Permalänk

AMP6-BASIC eller AMP9-BASIC

Ska bygga ihop en boombox nu i fel säsong med dessa högtalare:

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/bilhogtalar...

Frågan är då ifall AMP6-BASIC orkar driva de här högtalarna till en fin volym eller om man ska satsa på AMP9-BASIC? Vad jag har förstått så är AMP9-BASIC 4 channel, 4x50W och AMP6-BASIC är 2x25W. Betyder det att jag får i princip dubbla kraften med AMP9?

Sen hade jag tänkt driva allt med ett MC Gel batteri, så vad är skillnaden med strömåtgången mellan de båda? (Någon som förresten har ett hum om hur mkt ampere som behövs för att driva den i ca 4-5 timmar?)

Alla svar e välkommna, stora som små

Permalänk

om du kan köra amp9 i 2-kanaler så kommer du att få ut mer effekt per högtalare, ja. Men häng inte upp dig på watt-talet. Har en Cerwin-Vega 10" bas som spelar 96db på 10w på en meter. det är rätt så hyggligt. Jag hade istället försökt hitta en bra begagnat för ungefär det samma som du tänkte köpa det nya. För som sagt, det är stor skillnad på watt och watt.

Permalänk

Okej så då antar jag att jag kör på amp6 då? Vet inte riktigt vad jag ska titta efter när det gäller begagnat :/ syftade du på förstärkare eller högtalare?

Permalänk
Medlem

Ett tips är att inte köra på 6x9:or. De är väl oftast bäst att köra öppet och inte i en låda, om du inte gör en grymt stor och otymplig låda.

Permalänk
Permalänk

syftade på förstärkare. Men jag får nog hålla med Aijoj att inte köra på 6x9or. Satsa på en diskan/mellanregister och en separat bas. bästa är att köra allt var för sig, men det blir kanske onödigt? skulle gissa på att syftet är snarare att det ska låta och mycket än vara audiofil klass på det?

Permalänk

Jo typ så
har bestämt mig för 4st monacor sp-60/4 och 2st monacor dp-40 (tror jag de hette).
Ca 1500 inklusive frakter och förstärkaren.

Permalänk
Medlem

Kul att du använt mitt bygge som inspiration.
Antar att du är klar med bygget nu?

Annars kan jag iaf säga att jag lätt driver mina 6.5" koaxialer med AMP6 Basic, blir bra tryck

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk

Ja jag tyckte det blev en fin liten låda det du gjorde
Dock så spårade mitt iväg lite till en någorlunda annan design, 4 Woofers + 4 Diskanter samt en gemensam högtalarlåda, inte separata rum. Är inte heller klar med bygget än, men det går på för fulla muggar
Bygger ca 70min i veckan i skolan, får göra klart det hemma när den slutar. Har alla högtalare hemma och har testat att koppla in alla 4 woofers och det låter bra, har dock inte kört på maxvolym än. Har inte heller kört diskanterna för man ska tydligen ha något filter därimellan. Skriver iaf fortfarande aktivt i den där tråden där ett par schyssta killar hjälper mig, så ja, ifall du vill se slutresultatet kan du nog gå in där om en månad eller något sånt

EDIT: Mitt nick där e toxicous

Permalänk
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Uppdatera oss!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Ja visst, ge mig nån minut bara så ska jag fixa lite med bilderna

EDIT: Kommer nog att göra en ny tråd också, men kommer länka här.

Permalänk