Ultra DMA CRC error count

Permalänk
Medlem

Ultra DMA CRC error count

På två veckors tid har "räknaren" för ultra dma crc error kommit upp i 8. Har provat tre olika kablar utan någon ändring.

Hårddisken är en Samsung Spinpoint F3 500GB.

Vad göra ??

Permalänk
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Kör på bara - inget att göra - backa lite oftare bara

Kul att denna tråd skapades för nån dag sen.

Körde ner i samma grop idag med systemdisken inte sett "problemet" tidigare.

Vill ju inte att disken totalkraschar och man inte har en backup:/
Vill inte att den pajar i vilket fall som helst.

Som sagt, är det bara köra på eller kan man byta disk på garanti?

Edit: hm läste lite och det verkar inte vara nån fara enl.
http://www.z-a-recovery.com/man-smart.htm

Nåt att lita på?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har skrivit i en annan tråd att just mina Samsung började med ultra dma crc error innan de dog, men den parametern i sig räcker nog inte för utbyte.

Kör regelbunden backup, råkar du ha otur så att det blir problem framöver kommer andra värden att försämras också, som ligger inom garantianspråken.

När jag tänker på det var en av datorerna försedda med ett döende Antec SP350 och eftersom HDs är känsliga så kan detta vara en förvarning om dåligt nätagg, men behöver inte vara det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har kommit upp på min disk nu som rullat lite mer än 1500 dagar. Är en wd 320gb

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kan vara kablarna, verkar som om mina låg i kläm..

HD tune pro 4 varnade om det men enl. everest så var värdet ok både före och efter jag flyttat på kablarna så kanske inte är så allvarligt:)

Permalänk

Kan man få såna här crc fel när man mixtrar med inställningar för timings på ram och det inte är stablit? har 48 st på min velociraptor men dom andra 3 diskarna är felfria.

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av turbomaniac:

Kan man få såna här crc fel när man mixtrar med inställningar för timings på ram och det inte är stablit? har 48 st på min velociraptor men dom andra 3 diskarna är felfria.

CRC-fel kan komma lite när som helst, det kan bero på kassa kablar, glappande kontakter, överklockade komponenter och så vidare. Det är normalt ingen fara alls när det händer, så länge det inte handlar om väldigt många CRC-fel samtidigt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Hej!
Har samma fel på min seagate, dock så "klickar" den som in i norden och den är grymt mycket långsammare än den har varit, flyttar mellan diskar och det går i ca 10MB/sec istället för typ åtminstone 60-70MB/sec.
Har haft den i ca 6-7 månader, men det är bara att försöka få en ny på garantin eller vad kan göras?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk

klickljud låter inte bra, brukar va ett tecken på haveri, spara det som e viktigt först, sen kan du testa köra hdtune på den och se om den hittar fel.

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti