Ljudet försvinner från ena hörluren!

Permalänk

Ljudet försvinner från ena hörluren!

Hej!

Har en iPhone 3gs med ett par koss-hörlurar. Problemet är ljudet har försvunnit från min ena hörlur. Har testat med två hörlurar och problemet förekommer endast med ett par. Förra gången samma problem uppkom (för det har uppkommit säkert 2-3 gånger), så köpte jag ett nytt par hörlurar. Men jag har tröttnat på det. Vad gör jag för fel när jag hanterar mina hörlurar?

Har de för det mesta i fickan, tar upp efter behov, de ligger "trassligt".
Har iPhonen oftast i fickan när jag lyssnar på musik, kontakten kanske skrapas?

Jag tackar för hjälp!=)

Permalänk
Medlem

Ena kabeln glappar.

Permalänk

Hur fixar man det då?

Permalänk
Rekordmedlem

Låter bli att dra/sträcka på kablaget !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag upplever samma problem som MrLarsson. Har mina örlurar hoptrasslade i fickan. Under ett par år så har en handfull antal par in-ear-hörlurar gått sönder, och endast ena luren fungerar.
Det som är märkligt, i alla mina fall, är att den hörlur som har gått sönder, spelar musiken också, fast på ytterst svag volym. Om det hade varit glapp, så hade det inte kommit musik överhuvudtaget från den snäckan.
Jag har endast använt mig av kvalitetshörlurar likt, sennheiser, creative, bose. Samma problem med alla.

Hur är det för dig Larsson, är det helt tyst, eller kommer det lite ljud?

Permalänk
Medlem

Jag fick det problemet med ett par lurar som jag hade till min iphone jag löste det genom att köpa en annan kontakt och bad farsan löda ihop den. Vissa kontakter gillar inte dom böjningar som kan förekomma när det ligger så tajt och påfrestas i sidled så det kan vara så att en kabel lossnar. Antar att det är en sån där standard kontakt som pekar rakt upp med kabeln. Det finns även L formade kontaker så att kabeln löper iväg längs med ovanstycket det är bättre lämpat om man ska ha den i byxficka anser jag. Sen så kan även vissa kontakt stycken i sig glappa i vissa uttag beroende på hur dom är uttformade.

http://img130.imageshack.us/img130/6825/bildew.jpg

Så här var det jag menade med L formad kontakt..

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Skrivet av j.micke:

Jag upplever samma problem som MrLarsson. Har mina örlurar hoptrasslade i fickan. Under ett par år så har en handfull antal par in-ear-hörlurar gått sönder, och endast ena luren fungerar.
Det som är märkligt, i alla mina fall, är att den hörlur som har gått sönder, spelar musiken också, fast på ytterst svag volym. Om det hade varit glapp, så hade det inte kommit musik överhuvudtaget från den snäckan.
Jag har endast använt mig av kvalitetshörlurar likt, sennheiser, creative, bose. Samma problem med alla.

Hur är det för dig Larsson, är det helt tyst, eller kommer det lite ljud?

Jag har också upplevt problem och även jag har haft kvalitetshörlurar. Just nu har jag KOSS.
Testade precis att koppla in mina trasiga hörlurar, körde musiken på max i iPhonen. Jag har bara ljud i ena hörluren.

Skrivet av Don_W:

Jag fick det problemet med ett par lurar som jag hade till min iphone jag löste det genom att köpa en annan kontakt och bad farsan löda ihop den. Vissa kontakter gillar inte dom böjningar som kan förekomma när det ligger så tajt och påfrestas i sidled så det kan vara så att en kabel lossnar. Antar att det är en sån där standard kontakt som pekar rakt upp med kabeln. Det finns även L formade kontaker så att kabeln löper iväg längs med ovanstycket det är bättre lämpat om man ska ha den i byxficka anser jag. Sen så kan även vissa kontakt stycken i sig glappa i vissa uttag beroende på hur dom är uttformade.

http://img130.imageshack.us/img130/6825/bildew.jpg

Så här var det jag menade med L formad kontakt..

Jag har ingen "L"-formad kontakt utan en sådan här
http://data.fuskbugg.se/skalman02/_IMG_1388.JPG

Okej, uppenbarligen är det glapp då jag hanterar mina hörlurar dåligt. Dock, så har jag ingen aning hur jag ska förvara dem, om inte det duger med fickan. Ni får gärna ge mig tips. Hur gör du för att dina hörlurar ska hålla?

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog inte förvaring som förstör dem utan när du spelar, det bryter och drar i kontakt o kabel,
Förvara dem i en tygpåse, de som finns för telefoner, skaffa en lagom stor till lurarrna också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

vet inte alls vad du menar med tygpåse. googlade "tygpåse för mobil" men hittade ändå inte något relevant. du får gärna länka:)
sen, är det två påsar man ska skaffa? en för mobilen och en för lurarna?

Permalänk
Rekordmedlem

Tja nått i den här stilen tänkte jag på http://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltillbeho...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hoppar in här efter några år, jag har problem att min ena hörlur gradvis får lägre volym under användning. Har ett par Yamaha EPH-100 och efter ca 1 timme så hör man knappt något alls från höger snäcka utan bara vänster. Väntar man sedan ett tag (vet inte exakt hur länge men gissar på en kvart) och slår på musiken igen så fungerar båda som de ska.

Jag spelar från Nexus 4 mobil, den börjar också bli gammal, hörlurarna är knappt ett år.

Var tror ni felet härstammar från mobil eller lur? Ska jag lämna in lurarna på garanti?

/Phlopy

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Hoppar in här efter några år, jag har problem att min ena hörlur gradvis får lägre volym under användning. Har ett par Yamaha EPH-100 och efter ca 1 timme så hör man knappt något alls från höger snäcka utan bara vänster. Väntar man sedan ett tag (vet inte exakt hur länge men gissar på en kvart) och slår på musiken igen så fungerar båda som de ska.

Jag spelar från Nexus 4 mobil, den börjar också bli gammal, hörlurarna är knappt ett år.

Var tror ni felet härstammar från mobil eller lur? Ska jag lämna in lurarna på garanti?

/Phlopy

Problem solved, det var luren. Verkade som att när ena luren blev varm så kröp högtalaren i luren ut från sin plats och det gjorde att ljudet försvann. Jag tog bort gummit och tryckte in själva högtalardelen. Nu fungerar den som den ska, konstigt fel men skönt att den lirar igen!

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

samma problem!

Hittade du någon lösning på ditt problem j.Micke? Jag har nämligen exakt samma problem!

Ledsen att jag är lite sen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fgh0789:

Hittade du någon lösning på ditt problem j.Micke? Jag har nämligen exakt samma problem!

Ledsen att jag är lite sen!

Näe jag tror inte att de går att laga när man får det problemet. Man får hoppas att man har kvittot kvar och byta dem.
Någon gång när jag trott att jag har haft det här problemet, så har det bara varit att rensa snäckorna från lite skit, då ljudgångarna blivit blockerade. Men det är ju ett annat problem.

Permalänk
Medlem

OK, tack för snabbt svar!