Namninsamling mot Copyswedes nya avgift

Permalänk
Medlem

Namninsamling mot Copyswedes nya avgift

1:a April införs en avgift på externa lagringsmedia som USB-minnen och externa hårddiskar.

För lagring upp till 80GB 1,25kr/GB. Mellan 80 till 250GB 150kr och över 250GB 200kr (det är moms på skatten så klart!). Det medför att en 1000GB extern hårddisk som idag kostar från 400kr kommer att öka till 600kr. Dvs priset ökar med 50%.

Skriv på namninsamlingen, den kommer senare skickas till Copysede och ansvarig minister.
http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=5224

Sprid länken vidare på andra forum och liknande!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Klart!

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

Done

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Avstängd

Jag har aldrig fattat vem det är som bestämmer detta? Copyswede är väl ingen djälva myndighet, så vari ligger legitimiteten? Kriminell kollektiv bestraffning är vad det är. Att det skulle handla om ersättning för den legala privatkopieringen är nonsens, som om varje GB på varje media skulle fyllas med lagligt privatkopierat material?

I stället är detta givetvis en frisedel för att piratkopiera, men det är ju inte riktigt heller. Med vilken rätt utgår en organisation från att det enda användningsområdet på ett media är att förvara privatkopior? Det är ju inte ens en statlig organisation?

Som sagt, jag kan bara inte förstå juridiken och riktigheten bakom detta. Är det ingen CD- eller HDD-försäljare som har integritet och helt enkelt vägrar betala in avgiften? Det kan väl aldrig vara lagligt för en NGO att instifta skatter, eller en stat att tilldela en NGO en skatt?

Skriva på fåniga listor tror jag inte ett smack på. Bättre vore väl att ställa de skyldiga till svars i en hmm, ska vi säga "folkets domstol"?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Skulle ha skrivit på om jag hade trott att det hade lett någonstans. I detta fallet så kommer det inte göra det. Eller alternativt lika långt som namnlistan för "bensinskattupproret" har gjort. Och där vet vi ju att det har rönt extrema framgångar med priserna på bensinskatten. Den är ju rekordlåg. (Viss ironi)

Enda lösningen är väl i sådant fall att försöka köpa mindre hårddiskar, för någon som har mer pengar är leverantörerna av diskar som kan trycka på myndigheter. Vanliga privatpersoner kan inte påverka, utom indirekt.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Avstängd

Folk får väl börja göra egna externa diskar med hjälp av chassin/dockor och interna? Fast jag tror att vi först och främst ska uppmärksamma staten på att de har en NGO som leker stat.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Avgift på HDD/minneskort och ok att ladda ner helt enkelt.
Då har man betalat för sig.
Eller?

[/ironi]

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Avstängd

Hur bestäms denna lag då ?
kommer de alltså bli 50% billigare om man köper extern hcc+chassi separat eller kommer all lagring bli dyr ?

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst på detta så mycket som jag borde kanske, men är inte Copyswede en organisation som är SAMI:s? Om så, bevakar inte SAMI just sina medlemmars rättigheter och ingen annans? Som sagt, man borde läsa på mer. Att det är helt sjukt är ju självklart.

Edit: Försäljningen av chassin med hotswap kommer nog att öka..

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Kommer ju inte att få en krona av mig. Dags att köpa externa hårddiskar utomlands!

Permalänk
Medlem

Det här kan ju bara betyda en enda sak: Att det är lagligt att piratkopiera. För vi kan ju omöjligt ha en avgift på att kopiera egna verk? Så om jag gör en bild och kopierar den tusen gånger på min hdd så ska jag skatta för det jag gör själv?

Men det här legitimerar ju piratkopiering, för vi ska väl ändå inte betala skatt för nånting som är olagligt? Det är som att skatta när man köper horor.

EDIT: Eller snarare skatta för att köpa kondomer så att man KAN ligga med horor.

Permalänk

Jag kan se en viss poäng i att beskatta kassettband då de främst användes för privatkopiering, men hallå usb-minne idag? Vad för jävla luddit har godkänt detta, denna borde gå ur sin backstuga och se omvärlden.

Jag tror dock inte på någon namninsamling, det behövs kraftigare tag som en demonstration À la Egypten 2011, Frankrike 1789, Ryssland 1917.
Eller så får den/de beslutsfattarna som har gott med på dessa krav (från Copysweden) förklara varför t.ex. usb-minnen främsta användningsområden är privatkopieringen och att folk endast i undantag använder dessa till något annat? (jag hittar inte lagtexten nu, men jag vill minnas att detta var ett krav)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Givetvis blir det okej att piratkopiera för att få valuta för pengarna, men det påstådda argumentet för handlar inte om piratkopiering utan den "lagliga" privatkopieringen som tydligen ska ersättas. Det är detta som är så märkligt eftersom det svårligen går att göra någon definitiv skillnad mellan privat- och piratkopiering och det logiskt dissonanta med att "vi ska ha ersättning för den lagliga kopieringen".

Varför kan inte jag också på reell ersättning för imaginär förlust? Copyswede påminner lite om fackmaffia; en organisation som på något mystiskt sätt är en fristående organisation men samtidigt har speciella rättigheter. Detta är lika ologiskt som SVTs stolliga idéer om mediaavgift.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

bud_bundy: Att man kan se poängen med den gamla kassettavgiften är en sak, men det innebär inte att idén inte är ologisk, orättfärdig och omoralisk.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MBY:

Givetvis blir det okej att piratkopiera för att få valuta för pengarna, men det påstådda argumentet för handlar inte om piratkopiering utan den "lagliga" privatkopieringen som tydligen ska ersättas. Det är detta som är så märkligt eftersom det svårligen går att göra någon definitiv skillnad mellan privat- och piratkopiering och det logiskt dissonanta med att "vi ska ha ersättning för den lagliga kopieringen".

Varför kan inte jag också på reell ersättning för imaginär förlust? Copyswede påminner lite om fackmaffia; en organisation som på något mystiskt sätt är en fristående organisation men samtidigt har speciella rättigheter. Detta är lika ologiskt som SVTs stolliga idéer om mediaavgift.

Extra luddigt blir det när man ser vart pengarna går. Det är i dagsläget musik och filmindustrin som får del av de där pengarna. Andra former av upphovsrättskyddat material har inga sådana extra rättigheter. Ett lysande exempel är foto. Det är fullt lagligt att kopiera vilka bilder som helst man hittar för privat bruk. Varför får inte fotografer en extra ersättning för denna påhittade förlust när musiker får det?
Framförallt är jag sur för att gnällspiken Petter ska få pengar för att jag vill säkra min privata foton.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Jag kommer inte att drabbas då jag bor i finland men jag kommer skriva på ändå

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Givetvis blir det okej att piratkopiera för att få valuta för pengarna, men det påstådda argumentet för handlar inte om piratkopiering utan den "lagliga" privatkopieringen som tydligen ska ersättas. Det är detta som är så märkligt eftersom det svårligen går att göra någon definitiv skillnad mellan privat- och piratkopiering och det logiskt dissonanta med att "vi ska ha ersättning för den lagliga kopieringen".

Varför kan inte jag också på reell ersättning för imaginär förlust? Copyswede påminner lite om fackmaffia; en organisation som på något mystiskt sätt är en fristående organisation men samtidigt har speciella rättigheter. Detta är lika ologiskt som SVTs stolliga idéer om mediaavgift.

Öhm... rätta mig om jag har fel, för snälla, om jag har rätt så vet jag inte riktigt vad jag ska tro:

Vi ska alltså betala en skatt för att jag kan kopiera mina egna filer, skapade i legitima program, till ett externt lagringsmedium. Saker som jag har skapat ska beskattas därför att de helt enkelt finns och att jag inte vill bli av med dem?

Så då ligger ju rimligtvis den här skatten på kopieringsmaskiner, papper, bläck till skrivare och ärligt talat också pennor? För det är väl så det måste vara? Om jag kan använda någonting till att kopiera nånting annat, då borde väl det också beskattas?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av darkmoon:

Öhm... rätta mig om jag har fel, för snälla, om jag har rätt så vet jag inte riktigt vad jag ska tro:

Vi ska alltså betala en skatt för att jag kan kopiera mina egna filer, skapade i legitima program, till ett externt lagringsmedium. Saker som jag har skapat ska beskattas därför att de helt enkelt finns och att jag inte vill bli av med dem?

Så då ligger ju rimligtvis den här skatten på kopieringsmaskiner, papper, bläck till skrivare och ärligt talat också pennor? För det är väl så det måste vara? Om jag kan använda någonting till att kopiera nånting annat, då borde väl det också beskattas?

Du har missat vitsen lite.
Film och musiklobbyn lyckades för många herrans år sedan införa en straffavgift för att ersätta sina medlemmar för den påstådda förlust som de gjorde i och med privatkopieringen. Vi har ju fina lagar i Sverige som säger att det är fullt lagligt att göra kopior på upphovsrättsskyddat material som vi själva har köpt. Nu lyckades de få igenom denna konstiga lag som ju bara gäller vissa typer av privatkopiering. Det fanns ju viss logik när det var kassettband och videoband som belades med straffavgift då dessa nästan helt utan undantag användes för just privatkopiering. Hårddiskar är dock något helt annat och används nog rätt sällan för privatkopiering skulle jag säga. Interna diskar är en annan sak däremot. Tror nog det är fler som sparar sitt filmarkiv och musikfiler på interna diskar snarare än externa.

Copysweden har alltså fått något sorts storhetsvansinne.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Men vi har ju jurister på forumet? Kan ingen försöka förklara legitimiteten i detta? En försäljare med integritet och självrespekt som inte betalar in denna maffiaavgift, kommer hon att släpas till domstol?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

blir väll som dvd-skivorna då att man köpte dem från Tyskland => Sverige förlorar pengar på moms

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du har missat vitsen lite.
Film och musiklobbyn lyckades för många herrans år sedan införa en straffavgift för att ersätta sina medlemmar för den påstådda förlust som de gjorde i och med privatkopieringen. Vi har ju fina lagar i Sverige som säger att det är fullt lagligt att göra kopior på upphovsrättsskyddat material som vi själva har köpt. Nu lyckades de få igenom denna konstiga lag som ju bara gäller vissa typer av privatkopiering. Det fanns ju viss logik när det var kassettband och videoband som belades med straffavgift då dessa nästan helt utan undantag användes för just privatkopiering. Hårddiskar är dock något helt annat och används nog rätt sällan för privatkopiering skulle jag säga. Interna diskar är en annan sak däremot. Tror nog det är fler som sparar sitt filmarkiv och musikfiler på interna diskar snarare än externa.

Copysweden har alltså fått något sorts storhetsvansinne.

Jag förstår vitsen, men logiken undgår mig totalt. Det som stör mig mest är att det inte är konsekvent. Eller nej, det som stör mig mest är att jag ska betala Per Gessle med mina eventuella usb-minnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Men vi har ju jurister på forumet? Kan ingen försöka förklara legitimiteten i detta? En försäljare med integritet och självrespekt som inte betalar in denna maffiaavgift, kommer hon att släpas till domstol?

Gör nu inte misstaget att tro att bara för att man är jurist så tycker man att alla lagar är legitima och befogade Är nog inte svårare än att en lobby fick igenom en lag, men jag ska kolla när jag får tid. Motiv och avvägningar bakom lagstiftning brukar bli ganska tydlig i den proposition som lagförslaget behandlas i, och proppens nummer borde man kunna googla fram.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Men vi har ju jurister på forumet? Kan ingen försöka förklara legitimiteten i detta? En försäljare med integritet och självrespekt som inte betalar in denna maffiaavgift, kommer hon att släpas till domstol?

Eller vad händer om ingen betalar in avgiften (inkl den som redan finns idag)? Hoppas att de vågar göra nåt sånt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Men vi har ju jurister på forumet? Kan ingen försöka förklara legitimiteten i detta? En försäljare med integritet och självrespekt som inte betalar in denna maffiaavgift, kommer hon att släpas till domstol?

Jag kan ge det ett försök.

Det som CopySwede har gjort är inte att bestämma att privatkopieringsersättning ska utgå för externa hårddiskar. De kan inte göra det. Enbart riksdagen kan besluta om sådant eller bemyndiga någon att göra det. Bestämmelsen som reglerar privatkopieringsersättningen är dock teknikneutral för att vara framtidssäker. Därmed är den också luddig. Om någon vill läsa den exakta lydelsen så är det 2 a kap. 26 k § i upphovsrättslagen. Det CopySwede har gjort, efter att deras idoga lobbyförsök inte givit någon lagändring på just det här området, är att säga att lagen ska tolkas såsom att externa hårddiskar ska anses vara "anordningar på vilka ljud eller rörliga bilder kan tas upp och som är särskilt ägnade för framställning av exemplar av verk för privat bruk". De skyltar däremot inte med att det bara är deras tolkning av lagen. De presenterar det som att det vore obestridliga fakta.

Men då till din fråga. Vad händer om någon säger åt dem att dra åt helvete med deras jävla ersättning? Ja, det blir troligen en domstolssak av det hela. CopySwede förväntar sig nog inget annat. Däremot är det då fråga om ett vanligt civilmål. På ena sidan kommer CopySwede att stå och på andra sidan kommer en grupp tillverkare och importörer stå. Förenklat kommer parterna att säga vad tvisten handlar om och vad som är stridigt mellan parterna. Domstolen tolkar sedan lagen och ger sitt domslut. Staten via åklagarmyndigheten kommer inte att blanda sig i. Ingen riskerar böter eller fängelse. Om tillverkarna förlorar, kommer de enbart att bli skyldiga att betala ersättningen (och ränta) samt CopySwedes rättegångskostnader.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheJerk:

Gör nu inte misstaget att tro att bara för att man är jurist så tycker man att alla lagar är legitima och befogade Är nog inte svårare än att en lobby fick igenom en lag, men jag ska kolla när jag får tid. Motiv och avvägningar bakom lagstiftning brukar bli ganska tydlig i den proposition som lagförslaget behandlas i, och proppens nummer borde man kunna googla fram.

Nejnej! Det var inte alls min mening eller underton! Lät det verkligen så? Vad jag menar är att man naturligtvis kan förklara en legitimitet (hur juridiken/staten/den starke) ser på saken utan att hålla med. Jag kan förklara en massa resonemang utan att ställa mig bakom det!

Du har säkert rätt i din förklaring, men samtidigt visar den ju just att det faktiskt inte finns någon legitimitet. Alltså är det en omoralisk handling att betala in en sådan avgift!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av djonn:

Jag kan ge det ett försök.

Det som CopySwede har gjort är inte att bestämma att privatkopieringsersättning ska utgå för externa hårddiskar. De kan inte göra det. Enbart riksdagen kan besluta om sådant eller bemyndiga någon att göra det. Bestämmelsen som reglerar privatkopieringsersättningen är dock teknikneutral för att vara framtidssäker. Därmed är den också luddig. Om någon vill läsa den exakta lydelsen så är det 2 a kap. 26 k § i upphovsrättslagen. Det CopySwede har gjort, efter att deras idoga lobbyförsök inte givit någon lagändring på just det här området, är att säga att lagen ska tolkas såsom att externa hårddiskar ska anses vara "anordningar på vilka ljud eller rörliga bilder kan tas upp och som är särskilt ägnade för framställning av exemplar av verk för privat bruk". De skyltar däremot inte med att det bara är deras tolkning av lagen. De presenterar det som att det vore obestridliga fakta.

Men då till din fråga. Vad händer om någon säger åt dem att dra åt helvete med deras jävla ersättning? Ja, det blir troligen en domstolssak av det hela. CopySwede förväntar sig nog inget annat. Däremot är det då fråga om ett vanligt civilmål. På ena sidan kommer CopySwede att stå och på andra sidan kommer en grupp tillverkare och importörer stå. Förenklat kommer parterna att säga vad tvisten handlar om och vad som är stridigt mellan parterna. Domstolen tolkar sedan lagen och ger sitt domslut. Staten via åklagarmyndigheten kommer inte att blanda sig i. Ingen riskerar böter eller fängelse. Om tillverkarna förlorar, kommer de enbart att bli skyldiga att betala ersättningen (och ränta) samt CopySwedes rättegångskostnader.

Tack för ett uttömmade svar! Jag gör mig lite dummare än vad jag är; givetvis förstår jag att det handlar om att staten ger efter för lobbing och "bemyndigar" CopySwede att få/ta ut en avgift. Men det är fortfarande ologiskt för mig. Hur kan staten bemyndiga någon annan? Antingen har vi ett samhälle som styrs med god marknadsekonomi och NGOer, vilket har sina för- och nackdelar, eller så har vi en stat som upprätthåller någon form av auktoritet med hjälp av ytterst hot om våld. Men att blanda de tu blir kognitivt dissonant och djupt omoraliskt; CopySwede är en organisation (ekonomisk förening om jag förstått saken rätt) men samtidigt något mer, med en rättighet som inte "min" (om jag hade någon) ekonomiska förening har. Lite som att SVT vill (och kanske får) pengar bara för att man kan nå deras hemsida, fast jag får inga trots att alla kan nå min.

Detta, anser jag, är ruttet. Rent praktiskt spelar det inte så stor roll, det finns bra mycket värre praktiska problem här i världen, men som princip och fundament är det så ruttet att jag inte kan förstå att vi finner oss i det.

Det kan vara svårt att reda ut skillnaden mellan lobbing och opinionsbildning, men jag undrar om det inte är omoraliska och illegitima verksamheter också.

Allting kokas ner till att rätt sitter i spjutstångs ände. Förutom det kopiösa mördandet, vad skiljer detta i sak från diktatur?

Intressant det där med att det ändå verkar vara hyggligt harmlöst att värja sig med en civilprocess där rättegångskostnaderna egentligen är den största förlusten. Varför tar inte tillverkare o.dyl chansen?

Jag skriver i affekt ska väl tilläggas, men juridik brukar göra mig mer upprörd än rationell därför att jag begriper så lite av det och begriper dess syfte och legitimetet än mindre i vissa fall. Juridik verkar smälla högre än vetenskap eller läkaretik eller löften ibland. Å andra sidan går det så bra att klaga, men inte att komma på något bättre.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur mycket ologiska skatter det redan finns i dagens ologiska "skatteparadis". Ingen blir väll förvånad?
Om jag tycker att det är idiotiskt? Svar: JA!

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem

Äh, bara att köpa ett par hårddiskar utomlands, jag kommer inte betala en krona.
Detta är idiotiskt.

Permalänk

Så om jag har fattat detta korrekt:
Det finns en gammal lag om privatkopieringsersättningen, inget har förändras där. Copysweden har dock misstolkat denna lag så att den även ska gälla usbminnen, m.m. De kräver då pengar av säljare med hänvisning av denna lag.

Vad kommer då datumet 1 april in? Varför inte utpressa folk på pengar redan idag? Är det någon myndighetsperson som på något sätt har gett copysweden rätt på deras nya krav?

Annars så har väl Danmark haft avgift på usbminnen sedan slutet av 2006? http://copyriot.blogspot.com/2006_11_01_archive.html
Hur har det gått där?

Något som teoretisk skulle fungera bra vore annars bojkott av köp av produkter, där upphovsrättsinnehavaren har något med copysweden att göra.
I praktiken så tror jag dock inte det är lätt att få folket med sig i en sådan bojkott, så det får någon "märkbar verkan".
Helt "moralisk" (även om jag inte gillar ordet moral), så är det helt korrekt och försvarbart att aldrig mer betala några pengar till de personer/företag som står bakom copysweden och får betalt ifrån deras handling. -Så länge som de kräver pengar för produkter i princip aldrig används till privatkopiering, för vem tusan privatkopierar idag? -För jobbigt, mycket enklare att piratkopiera. Även om man sitter med en cd i handen och ska ha den till mp3spelaren.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".