Asus E35M1-I för HTPC, NAS och Router?

Permalänk

Asus E35M1-I för HTPC, NAS och Router?

Nu när AMD Fusion hittat ut på ett mini-ITX så slog det mig att Asus E35M1-I borde fylla alla mina behov. Det jag undrar är om jag missat något eller på annat sätt kommer stöta på problem?

Mitt upplägg är som följer. Systemet ska agera router med trådlös AP och ethernet, serva nätverket med filer och lagring samt spela upp film och musik.

OS: Linux 64 bit, t.ex. Ubuntu eller Debian
CPU/GPU/Moderkort/LAN/WLAN: Asus E35M1-I
Minne: 4 GB DDR3 1333 MHz
HDD: OS-disk samt minst 4 3,5"-diskar
WAN: Intel CT Gigabit PCI-E
Chassie: Typ Fractal Design Array R2 eller liknande

Routerfunktion: Typ ip-tables etc. så man får samma lokala IP-range på trådlöst och ethernet (genom Gbps-switch) och brandvägg o.dyl.
NAS: Flera 2 TB-diskar i samba share med torrentprogram igång 24/7 samt typ rcopy till extern disk för backup.
HTPC: Tänkte XBMC och spotify kopplat till en LCD på 22" med DVI och till en Full-HD-TV med HDMI.

Kommer AMD E350 APUn klara av alla dessa uppgifter?
Hade ni ändrat på något?
Tänkter jag rätt?

Tacksam för svar, gärna från personer med erfarenhet.

Visa signatur

i5 750, asrock p55 extreme, corsair 4 gb 1600 mhz, hd5850, spinpoint f3, chieftec 750 w modulärt, fd define r2, 2 x 22"
hp nc8430 - asus eeepc 901 - mediaserver 2.4 GHz

Permalänk
Medlem

Detta undrar jag också över.

Det som jag är mest intresserad av är prestanda över nätverk ser gärna att den presterar lite bättre än atom?
Har setat och letet prestanda siffror men har inte hittat något alls..
Du får gärna lägga upp lite om du bygger.

Hade tänkt använda freebsd zfs med samba eller opensolaris tvivlar dock på att det finns hårdvarustöd än..?

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Medlem

Hej
Hur har det gått? Fundera själv på att bygga samma sak, dock verka det strul med Linux drivare? Själv tänkte jag köra FreeNAS eller XBMC.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

linux går inte med det grafikkortet

Permalänk
Medlem

Får bli som en NAS då till att börja med sen när drivar stöd dyker upp så kan man gå över till HTPC kanske. Undra också över prestandan över nätverk som Daniel86 vid typisk NAS anvädning .

foxanimal, skulle det inte räcka med en liten PSU på typ 100W typ pen ickoPSU tro du? Som den här
http://www.mini-box.com/s.nl/it.A/id.417/.f

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk

Stabila drivrutiner till Fusion på gång

Drivisar för Fusion till Linux börjar tydligen stabilisera sig enligt Phoronix.

Jag har också funderat i dessa banor. Eventuellt tänkte jag bygga ett eget chassi i plexiglas. Någon som vet hur högt moderkortet blir med monterad ram?

**
Bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlayerBear:

Drivisar för Fusion till Linux börjar tydligen stabilisera sig enligt Phoronix.

Jag har också funderat i dessa banor. Eventuellt tänkte jag bygga ett eget chassi i plexiglas. Någon som vet hur högt moderkortet blir med monterad ram?

**
Bjorn

Tyvärr så nämnde de ju i slutet att de fortfarande inte var i närheten av Catalyst i prestanda, så det är nog en bit kvar...

Jag byggde ihop min igår i detta chassi, http://mini-itx.se/morex5689miniitxsvart60w-p-136.html?cPath=62_92 och fick med 2 mm marginal in en fläkt, ca 1 cm tjock, mellan kylfläns och chassitak.

Permalänk
Medlem

Jag har inga prestandatester på nätverket. Men via Gbit från min dator med 7-Zip för att pack upp ett rar-arkiv till vanlig Windowsshare på HTPCn får jag en hastighet på c:a 55 mb/s. Det sitter en 5400 rpm 2,5 disk i HTPCn. Win7 med 4gb ram.

Har ett Asus E35-M1 M Pro (mATX).

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Nu har jag förvisso en fusionbräda från Zotac, men eftersom det är i stort sett likadan hårdvara i dessa bifogar jag en bild på lite testande med iperf jag gjorde tidigare idag, switchen är en billig D-Link ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67099 ) och kablaget är ca 25m Cat5e.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk

Trevliga siffror KniFF! Vad har du för diskar i Fusionburken? RAID? Använder du den som HTPC också. (verkar inte så med 25 m kabel...)

Har du undersökt hur mycket processorn belastas och tror du att den klara det som foxanimal frågar i första posten?

Jag är mycket nyfiken.

**
Bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlayerBear:

Trevliga siffror KniFF! Vad har du för diskar i Fusionburken? RAID? Använder du den som HTPC också. (verkar inte så med 25 m kabel...)

Har du undersökt hur mycket processorn belastas och tror du att den klara det som foxanimal frågar i första posten?

Jag är mycket nyfiken.

**
Bjorn

Testet belastar inte disken vad jag vet, men det sitter en Intel 320 SSD i den. Har inte utvärderat det trådlösa nätet via kortet speciellt mycket så där kan jag inte uttala mig, men att flytta filer mellan min workstation och htpc över kabel går väldigt fort, upp emot de hastigheter i bilden på Iperf som jag länkade.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt