Permalänk
Medlem

DRM Varför?

Stör mig på att jag för ett antal år sen köpte bf2142 complete collection. Fick det inte att fungera vid tillfälle och får det inte att funka nu.

Mailade EA-supporten:
svar:
Bla bla bla vi pallar inte göra något.

Köpte Crysis och blir extremt besviken. Crashar dummar sig bråkar om installationsvägar och såklart att jag måste ha cd:n i för att starta det.

Varför ska det vara så mycket jobbigare att köpa ett spel än att ladda ner det? (inte med räknat att jag tycker om att köpa mina spel fysiskt)

Kan inte någon ge EA chefen en fet bitchslap och förklara för honom att om man försämmrar sin produkt så köper ännufärre(antar de tycker för få köper om de skaffar mer drm) den?

Tycker det känns som hårdare DRM nästan uppmuntrar till piratkopiering eller gömmer spelet för en stor grupp potentiella kunder.

Så till orginal frågan:
Varför envisas de med DRM som de garanterat inte känar på?

brott mot §7 bortredigerade
Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Klart företagen måste skydda sin produkt, även om drm inte stoppar allt, företagen måste försöka och kämpa för att skydda sina spel.

kommentar till regelbrott bortredigerat
Permalänk

Jag tror inte EA:s grundtanke är att jävlas med de som köper spelet utan försöka jävlas och göra det svårare för de som installerar ett piratkopierat spel. Dock så blir det omvänd effekt då piratkopierade spel inte innehåller piratskydd utan de som faktiskt köper spelet är de som blir lidande.

kommentar till regelbrott bortredigerad
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tog bort lite bitar som bröt mot §7.

Ni får diskutera DRM och varför företag använder det.
Se bara till att hålla er till reglerna, att säga något i stil med "jag laddar ner allting innan köp" är inte ok.

Permalänk
Medlem

Grejen är ju att det inte blir svårare att piratkopiera spel för "slutpiraten". Blir bara svårare att köpa dem. Jag menar borde inte stora data företag veta sådant?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Jag är inte för eller mot DRM (som används rätt). Men om vi kollar på GTA 4a så börjar det bli sjukt. Först krångla med "Games for windows live" som för övrigt är en kass tjänst, sen ska man fixa ett konto på "Rockstar social club" som jag inte ens vet vad det är eller använder mig av när man patchat allt (kräver ~4 restart) så kan man börja spela.

Klagar inte att dom tar ut överpriser men när det blir svårare att köpa än att köra pirat känns det bara hemskt. Tycker snart det gått så långt att man måste börja bojkotta spel med för kass DRM!

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

De envisas för att det tjänar pengar på det, eller i alla fall tror att det tjänar pengar på det.

Majoriteten av alls som köper ett spel har ingen aning om det sitter dödens DRM i det, i alla fall inte förens det eventuellt helt plötsligt brakar ihop och slutar fungera, men då har företaget redan fått sina pengar.

Varför köpte du spelen från EA? reklamerade du dem? I EA:s ögon har de ju redan tjänat pengar på dig. Och det förlorade alltså minimalt med pengar på sitt kopieringsskydd.

Det som är det stora problemet är ju att den som piratkoppierar ofta faktiskt får en bättre produkt än den som köper spelet, då piratkoppieraren inte behöver jävlas med CD/DVD skivor, registrering på tjänster man behöver och så vidare.

I slutändan finns det bara ett sätt att få slut på allt mer vansinniga kopieringsskydd, ge f...n i att spela spel med orimligt kopieringsskydd.
Och det betyder inte att man ska pirata hem spelet i "protest", det skickar bara signaler om att det måste sitta ännu bättre kopieringsskydd i nästa spel. Men vist man får kanske göra vissa uppoffringar, men det finns bra spel utan vansinnes DRM.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Går inte att reklamera bruten förpackning av mjukvara enligt konsumenträttslagen (tror jag).
jag köper spel jag tycker om och vilj stödja tillvärkaren. Nu hade jag gärna sett att ea löstes upp och att man kunde köpa direkt från spelstudion.
Jag menar jag vill inte "hjälpa till" med ännu ett fifaspel när jag vill spela crysis och "stötta" crysis 2. men nu drar jag mig långt oftopic.

Sen om de lyckas med det ultimata DRM:et och ett spel inte blir piratkopierat så tror jag att de skulle förlora mer på att färre hör talas om spelet än om de låtit det piratkopieras lite(inte kvantitet utan kvalitet)

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Om de fixade det ultimata DRM-skyddet så skulle antagligen marknaden dö, alternativt så skulle de tvingas inse att priserna är helt enkelt för högt satta..

Permalänk
Medlem

Personligen har allt "skräp" gjort att jag köper de flesta spel när de ligger i "rea-bingen". Spel med begränsat antal aktiveringar är inget annat än uthyrning av spel och då är priser runt ett biobesök den summa som jag är beredd att betala.

Permalänk
Medlem

jo några spel har jag man ju köpt i reabingen. Men skulle säga att de spel jag köpt collectors edition osv av har man ju köpt i vetskap om att spelet är kul.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawkeye01:

Klart företagen måste skydda sin produkt, även om drm inte stoppar allt, företagen måste försöka och kämpa för att skydda sina spel.

