AMD Radeon HD 6670, HD 6570, HD 6450 släpps för OEM

Permalänk
Skrivet av Robban_M:

Jag kan också spela de flesta spel på hög grafik utan kantutjämning med mitt 3870 på 1920*1200 bara på några speltitlar som 512mb minne är för lite så man får gå ner till high/medium.

Sen är Borderlands är ett väldigt dåligt exempel då man med ett ati/amd kort måste gå in i configfilen manuellt för att få samma optimering av texturer osv som används automatiskt på ett nvidiakort. Det laggade ganska duktigt för mig också innan jag ändrade och nu kör jag på 1920*1200 på max grafik med mitt 3870 512mb (320shaders)

Undvik catalyst 10.7 och ändra i configfilen.

I mappen:
C:\Users\"UserName"\Documents\My Games\Borderlands\WillowGame\Config\WillowEngine.ini

Tror det bara va de här sakerna som man behövde ändra till "false":

[Engine.ISVHacks]
bInitializeShadersOnDemand=False
DisableATITextureFilterOptimizationChecks=False
UseMinimalNVIDIADriverShaderOptimization=False

[Engine.GameEngine]
bSmoothFrameRate=False

http://forum.notebookreview.com/gaming-software-graphics-card...

Borderlands kör jag redan med de där optimeringarna och andra. Men det är inte bara borderlands som ett 5650 inte ens klarar "max" grafik. På laptopen kan jag däremot kompensera mycket just för att det är en laptop men på min desktop vill jag gärna köra allt på max för att få så skön och mysig upplevelse som möjligt.

Skrivet av EntropyQ3:

Njaä, det har med attityd att göra.
Vill du spela spelet? I så fall vill du ha bra kontroll. Och ett rationellt sätt att försäkra sig sig om bra kontroll är att gå igenom settings och aktivera dem som man tycker är relevantast, tills man tycker att spelet svarar sämre eller flimrar, och så backar man sista steget så att det fortfarande flyter bra i alla lägen.
Alternativt att man med erfarenhet ställer in en vettig bas (för mig hög texturupplösning och detaljupplösning, 4xMSAA, 4x anisotropisk filtrering, avstängd DOF och motion blur, låga inställningar på skuggkvalitet, osv.) och sedan gör justeringar uppåt eller neråt efter behov och utrymme.

Poängen är att man utgår från hur man upplever spelet snarare än grafikfeatures, eller ännu extremare urskiljningslöst maxar allt och hoppas att det skall funka bra.

Och om man utgår från spelbehoven så täcker även ett mellankort någon generation tillbaka in väldigt mycket. Jag hade pengar att bränna och en skärm med 4MPix som jag gärna ville kunna driva med lull-lull påslaget. Men i ärlighetens namn hade en HD6670 funkat den också för mina behov, och om man bara kör 1920x1200 eller lägre....

Men det jag ville få fram var att även ett mellankort inte klarar "max" som många vill få för sig, för då kör de inte på max utan på någorlunda inställningar som de nöjer sig med och det jag har inga problem med. Men att säga att 4770 klarar alla nya spel på max då inte ens mitt 5770 klarar allt nytt på max är bara för mig en omöjlighet.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

Turkprocessor!

Med speciella drivrutiner till pizza menyn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristers bensin:

Men det jag ville få fram var att även ett mellankort inte klarar "max" som många vill få för sig, för då kör de inte på max utan på någorlunda inställningar som de nöjer sig med och det jag har inga problem med. Men att säga att 4770 klarar alla nya spel på max då inte ens mitt 5770 klarar allt nytt på max är bara för mig en omöjlighet.

Är det någon som sagt att ett HD4770 klarar alla spel på max?
Poängen är väl att om man inte har "allt på max" som kriterium, utan "det skall se snyggt ut och ha hög frame rate" så gör det en enorm skillnad i kraven på grafikkortet.
Det finns inställningar som rutinmässigt används vid benchmarking som jag anser är direkt fel att alls använda i interaktiv grafik (DOF och motion blur). Och det finns inställningar som jag ta mig fan har svårt att se någon skillnad att de är aktiverade ens när jag står still och bara växlar settings, och de är helt irrelevanta i faktiskt spelande. Men de gör väldig skillnad i framerate. Jag kan spela mot samma 4MPix skärm med både en dator med ett HD4850 mobility och en som nu har en HD6870. Det är bara ett par titlar som överlappar på respektive datorer, men efter lite skruvande på inställningarna för HD4850 så blir skillnaden i spelupplevelse noll.
En HD6670 är väl intressantast om man vill ha ett kort för under tusenlappen som fortfarande kan spela alla spel på hyfsade inställningar (inte max!), som drar lite ström och låter sig kylas passivt även i kompakta datorer med måttlig luftgenomströmning. Och när man tycker att det blivit för slött, kan man sedan köpa ett nytt kort i samma klass, billigt/svalt/tyst, fast då på 28 eller 20nm kretsteknik. Bra spelupplevelse, små pengar, byter när det behövs utan att behöva fundera så mycket mer på saken.

Radeon 9600XT, Geforce 7600, HD4670, och så vidare - kategorin har alltid funnits och varit hyfsat populär.

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Är det någon som sagt att ett HD4770 klarar alla spel på max?
Poängen är väl att om man inte har "allt på max" som kriterium, utan "det skall se snyggt ut och ha hög frame rate" så gör det en enorm skillnad i kraven på grafikkortet.
Det finns inställningar som rutinmässigt används vid benchmarking som jag anser är direkt fel att alls använda i interaktiv grafik (DOF och motion blur). Och det finns inställningar som jag ta mig fan har svårt att se någon skillnad att de är aktiverade ens när jag står still och bara växlar settings, och de är helt irrelevanta i faktiskt spelande. Men de gör väldig skillnad i framerate. Jag kan spela mot samma 4MPix skärm med både en dator med ett HD4850 mobility och en som nu har en HD6870. Det är bara ett par titlar som överlappar på respektive datorer, men efter lite skruvande på inställningarna för HD4850 så blir skillnaden i spelupplevelse noll.
En HD6670 är väl intressantast om man vill ha ett kort för under tusenlappen som fortfarande kan spela alla spel på hyfsade inställningar (inte max!), som drar lite ström och låter sig kylas passivt även i kompakta datorer med måttlig luftgenomströmning. Och när man tycker att det blivit för slött, kan man sedan köpa ett nytt kort i samma klass, billigt/svalt/tyst, fast då på 28 eller 20nm kretsteknik. Bra spelupplevelse, små pengar, byter när det behövs utan att behöva fundera så mycket mer på saken.

Radeon 9600XT, Geforce 7600, HD4670, och så vidare - kategorin har alltid funnits och varit hyfsat populär.

Svårt att läsa? Som sagt denna diskussion är helt onödig och vi kommer inte komma till något slut det är som att flama i en nvidia vs amd tråd. Det är så många som säger att de kan gama på max med ett slött graffe men´det är enligt min mening helt omöjligt. Det är i så fall deras upplevelse och de nöjer sig med den, men jag som kräsen gamer kräver bra flyt i FPS spel och inte lika mycket i andra långsammare och jag anpassar mina inställningar efter det. Din wall of text är vad du tycker och det ska inte reflektera vad grafikkort kan o inte kan.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristers bensin:

Din wall of text är vad du tycker och det ska inte reflektera vad grafikkort kan o inte kan.

Blev det för långt för dig? Jag skall fatta mig kort och se om det hjälper.
Ingen har hävdat att ett HD4770 kan köra alla spel på max.
Många anser att "allt på max" är helt ointressant, de vill spela spel och ha glädje av det.
Därför finns det mellanklasskort.
Dessa AMD-kort, i synnerhet de med GDDR5, verkar kunna erbjuda en vettig mix av egenskaper för den kundkategorin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

HD6670 bör nafsa HD5770 och HD5750 i hälarna, det är ett sådant generationsskifte man vill se.

De nya korten kommer knappast ens nära så hög prestanda.

Data för HD6670 HD5750 Stream Proc 480 720 GPU-frekvens 800 700 Minnesfrekv 4000 4600

De nya korten skall helt klart ersätta 5570 och lägre i OEM-datorer.

/Olle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

De nya korten kommer knappast ens nära så hög prestanda.

Data för HD6670 HD5750 Stream Proc 480 720 GPU-frekvens 800 700 Minnesfrekv 4000 4600

De nya korten skall helt klart ersätta 5570 och lägre i OEM-datorer.

/Olle

5670 och lägre menar du? 6670 verkar väldigt likt 5670 förutom att det har 80 (20 %) mer stream proc.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.