Permalänk
Medlem

Batteri/El-fråga

Hej!

Jag har en fråga angående att omvandla 12v till 230 volt.

Säg att jag har en batteri på 12 volt och 100 Ah. Det blir 1200 watt som jag kan dra ifrån batteriet på 12 volt?

Kopplar jag in en spänningsomvandlare och tar ut 230 volt, har jag fortfarande 1200 watt på 230 volt?

Permalänk
Entusiast

Never mind, jag kan inte läsa.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Till att börja med blir det 1,2 W och inte 1,2 kW. Håll koll på potenserna.

Så du menar att med ett batteri på 12 volt och 100 Ampere-timmar får jag ut 1,2 watt? Pratar du i nattmössan?

Permalänk
Skrivet av Moomin:

Hej!

Jag har en fråga angående att omvandla 12v till 230 volt.

Säg att jag har en batteri på 12 volt och 100 Ah. Det blir 1200 watt som jag kan dra ifrån batteriet på 12 volt?

Kopplar jag in en spänningsomvandlare och tar ut 230 volt, har jag fortfarande 1200 watt på 230 volt?

Ja, och nej. Teoretiskt sett har du det, men det finns alltid förluster i omvandlaren och sen kanske den inte klarar 1,2kw

Sen så har du 1,2kwh att ta ut, inte kw. Watt är effekt, Wattimmar är den lagrade energin.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Till att börja med blir det 1,2 W och inte 1,2 kW. Håll koll på potenserna.

Snälla öppna inte käften om du inte vet vad du pratar om... Men HAHAHA 1.2W ur ett bilbatteri, roligaste idag! Blåser du igång din bil eller?.. Du förstör bara för alla när du kommer med felaktiga påståenden så lägg ner med det, du tillför inte diskussionen någonting.

OnT så kan du totalt få ut 1200Wh som någon annan sa. Dvs 1.2KWh. Detta betyder självklart inte att du bara max kan få ut 1200W ur batteriet, effekten beror på motståndet och framför allt i ditt fall på din spänningsomvandlare. Högre effekt-uttag ger kortare batteritid och tvärt om.

Räkna med att en standard 230 omvandlare ligger på ca 150W ut-effekt. Se med kanske 70% verkningsgrad (jag räknar med det nu i alla fall). Då blir det ca 215W som dras från batteriet, kör man detta konstant belastning så blir batteritiden vid djupurladdning (undvik!) ca 5.6h.

Hoppas du förstod

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk

Varför vill du göra detta?

Låter nästan som en skoluppgift.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

@ anton_mjor & flukke. Jättetack för era svar.
@ -=FULLMOON=- Har en anledning, ingen skoluppgift dock. Kommer kanske upp ett galleri om allt går enligt planen

Har läst runt lite och en helt okej spänningsomvandlare verkar ha en förlust på ca 10% det betyder alltså att jag kan ta ut lite mindre än 1 KWh på 230volt ifrån ett 100Ah-batteri utan att riskera en djupurladdning?

Hur är det med "ren" ström? dvs sinusvågor om jag inte minns fel? Finns det någon risk för att skada mer känslig elektronik så som datorer och tv-apparater när man kör från ett batteri med spänningsomvandlare?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av flukke:

Snälla öppna inte käften om du inte vet vad du pratar om... Men HAHAHA 1.2W ur ett bilbatteri, roligaste idag! Blåser du igång din bil eller?.. Du förstör bara för alla när du kommer med felaktiga påståenden så lägg ner med det, du tillför inte diskussionen någonting.

OnT så kan du totalt få ut 1200Wh som någon annan sa. Dvs 1.2KWh. Detta betyder självklart inte att du bara max kan få ut 1200W ur batteriet, effekten beror på motståndet och framför allt i ditt fall på din spänningsomvandlare. Högre effekt-uttag ger kortare batteritid och tvärt om.

Räkna med att en standard 230 omvandlare ligger på ca 150W ut-effekt. Se med kanske 70% verkningsgrad (jag räknar med det nu i alla fall). Då blir det ca 215W som dras från batteriet, kör man detta konstant belastning så blir batteritiden vid djupurladdning (undvik!) ca 5.6h.

Hoppas du förstod

Jag missade att det stod Ah och läste av någon inledning mA vilket var klantigt. Sen framgick det inte alls att det var ett bilbatteri det handlade om. Sen hade han fortfarande rört till enheterna helt.
Vad är det med attityden förresten? Öppna inte käften om du inte har något trevligt att säga.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag missade att det stod Ah och läste av någon inledning mA vilket var klantigt. Sen framgick det inte alls att det var ett bilbatteri det handlade om. Sen hade han fortfarande rört till enheterna helt.
Vad är det med attityden förresten? Öppna inte käften om du inte har något trevligt att säga.

Jag rörde inte om helt utan jag missade bara att sätta ett h bakom W. Lätt att missa enstaka bokstäver, fast det vet du redan

Sen att det inte framgick att det handlade om ett bilbatteri var för att det inte gör det. Har läst att ett bilbatteri är byggt för att kunna ge mycket under en kort tid medans tex ett fritidsbatteri är byggt lite annorlunda? Jag har ingen aning om detta stämmer dock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moomin:

@ anton_mjor & flukke. Jättetack för era svar.
@ -=FULLMOON=- Har en anledning, ingen skoluppgift dock. Kommer kanske upp ett galleri om allt går enligt planen

Har läst runt lite och en helt okej spänningsomvandlare verkar ha en förlust på ca 10% det betyder alltså att jag kan ta ut lite mindre än 1 KWh på 230volt ifrån ett 100Ah-batteri utan att riskera en djupurladdning?

Hur är det med "ren" ström? dvs sinusvågor om jag inte minns fel? Finns det någon risk för att skada mer känslig elektronik så som datorer och tv-apparater när man kör från ett batteri med spänningsomvandlare?

kom inte ihåg allt med sinus vågor osv men en vanlig ganska billig 12-230volt ger inte "äkta" 230 volts växelström vilket kan skada mer känslig elektronik.
har själv en 150 watts omvandlare som jag brukar använda när man ska dremla i bilen. dåck så går motorn lite lätt ojämnt och ryckigt vilket jag direkt kopplar ihop med att jag har en billig omvandlare.

finns dom som ger äkta 230 volt men dom brukar kosta en ganska bra slant.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

kom inte ihåg allt med sinus vågor osv men en vanlig ganska billig 12-230volt ger inte "äkta" 230 volts växelström vilket kan skada mer känslig elektronik.
har själv en 150 watts omvandlare som jag brukar använda när man ska dremla i bilen. dåck så går motorn lite lätt ojämnt och ryckigt vilket jag direkt kopplar ihop med att jag har en billig omvandlare.

finns dom som ger äkta 230 volt men dom brukar kosta en ganska bra slant.

Har kollat upp lite mer nu gällande detta. De billigaste omvandlarna har en så kallad modifierad sinusvåg medans de dyrare har en ren sinusvåg. Om det man ska köra kräver en ren eller klarar sig med en modifierad sinusvåg beror helt på hur det man ska köra är byggt. Så tex ett nätaggregat från en tillverkare kanske inte kan köra på en modifierad medans ett lika bra nätaggregat från en annan tillverkare kan köras på en modifierad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moomin:

Har kollat upp lite mer nu gällande detta. De billigaste omvandlarna har en så kallad modifierad sinusvåg medans de dyrare har en ren sinusvåg. Om det man ska köra kräver en ren eller klarar sig med en modifierad sinusvåg beror helt på hur det man ska köra är byggt. Så tex ett nätaggregat från en tillverkare kanske inte kan köra på en modifierad medans ett lika bra nätaggregat från en annan tillverkare kan köras på en modifierad.

Har då kört det mesta med modifierad sinusvåg utan problem, vet inte riktigt vad som kräver komplett, kanske nåt som använder elmotorer och mer känsliga utrustningar.

Har du nåt med nätaggregat som likriktar strömmen bör det inte spela någon roll om det är sinusvåg eller modifierad sinusvåg.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

90% av den bilburna och teknikkunniga världsbefolkningen vet inte skillnad på ampere och amperetimmar. Det är konstigt. Folk går omkring och tror att dom har ett 55A batteri i bilen och sen drar dom den logiska slutsatsen att batteriladdaren dom köpte laddar "fyra ampere i timmen" eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moomin:

Har kollat upp lite mer nu gällande detta. De billigaste omvandlarna har en så kallad modifierad sinusvåg medans de dyrare har en ren sinusvåg. Om det man ska köra kräver en ren eller klarar sig med en modifierad sinusvåg beror helt på hur det man ska köra är byggt. Så tex ett nätaggregat från en tillverkare kanske inte kan köra på en modifierad medans ett lika bra nätaggregat från en annan tillverkare kan köras på en modifierad.

Vore det inte bättre om du berättade vad du skall göra så att vi få hela bilden och kan ge dig ett bättre svar?

Om du skall köra ett datornätagg på ett bilbatteri rekommenderar jag dig följande:

Skaffa ett DC/DC nätagg, dvs ett datornätagg som tar likström direkt istället för att gå vägen runt 12VDC>230VAC>12VDC osv. Det är onödigt och leder till förluster och sämre batteritid.

Använd ett "fritidsbatteri" eller liknande då de är konstruerade för lågt strömuttag under längre tid, istället för ett bilbatteri som är konstruerat för stort strömuttag under kort tid. Det kommer att ge dig bättre batteritid och längre livslängd på batteriet.

Visa signatur

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher