Permalänk
Medlem

brandskydda trälåda?

Hej
Håller på och velar kring materialval till min nya datorlåda originalidéen va all-metall men nu lutar det åt att det blir en mix av trä/mdf och alu för att det helt enkelt vore vääälidgt mycket enklare.

Nu e det så här att jag har blivit lite nojig kring brandsäkerheten i en trälåda så jag undrar om ni har några tipps?
Flamskyddsimpregnerad mdf?
Flamskyddslack?
täcka allt i aluminiumtejp?

(och ska snart gå ut och se om jag kan tända eld på ljudisoleringen och absorbenterna jag tänkte använda)

någon som har erfarenhet på området?

Permalänk

Varför tror du att du måste flamskydda? Om du inte räknar med direktkontakt med processorn m.m tror jag knappast att det blir varmt nog i chassit att det ska bli brandrisk. Normal lack borde räcka gott och väl.

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk
Medlem

nejnej självklart inte... jag tänkte mera om nån komponent får för sig att fatta eld typ graffet eller psu:n

Permalänk
Medlem

Limma tunn aluminiumplåt på ena sidan av MDF/träet, går bra att såga i ändå med cirkelsåg, gerar du hörnen 45° så ser man inte ändträt/plåten. Då får du en skärmad låda som inte fattar eld så lätt då aluminiumen reflekterar värmen samt sprider ut den ifall nått går på tok, till slut tar det väl eld ändå men tar säkert 10ggr längre tid om det ens tar eld....

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

låter ju sjukt jobbigt... men det kanske finns alu-faner man kan köpa...

Permalänk
Medlem

isolera med glasull

Permalänk
Medlem

Gipsskivor har man på väggarna i trähus för att få visst brandskydd. Kanske kan funka inuti datorlådan med?
För att få elektrisk skärming kan du klä insidan med aluminiumfolie.

Permalänk
Medlem

låter vääääldigt overkill med att försöka flamsäkra en låda gjord av trä...har inte hört nån som eldat upp en dator bokstavligen än..säkringar i huset/nätagget mm hinner nog gå före då elektriska får spunk om du nu skulle lyckas med nån super knäpp ihopbyggnad.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...