Permalänk
Medlem

Surfplattor för dyra?

Fler surfplattor är på kommande och priserna kommer väl antagligen att pressas ner.
Men just nu när vi är i början av den här tekniken(eller vad man ska säga) så verkar det som om det är lite för fyrt för vad man får. Jag menar, man ska betala mer för en ipad eller samsung galaxy tab än för en stationär dator som är flera gånger snabbare, kan lagra mer etc.

Tekniken för bärbara finns ju redan(tänker på processorer,ram etc) och det är väl samma som stoppas in i dessa tablets?

Permalänk
Medlem

Finns väl ingen ide att sänka priserna när det finns så stor efterfrågan

Permalänk
Medlem

Ja, frågan är varför folk inte är smartare än så. Köper i praktiken en iphone som är större.
1 ghz processor är vad dom kunnat klämma in, det är ju löjligt. Dom har helt enkelt snålat på komponenter för att tjäna mer pengar.

Permalänk
Medlem

De är extremt dyra nu ja dessvärre. Fast en iPad i USA går väl på ca 3500:- nu för billigaste modellen och det är ganska rimligt. Det värsta är ju tablets som mer eller mindre har hårdvaran av en netbook för 3000:- men de byter ut skärm och tangentbord mot en touchscreen och tar 6000+ för dem. De är ju redan dyra för 3000:- som netbooks då vanliga bärbara datorer med mycket bättre hårdvara kostar i ungefär samma trakter. Men stor efterfrågan driver ju som sagt upp priserna och stor efterfrågan på netbooks tidigare fick dem att bli dyrare och dyrare medan vanliga bärbara blev billigare och billigare.

Permalänk

Relativt nytt så då blir priset högt

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Skrivet av dma1977:

Fler surfplattor är på kommande och priserna kommer väl antagligen att pressas ner.
Men just nu när vi är i början av den här tekniken(eller vad man ska säga) så verkar det som om det är lite för fyrt för vad man får. Jag menar, man ska betala mer för en ipad eller samsung galaxy tab än för en stationär dator som är flera gånger snabbare, kan lagra mer etc.

Tekniken för bärbara finns ju redan(tänker på processorer,ram etc) och det är väl samma som stoppas in i dessa tablets?

Nej det är det inte, då hade batteritiden på plattorna varit runt en timme på sin höjd kanske, samt krävt aktiv kylning. Tekniken är snarare närmare mobiltelefonerna än laptops. Men priserna idag är dock fortfarande för höga, det kommer ordna sig relativt fort dock gissar jag på

Permalänk
Hedersmedlem

Känns som när det börjades treva med de tidiga netbooksen som också var ganska sunkiga. Det tog några månader så rättade de till så att 7" skärmarna nästan försvann till fördel för lite större skärmar med 1024*600 upplösning, små och slöa SSD ersattes med traditionella hårddiskar, XP kom in i bilden men prestandan på processor och grafik förblev ganska länge oförändrat.
När väl ION kom samt dubbelkärniga Atom blev det väl lite roligare men fortfarande ganska begränsat av upplösningen på skärmarna enligt mig.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=267668

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=327067

Två av de tidiga netbooksen och prisstatistik för dem.

Sorterar man sen på vilken netbook som är populärast idag så blir det

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=582791

Vi får hoppas att utvecklingen på plattorna blir roligare

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

De flesta surfplattor ska snarare jämföras med mobiltelefoner och inte vanliga datorer.

Visst är de dyra i dagsläget, men det kommer sjunka när konkurrensen ökar. Det är ju först nu man börjar se bra billiga Android-telefoner och då har ändå Android funnits ett tag.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av dosman:

Ipaden och galaxy taben är dyra ja men det finns billigare modeller. Att folk inte är medvetna om att de billigare modellerna existerar är ett annat problem.

Dock bör tilläggas att många billiga modeller har både sämre hårdvara och sämre mjukvara så jag tror att de flesta skulle undvika att köpa sådana

Visa signatur

In murphy we trust, his law never fails.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dma1977:

Fler surfplattor är på kommande och priserna kommer väl antagligen att pressas ner.
Men just nu när vi är i början av den här tekniken(eller vad man ska säga) så verkar det som om det är lite för fyrt för vad man får. Jag menar, man ska betala mer för en ipad eller samsung galaxy tab än för en stationär dator som är flera gånger snabbare, kan lagra mer etc.

Tekniken för bärbara finns ju redan(tänker på processorer,ram etc) och det är väl samma som stoppas in i dessa tablets?

Gaaah! En surfplatta och en laptop är två helt olika saker.

Permalänk
Medlem

Nja, man kan ju, som andra här påpekar, inte jämföra surfplattor med stationära datorer rakt av.

Dock så håller jag med om att det känns lite för dyrt jämfört med vad man får, iallfall för min del.
Jag lurpassar på framtida billigare och bättre produkter istället

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Ja dom är för dyra. Sen antar jag att man betalar för deras mobilitet först och främst. De flesta tillverkas med ARM kretsar och vad jag vet ska det vara riktigt billigt att tillverka dom. Därför konstigt att det blir så himla dyrt i många fall.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av dosman:

Jo men det stämmer även för de dyrare modellerna. Finns ju massa dyra windows 7 tablets som är ganska kassa t.ex.

jovisst, man måste ha bra koll innan man köper så det inte blir skit.

För övrigt betalar man väll i stort sett för tre saker:
1. stor multitouch - ganska dyrt
2. mobilitet - bra batteritid och låg vikt är en klurig kombo att få ihop
3. coolhetsfaktorn - just nu är det en statuspryl så det kostar mer, jämför med vanliga mobiltelefoner för 10 år sedan.

jämfört med nebooks får du ju också ett väldigt praktikt OS oh gränssnitt om du kör android eller apple, också värt en slant skulle jag tro mn inte en avgörande faktor

Visa signatur

In murphy we trust, his law never fails.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dma1977:

Fler surfplattor är på kommande och priserna kommer väl antagligen att pressas ner.
Men just nu när vi är i början av den här tekniken(eller vad man ska säga) så verkar det som om det är lite för fyrt för vad man får. Jag menar, man ska betala mer för en ipad eller samsung galaxy tab än för en stationär dator som är flera gånger snabbare, kan lagra mer etc.

Tekniken för bärbara finns ju redan(tänker på processorer,ram etc) och det är väl samma som stoppas in i dessa tablets?

Visst är surfplattor dyra, men efterfrågan idag är relativt hög och utbudet lågt då blir priserna höga. Antagligen kommer priserna precis som du skriver att sjunka ju fler konkurrenskraftiga produkter det kommer.

Nu ska vi inte heller blanda äpplen och päron, surfplattor är en helt egen nisch jämfört med PC datorer. En surfplatta är snarare en stor mobiltelefon än en förkrympt bärbar dator. Hårdvarukraven på en surfplatta är inte som på en PC, man har helt andra krav. Mobilitet (vikt, storlek, batteri) och användarvänlighet väger väldigt mycket mer än att det ska vara en processor med viss prestanda och x RAM. En surfplatta är precis som den heter, den ska klara av att surfa. Ska man lira tunga spel eller köra tungdriva program så använder man ju sin dator.

Ska vi börja beblanda surfplattorna med ren laptop hårdvara som säkerligen är flera gånger snabbare så blir storleken lidande, det krävs aktiv kylning och batteritiden blir extremt mycket sämre. Då kan man lika gärna köra med en bärbar. Sen är ju surfplattan ett komplement, ingen ersättare. En helt ny nisch av produkter. Kanske totalt oanvändbart för vissa, för mig är den i alla fall klockren produkt för det jag använder den till (har en iPad).

Permalänk
Moderator
Moderator

Trevlig tråd med en bra inställning till diskussionen om plattor

Instämmer helt att det finns olika klasser av plattor som ska jämföras åt olika håll.

1, Förstorade smartphones
2, Plattor med egen niche
3, Laptops utan keyboard

I kategori 3 hittar vi Asus EP121 som blivit riktigt nice på bekostnad av batteritiden men smakar det så kostar det! Wacom penna är riktigt nice, följande video visar på att detta är ett arbetsverktyg mer än en gizmo.

http://www.youtube.com/watch?v=HAZg9bEPm1E

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Visst är surfplattor dyra, men efterfrågan idag är relativt hög och utbudet lågt då blir priserna höga. Antagligen kommer priserna precis som du skriver att sjunka ju fler konkurrenskraftiga produkter det kommer.

Nu ska vi inte heller blanda äpplen och päron, surfplattor är en helt egen nisch jämfört med PC datorer. En surfplatta är snarare en stor mobiltelefon än en förkrympt bärbar dator. Hårdvarukraven på en surfplatta är inte som på en PC, man har helt andra krav. Mobilitet (vikt, storlek, batteri) och användarvänlighet väger väldigt mycket mer än att det ska vara en processor med viss prestanda och x RAM. En surfplatta är precis som den heter, den ska klara av att surfa. Ska man lira tunga spel eller köra tungdriva program så använder man ju sin dator.

Ska vi börja beblanda surfplattorna med ren laptop hårdvara som säkerligen är flera gånger snabbare så blir storleken lidande, det krävs aktiv kylning och batteritiden blir extremt mycket sämre. Då kan man lika gärna köra med en bärbar. Sen är ju surfplattan ett komplement, ingen ersättare. En helt ny nisch av produkter. Kanske totalt oanvändbart för vissa, för mig är den i alla fall klockren produkt för det jag använder den till (har en iPad).

jag (och många jag känner) vill ju dock kunna använda surfplattan som en bärbar dator! visst inte till samma prestanda men jag hade kätt kunnat ersätta den mot min laptop och bara lira surfplatta/stationär. dock tycker jag att tekniken är för ny för mig!:) man får lite till sett vad man betalar för. men nvidias tegra teknik är ju redan inne i dom och mer håller på att knökas in! jag är helt hundra på att våra surfplattor om nått/några år lätt kommer användas till betydligt tyngre spel! och priset kommer pressas ner med.:)

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dosman:

Ipaden och galaxy taben är dyra ja men det finns billigare modeller. Att folk inte är medvetna om att de billigare modellerna existerar är ett annat problem.

