Permalänk
Medlem

SB misslyckat - AMD?

Tjena, jag hade nu beställt ett datorpaket i helgen och sedan dess har ju saker förändrats. Sandy Bridge moderkorten är återkallade och man står nu tomhänt och överväger olika alternativ.
Ska man nu satsa på en AMD processor istället eller tar man chansen o väntar på leverans av moderkorten till intel processorerna?

Visa signatur

ASUS Maximus IX Hero + i7-7700K | Corsair Hydro H100i v2
Corsair PowerSupply AX760W 80 PLUS Platinum | Corsair Carbide 400C
Corsair Vengeance LPX Black 16 GB (2x8GB) / 3200 Mhz / DDR4 / CL16
Samsung SSD 850 EVO - 500 GB
EVGA Geforce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem

Forska runt lite och kolla olika tester mellan SB och övriga motsvarigheter av AMD, så kommer du nog till insikt

Jag har gått från AMD till Intel och tror aldrig jag kommer återvända.. men såklart är det en smaksak och en ekonomisk del av köpet..

Lycka till med köpet!

Visa signatur

< Sabertooth P67 B3 <|> Intel i7 2600K @ 4.4ghz <|> Noctua NH-U9B SE2 <|> 2*2GB + 2*8GB = 20GB <|> Asus GTX 760 >

Permalänk

jag skulle vänta och se vad AMD kan göra med deras nya serie.

Visa signatur

i7-870 | MSI P55-GD65 | 8gb DDR3 Ram 1600Mhz | Intel X25-m 80GB SSD/Samsung Spinpoint F3 1TB | 2x 6870| Cooler Master 690 II Advanced | Corsair HX 650W | LGW2363D 120hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av St_rider:

Forska runt lite och kolla olika tester mellan SB och övriga motsvarigheter av AMD, så kommer du nog till insikt

Jag har gått från AMD till Intel och tror aldrig jag kommer återvända.. men såklart är det en smaksak och en ekonomisk del av köpet..

Lycka till med köpet!

Jo, men grejen är ju att jag helst vill ha en ny dator så fort som möjligt. Det är just nu omöjligt att få tag i en intel inom låt oss säga minst en månad framåt. Därav funderar jag på hur AMD mäter sig med intel. Dock har jag själv ingen tidigare erfarenhet av detta och skulle därför uppskatta en insikt från någon som tidigare gjort lite efterforskningar inom detta.
Tack för svaret anyhow

Visa signatur

ASUS Maximus IX Hero + i7-7700K | Corsair Hydro H100i v2
Corsair PowerSupply AX760W 80 PLUS Platinum | Corsair Carbide 400C
Corsair Vengeance LPX Black 16 GB (2x8GB) / 3200 Mhz / DDR4 / CL16
Samsung SSD 850 EVO - 500 GB
EVGA Geforce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanlool:

jag skulle vänta och se vad AMD kan göra med deras nya serie.

Ja, visst. Det är en möjlighet. Hur länge tror du deras nya serie dröjer?

Visa signatur

ASUS Maximus IX Hero + i7-7700K | Corsair Hydro H100i v2
Corsair PowerSupply AX760W 80 PLUS Platinum | Corsair Carbide 400C
Corsair Vengeance LPX Black 16 GB (2x8GB) / 3200 Mhz / DDR4 / CL16
Samsung SSD 850 EVO - 500 GB
EVGA Geforce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk

AMD Bulldozer sägs komma i April.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Den här sidan kan man kolla lite och jämföra CPU med http://www.anandtech.com/bench/Product/102?vs=191

Kommer säkert dröja minst 2 månader innan SB moderkort finns igen, kanske 3.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

AMD Bulldozer sägs komma i April.

Tack för infon
Blir det o överväga om man ska köra på den eller intels.
Förhoppningsvis blir de klara tidigare dock ^^

Visa signatur

ASUS Maximus IX Hero + i7-7700K | Corsair Hydro H100i v2
Corsair PowerSupply AX760W 80 PLUS Platinum | Corsair Carbide 400C
Corsair Vengeance LPX Black 16 GB (2x8GB) / 3200 Mhz / DDR4 / CL16
Samsung SSD 850 EVO - 500 GB
EVGA Geforce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Den här sidan kan man kolla lite och jämföra CPU med http://www.anandtech.com/bench/Product/102?vs=191

Kommer säkert dröja minst 2 månader innan SB moderkort finns igen, kanske 3.

Ska definitivt kolla in länken
Ja, något i den stilen är väl vad de flesta förutspår men det låter för drygt för att vara sant
Som sagt la jag in en beställning i söndags och detta uttalande gör ju en något deprimerad

Visa signatur

ASUS Maximus IX Hero + i7-7700K | Corsair Hydro H100i v2
Corsair PowerSupply AX760W 80 PLUS Platinum | Corsair Carbide 400C
Corsair Vengeance LPX Black 16 GB (2x8GB) / 3200 Mhz / DDR4 / CL16
Samsung SSD 850 EVO - 500 GB
EVGA Geforce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Den här sidan kan man kolla lite och jämföra CPU med http://www.anandtech.com/bench/Product/102?vs=191

Kommer säkert dröja minst 2 månader innan SB moderkort finns igen, kanske 3.

Kollade in testet och efter att ha sett det så känns verkligen intel mycket stabilare
Får väl vänta o se hur det blir med release av moderkorten samt bulldozer

Visa signatur

ASUS Maximus IX Hero + i7-7700K | Corsair Hydro H100i v2
Corsair PowerSupply AX760W 80 PLUS Platinum | Corsair Carbide 400C
Corsair Vengeance LPX Black 16 GB (2x8GB) / 3200 Mhz / DDR4 / CL16
Samsung SSD 850 EVO - 500 GB
EVGA Geforce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem

Amd i dagsläget? nej tack.
Skulle kört på Intel socket 1556 eller 1366.

Alternativt vänta några månader och se hur Bulldozer presterar mot SB.

Permalänk

Nu när Intel får återkalla sina moderkort med SATA fel tror jag det var så öppnar det dörrarna för AMD. Helt plötsligt är Intels försprång borta.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Nu när Intel får återkalla sina moderkort med SATA fel tror jag det var så öppnar det dörrarna för AMD. Helt plötsligt är Intels försprång borta.

Jasså? Intel behöver ju inte ens SB för att smiska Amd...

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Jasså? Intel behöver ju inte ens SB för att smiska Amd...

Nej det har räckt med olagliga metoder eller hur? AMD ligger väldigt bra till Pris/Prestanda och när inte Intel kan bygga fungerande produkter så är det klart att AMD kommer ikapp.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Phenom II x4 955 är ännu en väldigt prisvärd processor. Den är väldigt enkel att överklocka också. i5 760 ligger lite över rent allmänt, men då kostar den 500 spänn mer. Ligger det på någon av dagens processor hade jag helt klart köpt om min 955:a.

Däremot så är det bästa valet att vänta till sommaren då det både finns moderkort till SB samt att AMD borde ha kommit ut med sin nya serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av musarn:

Tjena, jag hade nu beställt ett datorpaket i helgen och sedan dess har ju saker förändrats. Sandy Bridge moderkorten är återkallade och man står nu tomhänt och överväger olika alternativ.
Ska man nu satsa på en AMD processor istället eller tar man chansen o väntar på leverans av moderkorten till intel processorerna?

Webhallen erbjuder möjlighetrer att köpa Sandy Bridge fortfarande om man absolut vill, om detta är bra eller dåligt är ju svårt avgöra.

http://www.webhallen.com/hardvara/kampanjer/intel_sandy_bridg...

utdrag från webhallen : * Vill ni trots ovanstående information köpa Sandy Bridge-baserade produkter kan vi fortfarande erbjuda den möjligheten ett tag till. Kontakta vår kundtjänst eller din närmsta butik för att få reda på hur du går tillväga.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Nej det har räckt med olagliga metoder eller hur? AMD ligger väldigt bra till Pris/Prestanda och när inte Intel kan bygga fungerande produkter så är det klart att AMD kommer ikapp.

Ang. olagliga metoder. Intel har fått betala för det också. Det har snart gått två år sedan de fick smäll på fingrarna. När skall AMD lära sig göra göra grejer är ju frågan nu egentligen...

Ont. Vänta. Nivåerna väntas vara tillbaka i april. Det är inte långt kvar.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av fractaldesign:

Ang. olagliga metoder. Intel har fått betala för det också. Det har snart gått två år sedan de fick smäll på fingrarna. När skall AMD lära sig göra göra grejer är ju frågan nu egentligen...

Ont. Vänta. Nivåerna väntas vara tillbaka i april. Det är inte långt kvar.

Och du tror inte att det påverkat AMD i det långa loppet nu när dom är "betalda" ? Dessutom har AMD garanterat förlorat betydligt mer än vad Intel betalade till dom.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Och du tror inte att det påverkat AMD i det långa loppet nu när dom är "betalda" ? Dessutom har AMD garanterat förlorat betydligt mer än vad Intel betalade till dom.

Oavsett affärsmetoder så går det ju inte att förneka att Intel har den vassare produkten - just nu.

Minns när XP2000+ serien kom, och sedan 64-bitarna, då hade inte Intel mycket att sätta emot med sina P4:or. Det går i cykler. Frågan är inte så mycket OM AMD kommer att ha en bättre presterande CPU, snarare när (ser jag i min spåkula).

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Och du tror inte att det påverkat AMD i det långa loppet nu när dom är "betalda" ? Dessutom har AMD garanterat förlorat betydligt mer än vad Intel betalade till dom.

Nej det tror jag inte. Folk köper ju givetvis det bästa, end of story! Sen om man kan få det bästa - billigt - ännu bättre!

Skrivet av tomjut:

Oavsett affärsmetoder så går det ju inte att förneka att Intel har den vassare produkten - just nu.

Minns när XP2000+ serien kom, och sedan 64-bitarna, då hade inte Intel mycket att sätta emot med sina P4:or. Det går i cykler. Frågan är inte så mycket OM AMD kommer att ha en bättre presterande CPU, snarare när (ser jag i min spåkula).

Bra sagt!

Visa signatur
Permalänk

Om det är speldator i fråga så spelar det ju knappt någon roll vilken processor ändå om det nu bara är spel / surf / film då det är grafikkortet som sätter stop och det har ju sweclockers eget test som visar.

Annars skulle jag väntat in AMD Bulldozer och se hur den presterar.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Skrivet av tomjut:

Oavsett affärsmetoder så går det ju inte att förneka att Intel har den vassare produkten - just nu.

Minns när XP2000+ serien kom, och sedan 64-bitarna, då hade inte Intel mycket att sätta emot med sina P4:or. Det går i cykler. Frågan är inte så mycket OM AMD kommer att ha en bättre presterande CPU, snarare när (ser jag i min spåkula).

Visst har dom det. Och det är AMD och konsumenterna som får lida över den bristande konkurrensen. Och hade inte Intel kvävt AMD ekonomiskt under flera år dessutom under AMD glansperiod hade det mycket väl kunna se annorlunda ut idag. Men Intel har tydligen svårigheter med sina Sandy Bridge en misslyckad lansering. Snart är det dags för Bulldozer.

Skrivet av fractaldesign:

Nej det tror jag inte. Folk köper ju givetvis det bästa, end of story! Sen om man kan få det bästa - billigt - ännu bättre!

Bra sagt!

Köper det bästa? Jag köper det med mest Pris/Prestanda och nu har Intel totalt misslyckats med Sandy Bridge lanseringen. Så nu är vi tillbaka till läget innan Sandy Bridge lanserades.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av tomjut:

Oavsett affärsmetoder så går det ju inte att förneka att Intel har den vassare produkten - just nu.

Minns när XP2000+ serien kom, och sedan 64-bitarna, då hade inte Intel mycket att sätta emot med sina P4:or. Det går i cykler. Frågan är inte så mycket OM AMD kommer att ha en bättre presterande CPU, snarare när (ser jag i min spåkula).

Intressant tråd detta. Intel och Amd lär väl fortsätta "som hund och katt" under lång tid framöver, och så givetvis även diskussioner bland oss konsumenter ang för och emot de 2, kontra prisbild för vad de kan prestera etc, etc. Tycker dock (utan att vara Amd "fanatiker") att just Amd presterar klart godkänt, speciellt mot följande bakgrunder:

1 Med Sverige som exempel: under mkt lång tid vid IT upphandlingar till kommuner, landsting, div regeringskanslier mm mm mm, var själva "formuleringsgrunden" vid upphandling i stil med: "Intelbaserade plattformar". Pga denna ordalydelse blev det i praktiken i stort sett en omöjlighet för Amd plattformar att ens få vara med att konkurera. Detta mest pga div "högdjur" ("trögdjur" vore bättre passande) som i mångt och mkt såg sig själv som landets "spjutspetsar" beträffande teknik-kunnande, Intel var vad de kände till, på deras arbetsdatorer fanns ju en klisterlapp märkt med "Intel inside"....... Att "IT gubbarna på golvet" vrålade sig hesa i sin iver att få till en konkurrensutsatt marknad värd namnet och därmed bättre priser till kommunens skolor etc, och att utan skamkänslor kunna se "vanliga skattebetalare i ögonen" hjälpte inte direkt... Hmm, jo förresten, en del dristade sig, (nog mest för att de var trötta på tjatet) att göra tillägg i "formuleringsgrunden" till: Intel eller Pentiumbaserade plattformar.......... Gång på gång på gång, gjordes tappra försök att få upp "trögdjurens ögon" för Amds plattformar (givetvis även Cyrix på sin tid) i konkurrenshänseende utan ngn form av gensvar. Vill minnas att ngn statlig myndighet (konkurrensverket?) till slut fick nog och slog klubban i bordet och lämnade in om lagstiftning om konkurrensutsatt IT upphandling.

2 Vid tidpunkten för Vistas planerade lansering ledde Amd prestandakriget med mkt god marginal över Intel, de hade bla dubbelkärnade cpus som dessutom klarade både 32 och 64 bitars os. I och med Microsofts/Vistas planerade erövring av världen med "64 bitars system till folket" gjorde nog detta att Amd såg framtiden an med stor tillförsikt, deras processorserier var ju som gjorda för Vista, till skillnad mot Intels. Vad hände? Jo Microsoft stötte på oanade problem med Vista i sån omfattning att detta os blev flera år försenat. Under tiden hade givetvis Intel fått "kalla fötter" av "den lille och besvärlige uppstickaren Amd" och deras kraftfulla cpus. Med alla till buds stående medel, kosta vad det kosta ville så skulle uppstickaren kväsas och prestandatronen återbördas. Jodå, de lyckades ju självklart med detta, medel för astronomiska utvecklingskostnader under förhållandevis kort tid fanns ju sen länge i ständigt växande "pengakistor", de hade ju bla varit i stort sett ohotade vid offentliga upphandlingar, vilket inneburit ett ständigt och pålitligt "caschflow".

Var vill jag komma med detta? Jo det skulle vara mkt intressant att veta vilket förhållande som nu hade rått mellan de 2 kombattanterna om:
1 Amd från början hade fått vara med vid offentliga upphandlingar världen över och därmed fått sin rättmätiga del av kakan i form av "caschflow". Dvs inte bara fått in pengar genom försäljning till mer elr mindre endast persondatorer till "vanligt folk".
2 Om Microsofts lansering av Vista skett i planenlig tid.
Självklart hade Amd kunnat satsa betydligt mer pengar på utveckling som i sin tur genererat bättre prestanda..... Hade de rentav nu isf varit större i % räknat än Intel?