Permalänk
Medlem

Om du ÄGER ett sandy bridge moderkort

Har du haft någon form av diskproblem som kan relateras till Intels f-up?

Om du inte äger ett kort som har sandy bridge chipsetet eller har/haft några diskar inkopplade på sata 3GB portarna vänligen svara inte. Skulle vara intressant att se hur många som redan nu har haft problem.

Visa signatur

P8P67WS Revolution B3/2600K@4,4GHZ/16GB CMX8GX3M2A2000C9/2xGTX580 DirectCUII/4xCorsair 90G Force/AX1200W
/BenQ XL2410T/3d Vision

Permalänk
Medlem

Nope!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Avstängd

svar: kanske

brände en DVD DL skiva och bränningen misslyckades.. iso filen låg på en disk som låg på sata 3gb/s kontrollen medans DVD inkopplad på den nya... felet enligt img burn.. "problem reading from disc" detta har aldrig hänt tidigare då jag haft ett Evga 790 kort..

Visa signatur

Intel 2600K@4,9 , ASUS P67-EVO, Corsair SSD RAID 2x90gb, Corsair-AX850 , Corsair Venegance 32gb, XFX Radeon7970 @1150/1600

HTPC:
Intel i5-3570k , Asrock z77 e-ITX , Kingston HyperX-8gb , Intel 330 , Radeon 7750 Silent

Permalänk
Medlem

Är ditt system överklockat så svara ej.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av joejjeman:

svar: kanske

brände en DVD DL skiva och bränningen misslyckades.. iso filen låg på en disk som låg på sata 3gb/s kontrollen medans DVD inkopplad på den nya... felet enligt img burn.. "problem reading from disc" detta har aldrig hänt tidigare då jag haft ett Evga 790 kort..

Låter definitivt som om det beror på detta.

Visa signatur

P8P67WS Revolution B3/2600K@4,4GHZ/16GB CMX8GX3M2A2000C9/2xGTX580 DirectCUII/4xCorsair 90G Force/AX1200W
/BenQ XL2410T/3d Vision

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Datanisse:

Är ditt system överklockat så svara ej.

haha då lär ingen här inne svara

Visa signatur

Intel 2600K@4,9 , ASUS P67-EVO, Corsair SSD RAID 2x90gb, Corsair-AX850 , Corsair Venegance 32gb, XFX Radeon7970 @1150/1600

HTPC:
Intel i5-3570k , Asrock z77 e-ITX , Kingston HyperX-8gb , Intel 330 , Radeon 7750 Silent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Är ditt system överklockat så svara ej.

Har du missat att sidan heter Sweclockers?

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

Alltså jag förstår inte så någon får mer än gärna klargöra denna händelse. Jag har nämligen köpt en SB processor 2600K och ett MSI P67A-GD55 moderkort till den. Är detta problem något jag behöver oroa mig för?

Permalänk
Medlem

17% ja, stackars er som köpt :/

Davoud: Finns ju info direkt på förstasidan. Läs där.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av Davoud:

Alltså jag förstår inte så någon får mer än gärna klargöra denna händelse. Jag har nämligen köpt en SB processor 2600K och ett MSI P67A-GD55 moderkort till den. Är detta problem något jag behöver oroa mig för?

Bor du under en sten eller? Kolla på Sweclockersd startsida under rubriken märkt EXTRA.

Samtliga SB moderkort berörs och har omedelbart belagts med säljstopp pga fel med sata kretsarna. Läs artikeln och använd dig endast av de snabbare Sata 6gbps portarna på ditt moderkort!

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av joejjeman:

svar: kanske

brände en DVD DL skiva och bränningen misslyckades.. iso filen låg på en disk som låg på sata 3gb/s kontrollen medans DVD inkopplad på den nya... felet enligt img burn.. "problem reading from disc" detta har aldrig hänt tidigare då jag haft ett Evga 790 kort..

tyckte jag läste att det bara skulle degradera prestanda , och inte orsaka dataloss.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

tyckte jag läste att det bara skulle degradera prestanda , och inte orsaka dataloss.

Till en början degradera prestandan, men risken för dataloss efter en tid är tydligen överhängande. I vilket fall är moderkorten för SB inte hundraprocentiga och skall bytas ut. Hade aldrig chansat.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

tyckte jag läste att det bara skulle degradera prestanda , och inte orsaka dataloss.

Jag och andra har även haft problem med att hårddiskarna 'försvinner' moderkortet helt tappar kontakten med dem, detta om något borde generera dataloss. Om det dessutom drabbar en raid0 disk som det hände för mig, ja då kan vi tala dataloss.

Visa signatur

P8P67WS Revolution B3/2600K@4,4GHZ/16GB CMX8GX3M2A2000C9/2xGTX580 DirectCUII/4xCorsair 90G Force/AX1200W
/BenQ XL2410T/3d Vision

Permalänk
Medlem
Skrivet av meleth:

Jag och andra har även haft problem med att hårddiskarna 'försvinner' moderkortet helt tappar kontakten med dem, detta om något borde generera dataloss. Om det dessutom drabbar en raid0 disk som det hände för mig, ja då kan vi tala dataloss.

Har nog nåt liknande problem.. fast mitt moderkort hittar inte någon av mina tre hårddiskar vid post. Däremot är dom i UEFI och i Windows... skumt.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd

Installationen av Windows 7 tog 6 timmar på en SSD. Outlook kraschar pga filfel. Backupprogramet vill starta om hela tiden. En DVD DL gick åt skogen vid bränning.

Flyttade över allt till SATA 6Gbps och Marvell-kontrollern. Möttes av en blåskärm med minnesdump vid uppstart första gången efter några vändor i UEFI. Efter det inga som helst problem.

Definitivt fel på SATA 3Gbps-kontrollern.

Permalänk
Medlem

Byggde ihop min maskin igår men har inte hunnit börja installera windows.
Kan jag koppla in min DVD på en SATA 6gb port eller är de inte kompatibla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

Byggde ihop min maskin igår men har inte hunnit börja installera windows.
Kan jag koppla in min DVD på en SATA 6gb port eller är de inte kompatibla?

Borde inte vara några problem. Om du har några marvel sata portar skulle jag sätta den på en av dem då de har sämre prestanda än intels och behålla en ledig intel port för om du vill koppla på en till hd innan du fått ett nytt mb.

Visa signatur

P8P67WS Revolution B3/2600K@4,4GHZ/16GB CMX8GX3M2A2000C9/2xGTX580 DirectCUII/4xCorsair 90G Force/AX1200W
/BenQ XL2410T/3d Vision

Permalänk
Medlem

Har ett msi P67A-gd65, alla 4 diskar ligger på Sata 5Gb/s portarna :3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av meleth:

Borde inte vara några problem. Om du har några marvel sata portar skulle jag sätta den på en av dem då de har sämre prestanda än intels och behålla en ledig intel port för om du vill koppla på en till hd innan du fått ett nytt mb.

Vad jag har förstått så klara Marvell-kretsarna bara av hårddiskar. Systemdisk och dvd/bluray på intels SATA 6Gbps och extra hårddisken på Marvell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electronic:

Vad jag har förstått så klara Marvell-kretsarna bara av hårddiskar. Systemdisk och dvd/bluray på intels SATA 6Gbps och extra hårddisken på Marvell

Jag kör min bluray utan problem på Marvell chipsetet på p67a-ud7 iaf. Vad jag misstänker är att Marvell enbart klarar av ahci/raid och då funkar enbart diskar och cdroms.

Edit: Har iof inte direkt hård kört den, men gick att installera windows från den iaf.

Visa signatur

P8P67WS Revolution B3/2600K@4,4GHZ/16GB CMX8GX3M2A2000C9/2xGTX580 DirectCUII/4xCorsair 90G Force/AX1200W
/BenQ XL2410T/3d Vision

Permalänk
Medlem

Fick blåskärm medans jag spelade DC Universe, fick sedan ännu en blåskärm när jag skulle stänga av datorn precis efter att jag hörde om sandybridge problemen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft några problem alls med mitt Gigabyte kort. Dock såg jag till att dubbelkolla vilka sataportar jag använde när jag läste om det.

Så om informationen som kommit ut än så länge stämmer så förväntar jag mig inte heller några problem. Jag använder portar som inte är påverkade och väntar lugnt in det utbytesprogram som lär komma för drabbade moderkort. Tycker det verkar som aldeles för många drabbas av panik helt i onödan.

Informationsflödet från Intel, tillverkare och distributörer, sammanställt av sweclockers har varit kanon!

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Med tanke på att över 15% på 2 veckor är säkra på att de fått problem med portarna och 18% är inte helt 100 så känns det ju som om Intels 5-15% efter 2-3år är jävligt optimistiska. Sen vet man ju inte hur många som sagt att de inte har haft några problem utan att någonsin ha använt sig av de berörda portarna, egentligen skulle kanske felprocenten vara högre redan nu.

Kanske Intel menade att om de säger till om detta problem när felen berör 15% så kommer inga sedan köra på de berörda portarna på 2-3år

Visa signatur

P8P67WS Revolution B3/2600K@4,4GHZ/16GB CMX8GX3M2A2000C9/2xGTX580 DirectCUII/4xCorsair 90G Force/AX1200W
/BenQ XL2410T/3d Vision

Permalänk
Medlem

Nu är det ju också så att man ser det man förväntar sig att se. Om något är det minsta fel med något som har med hårddiskar att göra så kommer Intels krets att få skulden den närmsta tiden, även om det är ett AMD system

Skämt åsido så så ligger det en hel del i det jag säger. Det kommer vara massor av fel som beror allt möjligt där skulden direkt kommer läggas på detta. Som jag förstått den informationen som kommit än så länge så är det ett fel som uppstår vid långvarig användning. Kretsarna har ju testats utförligt av Intel, moderkortstillverkarna och diverse oberoende parter som testat produkterna och ingen har upptäckt några problem. Det som är svårast att testa innan release är just hur produkten påverkas efter en lång tids användning eftersom tillverkaren inte gärna kan vänta 1-5 år med att släppa produkten och utföra långtidstester.

Att användare redan skulle få problem med detta bara ett par veckor efter release ser jag som högst otroligt. Det är många saker som är nya, tex drivrutiner som kan ligga bakom diverse problem. Det är mycket hjärnspöken nu.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Nu är det ju också så att man ser det man förväntar sig att se. Om något är det minsta fel med något som har med hårddiskar att göra så kommer Intels krets att få skulden den närmsta tiden, även om det är ett AMD system

Skämt åsido så så ligger det en hel del i det jag säger. Det kommer vara massor av fel som beror allt möjligt där skulden direkt kommer läggas på detta. Som jag förstått den informationen som kommit än så länge så är det ett fel som uppstår vid långvarig användning. Kretsarna har ju testats utförligt av Intel, moderkortstillverkarna och diverse oberoende parter som testat produkterna och ingen har upptäckt några problem. Det som är svårast att testa innan release är just hur produkten påverkas efter en lång tids användning eftersom tillverkaren inte gärna kan vänta 1-5 år med att släppa produkten och utföra långtidstester.

Att användare redan skulle få problem med detta bara ett par veckor efter release ser jag som högst otroligt. Det är många saker som är nya, tex drivrutiner som kan ligga bakom diverse problem. Det är mycket hjärnspöken nu.

Så du menar alltså att det är problem med drivrutiner när flera personer har haft hårddiskar som mystiskt försvinner i biosen på moderkort från olika tillverkare? Känns ju mer troligt att det problemet som Intel har sagt kan uppkomma (portarna lägger av att funka) uppkommer tidigare än vad de har sagt än att flera tillverkare skulle göra samma fel i sina biosar.

Visa signatur

P8P67WS Revolution B3/2600K@4,4GHZ/16GB CMX8GX3M2A2000C9/2xGTX580 DirectCUII/4xCorsair 90G Force/AX1200W
/BenQ XL2410T/3d Vision

Permalänk
Medlem

Jag har inte svarat ännu, då jag ännu inte har haft några HDD relaterade problem.
Har som sagt 6 SATA portar och alla används 5 HDD:n och en DVD brännare, jag tänker fortsätta att tuffa på med alla enheter inkopplade!!
Däremot så har jag fått en ett par disconnections från nätet där internet lägger av och konstiga logg på event viewer, hur i helskotta kan den logga något 2011-02-18 03:53:20, lustigt värre..
Om detta har med eventuella chip problem kan jag inte svara på, jag åter kommer om jag får SATA problem.

The maximum file size for session "Circular Kernel Context Logger" has been reached. As a result, events might be lost (not logged) to file "C:\Windows\system32\WDI\LogFiles\BootCKCL.etl". The maximum files size is currently set to 104857600 bytes.
logged: 2011-02-18 03:53:20.

Mvh

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Medlem
Skrivet av meleth:

Så du menar alltså att det är problem med drivrutiner när flera personer har haft hårddiskar som mystiskt försvinner i biosen på moderkort från olika tillverkare? Känns ju mer troligt att det problemet som Intel har sagt kan uppkomma (portarna lägger av att funka) uppkommer tidigare än vad de har sagt än att flera tillverkare skulle göra samma fel i sina biosar.

Jag säger att JAG inte tror att alla fel som rapporteras med 100 olika symptom beror på detta. Symptom som beskrivits kan bero på allt från drivrutiner till en defekt disk eller kabel. JAG vet inte vad alla fel beror på men det känns som många skyller på detta direkt utan att faktisk felsöka.

Du tror inte NÅGON av alla ingenjörer och testare på NÅGOT av alla företag och testcenter som är inblandade skulle upptäckt detta tidigare om allt som behövdes var att sätta ihop 10 system och starta dem? Kanske köra ett par timmar?

JAG tror det som Intel gått ut med att det är något som uppstår efter lång användning är korrekt. Jag vet hur rigorös testningen av nya produkter är på stora internationella företag och hela den här affären har varit oerhört kostsam för Intel, både i pengar och prestige. Men om folk vill noja upp sig är det deras beslut.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Jag säger att JAG inte tror att alla fel som rapporteras med 100 olika symptom beror på detta. Symptom som beskrivits kan bero på allt från drivrutiner till en defekt disk eller kabel. JAG vet inte vad alla fel beror på men det känns som många skyller på detta direkt utan att faktisk felsöka.

Du tror inte NÅGON av alla ingenjörer och testare på NÅGOT av alla företag och testcenter som är inblandade skulle upptäckt detta tidigare om allt som behövdes var att sätta ihop 10 system och starta dem? Kanske köra ett par timmar?

JAG tror det som Intel gått ut med att det är något som uppstår efter lång användning är korrekt. Jag vet hur rigorös testningen av nya produkter är på stora internationella företag och hela den här affären har varit oerhört kostsam för Intel, både i pengar och prestige. Men om folk vill noja upp sig är det deras beslut.

Jag menar inte att vissa fel som folk tror beror på detta kan bero på något annat, men du antyder mer eller mindre att inga fel beror på detta.

Visa signatur

P8P67WS Revolution B3/2600K@4,4GHZ/16GB CMX8GX3M2A2000C9/2xGTX580 DirectCUII/4xCorsair 90G Force/AX1200W
/BenQ XL2410T/3d Vision

Permalänk
Medlem

boot fel lite då och då samt failade överföringar när 2 av mina diskar va inkopplade i sata 3GBps portarna, nu sitter ssd och 1st lagringsdisk i sata 6GBps o funkar utmärkt!.

Permalänk

Har en del problem med att disken "försvinner" med jämna mellanrum, dvs den slutar synas i windows. Sjukt jobbigt, speciellt då jag använder den som lagringsdisk för pågående nedladdningar.

Har en ASUS P8P67 Deluxe, använder alla 8 S-ATA uttag också.
Självklart har jag prövat att koppla om och se ifall det var själva disken som var defekt, men det var inte disken - utan just det ena uttaget som den sitter i.

Visa signatur

Intel Core i7 875K 2.93Ghz (O.C 3.12Ghz) + Corsair H70.
Asus P7P55D-E PRO - Corsair 8GB (4x2048mb) 1600mhz
Gigabyte GF470 SoC
Fractal Design R3 Black - Corsair AX 850W.
M-Audio Delta 1010LT