Bästa SB moderkortet för att kunna lira i slutet av mars (vad skall man vänta på?)

Permalänk

Bästa SB moderkortet för att kunna lira i slutet av mars (vad skall man vänta på?)

Hej!

Hoppas jag inte postar i fel avdelning nu, men vilket moderkort är det bästa och mest stabila man kan köpa i dagsläget, jag måste få ihop en dator till slutet av mars då ett spel släpps som jag kommer lira 24/7

Söker därför ett moderkort som kör SLI eller CF, klockar bra och har minimala banrsjukdomar...?

Kollade på Gigabyte UD7an men läste att det hade "gammalt" BIOs och PCIe x16 portarna väldigt nära varandra så att korten inte kan andas ? Är det ändå ett av de bästa korten att köpa, är detta petitesser, eller kommer det något i mars som är mer värt att vänta på? Sist hade jag ett EVGA X58 Classified och gillade verkligen kvalitén

Tack ni som har tid att svara!

Visa signatur

MacPro 2010 6core intel xeon @ 3.33Ghz, 32gb OWC RAM, HD5870, 2x OWC Mercury Extreme RE 200Gb SSD, 1x Corsair SSD Force 240Gb Windows 7, 2x 2tb WD RE4-GP, 2x 27" Apple Cinema Display, Bose Companion 5, Wacom Intuos 4 XL, Apple Magic mouse, Track Pad, Wireless Keyboard

Permalänk

Asus maximus extreme 4 utan att tveka. har bra utrymma mellan portarna för SLI/CF. Speciellt lite varma kort har fördel av detta.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag håller med föregående talare!
Maximus IV är det kort du söker. Ett av de få korten på 1155 som kan hantera en klockad processor och två+ kort i crossfire/SLI. Jag kommer själv att lägga en beställning på ett sådant här i dagarna!

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Vad menar du med att bara ett fåtal moderkort kan hantera en klockad processor? nu om någonsin är det väl mer processorn som begränsar, antingen fungerar det eller så fungerar det inte stabilt?

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

Ja jag kolla på Evga har P67 oxå men när dom släpp då ?

http://www.evga.com/articles/00604/

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zax89:

Vad menar du med att bara ett fåtal moderkort kan hantera en klockad processor? nu om någonsin är det väl mer processorn som begränsar, antingen fungerar det eller så fungerar det inte stabilt?

Studera denna tråd:

http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/975593-grafikkort...

Borde vara ganska klart vad jag menar.

Skrivet av Quadcore:

Ja jag kolla på Evga har P67 oxå men när dom släpp då ?

http://www.evga.com/articles/00604/

EVGA har varit väldigt sega med sina LGA 1155 moderkort, stor del av deras personal som jobbar med moderkort har gått till andra företag. Detta har antagligen skadat dem mer än de vill medge.
Jag hade personligen inte köpt EVGAs SLI bräda då den saknar extra strömförsörjning, se tråden jag länkade ovan. EVGAs Classified lär bli ännu mer försenad och kommer att kosta mer än Maximus IV.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på ett Asus maximus extreme 4, iallafall om man ska köra SLI med strömkrävande kort som tex GTX 580. Beställde ny dator förra veckan med bla ett Asus maximus extreme 4 mobo och då sa iaf min handlare att det troligtvis inte kommer att tas in så många extreme 4 kort till sverige, kan inte bekräfta det men så sa han iallafall.

Review på Asus maximus extreme 4: http://www.youtube.com/watch?v=4v32-tS1_Y8

Visa signatur

NZXT Phantom | ASUS maximus IV extreme | 2500K 3,3 | Coler master hyper 212 plus | Corsair AX 850 | ASUS GTX 580 | Corsair VENGEANCE 8gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eron:

Jag skulle satsa på ett Asus maximus extreme 4, iallafall om man ska köra SLI med strömkrävande kort som tex GTX 580. Beställde ny dator förra veckan med bla ett Asus maximus extreme 4 mobo och då sa iaf min handlare att det troligtvis inte kommer att tas in så många extreme 4 kort till sverige, kan inte bekräfta det men så sa han iallafall.

Review på Asus maximus extreme 4: http://www.youtube.com/watch?v=4v32-tS1_Y8

Om man vågar tro på kompletts uppgifter så ska de i alla fall få in 93+ st den 15 feb. Så tillgången kommer nog vara helt okej.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem

Ja då värkar det ju vara ganska lungt på den fronten iallafalll.

Visa signatur

NZXT Phantom | ASUS maximus IV extreme | 2500K 3,3 | Coler master hyper 212 plus | Corsair AX 850 | ASUS GTX 580 | Corsair VENGEANCE 8gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Studera denna tråd:

http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/975593-grafikkort...

Borde vara ganska klart vad jag menar.

Det är klart vad du tror! Grejen såhär på rak arm är ju att 1155-processorerna drar "lite" även klockade. Så jag skulle hålla mig ifrån sådär säkra uttalanden om jag var du.

