ZTE Blade Android 2.1 Kan inte starta - "Tvinga fram en stängning" oavbrutet.

Permalänk

ZTE Blade Android 2.1 Kan inte starta - "Tvinga fram en stängning" oavbrutet.

Hej!

Köpte precis en ZTE Blade som var låst till Comviq på Tradera. Jag fick hem den och började pilla med den. Tyckte direkt att menyn var tråkig så letade efter hur man installerade nya. Laddade hem lite olika appar på nätet. Bland annat Launcher Pro och Ahome. Efter jag installerade dem så funkade allt som det skulle, men märkte ingen skillnad.

Sedan hände något, kommer inte riktigt ihåg vad, men det står så här "Processen mobi.bbase.ahome_test för programmet aHome stoppades oväntat. Försök igen." Sedan kan man trycka på "Tvinga fram en stängning". Men det går inte. Den ploppar upp direkt igen. Samma sak när jag startar om telefonen. Har även testat att trycka på den dolda avstängningsknappen som sitter under bakluckan. Det händer inget speciellt. Jag har också testat att hålla in "Volym minus"-knappen + "Off"-knappen för att komma in i FTM mode. Men där vet jag inte vad jag skall göra.

Detta händer alltså efter jag har knappat in min pinkod. Hinner dock inte komma in i någon meny eller så.

Någon som har någon aning om vad man kan göra. Känns riktigt värdelöst. Hade inte ens hunnit ringa ett samtal med telefonen. Otroligt tacksam för hjälp!

Mvh
K

Visa signatur

This is you party captain speaking!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FrankMorris:

Hej!

Köpte precis en ZTE Blade som var låst till Comviq på Tradera. Jag fick hem den och började pilla med den. Tyckte direkt att menyn var tråkig så letade efter hur man installerade nya. Laddade hem lite olika appar på nätet. Bland annat Launcher Pro och Ahome. Efter jag installerade dem så funkade allt som det skulle, men märkte ingen skillnad.

Sedan hände något, kommer inte riktigt ihåg vad, men det står så här "Processen mobi.bbase.ahome_test för programmet aHome stoppades oväntat. Försök igen." Sedan kan man trycka på "Tvinga fram en stängning". Men det går inte. Den ploppar upp direkt igen. Samma sak när jag startar om telefonen. Har även testat att trycka på den dolda avstängningsknappen som sitter under bakluckan. Det händer inget speciellt. Jag har också testat att hålla in "Volym minus"-knappen + "Off"-knappen för att komma in i FTM mode. Men där vet jag inte vad jag skall göra.

Detta händer alltså efter jag har knappat in min pinkod. Hinner dock inte komma in i någon meny eller så.

Någon som har någon aning om vad man kan göra. Känns riktigt värdelöst. Hade inte ens hunnit ringa ett samtal med telefonen. Otroligt tacksam för hjälp!

Mvh
K

Kan bara rekommendera att du går in på www.swedroid.se

Verkar som förra ägaren har försökt flasha mobilen, men misslyckades.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Tvivlar på det. Hon som jag köpte den av kommer från Västerhaninge. Kändes som en seriös säljare.

http://www.tradera.com/ZTE-BLADE-LAST-TILL-COMVIQ--auktion_26...

Du kan kolla länken.

Inga andra tips?

Mvh
K

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Känns lite skumt att den är 3 veckor gammal...

"Hej säljer nu min 3 veckor gammla ZTE Blade då jag skaffat en Desire HD.."

Permalänk

Ja det är sant. Men svårt för mig att bevisa någonting. Den var inte återställd, det fanns fortfarande gamla sms på den. Och en personlig startmeny.

Men hursomhelst. Finns det något jag kan göra?

Mvh
K

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FrankMorris:

Tvivlar på det. Hon som jag köpte den av kommer från Västerhaninge. Kändes som en seriös säljare.

Du kan kolla länken.

Inga andra tips?

Mvh
K

Hon har endast 9 st positiva omdömen som säljare, så att säga utifrån det, att hon är seriös är väl att ta i. Det ger ej heller extra poäng att hon är från Västerhanninge.....

