Permalänk
Medlem

Debian 6.0 "Squeeze" släppt

Ut med Lenny, in med Squeeze och blicka framåt mot Wheezy!

http://www.debian.org/News/2011/20110205a

Permalänk

Jag drog ner en på stört när debian-nissarna la ut en "gogogo" på twitter. Ångrar det lite nu när jag kollar på klockan och inser vad jag gjort under natten :P. Har inte kört så mycket debian innan heller så det enda jag egentligen kan vada nöjd över är att man får lite nyare grejer med från början. Men eftersom jag hade ubuntu 10.04 på den burken innan så är det knappt märkbart ändå. Kör dessutom utan skärm över ssh och allt vad det innebär så där har jag heller inga nyheter att glädjas över.

Hehe, känner att det är ett riktigt givande svar jag kommer med här

Permalänk
Medlem

Jag lyckas inte med att installera Squeeze. När jag ska boota från skivan så säger den

Minimal BASH-Like line editing is supported. For the first word, TAB lists possible command completions. Anywhere else TAB lists the possible completions of a device/filename.

Det är ngt om att den inte hittar ngn kernel...

Permalänk
Medlem

Här finns lite info om releasen:
http://debian.org/News/2011/20110205a

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har läst men hittar inget. är det någon skillnad på drivrutinsstödet för wlan?

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av FenioN:

Har läst men hittar inget. är det någon skillnad på drivrutinsstödet för wlan?

Skilnad mot vad? I debian får jag lägga till "non-free" repon i /etc/apt/sources.list för att kunna få hem drivrutinerna till mitt Intel W-lan.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FenioN:

Har läst men hittar inget. är det någon skillnad på drivrutinsstödet för wlan?

Nyare kernel än Lenny, så stödet bör vara bättre. (eventuellt måste du, som breddas, lägga dit non-free med)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okej, då ska jag ta och prova det sen har velat använda debian väldigt länge körde det förr då jag satt med trådat nät..

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk

Nu dyker det upp problem för mig med, det värsta som kan hända en trött söndag känner jag ;I

# Failed to fetch http://volatile.debian.org/debian-volatile/dists/squeeze/vola... 404 Not Found [IP: 128.31.0.51 80]

Edit..

Det kanske löser sig sen när det börjar rulla på ordentligt, vad tror ni?

Edit igen...

Hittade svaret. Alldeles för trött för att sitta och fippla nu. Klarar inte ens av google ordentligt
http://lists.debian.org/debian-volatile-announce/2011/msg0000...

Permalänk
Medlem

Första gången jag är riktigt exhalterade över Debian. Övergav Ubuntu på min gamla sega dator, och gick över till Debian Squeeze för några veckor sedan. Kör till med enbart fri mjukvara, alltså ingen non-free repo här inte.

Permalänk
Medlem

Kommer nog köra på Squeeze nu efter att ha använt Testing i många år. Tycker Linux userspace har mognat tillräckligt så man inte behöver uppdatera allting varannan vecka längre. Eller så börjar jag bli gammal.

Permalänk
Medlem

Så nu är det installerat och wlanet funkar. tack för hjälpen!

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Medlem

Någon som lyckas få debian-6.0.0-kfreebsd-amd64-netinst.iso att boota i VirtualBox? Här hänger sig uppstarten stenhårt efter att den har laddat mfsroot.gz.

Permalänk
Medlem

Något som är synd med squeeze är hur fult det nya standardtemat är. Det gamla var ju skitsnyggt.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av MarcusW:

Något som är synd med squeeze är hur fult det nya standardtemat är. Det gamla var ju skitsnyggt.

Standardtema? Du menar väl inte att du väljer "installera desktop" vid installationen? Minimal system ftw!

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Något som är synd med squeeze är hur fult det nya standardtemat är. Det gamla var ju skitsnyggt.

Clearlooks + gnome-icon-theme?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Clearlooks + gnome-icon-theme?

Jag är medveten om att det går att ändra, det skulle ändå inte skada om standard-temat är snyggt. (iaf inte fulare än innan) Speciellt eftersom hemsidan och så också har fått det temat nu. Tycker bara inte att det ger ett seriöst intryck. ^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Blir nog och testa nu när Ubuntu utvecklingen flummat iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Blir nog och testa nu när Ubuntu utvecklingen flummat iväg.

Nåja, det är inga större problem att köra "Classic" i Natty, man _måste_ inte använda Unity.

Fördelen för många med mig är att Ubuntu har ett mycket större stöd för multimedia-relaterad verksamhet under Linux än vad Debian har, och en Community som bryr sig om sådana saker och diskuterar sådana problem. Till syvendes och sist är det ju baserat på Debian = egentligen samma sak, men med utökad funktionalitet och en massa saker som finns färdigkonffade. Bra för breda, vardagliga användningsområden och då man vill ha snabba lösningar på problemen.

Bra att Debian finns, ännu bättre att också Ubuntu finns

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

ja Ubuntu är fortfarande helt okej ubuntu-restricted-extra och dkms är fina grejer . Men det senaste året har utveckling stannat av och mycket tyder på att det inte kommer se lika roligt ut framöver. Vi får se är nöjd med Ubuntu 10.04 och har just nu inga planer på att installera om.