Permalänk

Tack för de snabba svaren allihopa, då får jag byta till ett sånt i kundvagnen ))

Många tack!!

Visa signatur

MacPro 2010 6core intel xeon @ 3.33Ghz, 32gb OWC RAM, HD5870, 2x OWC Mercury Extreme RE 200Gb SSD, 1x Corsair SSD Force 240Gb Windows 7, 2x 2tb WD RE4-GP, 2x 27" Apple Cinema Display, Bose Companion 5, Wacom Intuos 4 XL, Apple Magic mouse, Track Pad, Wireless Keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Det är klart vad du tror! Grejen såhär på rak arm är ju att 1155-processorerna drar "lite" även klockade. Så jag skulle hålla mig ifrån sådär säkra uttalanden om jag var du.

En överklockad i7 2600k på 5ghz drar 200w, Källa:http://forums.extremeoverclocking.com/showthread.php?t=350693
Detta är enbart processorn så SB drar fortfarande en hel del ström överklockat. Jag ska själv införskaffa ett liknande system så jag har läst på en hel del. Därför anser jag att Maximus IV är det rätta valet.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

En överklockad i7 2600k på 5ghz drar 200w, Källa:http://forums.extremeoverclocking.com/showthread.php?t=350693
Detta är enbart processorn så SB drar fortfarande en hel del ström överklockat. Jag ska själv införskaffa ett liknande system så jag har läst på en hel del. Därför anser jag att Maximus IV är det rätta valet.

Ja, kollar du så drar ju en klockad SB inte mer än en 975 extreme som är oklockad.

Du vet inte att andra kort inte klarar av att hantera en klockad processor plus SLI/CF, så som sagt, håll dig ifrån säkra uttalanden.

Ifall du sett de diskussioner som förts tidigare kring just SB och klockad processor + dubbla grafikkort så kanske du skulle uttalat dig lite mindre dumt.

Kan ge dig såhär mycket, ska man överklocka både grafikkort och processor rejält så köper man ju såklart ett bra mobo också, ett som man vet att med säkerhet klarar det.

Sitter själv på MSI GD65 och kommer köra SLI med klockad processor, kommer dock inte röra grafikkorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Ja, kollar du så drar ju en klockad SB inte mer än en 975 extreme som är oklockad.

Du vet inte att andra kort inte klarar av att hantera en klockad processor plus SLI/CF, så som sagt, håll dig ifrån säkra uttalanden.

Ifall du sett de diskussioner som förts tidigare kring just SB och klockad processor + dubbla grafikkort så kanske du skulle uttalat dig lite mindre dumt.

Kan ge dig såhär mycket, ska man överklocka både grafikkort och processor rejält så köper man ju såklart ett bra mobo också, ett som man vet att med säkerhet klarar det.

Sitter själv på MSI GD65 och kommer köra SLI med klockad processor, kommer dock inte röra grafikkorten.

Vart har du sett att en i7 975 @ stock drar lika mycket som en klockad SB processor? Är jävligt nyfiken!
Om du kollar på den sidan som jag länkade uppskattar dom det snarare till 200w!

Du råder honom dessutom att lira på marginaler istället för att införskaffa något som definitivt kommer fungera! Jag har själv en hel del erfarenhet av detta problem, min setup (se dator i sign) blir instabilt vid klockning över 3.4ghz och jag hade den på 4 ghz innan jag skaffade SLI.

p.s

Lycka till med din klockning!

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Vart har du sett att en i7 975 @ stock drar lika mycket som en klockad SB processor? Är jävligt nyfiken!
Om du kollar på den sidan som jag länkade uppskattar dom det snarare till 200w!

Du råder honom dessutom att lira på marginaler istället för att införskaffa något som definitivt kommer fungera! Jag har själv en hel del erfarenhet av detta problem, min setup (se dator i sign) blir instabilt vid klockning över 3.4ghz och jag hade den på 4 ghz innan jag skaffade SLI.

p.s

Lycka till med din klockning!

Sweclockers egna recension t.ex.

Lira på marginalerna, kanske när det rör andra socklar, just SB är det ju inte helt 100 med just pga det jag sa tidigare.

Vet inte vad du sitter på för agg dock.

Permalänk
Skrivet av Haibane:

Du råder honom dessutom att lira på marginaler istället för att införskaffa något som definitivt kommer fungera! Jag har själv en hel del erfarenhet av detta problem, min setup (se dator i sign) blir instabilt vid klockning över 3.4ghz och jag hade den på 4 ghz innan jag skaffade SLI.

Du kan ju testa att köpa evgas pci-e strömförsörjare, det kanske hjälper. Men sen har du rätt mycket bös i din dator med så det kan ju hända att nätagget inte riktigt pallar, antar att du har fd's 1000w ?

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Sweclockers egna recension t.ex.

Lira på marginalerna, kanske när det rör andra socklar, just SB är det ju inte helt 100 med just pga det jag sa tidigare.