Undrar lite varför du köper en beg. ZTE blade för 1325 när en ny kostar 1499:- hos Comviq?

Testat detta: http://www.mappn.com/community/index.php?topic=183.0

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker det är märkligt att hon sålt sin ZTE Blade två gånger?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Llhweiir:

Är det bara jag som tycker det är märkligt att hon sålt sin ZTE Blade två gånger?

Hon var kanske jättetrött på den
Det konstiga är att den ena auktionen slutade 1 feb. kl 23.29 och den andra kl 23.30. Exakt samma text förutom låst/olåst.
http://www.tradera.com/ZTE-BLADE-OLAST--auktion_260108_126597...

Visa signatur

Permalänk

Jag uppmärksammade det också. Ingen som har en lösning på problemet?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FrankMorris:

Jag uppmärksammade det också. Ingen som har en lösning på problemet?

Testade du detta som jag länkade till innan?
"If you have force closed problem, please get into safe mode (Hold Menu when powering on, then remove Open Home (settings -> application)
Vet dock inte om det funkar på en blade. Verkar inte få till det på min Galaxy S (den jävla skittelefon)

Visa signatur

Permalänk

Haha, det kan man undra. Såg först att den kostade 1695:-. Tänkte att jag lika gärna kunde köpa en 3 veckor gammal frö 1300:-. Men nu när dom säljs för 1500:- känns det faktiskt rätt fånigt. Haha

Testade det som du sa Screamin. Funkar inte =( Verkligen drygt det här!!!

Visa signatur

Permalänk

Ingen som vet vad och hur man gör i FTM mode?

K

Visa signatur

Permalänk

Ingen som har den blekaste hur man ska ta sig till?

Crappy

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Samma för mig, testar aHome och får direkt samma felmeddelande Som FrankMorris. Tänkte därför göra en factory reset på min Blade, men har ingen aning om hur man gör. Någon som vet hur man gör, när man inte kan ta sig in i telefonen?

Permalänk
Medlem

Vet inte om det här hjälper men

Note for 2.2 users - for these codes to work the phone must be in Engineering Mode. Dial *ZTE*OPENEM# first (*983*673636#), then the codes you want from the table below, finishing with *ZTE*CLOSEEM# (*983*2567336#). Select back at the prompt rather than the factory reset option.
Dial Mnemonic Operation
*983*0# Menu (20:Battery/OLED/Back Light/Vibrator/Ringer/LED/Key/OLED off/SD/BT address/Radio Info/Memory/TouchPaint Test/Audio Loop/FM/Camera/GPS Test/IMEI/IMSI)

*983*57# Factory Reset

*983*3640*01# IMSI
*983*25# Battery Info
*983*31# OLED Test
*983*26# Backlight Test
*983*850# Radio Test 0
*983*86# Vibrator & LED Test
*983*84# Ringer Test
*983*07*01# Headset Test
*983*07*02# Key Test
*983*3470# LCD Test
*983*81# SD Test
*983*890# -
*983*26*# Radio Test 1
*#06# IMEI
*983*27274# CRASH Reboot
*#08# Test Flag [Note: requires QcNvTest.apk in /system/app]
*#09***# BT Test
*983*1275# _ASK Dev Info
*983*7# Menu (4:Version/IMEI/IMSI/BT address)
*983*3640# DOH+ Phone Info (inc ping test, radio on/off)
*983*636# MEM Memory Test
*983*28# BT Emode BT Test
*983*477# GPS GPS Test
*983*21# Audio Loop Test
*983*70# Automatic Inspection
*#18# LED Test
*#19# TouchPaint Test
*983*36# FM FM Test
*983*57# Factory Reset
*983*473# Camera
*#23# Video Camera
*983*10# Delete (Touchscreeen) Calibration File
*#25# FM Test
*983*2726# SIM Contacts Op 1
*983*37# SIM Contacts Op 2
*983*6726# SIM Contacts Op 3
*983*154# "test" Menu (12:Self-starting/Software Version/Hardware Version/PSN/Test Flag/[Completed]/Board Serial/Bluetooth Address/SMS security/SMS Registration Status/Flash Type/PRL Version/Serial Configuration)
*983*07# Menu (9:OLED/Ringer/Vibrator/Key Test/Audio Loop/Headset Test/FM/Camera/SD)
*983*5182# Dev Info
*983*7469# SHOW Automatic Inspection
*#26***# Sensor Test
*983*7936# QXDM Save Qxdm in log system
*987*0# Menu (4:Produce Information[->"test" Menu]/Automatic Inspection/Factory data reset/Battery information)
*#27***# Compass Test
*983*87274# USBSI USB Switch Test
*983*06# BT Test
*983*564738# LOGSET LOG Set (inc sys_rw)
*983*93# FCC Test [Note: requires fcctest.apk in /system/app]
*983*2377# CFQP Call Forwarding Query with PowerOn
*983*24474636# CHIPINFO Chiper Test (chip info) [Note: requires ChiperTest.apk in /system/app]
*983*29873283# AXUPDATE Touchscreen Updater (2.1 ROMs only)
*987*123456# DM Test (2.2 ROMs only)
*983*73564# SDLOG SD Log