Om man tycker att iPaden är för dyr kan man ju alltid försöka vinna en på en tävling. Verkar som nästan varenda företag i sverige har en tävling som lottar ut iPads. Här är ett axplock av tävlingar som pågår just nu som jag hittade när jag googlade:

http://iform.se/tavlingar/vinn-en-ipad
http://www.facebook.com/linicin?v=app_166136570065964
http://blogg.binero.se/2011/02/vinn-en-ipad-pa-alla-%E2%99%A5...
http://www.crossnet.net/index.jsp?tm=182608&sm=182640&n=22880...

Billigare än gratis är svårslaget

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Trevlig tråd med en bra inställning till diskussionen om plattor

Instämmer helt att det finns olika klasser av plattor som ska jämföras åt olika håll.

1, Förstorade smartphones
2, Plattor med egen niche
3, Laptops utan keyboard

I kategori 3 hittar vi Asus EP121 som blivit riktigt nice på bekostnad av batteritiden men smakar det så kostar det! Wacom penna är riktigt nice, följande video visar på att detta är ett arbetsverktyg mer än en gizmo.

http://www.youtube.com/watch?v=HAZg9bEPm1E

Helt klart den plattan som är mest intressant!
Blir nog ett köp i framtiden och ut med allt som har med vanlig Wacom platta och traditionellt papper + penna och göra.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Hej, jag planerar på köpa en Ipad då min skit asus laptop håller på att falla i delar ska betala 3400kr för en Ipad 16GB är det värt 3g är onödigt för mig då jag kör mobilen som wifi. Eller finns det andra liknande varianter med samma kvalité mm för mindre peng? Eller är surfplattor helt omöjliga att jobba med? Ska mest surfa, skriva och kolla på film gör inget mer. Ska dock ha kvar laptopen och se hur länge den lever..

Permalänk
Medlem

Priserna är höga på nya produkter som är hypeade. Om ett år så kommer vi nog få se lite mer rimliga priser på många tabs.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawkeye01:

Finns väl ingen ide att sänka priserna när det finns så stor efterfrågan

Kan vara så att efterfrågan är stor eftersom priserna är nere

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

Surfplattor är rätt så begränsade, jag köpte det billigaste jag hittade = sibas LL 7ck11 (?) för 1300kr, men efter allt köp av det jag behöver till den så blev det något dyrare... och klumpigare... men fortfarande inte som jag önskat mig.

Så jag plocka fram min gamla netbook och kör med den istället, allt fungerar i den förutom allt godis man har med android.. shit happens

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Avstängd

en surfplattas teknik e mer kompicerad än man kan tro, därför kommer priset inte sjunka lika snabbt som andra tek, prylar. Nu talar jag främst om tekninken i Ipad, men Sony har väl ingen surfplatta p G., elller?

Permalänk
Avstängd

wad menar du? förstar inte din kommatering.........

Permalänk
Medlem
Skrivet av sverigeadde:

en surfplattas teknik e mer kompicerad än man kan tro, därför kommer priset inte sjunka lika snabbt som andra tek, prylar. Nu talar jag främst om tekninken i Ipad, men Sony har väl ingen surfplatta p G., elller?

Inte riktigt sant. I jämförelse med en bärbar dator är tekniken mindre komplicerad, men produktionstakten av processorer, skärmar och andra komponenter är lägre än till vanliga datorer, därav det högre priset.

iPads teknik är inget att vifta runt med. Samma processor som i deras iPhone 4 och resten är rätt standard i mobil/tabletvärlden. Det de har problem med är att få fram tillräckligt många skärmar. Är det brist på en komponent (som det brukar vara när man lanserar en ny produkt) så bygger man inte upp några lager och då håller priserna sig höga.

Att det är tekniken som är för avancerad tror jag inte ett skit på. Speciellt inte när det kommer till iPad.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Fast det beror ju på vart man köper dessa platt0r eftersom det finns billiga alternativ.

Actfind är till exempel en mycket billigare lösning, dock köper man dem från utlandet utanför europa som känns lite knepigt.

Visa signatur

Intel 4670k stock - Cm Hyper 212 EVO -Z87M-Plus- Asus Radeon GTX 770 2gb OC - Corsair Vengeance 4 x 4gb DDR3 1600 - Corsair 650w - Bitfenix Prodigy M