Permalänk

Sänka Vcore till ca. 1 volt, risker?

Har en i7 930, den låg i ca. 70 grader efter 30 min prime95. Testade då att sänka Vcore till 1.025 Volt och nu ligger den i max 58 grader i load. Kör med en Noctua NH-C12P SE14.

Jag undrar nu om det finns några risker med att köra på lägre Vcore? Kör på 2800Mhz standard, kan jag klocka processorn lite extra utan risker också?

Permalänk
Hedersmedlem

Risken ligger i att prollen inte blir stabil vid överklock, men funkar den så är det en win win situation

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det enda som kan hända är väl att den blir ostabil

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Jag har kört flera dagar på 1,1 volt och det har inte varit några problem, spelar civ5 battlefield osv på högsta inställningar, inget krångel Provade sänka lite till idag. Men om det funkar bra så ska det inte vara några risker alltså? Jag tänker främst på livslängden av processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boroslovomir:

Jag har kört flera dagar på 1,1 volt och det har inte varit några problem, spelar civ5 battlefield osv på högsta inställningar, inget krångel Provade sänka lite till idag. Men om det funkar bra så ska det inte vara några risker alltså? Jag tänker främst på livslängden av processorn.

Lägre spänning och kallare är bara bra för livslängden kör min i 1.03V i load och ~1.05V i idle.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av krrjon:

Lägre spänning och kallare är bara bra för livslängden kör min i 1.03V i load och ~1.05V i idle.

Nice, har du provat lägre eller är det den fina gränsen för dig? Kör du på standardklock annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av boroslovomir:

Nice, har du provat lägre eller är det den fina gränsen för dig? Kör du på standardklock annars?

Inte testat lägre, 10 rundor IBT och ~1timme prime95 har inte velat gå längre ner blåskärmar har en tendens att sabba så jag får installera om antivirusprogrammet varje gång

Visa signatur
Permalänk

Verkar funka då En liten fråga till, om jag t.ex ska klocka till 3 Ghz, spelar det någon roll vad jag har för CPU ratio? Den är på 21 standard, finns det nån fördel att ha den på 20 eller 22, eller är det skitsamma så länge den är på 3 GHz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av boroslovomir:

Verkar funka då En liten fråga till, om jag t.ex ska klocka till 3 Ghz, spelar det någon roll vad jag har för CPU ratio? Den är på 21 standard, finns det nån fördel att ha den på 20 eller 22, eller är det skitsamma så länge den är på 3 GHz?

Vid högre klock verkar det som det är lättare att få den stabil på ojämn multiplier(19, 21 o.s.v. i alla fall för mig ) men jag kör då 22 nu å det funkar klockrent. 22x133.9=2945.5MHz

Visa signatur
Permalänk

Tack för hjälpen krrjon!