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta hjälper inte tyvärr. Jag kan inte ens komma ur lockscreen utan att felmeddelandet poppar upp.

Så jag antar att hard reset är mitt sista alternativ. Men hur gör man detta på en ZTE Blade. Det står olika över hela internet men inget verkar funka.

Permalänk
Medlem

har du provat

ZTE Blade FTM Mode
ZTE Blade (ZTE San Francisco) hard reset: FTM mode (aka Field Test Mode) With the phone turned off, press VOLUME DOWN + POWER key

Re: för att komma ur ftm ska man visst trycka powerknappen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MCRJ:

har du provat

ZTE Blade FTM Mode
ZTE Blade (ZTE San Francisco) hard reset: FTM mode (aka Field Test Mode) With the phone turned off, press VOLUME DOWN + POWER key

Ja, dock så syns min FTM bild uppochner och jag kan inte navigera vidare efter det. Det enda alternativet är att starta om telefonen, och då har ingenting ändrats.

Permalänk
Medlem

uppdatera den till 2.2

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MCRJ:

uppdatera den till 2.2

Måste man inte ta sig in i telefonen för att göra det? Jag hade dessutom tänkt vänta på den officiella från ZTE som ska komma snart.

Permalänk
Medlem

Gör man inte det med datorn via kabeln

Re: Ser nu att om bilden är upp&ner så har nån försökt flasha om den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nåja, det löste sig för mig, efter att jag hade på telefonen ett tag så fick jag ett meddelande om att telefonminnet håller på att ta slut och jag fick avinstallera en del program. Så aHome åkte direkt.

Angående FTM-skärmen så har jag inte försökt flasha om den, och jag köpte den ny hos Telia.

Permalänk

Mitt har fortfarande inte löst sig. Har testat allt ni säger. Men det funkar verkligen inte. I FTM mode kan jag inte göra någonting. Eller finns det något kortkommando? Jag har inget keyboard på telefonen.

Mvh
K

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MCRJ:

Vet inte om det här hjälper men

Note for 2.2 users - for these codes to work the phone must be in Engineering Mode. Dial *ZTE*OPENEM# first (*983*673636#), then the codes you want from the table below, finishing with *ZTE*CLOSEEM# (*983*2567336#). Select back at the prompt rather than the factory reset option.
Dial Mnemonic Operation
*983*0# Menu (20:Battery/OLED/Back Light/Vibrator/Ringer/LED/Key/OLED off/SD/BT address/Radio Info/Memory/TouchPaint Test/Audio Loop/FM/Camera/GPS Test/IMEI/IMSI)

