Permalänk
Medlem

Utökning av RAM, vägrat boota.

Tjejen fick en 2gig sticka Corsair VS2GB667 minne som utökning till dom 2xVS1GB667 hon redan hade i (totalt 4 gig på 3 stickor mao), och den nya stickan bara vägrar funka. Kör ett Asus P5N-E SLI moderkort, Core2Duo, och ett 6850.

Symptom: Men enbart en sticka i, i samtliga slots, så får jag ett kontinuerligt "beep" under POST, ingen post-bild etc. Med en 1gig sticka och en 2gigsticka så får jag början på POST, men den hänger sig när den ska kolla minnena.

Jag har testat lite olika BIOS inställningar, standard, OC, och testat med en liten liten ökning av volten på NB och minnena, men ingen förändring. Jag får dock stickan att iaf initialt starta i min burk. Är det bara att RMAa som DOA, eller har jag missat något?

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

prova stoppa ramminnet i första bank och kör memtest 86 via cd/usb osv... på samtliga minnen. går det inte är något fel.

det går inte o köra dualchannel med 3 stickor så stoppa 2gb först sen 1gb i mitten kan också hjälpa. men skulle uppskatta ifall du beskrev exakt hur när och hur den hänger sig.

kan du vara inne i bios 5min? hur många sek tar det innan datorn dör?

Permalänk
Medlem

öka volten till nordbryggan. s775 brukar ha lite problem med mer än 2 stickor.
Vågar dock inte säga med hur mycket så vänta på någon som är lite mer insatt eller googla.

Permalänk
Medlem

Den bootar inte, alltså kommer jag aldrig till BIOS. Antingen får jag "svart skärm, kontinuerligt beep" eller så fastnar den på initial boot, där den mer el mindre konstaterar att det finns en C2D processor och sen kommer den inte förbi "kolla minne" stadiet.

Är det någon som vet vad för volt jag bör testa på nordbryggan? Jag ska alltså inte behöva övervolta minnena, utan enbart NBn?

Permalänk
Medlem

höj nb till 1.3v istället för 1.25 o ramen ddr2 till 1.85v istället för 1.8v men tvivlar att det hjälper, fast skadar ju inte o prova...

prova ramminnet i en annan datorn ensamt, ifall det fungerar då.

Permalänk
Medlem

Testat i min burk, då kan jag iaf boota, inte hunnit testa mer än så. Om det inte är ett BIOS problem, och inte funkar med övervolt, vad fan kan det då vara?

Permalänk
Medlem

Kanske låter som ett dåligt förslag, men prova att uppdatera bios till senaste versionen.

Visa signatur

Primum non nocere