Det finns andra sätt att skydda sin produkt än med DRM på media, t.ex med inloggning som Steam erbjuder.
Var tvungen att avinstallera mitt antivirusprogram för att kunna installera Medal of Honor, så ska det inte behöva vara ett decenium in i det 21:a årtusendet. Lägg därtill restriktionerna att enbart kunna installera sitt köpta program max fem gånger. Det är så girigt att det blir näst intill patetiskt. Kogster har rätt att ifrågasätta, och jag hoppas EU gör det också.

Förtydligande
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det finns andra sätt att skydda sin produkt än med DRM, t.ex med inloggning som Steam erbjuder.

Steam är också DRM.

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maltek:

Steam är också DRM.

Men det ger dig inte en käftsmäll när du ska använda produkten.

Permalänk
Medlem

Drm kan vara bra.
Se på splinter cell chaos theory som var ett väldigt svår crackat spel under en lång tid samtidigt som skyddet var osynligt (minnet kanske spelar mig ett spratt nu). Spelet sålde väl under den första månaden- en tid som är kritisk för spelets sk försäljningsframgång. Samma sak var det väl med bioshock. Steam är väl det mest framgångsrika drm skyddet som många av oss ser som en tjänst och inte ett hinder.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Även ett DRM-skydd som företaget har spenderat en j*vla massa pengar på (läs ubisoft och Assassin's Creed)
Det tog en vecka för Skidrow att cracka spelet, och andra grupper var inte långt efter. Så vad skyddar egentligen DRM mot?
De skydd som finns idag är ju redan crackade, varför spendera pengar på ett icke-fungerande DRM när man istället kunnat lagt den miljonen på ett bra spel som folk kommer älska, och inte göra det till ett beta-spel spel (Bad Company 2)

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Även ett DRM-skydd som företaget har spenderat en j*vla massa pengar på (läs ubisoft och Assassin's Creed)
Det tog en vecka för Skidrow att cracka spelet, och andra grupper var inte långt efter. Så vad skyddar egentligen DRM mot?
De skydd som finns idag är ju redan crackade, varför spendera pengar på ett icke-fungerande DRM när man istället kunnat lagt den miljonen på ett bra spel som folk kommer älska, och inte göra det till ett beta-spel spel (Bad Company 2)

För att om företag struntar i drm och liknade så är spelet oftast tungt nedladdat precis innan/efter realsen och därmed förlorar företaget mängder av pengar. AC 1 blev väldigt mer piratkopierat än AC 2 och då kan vi anta att företaget fick in mer cash av AC 2

Istället för att tvinga företag att spendera massa pengar på onödiga skydd kanske vi pc-spelare istället skulle börja betala för vår hobby. Spelpriserna är löjligt låga då det har skett en minimal förändring under de senaste 10 åren.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Finns ju många (inkl. mig) som betalar för sig om det är ett tillräckligt bra spel.

Vi skulle ju kunna hjälpa till iom. att lägga ner TPB och TF, men det har bevisat sig vara svårt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Finns ju många (inkl. mig) som betalar för sig om det är ett tillräckligt bra spel.

Vi skulle ju kunna hjälpa till iom. att lägga ner TPB och TF, men det har bevisat sig vara svårt.

Finns många som betalar för sin hobby. Javisst. Men nu handlar det om företag som investerar pengar och sen vill de ha tillbaka cashen till maxium. När sen företagen ser att ett spel blir nerladdat ca 700000 gånger (AC 1 i detta fall) så blir det troligen att en och annan controller på företaget vill få bukt med problemet. DRM är ett faktum.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Sant så sant

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Finns många som betalar för sin hobby. Javisst. Men nu handlar det om företag som investerar pengar och sen vill de ha tillbaka cashen till maxium. När sen företagen ser att ett spel blir nerladdat ca 700000 gånger (AC 1 i detta fall) så blir det troligen att en och annan controller på företaget vill få bukt med problemet. DRM är ett faktum.

http://www.gameranx.com/images/updates/1281104758drm.jpg

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk

Vem vill betala för att få problem när man kan få spel gratis?

Jag spelar som tur inte, så jag varken köper eller laddar ner något spel.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Vem vill betala för att få problem när man kan få spel gratis?

Jag spelar som tur inte, så jag varken köper eller laddar ner något spel.

Du borde, alla spel är ju inte så drm-förstörda.

Jag rekommenderar borderlands, jättekul och nu får man grundspelet och alla dlc för 50€ vilket är jättebra. Jag betalade fullpris och ångrar inte det en sekund!

