Permalänk
Medlem

Nintendo 64 Överklocka

Jag är nog sen med en sån här sak men det måste finnas folk i mina trakter med lödpenna som vill känna välförtjänta pengar.

Såg på internet att överklocka N64 är mycket möjligt men det bör skötas varsamt och smart.

Klarar inte av allt lagg längre speciellt med Turok 2.

Jag finner ingen chippare i mina trakter som gör konsol modifieringar, finner inte ens på google.
Hittade dock en men den annonsen hade gått ut.

Hjälp någon??

Permalänk
Medlem

ramminnes uppgradering?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

ramminnes uppgradering?

Hur menar du?

Permalänk
Skrivet av Kayin88:

Hur menar du?

Han menar kanske expansion pack, extra minne man kunde sätta in uppe/framtill på konsolen, under en perforerad plastlucka om jag inte missminner mig. Men sånt kanske du redan har?

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk

http://sv.wikipedia.org/wiki/Expansion_Pak En sån är det dom pratar om. Har du inte ett sånt så skaffa det gör skillnad i en heldel spel. Har själv en i min konsol.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jo skaffade en sån när N64 var som populärast och trodde det skulle göra underverk redan då men ack så fel jag hade.

Det gör ingenting förutom aktiverar mera polygoner på rutan och ger möjligheten att köra i större upplösning i vissa spel. Det skapade bara 200% mer lagg och en del spel praktiskt taget ospelbara i ett sånt läge.

Permalänk
Medlem

Spelar du fortfarande Nintendo 64 regelbundet?

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

Spelar du fortfarande Nintendo 64 regelbundet?

Gjorde det för en del år sedan men la av efter fått smak för NTSC spel, (Europa kör PAL).

Plockade fram manicken och dammade av den och trodde det inte var så hemskt som jag minns men ack ack.

Problemet är att många klassiker bl.a. Goldeneye finns bara på n64 och jag är less på att konsolens prestanda är långt från tillräcklig.

Permalänk
Skrivet av Kayin88:

Jo skaffade en sån när N64 var som populärast och trodde det skulle göra underverk redan då men ack så fel jag hade.

Det gör ingenting förutom aktiverar mera polygoner på rutan och ger möjligheten att köra i större upplösning i vissa spel.

Vissa spel går inte spela utan den ex donkey kong 64. Och Perfekt dark går inte spela fullt ut utan den

Men ta o spela spelen emulerat på din pc så får du bättre prestanda.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kayin88:

Problemet är att många klassiker bl.a. Goldeneye finns bara på n64 och jag är less på att konsolens prestanda är långt från tillräcklig.

Skaffa en N64-emulator? Eller så kan du ju testa Goldeneye-modden till Source: http://www.moddb.com/mods/goldeneye-source

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem

Gör inte klockning på så gamla konsoller att spelen "snabbspolas"? en 50% överklockning gör alltså att allt rör sig 50% snabbare i spelen?

Konsoller brukar ju inte direkt anpassa sin hastighet till olika klock som på datorn, utan är gjorda för standard mhz;)

Permalänk
Medlem

Jag har sett att man kan köpa gamla spel från Nintendo och det laddas ner till wii,
själv körde jag Zelda på wii för ett tag sen med gamecube dosa, vet inte om goldeneye finns.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Gör inte klockning på så gamla konsoller att spelen "snabbspolas"? en 50% överklockning gör alltså att allt rör sig 50% snabbare i spelen?

Konsoller brukar ju inte direkt anpassa sin hastighet till olika klock som på datorn, utan är gjorda för standard mhz;)

Jo det kan hända läste jag för dom som gjort sånt.
Men inget farligt tycker jag
PAL spel går långsamt från grunden så det är bara bra. Sen så läste jag det är mer som 25% till 40% kvickare och det kan jag gå med på.

Beror samtidigt på vad man väljer.
Fanns tydligen tre lägen.

Permalänk
Medlem

Haha, ja ibland kan man få lite framedrop. Håller just nu på att varva zelda ocarina of time, galet sköj. Grafikhetsen glömmer man snabbt.

Permalänk

Det enda jag har märkt av var i multiplayer på Goldeneye och Perfekt Dark att de kunde gå väldigt segt eller starta om sig om man tex sprängde mycket samtidigt.

Jag gillar N64 spelen. Dock är ju ett nytt styrkors ett måste då de slits förbannat fort

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Ah, vilken nostalgisk tråd.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Oj detta var något nytt, men som någon annan sa kan du testa köpa sån där grej man satte på kontrollen(?) som ökade ramminne eller vad det var

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att Majoras Mask inte fungerade utan "Expansionpack" Goda tider.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Jag har redan talat om här att ett sånt där har jag redan men konsolen är inte kraftig nog för sina egna spel.

Jag talar om Överklockning. Trimma processorn, Såga upp plasten och placera dit en stark fläkt, typ såna grejor.

Jag är inte särskilt bra på lödning speciellt när det gäller såna små komponenter så jag undrar om någon känner en konsolchippare eller liknande som jag kan få hjälp eller anställa kring mitt N64?

Helst i Jämtland men det kvittar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kayin88:

http://www.gaminggenerations.com/store/images/expansion_pack_...

Jag har redan talat om här att ett sånt där har jag redan men konsolen är inte kraftig nog för sina egna spel.

Jag talar om Överklockning. Trimma processorn, Såga upp plasten och placera dit en stark fläkt, typ såna grejor.

Jag är inte särskilt bra på lödning speciellt när det gäller såna små komponenter så jag undrar om någon känner en konsolchippare eller liknande som jag kan få hjälp eller anställa kring mitt N64?

Helst i Jämtland men det kvittar

På vilket sätt "trimmar" en lödpenna CPU'n?

Jag hade inga problem med något spel på mitt N64, inte Turok heller. Låter som att något annat är fel.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KKay:

På vilket sätt "trimmar" en lödpenna CPU'n?

Jag hade inga problem med något spel på mitt N64, inte Turok heller. Låter som att något annat är fel.

Annars kanske det var som så att du inte var så mycket uppmärksam när det gäller FPS i dom gamla åren, När jag startar min Gamecube (Glömt hur det stavas) Och spelar lite spel idag så känner jag när det blir problem med TEX FPSen , vilket jag inte ens tänkte på när jag var mindre.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Här fann jag några Forum som diskuterat samma sak och en del har prövat också.

http://reviews.cnet.com/4520-11261_7-6298931-3.html

http://nfggames.com/forum2/index.php?topic=242

Någon skrev att han placerat en "Switch" på baksidan på sitt n64 så han kunde reglera lägena, troligtvis reglera när spelet är avstängt skulle jag gissa.

Permalänk
Medlem

Ingen som har ett tipps eller känner någon om detta?

Skall jag kontakta en ingenjör om elektronisk teknik ?

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/galleri/2439-nintendo-64-mod

Här finns ett halvfärdigt galleri som n64 överklockning du kanske kan kontakta han som skapade de han borde ju veta

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem