Permalänk

Fläktmålning!

Jag fick hem mina Noctua NF-P14. Dem var fula som tusan, choklad och vanilj hör hemma i en desert, inte i Min dator. Även om den är sockersöt.

Bestämde mig för att måla om dem, så det här är mitt testexemplar. Ville givetvis inte riskera att de inte skulle fungera efter målningen.

Avslutade med min första riktiga sleeve, testat på en molex jag har till nätagget.

Vad jag gjorde:

Jag började med att sandpappra lite på fläkten, för att skapa lite ojämnhet, dock med ett väldigt fint sandpapper. Sen drog jag på lite plastprimer, 2 lager per sida, för att färgen ska sitta bättre. 3 lager färg per sida, satte spin på fläkten och sprayade på!

Den fick torka ca. 20 minuter (15 minuter när jag använde lampan) mellan varje behandling. Lite damm fastnade i färgen men det hade stelnat och gick att få bort med ett finger.

Sleevingen gick till på så vis att jag skar bort den gamla, körde på 2 små bitar krympslang och satte fast dem i var ände. Sen åkte sleevingen på, och sen 2 lite större bitar med krympslang.

Voila! Den är klar!

EDIT: Ytterliggare 2 fläktar klara

Har en satt de som insug, i botten och sidan. Även CPU-kylarens fläkt fick sig en stänk färg!

Material:

Noctua NF-P14 https://www.inet.se/artikel/5321471/noctua-nf-p14-flx-140mm-1...
Sandpapper
Plastprimer
Svart färg, matt
Vit sleeve + krympslang
Gem (istället för sleeving verktyg)

Tack till vaktmästaren på skolan som lät mig jobba i hans verkstad! ^^ (gjorde det på mina raster!)

Fläktmålning!

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

Helt klart mkt snyggare

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

skulle ha sett mycket snyggare om du har täppt hålet och färgat den med andra färger

men annars snyggt jobbat!!!

Permalänk
Skrivet av chazzi:

Helt klart mkt snyggare

Tackar!

Skrivet av Gulbanan:

skulle ha sett mycket snyggare om du har täppt hålet och färgat den med andra färger

men annars snyggt jobbat!!!

http://img843.imageshack.us/img843/7330/imag00962.jpg

Jag funderade på det, men det skulle varit oändligt med extra jobb att måla fläktbladen, tejpa dem, sen måla ramen och köra med pensel i "hålet" (lol)

Men tackar för berömmet!

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

skulle ha sett mycket snyggare om du har täppt hålet och färgat den med andra färger

Skrivet av Fritjof92:

Jag funderade på det, men det skulle varit oändligt med extra jobb att måla fläktbladen, tejpa dem, sen måla ramen och köra med pensel i "hålet" (lol)

Varför skulle man vilja tejpa och hålla på?

Varför monterade du inte bara av fläkten från "ramen"? Finns tonvis med guider om man bara googlar lite, och till exempel Tanner@sweclockers gjorde precis så med sin rigg Corsair Black Beauty, på precis de fläktarna du har. Mycket bättre resultat om man gör så IMO.

Permalänk
Skrivet av Lambi:

Varför skulle man vilja tejpa och hålla på?

Varför monterade du inte bara av fläkten från "ramen"? Finns tonvis med guider om man bara googlar lite, och till exempel Tanner@sweclockers gjorde precis så med sin rigg Corsair Black Beauty, på precis de fläktarna du har. Mycket bättre resultat om man gör så IMO.

Eftersom han blev tillsagd i tråden han gjorde för att fråga om hjälp att de inte går att ta isär.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk

Fläkten är fastlimmad i ramen och fläkten går att ta sönder, inte ta isär

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

Snyggt :)!, skulle fått en 5a om du hade plockat lös fläkten

Visa signatur

Asus P6X58D-E| Core i7 960 | Corsair Dominator GT 12GB 8-8-8-24| Asus + Leadtech + Zotac Geforce 480gtx 1536mb (3-SLI) med EK Waterblock | Corsair AX1200i | OZC Vertex 60GB SSD, 3x WD Green 2TB, 1 WD Black 1TB | Alphacool Nexxos extreme 480mm + 2x 240 | D5 + EK Top + BP Reservoar | Resten av vattenkylningsdelarna är ifrån BP's sortiment | Mathems Dye Pastel Blue kylvätska

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fritjof92:

Fläkten är fastlimmad i ramen och fläkten går att ta sönder, inte ta isär

Jo de går och ta loss på fläktbladen, man tar bort klisterlappen, oppnar pluppen och sen så tar man bort en säkerhetsbricka sen kan man plocka bort fläkten, skitlätt :)!

Visa signatur

Asus P6X58D-E| Core i7 960 | Corsair Dominator GT 12GB 8-8-8-24| Asus + Leadtech + Zotac Geforce 480gtx 1536mb (3-SLI) med EK Waterblock | Corsair AX1200i | OZC Vertex 60GB SSD, 3x WD Green 2TB, 1 WD Black 1TB | Alphacool Nexxos extreme 480mm + 2x 240 | D5 + EK Top + BP Reservoar | Resten av vattenkylningsdelarna är ifrån BP's sortiment | Mathems Dye Pastel Blue kylvätska

Permalänk
Skrivet av ReDoZz:

Jo de går och ta loss på fläktbladen, man tar bort klisterlappen, oppnar pluppen och sen så tar man bort en säkerhetsbricka sen kan man plocka bort fläkten, skitlätt :)!

En kille som försökte. Tappade suget på att försöka efter den filmen men tack så mycket!

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fritjof92:

En kille som försökte. Tappade suget på att försöka efter den filmen men tack så mycket!

En kille till som försökte, och lyckas

Permalänk
Medlem

Mycket snyggt! Hade nog målat dem i Fractal-färger (vit fläkt, svart hållare), men smaken är som baken.

Visa signatur

3600X + NH-D15 | 32GB DDR4 | MSI 1080Ti Gaming X | MSI X570 MPG | FOCUS GX 750W | MP600 2TB | Define 7 White