Varför är konsol spel dyare än PC-spel?

Permalänk
Medlem

Varför är konsol spel dyare än PC-spel?

Har alltid funderat över varför PC-spelen är så mycket billigare än spelen till konsol.
Visst det finns säkert många faktorer till det men är det någon som vet exakt varför?
För det är ju samma spel, och det ligger på en DVD.
Kan det vara för att konsolen är en "billig" en gångs kostnad och sedan tar konsol skaparna ut lite på spelen?

Kanske är en dum fråga men ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xi:

Har alltid funderat över varför PC-spelen är så mycket billigare än spelen till konsol.
Visst det finns säkert många faktorer till det men är det någon som vet exakt varför?
För det är ju samma spel, och det ligger på en DVD.
Kan det vara för att konsolen är en "billig" en gångs kostnad och sedan tar konsol skaparna ut lite på spelen?

Kanske är en dum fråga men ändå

För att PC kostar mer att underhålla med grafikkort, RAM, CPU m.m. Konsol spel kräver heller ingen installation.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJORLING:

För att PC kostar mer att underhålla med grafikkort, RAM, CPU m.m. Konsol spel kräver heller ingen installation.

Ja, för det bryr sig speltillverkarna om.

Licenskostnader skulle jag gissa på.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJORLING:

För att PC kostar mer att underhålla med grafikkort, RAM, CPU m.m. Konsol spel kräver heller ingen installation.

Vissa spel gör det Men du har rätt med det mesta, sedan så (iaf på ps3) kostar de också lite mer pga Blu-Ray skivorna.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Jag tror spelen är dyrare på konsoller än pc pga att det är deras största inkomstkälla.
Spelen kopieras mer på pc än konsoller.
Då är dom rädda att förlora mer mark än dom redan tappat på pc marknaden, även om dom försöker skydda sig med olika skydd och steam lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thxsen:

Jag tror spelen är dyrare på konsoller än pc pga att det är deras största inkomstkälla.
Spelen kopieras mer på pc än konsoller.
Då är dom rädda att förlora mer mark än dom redan tappat på pc marknaden, även om dom försöker skydda sig med olika skydd och steam lösningar.

Visserligen piratkopieras det på PC också, men det är otroligt mkt sådant på konsollerna nu, speciellt Wii och Xbox 360, minst piratkopiering har det varit på PS3 då det var nyligen det blev tillgängligt.

Jag tror faktiskt att det piratkopieras mer på konsollerna, ifall man enbart kollar på procent. Datorer finns i miljardbelopp mer än konsoller så det är inte konstigt att det piratkopieras mer där.

Tycker faktiskt att allas argument med piratkopiering inte alls håller upp längre då t.om FBI tycker att det är överdramatiserat skitsnack vad gäller PC, 2 miljoner nerladdningar är inte lika med 2 miljoner kopior i förlust, de flesta skulle förmodligen inte ens skaffat spelet om de inte kunde ladda ner det.

Black Ops var det med piratkopierade spelet på PC 2010 och jag slår vad om att mer än 40% av de som laddat ner det också köpte det då allt handlar om multiplayern på spel som CoD.

Jag tycker f.ö att standarden på spel gått ner så otroligt mycket att det är därför som piratkopieringen ökar, spelen blir snyggare och snyggare men saknar mer och mer djup och blir i många fall också så otroligt korta så att folk tycker inte det är värt att köpa dom längre.

Det är iaf min uppfattning av dagens piratkopiering, bra spel säljer ändå bra även om det också piratkopieras, går tillverkare i förlust beror det på att de klantat till det på ett eller annat sätt.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xi:

Har alltid funderat över varför PC-spelen är så mycket billigare än spelen till konsol.
Visst det finns säkert många faktorer till det men är det någon som vet exakt varför?
För det är ju samma spel, och det ligger på en DVD.
Kan det vara för att konsolen är en "billig" en gångs kostnad och sedan tar konsol skaparna ut lite på spelen?

Kanske är en dum fråga men ändå

Mycket riktigt så får konsoltillverkarna en licensavgift på spelen, den varierar lite.

Titta gärna på Michael Pachter (Pack attack) när han benar upp hur mycket alla tjänar på ett spel:

http://www.gametrailers.com/video/episode-111-pach-attack/642... (andra frågan)

Permalänk
Hedersmedlem

Ofta är väl modellen att subventionera maskinerna (ibland så kraftigt att de säljs med förlust) och sedan försöka tjäna in det på spelförsäljning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xi:

Har alltid funderat över varför PC-spelen är så mycket billigare än spelen till konsol.
Visst det finns säkert många faktorer till det men är det någon som vet exakt varför?
För det är ju samma spel, och det ligger på en DVD.
Kan det vara för att konsolen är en "billig" en gångs kostnad och sedan tar konsol skaparna ut lite på spelen?

Kanske är en dum fråga men ändå

För när du lägger in Uncharted 2 i ditt PS3 som du köpt för 399kr får du en spelupplevelse.
När du laddar hem Call of Duty Black Ops genom steam för 599kr börjar du undra om det är en beta eller alphaversion av spelet du köpt.

Det är inte så enormt stor skillnad i pris nåmer. Köper du PC-spel i butik i Sverige är det oftast som mest 100kr billigare. Stora spel som Starcraft 2 i jämförelse med stora spel till PS3 som Uncharted är det oftast bara 50kr som skiljer i samma butik.
Köper du PC-spel genom steam så är det nästan 200kr dyrare än ett spel på PS3.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Helt klart licens avgifterna på konsollerna som kostar. 360n och PS3an t.ex sälj med förlust. Sony och Microsoft tjänar tebax pengarna är på spel försäljningarna.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

För när du lägger in Uncharted 2 i ditt PS3 som du köpt för 399kr får du en spelupplevelse.
När du laddar hem Call of Duty Black Ops genom steam för 599kr börjar du undra om det är en beta eller alphaversion av spelet du köpt.

Bra att du jämför olika spel Förklara spelupplevelsen du får när du stoppar Black Ops i ditt ps3 istället ?:P ja fick iaf en hemsk sådan. Spelet är buggigt på ps3 med fast de kostar 100kr mer och har en grafik från 2005.
Skulle Uncharted finnas på pc så är de väl lika bra där och antagligen billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wix:

Bra att du jämför olika spel Förklara spelupplevelsen du får när du stoppar Black Ops i ditt ps3 istället ?:P ja fick iaf en hemsk sådan. Spelet är buggigt på ps3 med fast de kostar 100kr mer och har en grafik från 2005.
Skulle Uncharted finnas på pc så är de väl lika bra där och antagligen billigare?

Hybridspel till PS3 suger något så förbannat. Har en PC så skulle aldrig köpa det till PS3. Tänkte mer på spelupplevelsen generellt till PS3 och PC. När jag köper ett nytt spel till PS3 som Uncharted 2 eller Little Big Planet så bemöts jag av kvalitet. Det är optimerat, snyggt och jävligt roligt för början till slut.
Spelen har story och välarbetade karaktärer.

Startar jag sedan ett PCspel är dom oftast buggiga, dåligt optimerade. Story saknas och allt är oftast bara skit.
Kvalitet i spel är inte vanligt och tror Starcraft 2 är det enda spelet till PC med bra story och karaktärer jag spelat senaste åren och även där var det rätt fattigt med story under själva spelets gång i jämförelse med strategispel till SNES.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Hybridspel till PS3 suger något så förbannat. Har en PC så skulle aldrig köpa det till PS3. Tänkte mer på spelupplevelsen generellt till PS3 och PC. När jag köper ett nytt spel till PS3 som Uncharted 2 eller Little Big Planet så bemöts jag av kvalitet. Det är optimerat, snyggt och jävligt roligt för början till slut.
Spelen har story och välarbetade karaktärer.

Startar jag sedan ett PCspel är dom oftast buggiga, dåligt optimerade. Story saknas och allt är oftast bara skit.
Kvalitet i spel är inte vanligt och tror Starcraft 2 är det enda spelet till PC med bra story och karaktärer jag spelat senaste åren och även där var det rätt fattigt med story under själva spelets gång i jämförelse med strategispel till SNES.

Saken är så att det måste vara optimerat för konsoller, går ju inte och säga till en kund som klagar "Äh tyvärr, du måste ta och uppgradera din konsoll, den där saken från 2008 du köpte gäller inte längre" men ett dåligt optimiserat PC spel kan man ändå maxa, jag har maxat Black Ops sen launch och det har alltid flytit på fint.

På PC kan man överkomma dålig optimisering med rå styrka, konsollerna har inte den möjligheten så de spelen måste helt enkelt slipas mer, iaf exklusiva spel.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Oj fick mkt mer svar än vad jag trodde, härligt

Detta bekräftar det jag trodde, så tack för svaren.

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Hybridspel till PS3 suger något så förbannat. Har en PC så skulle aldrig köpa det till PS3. Tänkte mer på spelupplevelsen generellt till PS3 och PC. När jag köper ett nytt spel till PS3 som Uncharted 2 eller Little Big Planet så bemöts jag av kvalitet. Det är optimerat, snyggt och jävligt roligt för början till slut.
Spelen har story och välarbetade karaktärer.

Startar jag sedan ett PCspel är dom oftast buggiga, dåligt optimerade. Story saknas och allt är oftast bara skit.
Kvalitet i spel är inte vanligt och tror Starcraft 2 är det enda spelet till PC med bra story och karaktärer jag spelat senaste åren och även där var det rätt fattigt med story under själva spelets gång i jämförelse med strategispel till SNES.

Då kan du inte ha spelat många spel till PC, hur kan du ha missat både mass effect och dragon age? Det finns ju många pc-spel med bra story. Visst, tyvärr är en del pc-spel bara dåliga konsol-portar men det väl att överdriva att säga:

"Kvalitet i spel är inte vanligt och tror Starcraft 2 är det enda spelet till PC med bra story och karaktärer jag spelat senaste åren och även där var det rätt fattigt med story under själva spelets gång i jämförelse med strategispel till SNES."

Om du nu tycker att nästan alla spel som släpps nu för tiden är dåliga finns det en uppsjö av gamla, bra, spel. Jag håller verkligen inte med gällande det du säger. Batman Arkham Asylum är ett väldigt bra spel som dessutom är ett filmlicensspel.

Visa signatur

[GPU 2x Asus Radeon HD6870 DirectCU 1GB] [CPU Intel Core i5 2500K 3.30GHz] [RAM Vengeance 16GB 1600MHz] [OS Windows 7 x64 Professional] [MOBO Asus P8P67 Deluxe B3] [SSD Kingston 64GB] [ Dell 24" 1920*1080-Monitor]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Kvalitet i spel är inte vanligt och tror Starcraft 2 är det enda spelet till PC med bra story och karaktärer jag spelat senaste åren .

Tappad bakom en vagn? Har du missat HL2, Dragon Age, Mass Effect, The Witcher, Machinarium m.fl????

OP: Svaret är licenskostnader. IDe måste betala en summa till MS/Sony/Nintendo för att få devkit och tillåtelse att utveckla spelen. Ingen äger PC formatet så då kostar det inga licenser.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonyboj:

Tappad bakom en vagn? Har du missat HL2, Dragon Age, Mass Effect, The Witcher, Machinarium m.fl????

OP: Svaret är licenskostnader. IDe måste betala en summa till MS/Sony/Nintendo för att få devkit och tillåtelse att utveckla spelen. Ingen äger PC formatet så då kostar det inga licenser.

HL2 kan jag inte riktigt säga har någon karaktärsutveckling alls.
Håller med om Dragon Age. Det var riktigt bra. Lite tråkigt dock att stridssystemet var dåligt.
Mass Effect är första spelet med emotionella dialoger men karaktärerna var fattiga och tvåan var bara action.
The Witcher var rätt fattigt det också. Jag fastnade aldrig i storyn och med romance achivmentsystemet tröttnade man rätt fort på storyn.
Machinarium har jag inte spelat.

Tappad framför en vagn?

Skrivet av Samurai237:

Då kan du inte ha spelat många spel till PC, hur kan du ha missat både mass effect och dragon age? Det finns ju många pc-spel med bra story. Visst, tyvärr är en del pc-spel bara dåliga konsol-portar men det väl att överdriva att säga:

"Kvalitet i spel är inte vanligt och tror Starcraft 2 är det enda spelet till PC med bra story och karaktärer jag spelat senaste åren och även där var det rätt fattigt med story under själva spelets gång i jämförelse med strategispel till SNES."

Om du nu tycker att nästan alla spel som släpps nu för tiden är dåliga finns det en uppsjö av gamla, bra, spel. Jag håller verkligen inte med gällande det du säger. Batman Arkham Asylum är ett väldigt bra spel som dessutom är ett filmlicensspel.

Batman var bättre på konsol. Snabbare och mer responsiva kontroller.
Tror det är det enda och första hybridspel jag föredrar på konsol över PC.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Helt klart licens avgifterna på konsollerna som kostar. 360n och PS3an t.ex sälj med förlust. Sony och Microsoft tjänar tebax pengarna är på spel försäljningarna.

Att sälja ett gammalt PS3 med en sunken processor och ett gammalt geforce 7800gt i sig för 3000kr låter inte direkt som en förlust...

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Defeat^:

Att sälja ett gammalt PS3 med en sunken processor och ett gammalt geforce 7800gt i sig för 3000kr låter inte direkt som en förlust...

Det kostar otroligt mycket att ta fram den speciella hårdvaran som finns i konsollerna, det är liksom inte ett 7800GT i grundutförande som sitter i utan en specialdesignad lösning. Även om den materialmässigt inte kostar så mycket måste man räkna in utvecklings- och tillverkningskostnader. Komponenterna blir ju även billigare med tiden, idag kostar inte en konsoll lika mycket att tillverka som när den släpptes.

Tycker även själv att det kan vara hutlösa priser på konsollspelen, speciellt i "spelaffärerna" så som Game och Gamestop där man får betala 700 spänn för nya spel medan man på nätet eller på Elgiganten och liknande kan få de för 500. Vad är det man betalar extra för hos spelaffärerna? inte fan är deras kunnande och service om spel värd 200 spänn?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jag skulle tippa på något licensgrejs jag med, för att få göra spel till konsoll, sedan läggs detta på på varje spel.

Annars är det inte så stora skillnader att utveckla spel tror jag inte, visst konsoller har mycket mer begränsad hårdvara och alla enheter ser mer eller mindre likadana ut och har mindre enheter som påverkar, detta gör ju att man kan göra testningen utförligare och optimera prestanda (om man vill), varför konsollspel ibland tar så lång tid vet jag inte, förmodligen har dom inget bra system eller miljö att utveckla i, och vissa konsoller sägs ju vara något svårare att utveckla till. Dock blir det ju mer & mer multiplatform nu känns det som och spelen byggs på samma sätt (till viss del) men kompileras olika (nu hur effektivt det är). På pc är det ju betydligt svårare att täcka alla buggar, den kan handla om trådar och minne, en processor kör 6 kärnor, den andra 2 osv, olika grafikkort, opengl, dx, på likadana enheter är det ju större chans att det uppför sig likadant. PC måste ju ha samlat på sig riktigt bra verktyg för pcspel, hur det ser ut för konsollspel har jag ingen koll på.

Nu spelar jag inte så mycket på konsoll, men det känns som att konsollspel ofta är stabilare än pc, pc pular man bara ut en 2gbpatch efter ett tag, fungerar ju inte för alla konsoller direkt.

I vilket fall så tycker jag 200kr verkar lagom för majoriteten av spel, knappt inget, inte äns nytt är värt 500kr i mina ögon... och 700 för konsollspel :S fyfan. För att inte tala om att flesta spelen faktiskt är helkassa, har inte många favoritspel som jag har samlat på mig de senaste tio åren.

Permalänk
Medlem

Jag tror att de kostar mer att tillverka en konsolspel eftersom det är svårare att programmera konsolspel jämfört med PC spel. Och sen kanske finns licenskostnader som också gör det ännu dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Att sälja ett gammalt PS3 med en sunken processor och ett gammalt geforce 7800gt i sig för 3000kr låter inte direkt som en förlust...

Det kostar enormt mycket att ta fram konsollerna.. Även när den såldes för 5-6000:- så såldes den med ren förlust...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Det kostar enormt mycket att ta fram konsollerna.. Även när den såldes för 5-6000:- så såldes den med ren förlust...

Japp Blu Ray spelarna på den tiden gick lätt på 10.000 kronor om jag minns rätt när det var nytt. Så PS3 var billig om man tänkte så. Angående kostnaderna på spel är det ofta så som många redan sagt att konsol tillverkarna säljer maskinerna med förlust och tjänar in pengarna igen på såld mjukvara. Nu går däremot alla med vinst på sina konsoler. Och Nintendo har gått med vinst på varje såld Wii ända sedan lanseringen 2006.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Det kostar enormt mycket att ta fram konsollerna.. Även när den såldes för 5-6000:- så såldes den med ren förlust...

Ja, när de var nya såldes de med "förlust". Inte så att de förlorade pengar på varje såld enhet, de tjänade ju fortfarande pengar, men utvecklingen kostade dock mycket.

Nu är det ganska många år sedan de utvecklades, och med tanke på att de kostar någon hundring att tillverka ett PS3 så går de nog med ganska mycket plus nu.

Sen har ju materialkostnader som hårdisk och plurayspelare gått ned en hel del.