du ska inte ta bort Macbooken som alternativ, utan att ha med den i dina beräkningar. Hitta något motsvarande windows-laptop om du föredrar det, kraften är inget du behöver direkt bry dig om.

Skrivet av Oldskool:

Om man är helt säker på att man kommer att börja doktorerar direkt efter studierna så behöver man inte lära sig Visual Studio. Bland forskare är gcc, lisp och liknande vanligt. Men om man vill jobba i näringslivet så är det i princip kunskaper i programmering med Visual Studio som gäller. Jag hoppas att man får lära sig V.S. nånstans i utbildningen om man går datorteknisk idag. Om inte så skulle det kunna förklara varför jag träffar så många "självlärda" ute på företagen. V.S. klarar otroligt många språk.

Visual Studio har jag inte sett på någon datorutbildning jag gått. Läste det i programmering A på gymnasiet som sen byttes det mot Java, och det var 5 år sen. Så jag är väldigt tveksam om KTH skulle använda det i civilingenjörsutbildningarna idag.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Visual Studio är inte något som på något sätt skulle vara utdaterat.
Vi kör med Visual studio 2010 där jag jobbar (där vi jobbar bla med programvaruutveckling i C++ och C#).

På KTH tror jag dock inte att de använder Visual Studio. När jag gick där körde dom med unix och egna mer textbaserade utvecklingsmiljöer.
Dock var det i den grå forntiden, så mycket kan ju ha ändrats sen dess.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JesperT:

På KTH tror jag dock inte att de använder Visual Studio. När jag gick där körde dom med unix och egna mer textbaserade utvecklingsmiljöer.
Dock var det i den grå forntiden, så mycket kan ju ha ändrats sen dess.

Att något skulle ha ändrats skulle innebära att herrar med unixskägg och mjukisbyxor skulle ha bytt åsikt och det låter väl, när man tänker efter, inte särskilt sannolikt? Datavetenskap bedrivs medelst unix, emacs och terminalfönster medan visual studio och liknande är till för den mera profana världen.

Permalänk
Medlem

Acers 3820TG som redan har rekommenderats är nog bland de bästa valen du kan göra, såvida du tycker att dess tangentbord är ok. Gå och känn på det på nån butik innan du köper.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk

Tyngsta hitils för mig har vart: pro engineer 5.0 (cad) , matlab funkar ju på de flesta datorerna, de saker man gör i matlab är mest småprogram för att lära sig, möjligtvis gör man något mer krävande i konstruktionselement kurserna.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Vilken absurd diskussion. Som om man behöver några monsterprestandadatorer när man läser till civilingenjör. Absurt var ordet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Du behöver verkligen inget monster. Programen man kör är inte alls krävande. Köp den dator du tycker är snyggast.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

måste tacka för alla svaren
ska kolla på de förslagen några utav er länkade.

för att besvara frågan ang. utbildning: Jag hade tänkt att plugga typ civilingenjör/Teknisk Fysik eller dyl. ngt med Fysik och matte iallafall inte hunnit sätta mig så värst mycket in i de olika programen ännu (sabbat/jobb år för tillfället )

//victor