Vet inte vad du sitter på för agg dock.

Du har helt rätt angående SB vs de äldre i7:orna ser jag, det missade jag. Imponerande av Intel.

Men faktum är att problemet borde kvarstå. 250w vid väggen med ett goldstämplat nätagg ger att systemet drar ca 225w. Jag antar också att strömförbrukningen är mätt då endast processorn belastas. Så att en klockad SB drar ungefär 200w som jag sade tidigare stämmer bra.

Ett moderkort får ungefär 90w via 24pins atx vilken är dedikerad processorn, och 225w via 12v 8-pins kontakten. Detta resulterar i sammanlagt 315w. Dra bort 200w för den överklockade processorn, 115w är alltså kvar till resten av systemet. Har du två värstingkort, t.ex 2x580 som drar 62,5w vardera=125w.
Man kommer alltså ligga väldigt nära vad ditt moderkort kommer att kunna leverera. Du kan alltså mer eller mindre glömma klockning av grafikkort. Dessutom är det inte helt otänkbart att systemet blir instabilt då moderkortet kanske inte klarar att leverera 315w konstant till komponenterna.

Att köpa ett moderkort utan extra strömförsörjing är således en chansning man inte bör ta. Man riskerar annars att bli missnöjd då komponenterna inte klockar som man vill.

Skrivet av Pannkakspajjas:

Du kan ju testa att köpa evgas pci-e strömförsörjare, det kanske hjälper. Men sen har du rätt mycket bös i din dator med så det kan ju hända att nätagget inte riktigt pallar, antar att du har fd's 1000w ?

Jag sitter på Fractal Design 1000w, måste ha fallit bort vid den senaste redigeringen. Det skall klara av uppgiften bra om jag förstått allt rätt. Och pci-e sladden du talar om heter EVGA powerboost, jag har övervägt att skaffa en länge, men den ser inte ut att bli tillgänglig i Sverige under en överskådlig framtid.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Du har helt rätt angående SB vs de äldre i7:orna ser jag, det missade jag. Imponerande av Intel.

Men faktum är att problemet borde kvarstå. 250w vid väggen med ett goldstämplat nätagg ger att systemet drar ca 225w. Jag antar också att strömförbrukningen är mätt då endast processorn belastas. Så att en klockad SB drar ungefär 200w som jag sade tidigare stämmer bra.

Ett moderkort får ungefär 90w via 24pins atx vilken är dedikerad processorn, och 225w via 12v 8-pins kontakten. Detta resulterar i sammanlagt 315w. Dra bort 200w för den överklockade processorn, 115w är alltså kvar till resten av systemet. Har du två värstingkort, t.ex 2x580 som drar 62,5w vardera=125w.
Man kommer alltså ligga väldigt nära vad ditt moderkort kommer att kunna leverera. Du kan alltså mer eller mindre glömma klockning av grafikkort. Dessutom är det inte helt otänkbart att systemet blir instabilt då moderkortet kanske inte klarar att leverera 315w konstant till komponenterna.

Att köpa ett moderkort utan extra strömförsörjing är således en chansning man inte bör ta. Man riskerar annars att bli missnöjd då komponenterna inte klockar som man vill.

Jag håller med dig, ska man klocka både processor och grafikkort hårt så bör man som jag också tror jag sa ha ett bra moderkort, samt agg. Problemet med sönderbrända moderkort har jag fått för mig rör system med hårt klockade processorer och grafikkort med nätagg av annat än toppkvalité. Jag kommer inte klocka grafikkorten, sitter nu med ett och har processorn i 4,2ghz utan problem, tror ett 570gtx till kommer funka bra. Men det märks i framtiden. I värsta fall får man ju köpa en såndär pci-e strömgrej.

Permalänk
Medlem

Har för mej att Asus maximus extreme 4 är ett E-ATX kort, så kolla att chassiet klarar E-ATX moderkort innan du köper detta kort.

Fel i txt.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Japp Asus maximus extreme IV är ett E-ATX kort, och som föregående talare kan det vara klokt att se vad som händer med Problemet.

Visa signatur

NZXT Phantom | ASUS maximus IV extreme | 2500K 3,3 | Coler master hyper 212 plus | Corsair AX 850 | ASUS GTX 580 | Corsair VENGEANCE 8gb|

Permalänk
Medlem

Skippa P67 och köpt Z68 istället.

Permalänk

Jag gick in på inet och kollade efter en asus maximus 4 men jag fann inget, inte på komplett i heller, så jag vad man borde skaffa för moderkort i så fall. Jag ska nämligen köpa en ny dator snart och det moderkort som jag kollade på från början går inte att köpa längre

Permalänk
Skrivet av wonderland64:

Jag gick in på inet och kollade efter en asus maximus 4 men jag fann inget, inte på komplett i heller, så jag vad man borde skaffa för moderkort i så fall. Jag ska nämligen köpa en ny dator snart och det moderkort som jag kollade på från början går inte att köpa längre

Läs förstasidan.