Permalänk
Medlem

Bärbar speldator, råd

Sitter och funderar på om man kanske skulle skaffa sig in bärbar dator som man kan ha till lite spel när man inte är hemma och till lite skolarbete.

Tycker det hade varit skönt att ha en och hade varit praktiskt till skolarbete då vi arbetar med excel och word väldigt mycket, frågan är ju då, vet någon en bra bärbar speldator som lämpar sig till spel och skolarbete? Eller går det kanske inte att kombinera dom 2? ^^
Har sett den här http://www.inet.se/artikel/1969769/msi-gt660-gtx-285 och den verkar väldigt bra, någon som vet någon mer prisvärd och bättre? Helst inte över 9000:-
Batteri som håller länge hade varit skönt så man inte behöver ladda den i skolan men behöver inte överdriven lång batteritid.
Spel är typ Call of Duty Black Ops och lite nyare spel, behöver ju inte vara max grafik men ändå så att man inte kör på lägsta med låg FPS, typ medium med hög FPS.
Tror det var allt jag behöver den till

Tack på förhand!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Eller är det mer värt att vänta? kommer det komma någon Sandy Bridge baserad laptop snart eller något liknande?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

Köp Msi Gt660... Finns för 8500 på webhallen! Maxar nog i stort sätt alla spel nu! Värt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Köp Msi Gt660... Finns för 8500 på webhallen! Maxar nog i stort sätt alla spel nu! Värt!

Den jag länkade alltså? Finns det ingen annan för det priset fast bättre? och kommer det inte komma typ Sandy Bridge till laptops snart?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kikke:

Den jag länkade alltså? Finns det ingen annan för det priset fast bättre? och kommer det inte komma typ Sandy Bridge till laptops snart?

Den är det absolut bästa du får för det priset!! Men har du kollat på webhallen? Där kostar den 8500... Köp den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Den är det absolut bästa du får för det priset!! Men har du kollat på webhallen? Där kostar den 8500... Köp den!

Okej, jo jag kollade där, men kostar lite extra med frakt också, och såg att det blir billigast om jag beställer från cdon
Och du vet inget om nya processorer eller t ex grafikkort till laptops som snart kommer komma?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kikke:

Okej, jo jag kollade där, men kostar lite extra med frakt också, och såg att det blir billigast om jag beställer från cdon
Och du vet inget om nya processorer eller t ex grafikkort till laptops som snart kommer komma?

Den nya processorn var det ju "fel" på så vi lär inte se datorer med den tills sommar.... Och inga nya bra grafikkort kommer snart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Den nya processorn var det ju "fel" på så vi lär inte se datorer med den tills sommar.... Och inga nya bra grafikkort kommer snart...

okej, men om jag skulle vilja ha en bättre dator, hur mycket extra skulle jag behöva lägga på det?
Btw, Tack för hjälpen!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

undrar också vilket som stämmer, på CDON står det att det är ett 6-cells batteri och på inet står det 9-cell. 9-cell på Webhallen också. Har dom olika batterier eller har CDON (antagligen dom) fel?
Vilket är det?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kikke:

undrar också vilket som stämmer, på CDON står det att det är ett 6-cells batteri och på inet står det 9-cell. 9-cell på Webhallen också. Har dom olika batterier eller har CDON (antagligen dom) fel?
Vilket är det?

Det är ett 9-celligt... Och du får betala runt 10500 för att få något bättre... Och därför är den så prisvärd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Det är ett 9-celligt... Och du får betala runt 10500 för att få något bättre... Och därför är den så prisvärd!

Okej tack, beställer nog från webhallen och hämtar det i butik!
åhfan, ja det låter nice! Du råkar inte ha en sån dator själv?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

GT660 om du vill spara ett par tusen, få en grymt bra laptop men inte bryr dig om DX11. Om du vill ha DX11 (som de flesta nyare, tyngre liren nu kör med) och har 1-2papp över att spendera så är GX660 eller GX740 grymt bra val också.

(Sitter själv på en GX740).

EDIT: spel på bärbar dator och batteritid går inte ihop för fem öre, min GX740 som har ett 9cell räcker i 3h med alla strömspar-funktioner på och då endast vid milt surfande eller skrivande i word..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kikke:

Okej tack, beställer nog från webhallen och hämtar det i butik!
åhfan, ja det låter nice! Du råkar inte ha en sån dator själv?

Jag har Gx660... Exakt likadan men annan hårdvara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Jag har Gx660... Exakt likadan men annan hårdvara!

Hur bra är dess grafikkort jämfört med GT660s?
och är det stor skillnad på GDDR3 och GDDR5?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kikke:

Hur bra är dess grafikkort jämfört med GT660s?
och är det stor skillnad på GDDR3 och GDDR5?

Stor... Men eftersom du kör i 720p så klarar du ex Starcraft2 i 60+Fps på högsta! Så den räcker gott!

Permalänk
Skrivet av Kikke:

Hur bra är dess grafikkort jämfört med GT660s?
och är det stor skillnad på GDDR3 och GDDR5?

GDDR5 är mycket bättre än GDDR3, ett mobility 5870 är 35% bättre än ett GTX285m. Med det sagt så är ändå 8500kr ett billigt pris för en dator med ett GTX285m.

EDIT: Såg nu att GT660 hade en mycket lägre upplösning än GX660 och GX740. Jag ändrar mig, 8500kr är ett relativt rättvist pris för GT660 men inte mer än så. GX660 eller GX740 är båda bättre val i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Stor... Men eftersom du kör i 720p så klarar du ex Starcraft2 i 60+Fps på högsta! Så den räcker gott!

Lirar inte Starcraft men det verkar ju lovande!
Btw, http://www.sweclockers.com/nyhet/13216-msi-forbereder-noteboo...
Fusion, är det något bra för gejming eller?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

GDDR5 är mycket bättre än GDDR3, ett mobility 5870 är 35% bättre än ett GTX285m. Med det sagt så är ändå 8500kr ett billigt pris för en dator med ett GTX285m.

Så prismässigt är dom väl lika mycket värda men om man inte vill gå upp till så mycket är det värt att ta GT660?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kikke:

Lirar inte Starcraft men det verkar ju lovande!
Btw, http://www.sweclockers.com/nyhet/13216-msi-forbereder-noteboo...
Fusion, är det något bra för gejming eller?

Inget märkvärt... Kör på Intel!

Skrivet av Kikke:

Så prismässigt är dom väl lika mycket värda men om man inte vill gå upp till så mycket är det värt att ta GT660?

Klart! Du får ju mer FPS med GT660 bara för att den har 720P

Permalänk
Skrivet av Kikke:

Lirar inte Starcraft men det verkar ju lovande!
Btw, http://www.sweclockers.com/nyhet/13216-msi-forbereder-noteboo...
Fusion, är det något bra för gejming eller?

Fusion förblir nog en gimmic för amatörer ett par år framöver, inget för gaming på ett tag skulle jag gissa.

Skrivet av Kikke:

Så prismässigt är dom väl lika mycket värda men om man inte vill gå upp till så mycket är det värt att ta GT660?

Ja, även om jag tycker att det vore det sämre valet.

Permalänk
Medlem

Okej tack.
Vad kostar GX-660 och 740? Kan inte hitta någonstans där 740 säljs.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kikke:

Okej tack.
Vad kostar GX-660 och 740? Kan inte hitta någonstans där 740 säljs.

Webhallen 10500 om jag inte minns fel gäller även 740

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162937:

Webhallen 10500 om jag inte minns fel

Och med den prisskillnaden är det värt?
Kostar dom lika mycket?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kikke:

Och med den prisskillnaden är det värt?
Kostar dom lika mycket?

Personligen... Ej värt med 740 då det "bara" är 1600x900 skärm... Satsa på GT660 för det priset!

Permalänk
Skrivet av anon162937:

Personligen... Ej värt med 740 då det "bara" är 1600x900 skärm... Satsa på GT660 för det priset!

GX740 har 1680x1050 och GT660 har endast 13??x768.

Permalänk
Medlem

Lite trött nu så orkar inte kolla så noga så frågar: Vad är skillnaden mellan GX660 och 740?
på webhallen får man med en väska och mus till 740 alltså

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zeuxlarsson:

GX740 har 1680x1050 och GT660 har endast 13??x768.

Först GT660... Sen föredrar jag Gx660 med Full-HD istället för 1680x1050... Men som sagt först GT660

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon162937:

Först GT660... Sen föredrar jag Gx660 med Full-HD istället för 1680x1050... Men som sagt först GT660

Skrivet av Kikke:

Lite trött nu så orkar inte kolla så noga så frågar: Vad är skillnaden mellan GX660 och 740?
på webhallen får man med en väska och mus till 740 alltså

660 har Full-HD, bättre kylning, Mindre...

Permalänk
Skrivet av Kikke:

Lite trött nu så orkar inte kolla så noga så frågar: Vad är skillnaden mellan GX660 och 740?
på webhallen får man med en väska och mus till 740 alltså

GX660: Mindre (15,6" skärm), aningen bättre processor, bättre kylning (sägs det) och 1920x1080 i upplösning.

GX740: Större (17,3" skärm med 1680x1050 konstigt nog), snyggare (mer diskret, om du inte gillar fjortisblinget som 660 har).

GX660 är på det stora hela det bättre valet, såvida en större skärm inte är väldigt viktigt för dig.

Permalänk
Medlem

Så då vore GX660 det bättre valet av dom tre? AV GT660, GX660 och GX740 alltså
Tack för all information btw.

Visa signatur

Citera för svar!