*983*57# Factory Reset

*983*3640*01# IMSI
*983*25# Battery Info
*983*31# OLED Test
*983*26# Backlight Test
*983*850# Radio Test 0
*983*86# Vibrator & LED Test
*983*84# Ringer Test
*983*07*01# Headset Test
*983*07*02# Key Test
*983*3470# LCD Test
*983*81# SD Test
*983*890# -
*983*26*# Radio Test 1
*#06# IMEI
*983*27274# CRASH Reboot
*#08# Test Flag [Note: requires QcNvTest.apk in /system/app]
*#09***# BT Test
*983*1275# _ASK Dev Info
*983*7# Menu (4:Version/IMEI/IMSI/BT address)
*983*3640# DOH+ Phone Info (inc ping test, radio on/off)
*983*636# MEM Memory Test
*983*28# BT Emode BT Test
*983*477# GPS GPS Test
*983*21# Audio Loop Test
*983*70# Automatic Inspection
*#18# LED Test
*#19# TouchPaint Test
*983*36# FM FM Test
*983*57# Factory Reset
*983*473# Camera
*#23# Video Camera
*983*10# Delete (Touchscreeen) Calibration File
*#25# FM Test
*983*2726# SIM Contacts Op 1
*983*37# SIM Contacts Op 2
*983*6726# SIM Contacts Op 3
*983*154# "test" Menu (12:Self-starting/Software Version/Hardware Version/PSN/Test Flag/[Completed]/Board Serial/Bluetooth Address/SMS security/SMS Registration Status/Flash Type/PRL Version/Serial Configuration)
*983*07# Menu (9:OLED/Ringer/Vibrator/Key Test/Audio Loop/Headset Test/FM/Camera/SD)
*983*5182# Dev Info
*983*7469# SHOW Automatic Inspection
*#26***# Sensor Test
*983*7936# QXDM Save Qxdm in log system
*987*0# Menu (4:Produce Information[->"test" Menu]/Automatic Inspection/Factory data reset/Battery information)
*#27***# Compass Test
*983*87274# USBSI USB Switch Test
*983*06# BT Test
*983*564738# LOGSET LOG Set (inc sys_rw)
*983*93# FCC Test [Note: requires fcctest.apk in /system/app]
*983*2377# CFQP Call Forwarding Query with PowerOn
*983*24474636# CHIPINFO Chiper Test (chip info) [Note: requires ChiperTest.apk in /system/app]
*983*29873283# AXUPDATE Touchscreen Updater (2.1 ROMs only)
*987*123456# DM Test (2.2 ROMs only)
*983*73564# SDLOG SD Log

Jag förstår inte riktigt hur det här ska gå till. Hur kan jag slå dessa koder utan ett tangentbord? Annars låter det intressant.

Mvh
K

Visa signatur

Permalänk

Vet ni någon butik man kan lämna in den till i Sthlms-området. Typ en liten butik som brukar låsa upp telefoner. Om inte annat tror ni detta skulle gå på garantin? Tror inte det va?

Mvh
K

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid prova

Visa signatur
Permalänk

Jag har lyckats komma in på nätverksinställningar och ljud- och skärminställningar. Verkar inte hitta något man kan göra därifrån. Hur gör man kommandon i FTM mode?

Ingen som har något tips på en liten butik i Sthlms-området som kanske kan fixa detta. Typ en sån som kan låsa upp telefoner.

Mvh
K

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan man inte komma åt den via datorn och plocka bort sånt som har med programmet att göra?

Ligger programmet på minneskortet så kan du väl ta ut minneskortet bara då borde det väl hända nåt iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av FrankMorris:

Vet ni någon butik man kan lämna in den till i Sthlms-området. Typ en liten butik som brukar låsa upp telefoner. Om inte annat tror ni detta skulle gå på garantin? Tror inte det va?

Mvh
K

http://www.mumien.se/ hör med dem.

Permalänk
Skrivet av darkmoon:

Dom verkar inte reparera ZTE-mobiler. Antagligen för nya. Samma sak med ett annat företag i Sthlm som jag hörde med.

Har ingen USB-kabel till telefonen. Lånade morsans när problemet uppstod, men då var tålamodet inte på topp. Ska åka och köpa en kabel idag och testa om det går att komma åt telefonminnet med hjälp av USB. Fick det inte att funka första gången. Någon som har ett tips på hur man gör detta?

Mvh
K

Visa signatur