Permalänk

Måla fläktarna, potentiella risker?

Som titeln antyder skulle jag vilja måla fläktarna. Har ett par Noctua NF-P14 FLX 140mm 1200rpm som jag skulle vilja måla, dem har ganska taskiga färger för min dator. Hade tänkt mig antingen svarta eller vita.

Till frågan. Går det att genomföra på ett bra sätt, utan att försämra fläktarna? Vad jag har förstått ska jag undvika strömledande färg i datorn, sen antar jag att man ska tejpa över "listerna" på fläkten så de inte torkar ihop och fastnar.

Finns det ytterliggare risker?

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

Ja du lär väl förlora garantin (om det nu är någon garanti på fläktar?).
Men risken finns väl att du råkar måla på motorn och den kortsluts/brinner upp.

Permalänk
Medlem

nu är jag lite dåligt insatt, men finns det inte risk för att det kan bli vibrationer på fläkten om det nu skulle bli lite ojämnt målat?

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Spraya ett tunt lager så försämras inte prestandan, tror att risken att det förstörs är 1:10000 så gör du inget knas behöver du inte oroa dig. Det är extremt simpel elektronik i en datorfläkt

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawkeye01:

Ja du lär väl förlora garantin (om det nu är någon garanti på fläktar?).
Men risken finns väl att du råkar måla på motorn och den kortsluts/brinner upp.

Antar att han ska ta ut den ur datorn innan har ger sig på att spraya på den:P

Permalänk

mja, tror inte att vibrationer är något att oroa sig över på så pass små fläktar. normalt så balanserar man inte plastfläktar förent som blir stora, ca 0.5m i diameter, och knappt då. men testa på en först. tunna lager med färg och se till att maskera så ska det knappast vara något problem

Permalänk

kan det bli om det bli väldigt tjock med färg på 1 ställe och lite på ett annat men normalt brukar man väll spruta med burk på sådana småsaker så det är väll bara att tänka på att det inte skall komma färg i lagrena mm.

och sen försöka få det så jämt som möjligt så ser inte jag något fel med detta.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

Antar att han ska ta ut den ur datorn innan har ger sig på att spraya på den:P

Ja men han ska väl koppla in den i datorn sen? målas han då med färg som kanske leder ström kan den ju kortslutas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawkeye01:

Ja du lär väl förlora garantin (om det nu är någon garanti på fläktar?).
Men risken finns väl att du råkar måla på motorn och den kortsluts/brinner upp.

Oj, läste fel. Läste "Men risken finns väl att du råkar måla på DATORN och den kortsluts/brinner upp"

Permalänk
Medlem

Har sprayat mina noctuas. blev skit bra och hålelr än idag. jag plockade isär dom, maskerade motorn och sen slipade tunnt så ytan blev lite grövre (tänk pyttelite grövre) sen 2 tunna lager plast primer, sen 3 tunna lager med valfri färg. dset viktigaste är att låta det torka ordentligt.

Mitt resultat :

Kolla denna video för guide till hur du monterar bort bladen : http://www.youtube.com/watch?v=2tUxiSMnGSQ

Hoppas det hjälper dig!

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

Oj, läste fel. Läste "Men risken finns väl att du råkar måla på DATORN och den kortsluts/brinner upp"

Sånt händer

Permalänk
Skrivet av Disclose:

Har sprayat mina noctuas. blev skit bra och hålelr än idag. jag plockade isär dom, maskerade motorn och sen slipade tunnt så ytan blev lite grövre (tänk pyttelite grövre) sen 2 tunna lager plast primer, sen 3 tunna lager med valfri färg. dset viktigaste är att låta det torka ordentligt.

Tack för infon, och tack till alla andra så klart. Men ett par frågor Vilken yta slipade du? och var det med ett "fint" sandpapper? Och plast primer?

Jag borde väl kunna få tag på allt om jag går till en järnaffär och frågar runt lite?

EDIT: Svaren fanns på videon

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk

Ge dig inte på att plocka isär en Noctua 140mm , det GÅR INTE sorry men jag har försökt... Kolla i min bygglogg

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Skrivet av 4everapple1:

Ge dig inte på att plocka isär en Noctua 140mm , det GÅR INTE sorry men jag har försökt... Kolla i min bygglogg

Det vill jag inte vara med om, finns det någon annan som kan uttala sig om det?

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Ge dig inte på att plocka isär en Noctua 140mm , det GÅR INTE sorry men jag har försökt... Kolla i min bygglogg

Det kan gå; http://www.youtube.com/watch?v=kXZ5QQbblbE
Det finns lite tips i kommentaren på hur man kanske kan få loss den..

Men generellt är det nog som 4everapple1 säger, inte görligt..

Edit: förtydligande

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

som Disclose sa, maskera alla mekaniska delar med maskeringstejp!

sen är det bara att spraya på

Permalänk

Okej, men det är sprayfärg som rekommenderas då? Hade tänkt en vit ram med svart fläkt. Skulle det gå med lite pensling på fläktbladen?

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

Om du inte måste måla bladen är det ju mycket lättare och riskfritt att maskera bladen och endast måla ramen. Se http://www.overclock.net/case-mod-work-logs/511685-complete-m...

Permalänk

Men då borde det gå lika att spraya bladen och sedan maskera dem för att spraya ramen!

Problem solved! Dock lär det bli jobbigt att täcka bladen på 3 eller 4 st Nåväl, vill man vara fin får man lida pin (dock är det datorn som ska bli fin!)

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk

Jag var nere på min lokala järnaffär och dem undrade vad f*n plast primer var. Vet någon om det finns en butik kring östermalm/centrala stan som har sådant?

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

jag köpte min plast primer på jula. glöm inte finkornigt sandpapper i 6-800 stuket.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Permalänk

Okej, tackar!

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk

Bump, då jag inte har bil skulle det ta cirka 3 timmar i transport till det närmsta varuhuset. Finns det någon bra onlinesida man kan beställa från? Då jag inte kommer handla för över 500 vill inte jula acceptera mig :S

Hur vet jag att färgen inte leder ström?

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk

hur tänker du nu? varken fläktblad eller ramen är i kontakt med spänning. eller jag har missförstått dig helt och totalt

Permalänk

Antagligen inte, men jag blev rekommenderad färg som inte leder ström, men jag antar att standarden inte leder då.

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk

som sagt, är kostnaden och tillgången desamma så kan det ju kvitta. men med tanke på att plats leder otroligt lite ström, och används i vissa fall som skydd mot just spänning så har jag svårt att tro att där är något. det som kan hända är att du maskerar dåligt och färgen kommer åt spänning, och hela fläkten blir spänningsförd. men det skansen för det?

Permalänk
Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7