Asus: Dyrare moderkort att vänta 2011

Permalänk
Medlem

Brist på arbetskraft - hur då?

Folk finns i Kina så det räcker och blir över, många har det riktigt illa ställt och gör (nästan) vad som helst för att överleva - så arbetskraft finns - men den är inte lika billig som den var en gång i tiden.

För drygt ett halvår sedan var det ett reportage i SR P1 om dyrare arbetskraft i Kina. I de provinser (som Guangdong där mängder med elektronik tillverkas) och städer (Shenzen) där fabrikerna och företagen är många och stora har levnadsstandarden börjat öka. Men när levnads-standarden höjs blir det också ett annat (läs högre) löneläge.
Den utvecklingen gillar man inte i företagstopparna. Det går att hålla samma priser - men frågan är hur mycket man vill gå med vinst.

Därför har många fabriker börjat flytta in mot Kinas mitt då levnadsstandarden är lägre, liksom lönenivåerna.

Hur det nu är för Asus vet jag inte och jag tror inte de kommer flytta in sina fabriker. Det blir kvalitetsproblem direkt, det kan jag lova!
Dessutom är deras fabrik i Shenzen riktigt påkostad och ren om jag får tro det Asus skriver om den i sina dokument.
Genom åren har de dessutom alltid prioriterat kvalitet. Om det nu är så att den kvaliteten kostar extra plus att de som jobbar har det bra och allt går snyggt till så kan jag tänka mig att betala för det.

Kopparen spelar naturligtvis också in - så jag antar att det kan bli större bizznizz att knycka koppar nu än tidigare.

*Flyttar alla grejjer av koppar från fönsterkarmarna*

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

"över 9000 dollar per ton"
IT'S OVER NINE THOUSAAAAAAAAAAAAAAAND!

ROFL!!
Jag skratta till så högt att jag tror jag väckte grannen!!! xDD

You made my day!!

Nu är det min tur! "Vegeta!! What does the scouter say about the Copper price??"

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Allting blir dyrare :/

Men känns lustigt att det skulle bli brist på arbetskraft i Kina....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av bennyfax:

Risodlare, veteodlare, rapsodlare ..same same som de säger
Precis samma som bönder i Sverige, hårt arbetande folk med större arbetsvilja än de flesta i Sverige.

Sverige är ett litet men effektivt land men du ska inte tro att vi står över kineserna. Även fast det finns en stor fattigdom i Kina finns mycket mer, högre och bättre kompetens där än i Sverige. Jag har träffat utbytesstudenterna från Kina som kommer hit och de säger att tempot och inlärningen är mycket långsam här.

Det går inte att jämföra kinesisk utbildning och svensk, svensk går ut på att alla ska kunna göra allt, kinesisk är precis tvärtom.

Lär dig extremt lite, väldigt specifikt för en framtida arbetsroll men i en väldigt snabb takt.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

"Det snöade på Grönland igår... Nu höjer vi priserna!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av heddan:

"Det snöade på Grönland igår... Nu höjer vi priserna!"

Jo känns lite så...:P:/

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!