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

De bästa drm:n har ju självklart varit batman och Arma2 då tjuvarna blev påkomna på respektive supportforum när de gnällde över ett problem som enbart kom till när spelen crackades. Det var ganska tragisk komik

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

De bästa drm:n har ju självklart varit batman och Arma2 då tjuvarna blev påkomna på respektive supportforum när de gnällde över ett problem som enbart kom till när spelen crackades. Det var ganska tragisk komik

Tycker det är rätt oetiskt att använda supportforum om man inte köpt spelet. Som regel beror crackproblem på att man inte gjort rätt eller misstolkat instruktionerna (till exempel hur jättemånga hade problem med att det bara gick att kolla upp till höger i BC2)

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

För er som vill ladda ner spel lagligt och där igenom betala för er så finns goodoldgames.com (DRM Fritt halleluja!) De har änsålänge enbart gammla titlar men kommer snart få sin första dag 1 realise. Steam är annars tycker jag en helt okej lösning förutom när speltillverkarna själv lägger in någon jävla check mot deras egen masterserver. Sen går de in konkurs och spelet går inte att starta förutom om du crackar det. Vilket jag tror blir ett lagbort trots att du köpt produkten. kan liknas med att det är olagligt att chippa konsoller numera (Vissaländer) i sverige blir butiker hotade av storbolagen om de upptäcker att de chippar konsoller.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Finns många som betalar för sin hobby. Javisst. Men nu handlar det om företag som investerar pengar och sen vill de ha tillbaka cashen till maxium. När sen företagen ser att ett spel blir nerladdat ca 700000 gånger (AC 1 i detta fall) så blir det troligen att en och annan controller på företaget vill få bukt med problemet. DRM är ett faktum.

Jag ser att företagen har lyckats hjärntvätta dig med att DRM är den enda lösingen. Sen mins jag citat som att de måste konurera med något som är gratis och det går inte. Självklart går det inte men nu är det inte ratis heller det är olagligt. Jag skulle med dunder och brak stödja de som lägger upp sina spel så jag kan köpa dem och sedan äga installations filen. tycker licensnycklar är OK men allt annat jävla skit de vill installera på min dator ör jag emot. Jag vill ENBART ha spelet och inget annat. Jag vill tro och hoppas att det finns företag som kan se att DRM fritt har sitt egna värde. skulle till och med betala extra för det. låt säga 10kroner eller något sådant. 50 kroner där är smärt gränsen men om någon sådan här modell skulle införas så tipper jag att det kommer enbart vara på collectors edition + en extra 100kr så får du ditt spel DRM fritt och ditt för all eveighets tid.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Jag ser att företagen har lyckats hjärntvätta dig med att DRM är den enda lösingen... .

Du tolkar mig riktigt dåligt. Försök att inte vara så nedlåtande.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Lite kul grej om detta med att skydda sina spel med DRM. Starcraft II hade en massa skit igentligen (måsta ha internet för att kunna ta achivements osv. dock måste ge blizzard cred för stabila servrar) starcraft II har jag för mig innnehar titeln som världens mest nerladdade spel. Det är också (såvitt jag vet) det spel som sålt snabbast under sitt släpp och följande månader. (cataclyst spöade ju skiten ur men är inte ett"riktigt spel"). Ingen av mina kompisar köpte det innnan de åtminstone spelat igenom campaignen. Jag hade inte äns tänkt köpa det men vart så nöjd med ett såpass väloptimerat men framförallt buggfritt spel. -> köpte collectors.

Vad spelindustrin borde göra enligt mig:
1: Göra klart ett spel innan de börjar sälja det. (känns ju igentligen självklart)
2: se till att instalationen av spelet är snabb och smärtfri dvs FUCK DRM
3: sluta med nya spel för sakens skull utan gör rejäla färdiga spel
4: Inge DRM trams i spelet. ev.login men isåfall med det automatiseringsbart.
5: Låt riktiga författare skriva storyn till campaign. jag menat har ni spelat sniper ghost warrior?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Kogster:

Lite kul grej om detta med att skydda sina spel med DRM. Starcraft II hade en massa skit igentligen (måsta ha internet för att kunna ta achivements osv. dock måste ge blizzard cred för stabila servrar) starcraft II har jag för mig innnehar titeln som världens mest nerladdade spel. Det är också (såvitt jag vet) det spel som sålt snabbast under sitt släpp och följande månader. (cataclyst spöade ju skiten ur men är inte ett"riktigt spel"). Ingen av mina kompisar köpte det innnan de åtminstone spelat igenom campaignen. Jag hade inte äns tänkt köpa det men vart så nöjd med ett såpass väloptimerat men framförallt buggfritt spel. -> köpte collectors.

Vad spelindustrin borde göra enligt mig:
1: Göra klart ett spel innan de börjar sälja det. (känns ju igentligen självklart)
2: se till att instalationen av spelet är snabb och smärtfri dvs FUCK DRM
3: sluta med nya spel för sakens skull utan gör rejäla färdiga spel
4: Inge DRM trams i spelet. ev.login men isåfall med det automatiseringsbart.
5: Låt riktiga författare skriva storyn till campaign. jag menat har ni spelat sniper ghost warrior?

Jo och det är ett jävla buggigt spel och ganska tråkigt efter ett tag tyvär...

Jag håller med många om DRM och jag håller även med om att om nu DRM faktiskt skulle funka bra och stabilt skulle det inte vara några problem alls, men det är ju svårt att få saker och fungera, dessutom kommer piraterna runt det rätt fort iaf.