Ska köpa Xbox 360, lite sista frågor bara.

Permalänk
Medlem

Ska köpa Xbox 360, lite sista frågor bara.

Har funderat i säkert en månad på om jag ska köpa ett PS3 slim eller Xbox 360 slim, men har äntligen bestämt mig för ett xbox.
Detta är min första konsol och ingen i familjen har haft någon innan heller(förutom Wii då), så därför behöver jag ställa några frågor innan jag köper det.

Inköpslista:
Xbox 360 Slim 250GB

Fråga 1. vad är skillnaden mellan Live gold och Live silver?
Fråga 2. är det sant att man bara kan använda 16 gb om man ansluter en extern hårddisk?
Fråga 3. har Microsoft löst problemet med RROD i slimen?(alt, finns det nya problem med slimen?)
Fråga 4. behöver jag något mera i min inköpslista tycker ni?
Fråga 5. kan man koppla ihop xboxet och datorn på något sätt i nätverket(alt. kan man koppla in xboxens hårddisk i datorn?)

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Fråga 1. vad är skillnaden mellan Live gold och Live silver?
Fråga 2. är det sant att man bara kan använda 16 gb om man ansluter en extern hårddisk?
Fråga 3. har Microsoft löst problemet med RROD i slimen?(alt, finns det nya problem med slimen?)
Fråga 4. behöver jag något mera i min inköpslista tycker ni?
Fråga 5. kan man koppla ihop xboxet och datorn på något sätt i nätverket(alt. kan man koppla in xboxens hårddisk i datorn?)

1. Live Silver får du med konsollen på livstid, kostar inget. Silver betyder att du kan använda t.ex Xbox Marketplace och andra dylika tjänster. Vill du spela online med/mot andra måste du ha gold och gold kostar pengar varje månad

2. Utan att modda, ja

3. RROD har mer eller mindre varit fixat med samtliga konsoller sedan 2008. Visst händer det att det skeppas måndagsexemplar men inget man behöver vara rädd för...plus 3års garanti från MS

4. En extra handkontroll och något ok spel som du/familjen vill spela

5. Ja, bland annat med xbox wireless receiever eller nätverkssladd. Har själv dragit nätverkssladd i väggarna där jag bor så att inga kablar syns förutom diskreta uttag i väggarna bakom mina TV-apparater

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

1. Live Silver får du med konsollen på livstid, kostar inget. Silver betyder att du kan använda t.ex Xbox Marketplace och andra dylika tjänster. Vill du spela online med/mot andra måste du ha gold och gold kostar pengar varje månad

2. Utan att modda, ja

3. RROD har mer eller mindre varit fixat med samtliga konsoller sedan 2008. Visst händer det att det skeppas måndagsexemplar men inget man behöver vara rädd för...plus 3års garanti från MS

4. En extra handkontroll och något ok spel som du/familjen vill spela

5. Ja, bland annat med xbox wireless receiever eller nätverkssladd. Har själv dragit nätverkssladd i väggarna där jag bor så att inga kablar syns förutom diskreta uttag i väggarna bakom mina TV-apparater

på tvåan när du säger modda, hur avancerad moddning snackar vi om då, är det någon rad i programmeringen som ska bbort eller snackar vi om att öppna upp skiten och pilla inuti?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

på tvåan när du säger modda, hur avancerad moddning snackar vi om då, är det någon rad i programmeringen som ska bbort eller snackar vi om att öppna upp skiten och pilla inuti?

Skule gissa på att han menar chippa/ flasha det

Permalänk
Medlem

På femman där, om båda är kopplade till det lokala nätverket så kan man dela all media i datorn som xboxen kan spela upp

Permalänk
Medlem

tänkte köpa den här då... verkar det som ett bra köp?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=611003
"OBS! Detta är en bundle med Xbox 360 Slim 4GB där 250GB hårddisk medföljer separat."

finns det någon nackdel med att det är ett 4GB fast att dom skickar med en 250GB?
asså är det någon skillnad på dom förutom hårddisken?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Det heter inte Xbox Live Silver längre, nu heter det Xbox Live Free istället.

Jasper (de sista och bästa moderkortet man använde i den feta modellen) är iofs mer hållbar än slim, av vad jag har erfarat. Dom har satsat så hårt på att slimen ska vara tyst, så att den blir lite väl varm. Sen är dom ju tragiska nog att fortfarande använda X-Clamps i konsolen, så det är inte konstigt att konsolerna fortfarande pajar... Men visst är de nyare konsolerna bra mycket mer hållbara än dom från 2005-2007.

Ja, du kan bara använda 16GB av eventuellt USB minne som du ansluter, när du använder det anslutna minnet som hårddisk/minneskort för att t.ex installera spel på, ladda ner Live content eller lägga dina sparningar på. Endast om man JTAG:ar konsolen kan man använda mer (och det går inte på slim-maskinerna ändå).

Använder du däremot ditt externa minne för att spela upp filmer/musik eller visa bilder ifrån, så begränsas det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

tänkte köpa den här då... verkar det som ett bra köp?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=611003
"OBS! Detta är en bundle med Xbox 360 Slim 4GB där 250GB hårddisk medföljer separat."

finns det någon nackdel med att det är ett 4GB fast att dom skickar med en 250GB?
asså är det någon skillnad på dom förutom hårddisken?

Jag tänkte köpa den där för ett tag sen men tog den på cdon istället för med frakten blir det billigare på cdon

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=639031&o=inkfrakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Det heter inte Xbox Live Silver längre, nu heter det Xbox Live Free istället.

Jasper (de sista och bästa moderkortet man använde i den feta modellen) är iofs mer hållbar än slim, av vad jag har erfarat. Dom har satsat så hårt på att slimen ska vara tyst, så att den blir lite väl varm. Sen är dom ju tragiska nog att fortfarande använda X-Clamps i konsolen, så det är inte konstigt att konsolerna fortfarande pajar... Men visst är de nyare konsolerna bra mycket mer hållbara än dom från 2005-2007.

Ja, du kan bara använda 16GB av eventuellt USB minne som du ansluter, när du använder det anslutna minnet som hårddisk/minneskort för att t.ex installera spel på, ladda ner Live content eller lägga dina sparningar på. Endast om man JTAG:ar konsolen kan man använda mer (och det går inte på slim-maskinerna ändå).

Använder du däremot ditt externa minne för att spela upp filmer/musik eller visa bilder ifrån, så begränsas det inte.

det där blir jag jävligt glad över om det är sant.
om jag lägger in 500 gb film på min usb hdd och kopplar in den i xboxet, kan jag allså spela upp alla filmer?
spara spel kommer jag ändå bara göra på interna hdd:n...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

5. ja de går att "streama" film, musik, bilder från dator till xbox via antingen windows media player, tversity eller liknande program.
dock stöds inte alla format

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

det där blir jag jävligt glad över om det är sant.
om jag lägger in 500 gb film på min usb hdd och kopplar in den i xboxet, kan jag allså spela upp alla filmer?
spara spel kommer jag ändå bara göra på interna hdd:n...

Du kan ju ändå streama över nätverket

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

det där blir jag jävligt glad över om det är sant.
om jag lägger in 500 gb film på min usb hdd och kopplar in den i xboxet, kan jag allså spela upp alla filmer?
spara spel kommer jag ändå bara göra på interna hdd:n...

du kan spela upp filmer vida datorn med, med program som t.ex ps3 media server eller windows media center.

Finns ju slimar med större än 16gb hdd med, min har t.ex 250.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av E_maN:

du kan spela upp filmer vida datorn med, med program som t.ex ps3 media server eller windows media center.

Finns ju slimar med större än 16gb hdd med, min har t.ex 250.

Det är ju 250 gig han ska skaffa

Permalänk
Medlem
Skrivet av E_maN:

Finns ju slimar med större än 16gb hdd med, min har t.ex 250.

tror du missförstod mig, jag ska köpa en 250 gb version, det jag undrar är om man kan använda en usb hdd på 500 gb att ha film o musik på?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

tror du missförstod mig, jag ska köpa en 250 gb version, det jag undrar är om man kan använda en usb hdd på 500 gb att ha film o musik på?

ah helt klart missförstod jag.. läste fel. sorry, trött och [insert rnadom bortförklaringar], jag brukar slarva
men du behöver inte använda en hdd för det, du kan dela via datorn, typ. borde la va smidigare?

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av E_maN:

ah helt klart missförstod jag.. läste fel. sorry, trött och [insert rnadom bortförklaringar], jag brukar slarva
men du behöver inte använda en hdd för det, du kan dela via datorn, typ. borde la va smidigare?

fast jag vill hellre använda en hdd, vill inte ha datorn på hela tiden :/ kan nån bara svara på min fråga snälla?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

har tyvär ingen koll på det med hddn.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Skrivet av morxy49:

fast jag vill hellre använda en hdd, vill inte ha datorn på hela tiden :/ kan nån bara svara på min fråga snälla?

Om hdd:n är formaterad i FAT32 ska det funka. Tänk dock på att filformatsstödet i Xbox 360 är tämligen begränsat.

Permalänk
Medlem

Slim med 4gb intern lagring iär matt istället för blankt på konsollen, annars är det lika.

Köp en media player, så slipper du hålla på med streama över nätverket osv.

Xboxen själv kan inte spela upp externa-undertexter och .mkv-filer men det funkar om man använder pc'n för att streama, tror jag.
Xboxen klarar bara av att läsa i FAT32 formatet på hdd och usb-minne.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

ok, har fått svar på de mesta nu

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Har både en 360 och en PS3 slim och när det kommer till streamande av film, framför all t.ex xvid HD rippar så fixar ju ps3an det betydligt mycket bättre än vad 360'n gör. Streamar jag till 360'n så laggar filmerna till ungefär var 10de minut i några sekunder precis som att den inte orkar med... streamar jag den till ps3an så funkar det felfritt. Nu vet jag iofs att det sitter ett gigabit nätverkskort i ps3an och bara 100mbit i 360 men man tycker ju att det borde kanske räcka med 100mbit för att streama film så jag tror det är något annat i 360'n som gör att det blir som det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bleppe:

Har både en 360 och en PS3 slim och när det kommer till streamande av film, framför all t.ex xvid HD rippar så fixar ju ps3an det betydligt mycket bättre än vad 360'n gör. Streamar jag till 360'n så laggar filmerna till ungefär var 10de minut i några sekunder precis som att den inte orkar med... streamar jag den till ps3an så funkar det felfritt. Nu vet jag iofs att det sitter ett gigabit nätverkskort i ps3an och bara 100mbit i 360 men man tycker ju att det borde kanske räcka med 100mbit för att streama film så jag tror det är något annat i 360'n som gör att det blir som det blir.

Antagligen någon inställning som inte Xboxet tycker om. Alt. för hög bitrate på streamen som skickas ut.

Skrivet av morxy49:

tror du missförstod mig, jag ska köpa en 250 gb version, det jag undrar är om man kan använda en usb hdd på 500 gb att ha film o musik på?

Ja, det är möjligt men eftersom du måste använda FAT32 får ingen fil vara större än 4GB. Enklast är helt klart att streama filmen från datorn. (Eller skaffa en separat mediaspelare, men det antar jag att du inte vill göra)

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.