Gigabyte släpper verktyg för snabbkoll av moderkort för Sandy Bridge

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte släpper verktyg för snabbkoll av moderkort för Sandy Bridge

Den som äger ett moderkort med någon av Intels återkallade styrkretsar kan snabbt se om lagringsenheter är anslutna till någon av de drabbade portarna med ett program från Gigabyte.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Starkt jobbat, gillar dem

Permalänk

Vad bra:) Gigabyte ftw!

Permalänk
Medlem

Schysst!

Permalänk
Medlem

Ja gud bevare mig väl, man kan ju inte öppna chassit!

Permalänk
Medlem

verkar funka bra på mitt asus kort

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem

Nice läge dom snappade upp där, kunderna får hjälp att felsöka sin hårdvara, o gigabyte får fläskigt bra image Everybody wins!

Detta utmärker ett företag på hugget i en ständigt hård branch! (y)

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambi:

Ja gud bevare mig väl, man kan ju inte öppna chassit!

Ibland är det ju inte uppenbart vilken port som har vilket nummer, då måste man ju antingen testa eller ta fram referens till moderkortet, då är ju det här aningen snabbare.

Permalänk
Medlem

Äsch trodde de släppt något som kunde kolla ifall portarna redan börjat fungera dåligt. Är ju enkelt kolla var man kopplat via device manager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeta Two:

Ibland är det ju inte uppenbart vilken port som har vilket nummer, då måste man ju antingen testa eller ta fram referens till moderkortet, då är ju det här aningen snabbare.

Jag tycker ändå att programmet är onödigt. Tar man av chassisidan så ser man vilken färg vilka portar har - alltså ser man var vad är kopplat. Och om man mot förmodan inte orkar öppna chassisidan så ser man ju var i device manager var man kopplat in HDD och CD-ROM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambi:

Jag tycker ändå att programmet är onödigt. Tar man av chassisidan så ser man vilken färg vilka portar har - alltså ser man var vad är kopplat. Och om man mot förmodan inte orkar öppna chassisidan så ser man ju var i device manager var man kopplat in HDD och CD-ROM.

Alla är inte kunniga om datorer och hur det är byggt, finns absoult ingenting onödigt programet ta bara nån megabyte varför inte ladda ner den än att behöva kolla runt i datorn?

Permalänk
Medlem

Bra för dem som inte är så kunniga och har köpt dator nyligen

Permalänk
Sötast

Bra för vem som helst.

Kollla med ett program som tar 3 sekunder vs dra ut chassit från sin plats (koppla ur sladdar) skruva upp skruvarna, ta av båda sidorna, kolla vilken port sladden börjar i, kolla var sladden går (bakom moderkortsplåten) sen kolla vilken enhet den är kopplad till, sätta på båda sidorna, skruva fast, koppla in alla sladdar, sätta tillbaka chassit på sin plats.

Så... 3 sekunder vs.... kanske 5 minuter.

jag hade avsagt mig titlen av "supercool sweclockare" och kollat i programmet, fan vad ni fjantar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Bra för vem som helst.

Kollla med ett program som tar 3 sekunder vs dra ut chassit från sin plats (koppla ur sladdar) skruva upp skruvarna, ta av båda sidorna, kolla vilken port sladden börjar i, kolla var sladden går (bakom moderkortsplåten) sen kolla vilken enhet den är kopplad till, sätta på båda sidorna, skruva fast, koppla in alla sladdar, sätta tillbaka chassit på sin plats.

Så... 3 sekunder vs.... kanske 5 minuter.

jag hade avsagt mig titlen av "supercool sweclockare" och kollat i programmet, fan vad ni fjantar.

Haha bra sagt! Håller helt med om de du säger.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Bra för vem som helst.

Kollla med ett program som tar 3 sekunder vs dra ut chassit från sin plats (koppla ur sladdar) skruva upp skruvarna, ta av båda sidorna, kolla vilken port sladden börjar i, kolla var sladden går (bakom moderkortsplåten) sen kolla vilken enhet den är kopplad till, sätta på båda sidorna, skruva fast, koppla in alla sladdar, sätta tillbaka chassit på sin plats.

Så... 3 sekunder vs.... kanske 5 minuter.

jag hade avsagt mig titlen av "supercool sweclockare" och kollat i programmet, fan vad ni fjantar.

Jag brukar bara läsa manualen och sen flytta S-ata sladdarna sen orkar jag ändå aldrig skruva fast sido plåtarna då de hålls på ändå

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Härligt! Gigbyte, vem annars?!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Känns ju bra att de finns ett verktyg de förhoppningsvis kan förlita sig på . inte så skoj för de drabbade att behöva skicka tillbaka moderkort.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambi:

Jag tycker ändå att programmet är onödigt. Tar man av chassisidan så ser man vilken färg vilka portar har - alltså ser man var vad är kopplat. Och om man mot förmodan inte orkar öppna chassisidan så ser man ju var i device manager var man kopplat in HDD och CD-ROM.

För vissa bryter detta garantin.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förstod inte programmet ens, hur gör man det? ^^

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.