riktigt bra skoldator (USA) budget 10k-15k

Permalänk
Medlem

riktigt bra skoldator (USA) budget 10k-15k

ska nu införskaffa en ny laptop som kommer att användas tills lite film, mindre avancerade spel och skolarbeten. Jag har också ett nyfunnet intresse för fotografering.

Lite krav då:

- bra processor i5/i7 eller motsvarande
- gärna en grym skärm dock inte större än 15 tum
- Tålig
- tänker sätta in ssd, så hårddisk spelar ingen roll
-Bra batteritid minst 5h
- Blu-ray, bra webbkamera och dylikt

Jag kommer nog att rediger en del foton så den får gärna ha bra skräm och funka bra för sånt
kommer väl börja på högskola om nåt år så den får gärna uppfylla krav som kan tänkas på en teknisk fysik utbildning (hoppas ni fattade vad ja mena)
Åker till det magiska landet på andra sidan det stora blå om några månader så budgeten gäller omvandlat i dollar med
Har kollat lite på lenovo och även vaio z

Vill inte ha mac är fullt medveten om alla fördelar men kommer inte att diskuteras

Några tips?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kennek:

ska nu införskaffa en ny laptop som kommer att användas tills lite film, mindre avancerade spel och skolarbeten. Jag har också ett nyfunnet intresse för fotografering.

Lite krav då:

- bra processor i5/i7 eller motsvarande
- gärna en grym skärm dock inte större än 15 tum
- Tålig
- tänker sätta in ssd, så hårddisk spelar ingen roll
- Blu-ray, bra webbkamera och dylikt

Jag kommer nog att rediger en del foton så den får gärna ha bra skräm och funka bra för sånt
kommer väl börja på högskola om nåt år så den får gärna uppfylla krav som kan tänkas på en teknisk fysik utbildning (hoppas ni fattade vad ja mena)
Åker till det magiska landet på andra sidan det stora blå om några månader så budgeten gäller omvandlat i dollar med
Har kollat lite på lenovo och även vaio z

Vill inte ha mac är fullt medveten om alla fördelar men kommer inte att diskuteras

Några tips?

Varför mellan 10-15 tusen? Då får du ju en Gamer...

Permalänk
Medlem

glömde skriva bra batteritid

Permalänk
Medlem

Om du omvandlar till USD, så titta på Samsung 9 serie som kommer ut i februari i USA eller ASUS U36. Just nu far du Apples MBA för special pris på microsofts online butik...

Visa signatur

Corsair HX 620W / Corsair HX 620W * 2 - A8R32-Dlx / A8N32-SLI-Dlx * 2- O-165 / X2-3800+ - H2O på cpu, nord och graffe - 850XT / X1900XT - OCZ EL 3700 Pl 2*512 Mb OCZ EL 3500 * 256 / Kingston HyperX 4*512 Mb - DVD - 36 Gb Raptor / 160 Gb / 250 Gb / 300 Gb / 250 Gb ...

Permalänk
Medlem

@ TS:
Just nu kommer det ut fantastiskt många nya bra datorer med Sandy Bridge.
Jag kan rekommendera http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=802224.
Kolla gärna på följande länk:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=l=s65319515
Så får du se vilka sandy-bridge datorer som släppts i Sverige än så länge. (En del är alldeles för tunga etc., men den 20:e februari, då tvåkärniga sandy bridge officiellt släpps, så kommer det att komma upp många fler lättviktare).

@Larc:
Det är helt otroligt att det hela tiden i såna här trådar dyker upp någon som föreslår en apple-dator oavsett hur dåligt de svarar mot trådskaparens önskemål i övrigt. Nyligen var det nån som i rubriken skrev att han ville ha en kraftfull beräkningsdator, och så föreslår ett par tre stycken i alla fall en begagnad macbook. Då handlar det om att man själv gillar ett visst varumärke, inte om att man föresöker hitta något som passar den som bett om köpråd. Jag citerar TS: "Vill inte ha mac är fullt medveten om alla fördelar men kommer inte att diskuteras". Då tycker jag att vi kan slippa mac-råd i den här tråden, ok ?

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera en HP Elitebook. Grymt fina och hållbara, borstat aluminium och grym batteritid (i5/i3). Alternativt en HP ProBook, samma fast utan aluminium. Min bärbara, (se sign) pallar runt åtta timmar konstant användande.

Här har vi en: http://www.dustinhome.se/pd_5010382285.aspx
Ruskigt bra batteritid, rejäl och med bra prestanda. Hög upplösning på 15,6" LED-skärm. Finns med i7 för runt en tusenlapp billigare, men då blir batteritiden lidande.

Lycka till med ditt datorköp!

Visa signatur

Gaming Mini-ITX Fractal Design Define Nano S - ASRock B550M-ITX - AMD Ryzen 5 3600XT 3.8Ghz 35MB - Sapphire Radeon RX 5700XT 8GB Pulse OC - 16GB HyperX 3200MHz - Samsung 970 EVO1TB NVMe M.2 - BeQuiet! Pure Rock 2 Black - Corsair SFX SF750W 80+ Platinum
Bärbar 13" MacBook Pro Retina Space Gray - 2.3 Quad i5 - 16 GB 2133Mhz RAM - Intel Plus 655 1,5GB - 512GB SSD - MacOS 11
Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

@ TS:
Just nu kommer det ut fantastiskt många nya bra datorer med Sandy Bridge.
Jag kan rekommendera http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=802224.
Kolla gärna på följande länk:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=l=s65319515
Så får du se vilka sandy-bridge datorer som släppts i Sverige än så länge. (En del är alldeles för tunga etc., men den 20:e februari, då tvåkärniga sandy bridge officiellt släpps, så kommer det att komma upp många fler lättviktare).

Den där Samsungen såg ju riktigt intressant ut 13.3" är precis det jag letar efter som ska ersätta min dell m1330 som också är 13.3". Hittar dock inga bilder på den, har du några bilder på den? gärna video också.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Jag hade en Sony Vaio FZ38M, den kraschade efter 2,5år. Skärmen la av, vänsterklick, vissa tangenter fungerande inte, en tangent lossnade. Just nu har jag lånat HP EliteBook 8530p från skolan och planerar att köpa en Thinkpad T410s.

Finns flera "torture test" på youtube (visar olika modeler nedan):

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Den där Samsungen såg ju riktigt intressant ut 13.3" är precis det jag letar efter som ska ersätta min dell m1330 som också är 13.3". Hittar dock inga bilder på den, har du några bilder på den? gärna video också.

Googla Samsung Serie 9 ... som jag redan tipsade om, har dock ingen CD och har mini hDMI

Visa signatur

Corsair HX 620W / Corsair HX 620W * 2 - A8R32-Dlx / A8N32-SLI-Dlx * 2- O-165 / X2-3800+ - H2O på cpu, nord och graffe - 850XT / X1900XT - OCZ EL 3700 Pl 2*512 Mb OCZ EL 3500 * 256 / Kingston HyperX 4*512 Mb - DVD - 36 Gb Raptor / 160 Gb / 250 Gb / 300 Gb / 250 Gb ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larq:

Googla Samsung Serie 9 ... som jag redan tipsade om, har dock ingen CD och har mini hDMI

Tack, riktig sexig liten sak, ett stor plus för att skärmen är blank och inte glansig som med alla andra laptops.

Hoppas bara den kommer i borstad aluminium/silver istället för den svarta som de visat i de flesta tester och mässor.

http://www.engadget.com/2011/01/06/samsung-series-9-hands-on-...

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.