Intel lanserar dubbelkärniga Sandy Bridge den 20 februari

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intrepidus:

Varför skulle dem kunna sätta vilka priser dem vill? Sätter dem sky höga priser så är det knappast någon som köper nya varor därav säljer dem mindre. Samt att folk lär ju då köpa begagnade prylar istället.

du har aldrig tänkt på varför årets första färskpotatis kan kosta 2000 kr/kg ?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heande:

Hur räknar intel sin effekt förbrukning? Hur står sig intels 35W mot AMDs 45W? Är det jämförbara siffror tro eller räknar de helt olika?

De räknar inte TDP på riktigt samma sätt. AMD TDP är ett max värde när alla komponenter i hela CPUn jobbar fullt, vilket i stort sett aldrig händer. Intel räknar istället ett mer realistiskt max värde som med turbo till och med ibland kan överskridas.
Men är inte så lätt som att ta maxvärdet av en CPU för att ta reda på förbrukning, vid normal användning kan siffrorna se helt annorlunda ut.

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

du har aldrig tänkt på varför årets första färskpotatis kan kosta 2000 kr/kg ?

Hur många köper den potatisen då? Kan inte bli någon stor affär av de. Trolla på! Högre priser mindre kommer dem sälja enklare än så blir det inte. Folk är inte gjorda av pengar och vill garanterat inte slänga pengar på datorer mer än annat. Leder ju bara till minskad produktion osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intrepidus:

Hur många köper den potatisen då? Kan inte bli någon stor affär av de. Trolla på! Högre priser mindre kommer dem sälja enklare än så blir det inte. Folk är inte gjorda av pengar och vill garanterat inte slänga pengar på datorer mer än annat. Leder ju bara till minskad produktion osv.

För det har ju aldrig hänt att en normal dator kostade 30k, och folk köpte i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

För det har ju aldrig hänt att en normal dator kostade 30k, och folk köpte i alla fall.

jovisst men inte i samma mängd jag hade då inte haft 5 datorer hemma om de gick på 30k styck.

Permalänk
Medlem

På ett sätt hade jag önskat att man 2011 släppte det här med tvåkärniga processorer helt. De kommer enbart fylla funktionen att motivera högre pris på fyrkärniga modeller. Dock en liten tröst med hyperthreading som åtminstone antyder på att man är påväg att överge den gamla något handikappade företeelsen. Men visst... ett alternativ för strömsnåla servrar då.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Det finns 1155 att köpa, senast i fredags så var jag och handlade på netonnet, och jag gick förbi hårdvaruavdelningen och där fanns ett par sandy bridge.
Sen så har jag sett att inet fortfarande har dom i webblager, doc så måste man känna till länken sedan tdigiare då man inte kan bläddra sig fram.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Skrivet av Intrepidus:

Hur många köper den potatisen då? Kan inte bli någon stor affär av de. Trolla på! Högre priser mindre kommer dem sälja enklare än så blir det inte. Folk är inte gjorda av pengar och vill garanterat inte slänga pengar på datorer mer än annat. Leder ju bara till minskad produktion osv.

Nuförtiden har nästan alla ett behov av en dator, och alla datorer behöver en processor.
Om Intel skulle bli den enda processortillverkaren skulle de kunna de kunna sätta vilka priser de vill, folk skulle tvingas att köpa dem.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Skrivet av Zarper:

För det har ju aldrig hänt att en normal dator kostade 30k, och folk köpte i alla fall.

Inte en chans.. Så du säger att Alienware drar in mer pengar än Hewlett-Packard?! Det är ju som att jämföra vad Ferrari omsätter mot Toyota.. Toyota är dessutom ledande inom bilindustrin. Såklart man säljer mindre ju dyrare det blir.. mer exklusivt, dvs mindre intäkter. Skulle knappast tro att Intel vill minska sina intäkter snarare öka dem.. Om dem gör de så kommer dem förlora på det i slutändan.

Skrivet av el_genius:

Nuförtiden har nästan alla ett behov av en dator, och alla datorer behöver en processor.
Om Intel skulle bli den enda processortillverkaren skulle de kunna de kunna sätta vilka priser de vill, folk skulle tvingas att köpa dem.

Dagens processor är överdrivet bra prestanda mässigt för dagens användning av datorer. Dem används mest till kontors arbete och surfning. Dem som spelar är ju bara en minoritet. Tror du inte EU skulle sätta stopp för sånt? Det finns regler för allt så det kommer knappast hända.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr_Lazy:

du har aldrig tänkt på varför årets första färskpotatis kan kosta 2000 kr/kg ?

Tillgång och efterfrågan styr marknaden... men givetvis så har våra plånböcker en stor roll i det hela också.

Man får ju sätta priserna utifrån köpkraften också.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

På ett sätt hade jag önskat att man 2011 släppte det här med tvåkärniga processorer helt. De kommer enbart fylla funktionen att motivera högre pris på fyrkärniga modeller. Dock en liten tröst med hyperthreading som åtminstone antyder på att man är påväg att överge den gamla något handikappade företeelsen. Men visst... ett alternativ för strömsnåla servrar då.

Ja precis, alla 50+are behöver Quadcore och 8 GB RAM, tycker dom borde införa en standard på att datorer ska ha över 15k i 3Dmark06 för att få säljas :pppPpPPpPPpP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intrepidus:

Inte en chans.. Så du säger att Alienware drar in mer pengar än Hewlett-Packard?! Det är ju som att jämföra vad Ferrari omsätter mot Toyota.. Toyota är dessutom ledande inom bilindustrin. Såklart man säljer mindre ju dyrare det blir.. mer exklusivt, dvs mindre intäkter. Skulle knappast tro att Intel vill minska sina intäkter snarare öka dem.. Om dem gör de så kommer dem förlora på det i slutändan.

Dagens processor är överdrivet bra prestanda mässigt för dagens användning av datorer. Dem används mest till kontors arbete och surfning. Dem som spelar är ju bara en minoritet. Tror du inte EU skulle sätta stopp för sånt? Det finns regler för allt så det kommer knappast hända.

Förlåt, men jag ser inte överhuvudtaget vad din kommentar har med min att göra, läs om och se om du förstår vad jag skrev.

Permalänk
Skrivet av Zarper:

Förlåt, men jag ser inte överhuvudtaget vad din kommentar har med min att göra, läs om och se om du förstår vad jag skrev.

Såklart folk köper men intäkterna minskar ju dvs mindre kunder. Därav minskar behovet att köpa just den dyra varan. Så om dem skulle pressa upp priserna förlorar dem kunderna och förloraren i slutändan är endå företaget i sig. Inte så svårt att se kanske? Att hålla priser på en bra nivå, inte för högt och inte får lågt utan pris på gränsen(går att göra riktigt skarpa beräkningar och analyser) för maximal omsättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Förlåt, men jag ser inte överhuvudtaget vad din kommentar har med min att göra, läs om och se om du förstår vad jag skrev.

Mata inte trollet.

ps. Jag ber trollet om ursäkt, men man bör eftersträva att leva som man lär. ds.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peking:

Det jag tycker är konstigt är att 2100 och 2100T inte ens har något gemensamt? Lägre klockfrekvenser men lägre strömförbrukning. Tycker snarare den då borde heta något i stil med "2050T".

Skrivet av ajp_anton:

Tänkte samma. Är så med i5-serien också (2500T eller nåt). De borde ju ha samma frekvens liksom, nu betyder inte T bara lägre ström utan det drar även ner prestandan. Kan man åstadkomma med underklockning också liksom.

Det är inte samma med i5 eller liknande.
S modellerna kör med lägre frekvenser medans T kör med både lägre turbo och lägre frekvenser.

Men när det gäller i3 så betyder T lägre klockat internt grafikkort med. (i3 har inte turbo)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intrepidus:

Såklart folk köper men intäkterna minskar ju dvs mindre kunder. Därav minskar behovet att köpa just den dyra varan. Så om dem skulle pressa upp priserna förlorar dem kunderna och förloraren i slutändan är endå företaget i sig. Inte så svårt att se kanske? Att hålla priser på en bra nivå, inte för högt och inte får lågt utan pris på gränsen(går att göra riktigt skarpa beräkningar och analyser) för maximal omsättning.

Håller helt med dig om det, men tror inte dagens processorer från Intel ens är i närheten av den gränsen.
Det som _antagligen_ skulle hända om Intel fick totalt monopol, och tilläts ha det, är inte att de skulle chockhöja priserna. De skulle istället strunta i att sänka priserna lika ofta, de skulle lugna ner takten av uppdatering av tillverkningsprocesser, göra mindre uppdateringar av mikroarkitekturen etc. Finns inget företag i världen som lägger mångmiljard belopp på utveckling utan någon anledning.

Skrivet av JugsteR:

Mata inte trollet.

ps. Jag ber trollet om ursäkt, men man bör eftersträva att leva som man lär. ds.

Han gav ett, vad jag tyckte, fruktansvärt konstigt svar på min kommentar. Ville därför veta vad han pratade om.

Permalänk

vad håller han i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders127:

Men när kommer intels 8:a kärniga processorer?

Sandy Bridge-EN 6 & 8-core kommer Q3.
Blir moderkort med 4 minneskanaler till dessa, sweet.
Man slipper integrerad grafik också.

Visa signatur

Asus P8Z-77, i7-3770K 32GB DDR3, ATI 5850, Samsug 830-256 H50, 5.5TB HD, LG GGW-H20L blu-ray, Thermaltake 750W, HP 30" 2560x1600.
Intel NUC3217 16GB 256GB Crucial m4 6235 wifi, DiNovo mini
Acer 3830T 8GB (server med 21TB USB disk), HP 8560W 16GB 180GB SSD, HP 2560p 1TB, Asus UX21, QNAP 409Pro 7TB NAS,.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blåmussla:

haha, ja. för att inte tala om den alltid lika lyckade kombon t-skirt+kavaj. oh yeah.

Eller långärmad polotröja

Visa signatur

Asus P8Z-77, i7-3770K 32GB DDR3, ATI 5850, Samsug 830-256 H50, 5.5TB HD, LG GGW-H20L blu-ray, Thermaltake 750W, HP 30" 2560x1600.
Intel NUC3217 16GB 256GB Crucial m4 6235 wifi, DiNovo mini
Acer 3830T 8GB (server med 21TB USB disk), HP 8560W 16GB 180GB SSD, HP 2560p 1TB, Asus UX21, QNAP 409Pro 7TB NAS,.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 92_slayer:

vad håller han i?

En kiselwafer, där man sedan skär ut processorerna

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Ovanligt billigt för Intel, fast man får fyrkärniga från AMD för det priset endå, Så Intel är forfarande bara för personer med mer pengar än vett.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Skrivet av Scirocco:

Ovanligt billigt för Intel, fast man får fyrkärniga från AMD för det priset endå, Så Intel är forfarande bara för personer med mer pengar än vett.

Det beror iofs på om den billiga fyrkärniga athlon-processorn presterar bättre, vilket jag faktiskt inte tror den gör. Om den inte gör det, så är det ju inte något självändamål att ha fyra kärnor.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av heande:

Hur räknar intel sin effekt förbrukning? Hur står sig intels 35W mot AMDs 45W? Är det jämförbara siffror tro eller räknar de helt olika?

SKulle tro att AMD´s 45W processorer är Athlons? Athlon Vs I3 är ingen match, Athlon är ute ur leken för länge sedan. Nu hoppas vi på Bulldozer!

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Ovanligt billigt för Intel, fast man får fyrkärniga från AMD för det priset endå, Så Intel är forfarande bara för personer med mer pengar än vett.

Eller sex kärnor. Phenom II X6 1055T har gått ner till ~1300 kr nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av 92_slayer:

vad håller han i?

Frågan borde istället vara: "Vad har han på huvudet?" Är bilden från sent 90-tal?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intrepidus:

Varför skulle dem kunna sätta vilka priser dem vill? Sätter dem sky höga priser så är det knappast någon som köper nya varor därav säljer dem mindre. Samt att folk lär ju då köpa begagnade prylar istället.

"Varför skulle DE...", "Sätter DE SKYHÖGA", "säljer de mindre"

Ursäkta språknazismen, men jag var tvungen att sätta ned foten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Intrepidus:

Hur många köper den potatisen då? Kan inte bli någon stor affär av de. Trolla på! Högre priser mindre kommer dem sälja enklare än så blir det inte. Folk är inte gjorda av pengar och vill garanterat inte slänga pengar på datorer mer än annat. Leder ju bara till minskad produktion osv.

Skulle det bara finnas den så skulle fler och fler folk köpa den

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
Sluta diskutera ekonomi (det kan ni göra i ÖÄ) på en otrevlig nivå och återgå till Topic.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.