Permalänk
Medlem

metallgängor till trä?

Hej
Ska bygga ett chassi i delvis mdf och tanken var att sidorna skulle vara i alu men kommer då skruvas fast på mdf:en, problemet är ju att ibland vill man ju öppna lådan och då lär hålen i mdf:en snabbt bli utslitna.
Så min fråga är om det finns någon form av insatser eller vad man nu ska kalla det, ihålig skruv med trägänga på utsidan och metallgänga på insidan? och vad detta skulle kunna kallas? eller har ni nått annat tipps på lösningar till detta problem?

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna borra ett ganska stort hål och limma dit en mutter med epoxy lim.
Gjorde liknande för att fästa mina moderkortsdistanser i mitt trächassi

bygget kan ses här

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk
Medlem

Det du söker är antingen en:

Islagsmutter

Eller en sargsprint

Beroende på vilken ledd du vill sätta ihop skivorna i. För 90 graders vinklar används sargsprinten, så för en låda så passar nog sådana bäst.

Ytterligare en variant är de för IKEA så vanliga beslagen, de där du drar fast en skruv i ena skivan och lägger en liten manick i en grop i den andra skivan och sedan vrider runt manicken så att den låser fast skruven. Dock tror jag att sargsprinten är enklare att använda om man bygger nåt själv.

Edit:
Nu lästa jag din post igen och såg att du tänkte ha sidor i aluminium. Jag tror fortfarande mina två förslag går att använda, lite beroende på hur du konstruerar lådan, men "IKEA-beslagen" går helst säkert bort, då dessa kräver en viss tjocklek på båda skivorna.

Permalänk
Medlem

awesome! tnx.
Sargsprint verkar som det som gäller för min del, då front,bak,tak å golv kommer vara mdf och sidorna alu..

Permalänk
Medlem

Ja, då gör du bara hål (från insidan av lådan) i mdf-skivorna så att du får i sprinten och sedan ett ett hål ( från kanten på mdf:en ) som träffar rätt mot hålet i sprinten.

Du behöver ju inte använda en gängad stång och en mutter som på bilden. Det går ju med en skruv också, dock kan det bli svårare att pricka hålet i sprinten när du ska skruva ihop. Jag skulle nog prova med att limma sprinten, när den hålls i korrekt läge av en skruv.

Permalänk
Medlem

Jo det lär jag göra, hålen för sprinten måste ju täckas över ändå. Jag antar att man hittar sådanna på typ Bauhaus eller måste man gå till nåt specställe?

Permalänk
Medlem

Rampamuff

Permalänk
Medlem

omg vilket underbart namn!

men jag funderar på om inte sargsprinten är bättre ändå.... fast det där skulle ju vara mycket enklare men det ser ut som värsta specgrej som man inte kommer hitta på någon järnhandel...