Permalänk

Intel Core™ i7 Extreme i7-980

Tjena ! Undrar om någon här känner till denna processorn och lite hur den står sig mot i72600k. Nu när SB är lite osäkert så är jag ute efter lite info om andra processorer. Läste lite om denna och den ska tydligen vara en high end processor från intel och ganska bra. Men vissa jag har snackat med säger att 2600k är bättre. 980x ska tydligen prestera bättre än 2600k stock vs stock men vissa säger att eftersom den är så oc vänlig så är det inga prob att klocka upp den till 5 GHz och det skulle inte gå att göra med 980:n. Stämmer detta verkligen. Att en processor för runt 2600kr slår en för runt 8000kr. Jag är helt borta när det gäller hårdvara. Men eftersom jag är lite grann sugen på en riktigt fet processor vill man ju inte bli blåst på 6000 spänn. Så nån som har denna processorn eller vet lite om den vilken är bäst tycker ni. Har varit inne och tittat på lite testresultat och många säger att det är svårt att se på dom hur bra 980:n riktigt är för att den kör på 6 kärnor och inte fyra. Men där kommer ju nästa sak om det inte finns spel och prog som använder sig av 6 kärnor hur ska man då kunna använda sig av kraften i 980. Kanske gör bort mig lite nu men det har ni nog förstått att jag är en noob men jag trodde att extreme var just att dom var olåsta och väldigt oc vänliga ?

Permalänk
Medlem

Om du står och velar mellan en CPU för 8400:- vs. en för för 2600:- så vet du nog själv svaret.
980X är inte direkt mainstream-inriktad, utan entusiast-riktad...dvs. dom som sysslar med överklockning av den högre graden.
Finns betydligt bättre saker att bränna på i ett komplett system för din mellansumma (5800:-) i ditt fall. En grym grafikuppsättning ger mer,

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

980X är helt onödig för dig, vafan onödig för allihopa eftersom den är så jävla dyr. Bättre att använda 3st 2600k istället för en 980X!
Sedan kostar det ungefär 50kr att tillverka en processor oavsett hur bra den är, det är materialet som kostar och sedan lite elräkning som kommer till. Sedan är det upp till Intel att sätta priserna, 8.000kr för 980X är helt idiotiskt, om man gämför med 2600k så bör en 980X kosta 3.000kr. Egentligen mindre för en 2600k har lägre strömförbrukning och klockar bättre, så en 980X borde kosta mindre än en 2600K enligt mig.

Men vad saker och ting borde kosta är en sak, det är en helt annan ute på marknaden, 980X kostar jävligt mycket bara för att Intel vill att den ska göra det. För intel skulle fortfarande ha vinstmarginal om de sålde 980X för 3.000kr .

Permalänk
Medlem

2600K är det allra senaste, 980X har hängt med ett tag. Bara logiskt att den senaste är bättre, speciellt när det gäller datorkomponenter. 980X är dock fortfarande bättre på multitrånade applikationer tack vare 6 fysiska kärnor mot 2600K's 4, men idag känns det dumt att köpa 980X när Sandy Bridge släppts (om man inte redan sitter på ett 1366 moderkort dvs).

Som Sergeant44 sa också, köp en 2500K eller 2600K istället och lägg tusenlappar på grafikkort eller SSD. Ger så otroligt mycket mer för pengarna.

Permalänk

Lite därför jag frågar just för att jag vet inte svaret. Jag trodde jag visste ända till folk började säga att jag hade fel och att man fick ut mer av en oc2600k än en oc 980x. Men jag tycker att det skulle vara konstigt för att precis som du säger trodde jag att det var det som extreme var att den var upplåst och väldigt oc vänlig. Så det är därför jag undrar om någon vet hur det står till på den biten, och jag ber om ursäkt om jag verkar dum men det är så att alla är inte kanske så väldigt insatta i dom här bitarna. (därav frågorna ;- ) ) Jag har ingenting mot att lägga ut pengar det var inte riktigt det som var meningen med frågorna utan helt prestanda mässigt vilken av processorerna som var bäst. En oc kommer jag att göra absolut men vilken kan man få ut mest prestanda av. Eftersom jag fått 2600k som svar blev jag lite konfunderad. Men det verkar även här som det är så att 2600k vinner.

Permalänk
Skrivet av furuliden:

980X är helt onödig för dig, vafan onödig för allihopa eftersom den är så jävla dyr. Bättre att använda 3st 2600k istället för en 980X!
Sedan kostar det ungefär 50kr att tillverka en processor oavsett hur bra den är, det är materialet som kostar och sedan lite elräkning som kommer till. Sedan är det upp till Intel att sätta priserna, 8.000kr för 980X är helt idiotiskt, om man gämför med 2600k så bör en 980X kosta 3.000kr. Egentligen mindre för en 2600k har lägre strömförbrukning och klockar bättre, så en 980X borde kosta mindre än en 2600K enligt mig.

Men vad saker och ting borde kosta är en sak, det är en helt annan ute på marknaden, 980X kostar jävligt mycket bara för att Intel vill att den ska göra det. För intel skulle fortfarande ha vinstmarginal om de sålde 980X för 3.000kr .

+ Utvecklingskostnader, fabrikskostnader, löner und so weiter.

Sen är 980x riktad till en ganska extrem marknad där de flesta har ekonomin och behovet för att kunna motivera en ganska extrem kostnad.

Men jag förstår din poäng, 8k+ är riktigt saftigt för en processor.

TS, om du ska spela så skulle jag rekommendera att titta på en i7 950 och en riktigt schysst grafiksetup istället.

Permalänk
Skrivet av kill the clown:

Lite därför jag frågar just för att jag vet inte svaret. Jag trodde jag visste ända till folk började säga att jag hade fel och att man fick ut mer av en oc2600k än en oc 980x. Men jag tycker att det skulle vara konstigt för att precis som du säger trodde jag att det var det som extreme var att den var upplåst och väldigt oc vänlig. Så det är därför jag undrar om någon vet hur det står till på den biten, och jag ber om ursäkt om jag verkar dum men det är så att alla är inte kanske så väldigt insatta i dom här bitarna. (därav frågorna ;- ) )

2600k är upplåst på samma sätt som 980X, så det är inte enklare att klocka med 980X.

Permalänk
Skrivet av Forsberg1:

+ Utvecklingskostnader, fabrikskostnader, löner und so weiter.

Sen är 980x riktad till en ganska extrem marknad där de flesta har ekonomin och behovet för att kunna motivera en ganska extrem kostnad.

Men jag förstår din poäng, 8k+ är riktigt saftigt för en processor.

TS, om du ska spela så skulle jag rekommendera att titta på en i7 950 och en riktigt schysst grafiksetup istället.

Haha, jag visste att någon skulle kommentera att det fanns mer utgifter än de jag nämnde.

Jo, jag vet att det finns mer kostnader. Men själva kostnaden för produkten är en sak, sedan är det upp till chefen att dra in pengar. Och i detta fall så är nog inte 980X Intels spargris, för det är inte många som köper en processor för 8.000kr så i detta fall står inte 980X för omkostnaderna.

Dom största kostnaderna är utvecklingkostnaden och marknadsföring (den sistanämda glömde du nämna).

Permalänk
Skrivet av furuliden:

Dom största kostnaderna är utvecklingkostnaden och marknadsföring (den sistanämda glömde du nämna).

Den täcks under "und so weiter".

Permalänk
Skrivet av Forsberg1:

Den täcks under "und so weiter".

Oh no, den universella skyddsformeln! Jag blev ägd Hehe.

Permalänk
Medlem

jag skulle helt utan tvivel helre satsa på en 2600k än en 980x, och som de andra sa: satsa mellanskildnaden på grafikkort och SSD.
du får absolut en mycket bättre dator för en satt budget om du köper en 2600k än om du köper en 980x (samma totalkostnad för hela paketet dvs).

Permalänk

Ok hur står sig i7 950 sig mot en 2600k. Är den lätt att oc. Jag är ganska intresserad av att köra två 570 kort i sli. Kanske är inne på fel del av forumet för dessa frågor men eftersom du tog det

Lite körigt det här med 2600k just nu med alla prob som har kommit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kill the clown:

Ok hur står sig i7 950 sig mot en 2600k. Är den lätt att oc. Jag är ganska intresserad av att köra två 570 kort i sli. Kanske är inne på fel del av forumet för dessa frågor men eftersom du tog det

Lite körigt det här med 2600k just nu med alla prob som har kommit.

2600k klockar bättre och är enligt mig mer prisvärd i dagsläget.

Permalänk

Det enda jobbiga är att det inte går att få tag på en ny 1155 dator innan typ april.

Permalänk

är det 1366 som gäller om man inte kör på SB. Finns det nått vettigt alternativ för 2600k eller är det prestanda förlust hur man än gör. Tycker nästan alla 1366 kostar lika mycket eller mer men verkar ge sämre prestanda. Och skulle ju vara j****gt skönt att kunna klocka bara med multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg1:

Det enda jobbiga är att det inte går att få tag på en ny 1155 dator innan typ april.

Har inte kollat själv men har hört att Inet (tror jag) säljer 1155 moderkort om du verkligen "måste" ha SB. Kontakta deras support och fråga.

Bara att byta kortet på garanti när ersättningskort kommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg1:

TS, om du ska spela så skulle jag rekommendera att titta på en i7 950 och en riktigt schysst grafiksetup istället.

För spel är i7 950 riktigt nice, men jag är personligen inte så nöjd med mina klockningsförsök, dock verkar jag ha haft ett udda mobo så det kanske var boven, skickat det på RMA nu så jag får väl reda på svaret nästa vecka tror jag och jag hoppas verkligen på att kunna nå 4ghz med HT off under 1.4v.... (även om den klarade 3.6ghz med HT on på 1.24v så vill den fasen inte högre, med eller utan HT och jag har prövat ALLT)

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Skrivet av Åsa-Nisse:

Har inte kollat själv men har hört att Inet (tror jag) säljer 1155 moderkort om du verkligen "måste" ha SB. Kontakta deras support och fråga.

Bara att byta kortet på garanti när ersättningskort kommer

Det tror jag inte riktigt. Skulle gissa på att Intel inte vill att flera defekta kort kommer ut på marknaden.

Skrivet av Shinjed:

För spel är i7 950 riktigt nice, men jag är personligen inte så nöjd med mina klockningsförsök, dock verkar jag ha haft ett udda mobo så det kanske var boven, skickat det på RMA nu så jag får väl reda på svaret nästa vecka tror jag och jag hoppas verkligen på att kunna nå 4ghz med HT off under 1.4v.... (även om den klarade 3.6ghz med HT on på 1.24v så vill den fasen inte högre, med eller utan HT och jag har prövat ALLT)

Det låter märkligt måste jag säga. Min i7 930 ligger just nu på 3.8GHz på ungefär 1.2V.