Permalänk
Medlem

Problem med boot. Asrock p67 extreme

Hej. Nu är det så att min nya dator har kommit och jag har monterat den idag. Men när jag skulle starta installationen av windows så hittar jag inte dvd:n i bootmenyn. Har kollat och alla kontakter sitter där de ska. I bootmenyn i UEFI kommer bara ssd:n och den andra hdd:n upp. Någon som har en aning om vad som kan vara fel? Är tacksam vid all hjälp.

Permalänk

Prova byta till en annan sataport...för DVDn är väl sata?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Jovisst...men tror inte att det är problemet...har ju knappast gått 3 år än:) LOL

Har iofs spelat junglebanan mkt denna vecka på Black Ops;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Ja det är en sata-dvd. Har testat att byta sataportar och kablar men den vägrar hitta dvdn i bootmenyn. Kanske får testa med en annan dvdn när jag får tag på en.

Edit: den sitter på sata 6gbit-portarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Jovisst...men tror inte att det är problemet...har ju knappast gått 3 år än:) LOL

Kanske är det därför intel panikstoppar. Det kanske är allvarligare än så.
Att många krånglar redan från början.
Det var väl bara 5-15% som skulle få fel efter 2-3 år.
Resten får problem på en gång

Prova en annan DVD prova i en annan kontakt,

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Och du har kopplat ström till den?

Ursäkta de dumma frågorna men du vet inte vilka fel många gör;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av aldo:

Ja det är en sata-dvd. Har testat att byta sataportar och kablar men den vägrar hitta dvdn i bootmenyn. Kanske får testa med en annan dvdn när jag får tag på en.

Edit: den sitter på sata 6gbit-portarna

Sätt den på en 3Gbps om du inte gjort det.

Skrivet av AMD_PERA:

Kanske är det därför intel panikstoppar. Det kanske är allvarligare än så.
Att många krånglar redan från början.
Det var väl bara 5-15% som skulle få fel efter 2-3 år.
Resten får problem på en gång

Prova en annan DVD prova i en annan kontakt,

Nej. Läs på.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Kanske är det därför intel panikstoppar. Det kanske är allvarligare än så.
Att många krånglar redan från början.
Det var väl bara 5-15% som skulle få fel efter 2-3 år.
Resten får problem på en gång

Prova en annan DVD prova i en annan kontakt,

LOL...nu vet jag varför du heter AMD_PERA....du är en riktig AMD-fanboy:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Ja det har jag, den verkar få ström dessutom. Men det måste vara något annat fel. Hårdiskarna hittar den vilka sataportar jag än kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

LOL...nu vet jag varför du heter AMD_PERA....du är en riktig AMD-fanboy:)

Det krånglar inte

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Jag har själv 2 Intel maskiner och 3 AMD...så jag vet inte vilken sida jag skall stå på

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Jag har själv 2 Intel maskiner och 3 AMD...så jag vet inte vilken sida jag skall stå på

Off.
Har en intel Q8200 men den har böjda stift i processorsockeln som jag inte får tillbaks.
Morsan fick en dell Optiplex 745 av mig den funkar faktist bra men hon har inget internet så hon tycker att datorn är tråkig
Så har man bara en trasig intel och 20 fungerande AMD så är det inte konstigt.

On: fins det ingen gammal IDE brännare som TS kan prova.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Fidel Castro:

Jag har själv 2 Intel maskiner och 3 AMD...så jag vet inte vilken sida jag skall stå på

Man måste inte stå på någon sida utan kan vara objektiv.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Till slut verkar det som om den hittar dvdn nu. Efter lite uteslutningsmetod så verkar det som att de båda de sista två 3gbit-portarna fungerade till slut. Vet fortfarande inte varför den inte syndes annars.
Tack för hjälpen alla!

Permalänk
Medlem

Hade också massa problem med min sata dvd läsare när jag skulle installera nybyggd dator med P67. Sluta med att jag fick installera det från USB-minne vilket fungera perfekt. Måste vara runt 4gig usb eller större då installationen är lite över 3gig

Permalänk
Skrivet av aldo:

Till slut verkar det som om den hittar dvdn nu. Efter lite uteslutningsmetod så verkar det som att de båda de sista två 3gbit-portarna fungerade till slut. Vet fortfarande inte varför den inte syndes annars.
Tack för hjälpen alla!

I wote for the human error;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Man måste inte stå på någon sida utan kan vara objektiv.

Jag har aldrig klankat ner på intelanvändare men hejjar gärna på AMD.
Lite tråkigt att så många är enkelspåriga och inte vill prova AMD/ATI.
Det är väldigt prisvärda system och tycker jag iallafall driftsäkra.
Jag har försökt med intel ett par gånger men det vill sig inte.
Kanske börjar jag bli gammal och sur och vill gå i gammla vana spår.
Om jag vill kan jag bygga ett superduper intel/nvidia system men det lockar inte.
Jag vill ha valfrihet att byta runt prylarna i mina datorer och då är AM2/AM3 bra för dom byter inte sockel hela tiden så det blir omöjligt att uppgradera en del i taget.

Förlåt TS att jag svevade ut

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Skrivet av aldo:

Ja det är en sata-dvd. Har testat att byta sataportar och kablar men den vägrar hitta dvdn i bootmenyn. Kanske får testa med en annan dvdn när jag får tag på en.

Edit: den sitter på sata 6gbit-portarna

Du måste använda dig utav en SATA-6GBit kabel om du ska ansluta din läsare till 6GBit portarna..
Finns dessvärre ingen anledning att koppla på DVD bränndare/läsare på en 6GBit port.


Och givetvis en SATA-II kabel för att ansluta till SATA-II portarna..
Om kablarna inte är färgade i samma färg som portarna med ev: Tejp
Så läs igenom manualerna eller läs på plast förpackningen som sata kablarna låg i..

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB