Foxconn räknar in 5 miljoner moderkort

Permalänk
Melding Plague

Foxconn räknar in 5 miljoner moderkort

Elektronikjätten Foxconn är långt ifrån utdöda på moderkortsmarknaden. Trots att bolaget fokuserar på OEM-kunder levererades hela 5 miljoner moderkort under eget varumärke 2010.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

I tyskland säljer dem väll Foxconn?

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk

Deltaco säljer en rad moderkort från Foxconn, både AMD och Intel.

http://www.deltaco.se/?folderid=a0d785096a2f46a3ba345423dc8f0...

Edit: Sen har jag ingen anning om hur många som säljs vidare ut till kunder.

Permalänk
Medlem

Foxconn är det samma som gör apples prylar? Alltså smutsig teknik? Känns inte som något jag vill stödja, snarare bojkotta.

Tar folk självmord när man tappar bort en prototyp så är något galet.

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk

deras brädor ser väl helt okey ut hoppas att dom kan bli nått större alltid kul med konkurrens mot företagen

Visa signatur

Intel Core i5 4670k gigabyte Gigabyte GA-Z87X-D3H A-Data 4x4Gb 1600mhz 4x1Tb diskar SSD 120gb Kingston r9 270X Gigabyte

Permalänk
Medlem

Tycker Foxconn alltid känns som väldigt "budget". Kanske blir det ändring på det nu?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

Foxconn är det samma som gör apples prylar? Alltså smutsig teknik? Känns inte som något jag vill stödja, snarare bojkotta.

Tar folk självmord när man tappar bort en prototyp så är något galet.

Fast nu råkar det ju vara som så att det var en Foxconnanställd som blev förhörd och fick sitt hem olagligt genomsökt av Foxconn/på Foxconns begäran. Det var inte en Appleanställd som tog sitt liv så som du får det att framstå som.

Problemen ligger hos Foxconn inte hos något av de företag som Foxconn tillverkar produkter åt. I slutändan är det faktiskt ditt och mitt fel för att vi vill ha högre prestanda till lägre priser. Det innebär att produktionen hamnar i Asien och att konkurrensen om jobben där är extrem. Därför blir även pressen på de anställda extrem så det är inte konstigt att en och annna tar sitt liv. Sen att Foxconn egentligen har rätt låg kvot självmord per 100 personer är en annan sak.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tycker Foxconn alltid känns som väldigt "budget". Kanske blir det ändring på det nu?

Tror inte det: http://www.tomshardware.co.uk/p67-motherboard-roundup-lga-115...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Det vore bra med ökad konkurrens och prispress.

Däremot ställer jag mig mycket tveksam till apples partner foxconn.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Fast nu råkar det ju vara som så att det var en Foxconnanställd som blev förhörd och fick sitt hem olagligt genomsökt av Foxconn/på Foxconns begäran. Det var inte en Appleanställd som tog sitt liv så som du får det att framstå som.

Problemen ligger hos Foxconn inte hos något av de företag som Foxconn tillverkar produkter åt. I slutändan är det faktiskt ditt och mitt fel för att vi vill ha högre prestanda till lägre priser. Det innebär att produktionen hamnar i Asien och att konkurrensen om jobben där är extrem. Därför blir även pressen på de anställda extrem så det är inte konstigt att en och annna tar sitt liv. Sen att Foxconn egentligen har rätt låg kvot självmord per 100 personer är en annan sak.

Problemet är inte dig och mig som vill ha bra saker till bra priser utan att på tippi-toppen av företagets pyramid (5% av ägarna) får ut över 90% av intäkterna medan småttingarna (återförsäljare och normal anställda ~90%) delar på 10% av intäkterna. Med en bättre balans skulle man kunna sänka priset med 20%, öka snitt lönen bland anställda med 40% genom att 15% av toppens "smutsiga" miljoner.

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det vore bra med ökad konkurrens och prispress.

Har du kommit fram till det själv eller upprepar du bara något du hört för att låta insatt?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har du kommit fram till det själv eller upprepar du bara något du hört för att låta insatt?

Har du hört talas om marknadsekonomi?
Har du inte sett prisutvecklingen på moderkort över de senaste åren?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Har för mig jag sett Foxconn grejer men inte säker....kanske på JME men inte alls säker.

Med tanke på hur stora de är så borde de ju kunna lansera massor me billiga kort.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Har du hört talas om marknadsekonomi?
Har du inte sett prisutvecklingen på moderkort över de senaste åren?

Ja, jag har hört talas om marknadsekonomi. Det är när aktieägarnas girighet går så långt att man friställer människor och flyttar produktionen till låglöneländer där arbetare mer eller mindre förslavas. Det är säker bra för lilla dig som lever i en skyddad värld, men inte i det stora perspektivet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av GenKaan:

Foxconn är det samma som gör apples prylar? Alltså smutsig teknik? Känns inte som något jag vill stödja, snarare bojkotta.

Tar folk självmord när man tappar bort en prototyp så är något galet.

Kanske skulle lära dig använda google... Tror du att Apple är Foxconns enda stora kund? Med den mentaliteten lär du inte kunna köpa en enda datorkomponent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ja, jag har hört talas om marknadsekonomi. Det är när aktieägarnas girighet går så långt att man friställer människor och flyttar produktionen till låglöneländer där arbetare mer eller mindre förslavas. Det är säker bra för lilla dig som lever i en skyddad värld, men inte i det stora perspektivet.

Med vilken rätt kan lilla du komma och försöka berätta för ett annat land och dess befolkning hur de ska leva? Tror du de som arbetar där hade det bättre eller sämre innan? Kina är ett land under utveckling. Lilla du har tydligen ingen historisk kunskap. Sverige var en gång i tiden ett riktigt u-land också. Ge Kina tid så skall du se att de kommer ordna upp sina levnadsvillkor. Du förstår tydligen inte att de måste lära sig det själva och att det måste komma från befolkning och landet. Att pracka på saker så som usa gör brukar inte fungera så bra.

Behåll din fika politik för dig själv och dina vänner och försök inte pracka på mig den.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Med vilken rätt kan lilla du komma och försöka berätta för ett annat land och dess befolkning hur de ska leva? Tror du de som arbetar där hade det bättre eller sämre innan? Kina är ett land under utveckling. Lilla du har tydligen ingen historisk kunskap. Sverige var en gång i tiden ett riktigt u-land också. Ge Kina tid så skall du se att de kommer ordna upp sina levnadsvillkor. Du förstår tydligen inte att de måste lära sig det själva och att det måste komma från befolkning och landet. Att pracka på saker så som usa gör brukar inte fungera så bra.

Behåll din fika politik för dig själv och dina vänner och försök inte pracka på mig den.

Du läser inlägg som fan läser bibeln. Jag har inte dikterat något annat lands levnadsvillkor. Jag konstaterade bara att det mantra du och många andra upprepar utan eftertanke har en baksida. Att börja uttala sig om mina kunskaper i svensk historia är inte bara osedvanligt korkat och ovidkommande eftersom det kan du omöjligen ha någon kännedom om, så styrker det mig också i min tes att något större tankearbete inte föreligger. Jag skrev mitt inlägg eftersom jag är trött på tomma klyschor, som om du slutar skriva dem så ska jag sluta kommentera dem.

EOL

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Var inte Foxconn rätt stora för många år sen och gjorde/gör? många av alla de portar som sitter på moderkorten?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Var inte Foxconn rätt stora för många år sen och gjorde/gör? många av alla de portar som sitter på moderkorten?

Jag har tänkt samma tanke men har sett att det står Foxcon och inte Foxconn på en del detaljer, som kylare till Compaqdatorer, eller har jag fel?

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du läser inlägg som fan läser bibeln. Jag har inte dikterat något annat lands levnadsvillkor. Jag konstaterade bara att det mantra du och många andra upprepar utan eftertanke har en baksida. Att börja uttala sig om mina kunskaper i svensk historia är inte bara osedvanligt korkat och ovidkommande eftersom det kan du omöjligen ha någon kännedom om, så styrker det mig också i min tes att något större tankearbete inte föreligger. Jag skrev mitt inlägg eftersom jag är trött på tomma klyschor, som om du slutar skriva dem så ska jag sluta kommentera dem.

EOL

Jag har inte mycket till övers för religiösa idioter.

Om du med din fika politik skall försöka pracka på folk den konstant så kommer du få det jobbigt. Jag ogillar din dryga stil redan. Gå nu hem och drick lite te och snacka med dem som bryr sig om vad du tycker, om du nu har några vänner.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Däremot ställer jag mig mycket tveksam till apples partner foxconn.

Jag undrar samma sak. Hur tänkte Apple - men även de andra företagen? De vill ju inte bli förknippade med oschysst producerade produkter - (för vilket företag vill det??) - men ändå kör de vidare. Samma sak gäller andra listade och olistade företag. Ingen skyltar ju med "Proudly made in China by Foxconn"
Dessutom blir det svårare att se vart grejjerna är tillverkade, ibland saknas stämplar och ibland döljs dem otroligt väl. Enligt mig beror det på att "Made in China" stämpeln är inte lika fläskig som "Made in Germany" eller "Made in the USA".

"Business as usual" - De listade företagen väljer Foxconn av flera anledningar och väljer också att se mellan fingrarna. Jag är mycket säker på att de hoppas på att ingen ska lägga märke till vart deras grejjer sätts ihop och att deras kunder har en riktigt positiv & naiv bild av "Made in China" stämpeln.
Samtidigt är det så att Foxconn är bland de största (bekräftat) och billigaste (Jag är mycket säker på att dem är bland de billigaste) underleverantörerna (med bland de mest oschyssta arbetsvillkoren). Det går att pressa priser, producera mycket och maximera vinster - på både schysst och oschysst vis - men sanningen kommer fram till ytan oavsett vad som pågår och försöker döljas.

Det värsta som slarvande & stora företag som Foxconn vet - är en kunnig, engagerad och påläst kund.
En sådan kund är en tappad kund, och kan uppmärksamma andra. Jag är en (pratsam) sådan, surprise.

Jag måste bara nämna en intressant detalj i Foxconn-röran: Flertalet jag träffat känner till att fabriksanställda tog livet av sig "i den fabriken i Kina där Iphonen tillverkas" men inte att deras oskyldiga favoritpryl/prylar som ett Nintendo DS, Ipod Nano och Dell XPS skruvades ihop i just "den" fabriken.

Wall of text - proudly written by Xstreamz - Sweden.

Visa signatur

Corsair AX850 | Asus M4A89TD PRO | AMD Phenom X6 1055T | ATI Firepro V5800 | 4GB Corsair Dominator GT DDR3 | 2WD Black 3gbps, RAID 0 & Hitachi HDD | Iskall och mycket tyst |
Part engineer, part student, part inventor, part crazy and very creative.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Kanske skulle lära dig använda google... Tror du att Apple är Foxconns enda stora kund? Med den mentaliteten lär du inte kunna köpa en enda datorkomponent.

Vet inte vad du tar för psykedeliska droger, för jag skrev inget om att det var deras enda kund. Läs/skriv svårigheter?

Apple var det företaget som togs upp i samband med självmorden. Sen att dom har andra bolag som dom också levererar hårdvara till, känns rätt uppenbart för även dom som är oinsatta.

Visa signatur

Que sera, sera