Dags att sälja min grymma bärbara - moralisk hjälp!

Permalänk
Medlem

Dags att sälja min grymma bärbara - moralisk hjälp!

Jag ska nu sälja min hp dv6-2090eo med en 80 GB X25-m SSD till en kompis för 6000:- En sjuktbra dator jag är supernöjd med! dock har jag fastnat i apple träsket och väntar ivrigt på den nya MBP.

Grejen är att garantin har gått ut och det vet hon om och om något skulle hända är det klart att jag försöker hjälpa henne att fixa den men om något inte skulle gå att fixa redan efter 2 månader känns det som jag lurat henne.

Har ni några moraliska tips? 6000 kr är ändå endel pengar.. vill inte att min kompis ska känna sig lurad.. datorn är 1 år och 1 månad.. man borde väl kunna räkna 2 års livstid MINST från nu. aight? Håller den två år från nu behöver jag ju inte ta något "ansvar" men självklart hjälper jag henne.

Tack på förhand!
/Ethan

Visa signatur

Proud owner of PS5.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ethaan:

Jag ska nu sälja min hp dv6-2090eo med en 80 GB X25-m SSD till en kompis för 6000:- En sjuktbra dator jag är supernöjd med! dock har jag fastnat i apple träsket och väntar ivrigt på den nya MBP.

Grejen är att garantin har gått ut och det vet hon om och om något skulle hända är det klart att jag försöker hjälpa henne att fixa den men om något inte skulle gå att fixa redan efter 2 månader känns det som jag lurat henne.

Har ni några moraliska tips? 6000 kr är ändå endel pengar.. vill inte att min kompis ska känna sig lurad.. datorn är 1 år och 1 månad.. man borde väl kunna räkna 2 års livstid MINST från nu. aight? Håller den två år från nu behöver jag ju inte ta något "ansvar" men självklart hjälper jag henne.

Tack på förhand!
/Ethan

HP har bra Kvalité så den håller nog
Minst 2 år ska du se!

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, om du säljer den till henne, och ändå noggrant förklarat för henne hur det ligger till så har du rent moraliskt ryggen fri. Sen kan jag förstå din situation. Man känner sig alltid som en skurk om något man sålt går sönder i förtid.

Kan hon inte leva med den risken ska hon nog köpa nytt. Gör det väldigt klart för henne så det inte blir några sura miner om oturen är framme.

Med det sagt så är ju hårddisken generellt sett den svagaste punkten på en dator enligt min mening, och en SDD ska ju vara driftsäkrare än en mekanisk. En livstid på 2-3 år måste man ju ändå kunna räkna med, så det är nog ingen fara att sälja den. Och som sagt, så länge det inte är totalhaveri så ska det väl kunna gå att fixa om något händer.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ethaan:

Jag ska nu sälja min hp dv6-2090eo med en 80 GB X25-m SSD till en kompis för 6000:- En sjuktbra dator jag är supernöjd med! dock har jag fastnat i apple träsket och väntar ivrigt på den nya MBP.

Grejen är att garantin har gått ut och det vet hon om och om något skulle hända är det klart att jag försöker hjälpa henne att fixa den men om något inte skulle gå att fixa redan efter 2 månader känns det som jag lurat henne.

Har ni några moraliska tips? 6000 kr är ändå endel pengar.. vill inte att min kompis ska känna sig lurad.. datorn är 1 år och 1 månad.. man borde väl kunna räkna 2 års livstid MINST från nu. aight? Håller den två år från nu behöver jag ju inte ta något "ansvar" men självklart hjälper jag henne.

Tack på förhand!
/Ethan

Har för mig seriösa begagnat butiker brukar ha 3 eller 6 månaders garanti , kanske nåt du skulle kunna erbjuda för att det ska känans bättre men då ska du ju ha råd täcka upp om det värsta händer.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem

Man har ju totalt 3 års reklamationsrätt så är det "ursprungliga" fel får man den ju fixad ändå. Betyder mer eller mindre att om man inte själv har sönder datorn så har man 3 års garanti. Dock bör man blåsa ur lite damm och sånt så att den inte förstörs av sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

HP har bra Kvalité så den håller nog
Minst 2 år ska du se!

Var väl ca 1 år sen det postades något om HP är sämst om man går efter returstatistik.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Var väl ca 1 år sen det postades något om HP är sämst om man går efter returstatistik.

Här har du länken..

http://www.electronista.com/articles/09/11/17/reliability.stu...

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Ärligt talat, om du säljer den till henne, och ändå noggrant förklarat för henne hur det ligger till så har du rent moraliskt ryggen fri. Sen kan jag förstå din situation. Man känner sig alltid som en skurk om något man sålt går sönder i förtid.

Kan hon inte leva med den risken ska hon nog köpa nytt. Gör det väldigt klart för henne så det inte blir några sura miner om oturen är framme.

Med det sagt så är ju hårddisken generellt sett den svagaste punkten på en dator enligt min mening, och en SDD ska ju vara driftsäkrare än en mekanisk. En livstid på 2-3 år måste man ju ändå kunna räkna med, så det är nog ingen fara att sälja den. Och som sagt, så länge det inte är totalhaveri så ska det väl kunna gå att fixa om något händer.

Ja det är det ända jag varit med om som har gått sönder men om hon vill ha en vanlig Hdd sen så kostar dom inte många hundra idag. Men jagkör nog på att informera henne om att garantin gått ut ochatt jag härna hjälper henne om ngt går fel. Men vet inte om jag vill ge henne någon garanti. Ska fundera lite till på det.

Kanske ska köra på om ngt händer inom 6 mån så får hon tillbaka hälften av pengarna? Hade kanske fungerat?

Tack för svaran

Visa signatur

Proud owner of PS5.

Permalänk
Medlem

Lite överpris imo men kostade under 9000 strax innan den utgick ur sortimentet..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Säljer du till en kompis ska du sälja till ett pris som tillåter dig att slippa dåligt samvete om något händer, annars tycker jag inte du bör sälja!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av altair4:

Man har ju totalt 3 års reklamationsrätt så är det "ursprungliga" fel får man den ju fixad ändå. Betyder mer eller mindre att om man inte själv har sönder datorn så har man 3 års garanti. Dock bör man blåsa ur lite damm och sånt så att den inte förstörs av sådant.

A, fast så där lätt är det inte. Om det är fabrikationsfel på produkten så måste detta kunna styrkas på något sätt. Slutar datorn fungera och garantin på datorn bara gäller ett år så täcker inte någon reklamationsrätt om man inte kan påvisa att någon del varit felaktigt monterad eller felaktig på annat sätt från början.
Lägger hårddisken av eller en kondning smäller upp så kan man inte bara hänvisa till någon reklamationsrätt. Bevisa att feltillverkning är fallet är inte så lätt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Lite överpris imo men kostade under 9000 strax innan den utgick ur sortimentet..

well jag köpte den för 11k tror jag sen + SSD (2k) sa att hon kunde köpa den för 5k utan och 6k med SSD:n..

tycker ni 6k är too much? menar egentligen är det ju 5k och sen väljer hon själv till SSD:n.. den är det ju garanti kvar på

Visa signatur

Proud owner of PS5.