Permalänk
Medlem

H50 Placering!

Det dåliga med H50, H70 är att det blir sämre kylning om man har fläktarna så att dom blåser utåt..
och om dom blåser innåt = varmare i resten av datorn..
så varför inte sätta radiatorn på utsidan av chassit?? Menar alltså att ena fläkten blåster "mot dig" om du kolllar på bilden

Bara en ide som slog mig!

Skall pröva detta med mitt chassi Bara att klippa och böja lite på fläktgallret så kommer den igenom!

Kommentera gärna detta med plus och minus!

Nu har jag testat detta! bilder och temps:

Idle Innanför:

Idle utanför:

Load Innanför:

Load utanför:

Lite bilder på hur det blev:

Så detta är bekräftat! Om man har radiatorn utanför blir det bättre temps!
Min processor är också klockad från 2.5ghz till 3.37ghz
Men inte lika snyggt!

MVH Tofu

Klart
Permalänk
Medlem

Minus

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem

det gör ingen skillnad, absolut noll i vilket fall som helst kommer den att att blåsa in eller ut. Det enda som händer är att du får ett uppklippt chassi.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Den tanken har jag lekt med en längre tid. Men jag har ingen lust att klippa sönder chassiet.
Problemet kan vara om den suger i sig för mycket varmluft från grafikkorten.

Ska bli intressant att se vad skillnaden i temp blir.

Visa signatur

i7-5930K @ 4,3Ghz - H100i - Evga X99 classified - Corsair Vengence LPX 2666Mhz 32Gb - Evga GTX980 SC SLI
Evga Supernova 1300 G2
Laptop: ASUS G55V

Permalänk

Missförstår jag dig?

Det gör ju ingen skillnad om du har raden innanför eller utanför chassit. Visst luften utanför chassit är några grader svalare så du får lite bättre passiv kylning men du har ju fortfarande dilemmat om vilken riktning din fläkt ska blåsa.

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

det gör ingen skillnad, absolut noll i vilket fall som helst kommer den att att blåsa in eller ut. Det enda som händer är att du får ett uppklippt chassi.

den kommer ju inte att blåsa in eller ut luft?
den sitter snätt på utsidan alltså fläktarna mot sidorna (push n pull)

Permalänk
Medlem

Ehm.... Du kan ju ha den sugs in och topp fläkten/fläktar blåser ut. Jag har läst att det är några grader skillnad dock inte hur mycket, beror väl lite på vilken typ av chassi man har.
Varför jag har min som blåser ut är att RV01 chassit har enbart 1st 120mm fläkt på taket som ska blåsa ut luften och resten blåsa upp luften.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk

Jag förstår inte riktigt problemet. Men jag är generellt emot att klippa i chassit. Så det blir ett minus från mig.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

det gör ingen skillnad, absolut noll i vilket fall som helst kommer den att att blåsa in eller ut. Det enda som händer är att du får ett uppklippt chassi.

Det kan hända att det blir skillnad om än marginellt. Om radiatorn sitter utanför chassiet så blir det ju absolut inget luftmostånd mer än vad radiatorn i sig självt ger. Ev. större luftflöde alltså.

Du får ett PLUS från mig. Om ingen testar så får man aldrig veta helt säkert.

Visa signatur

i7-5930K @ 4,3Ghz - H100i - Evga X99 classified - Corsair Vengence LPX 2666Mhz 32Gb - Evga GTX980 SC SLI
Evga Supernova 1300 G2
Laptop: ASUS G55V

Permalänk

Hmmm. Som jag, och uppenbarligen andra trodde så skulle du bara sätta radden på utsidan. i skruvhålen för fläkten vill säga. Men du planerar att sätta radden på högkant så att säga? Alltså stående rakt ut på ett eller annat sätt? Har jag förstått rätt då?

Ja du kommer skicka rumstemp genom radden å få bättre temp, men du kommer få en väldigt skör montering av radden.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

ger det ett PLUS!

skulle vilja se hur mkt skilnad det blir;)

men som sagt problemen är ju 1, "svår" monterad 2, är slangarna tillräckligt långa?(har sj h70 som har kortare slangar.. men vet inte hur mkt kortare:P skulle inte funka för mig.. h70+HAF X )

Visa signatur

Intel i7 2600k @4.6GHz, ASUS GTX780 DCII, Asus Maximus IV Extreme, 16Gb 1600MHz VENGEANCE LP, NZXT Switch 810 BLACK, Corsair H100, Windows 7 Ultimate x64, Corsair AX1200, 2x Corsair Force GT 120Gb Raid 0, 2TB Hitachi Deskstar, Samsung Syncmaster BX2431, Corsair K90, Mionix naos 5000, Sennheiser pc 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackgoat:

Hmmm. Som jag, och uppenbarligen andra trodde så skulle du bara sätta radden på utsidan. i skruvhålen för fläkten vill säga. Men du planerar att sätta radden på högkant så att säga? Alltså stående rakt ut på ett eller annat sätt? Har jag förstått rätt då?

Ja du kommer skicka rumstemp genom radden å få bättre temp, men du kommer få en väldigt skör montering av radden.

//BG

Precis du fattar rätt!
tänkte bygga ngt slags hölje runt den så att den är skyddad

Permalänk
Medlem
Skrivet av fatfredd:

ger det ett PLUS!

skulle vilja se hur mkt skilnad det blir;)

men som sagt problemen är ju 1, "svår" monterad 2, är slangarna tillräckligt långa?(har sj h70 som har kortare slangar.. men vet inte hur mkt kortare:P skulle inte funka för mig.. h70+HAF X )

Ja slangarna räcker gott och väl har en H50

Skall testa detta men utan fast montering se om det blir skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tofuxx:

Ja slangarna räcker gott och väl har en H50

Skall testa detta men utan fast montering se om det blir skillnad

skall bli intressant åh se hur mkt skillnad det blir;)

Visa signatur

Intel i7 2600k @4.6GHz, ASUS GTX780 DCII, Asus Maximus IV Extreme, 16Gb 1600MHz VENGEANCE LP, NZXT Switch 810 BLACK, Corsair H100, Windows 7 Ultimate x64, Corsair AX1200, 2x Corsair Force GT 120Gb Raid 0, 2TB Hitachi Deskstar, Samsung Syncmaster BX2431, Corsair K90, Mionix naos 5000, Sennheiser pc 360

Permalänk
Skrivet av Tofuxx:

Precis du fattar rätt!
tänkte bygga ngt slags hölje runt den så att den är skyddad

Ja detta ska onekligen bli intressant å se hur du löser

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackgoat:

Ja detta ska onekligen bli intressant å se hur du löser

//BG

Fixar det innan helgen!

Permalänk
Medlem

Fixat och klart! Kommentera!

Permalänk
Medlem

är ju helt klart skilnad på tempen, undra om skulle kunna göra nått liknande på h70, hur mycket kortare är slangarna?

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrACiD:

är ju helt klart skilnad på tempen, undra om skulle kunna göra nått liknande på h70, hur mycket kortare är slangarna?

tyvärr tror jag inte H70 har tillräckligt långa slangar :S skaffa dig en h50 var precis att mina räckte

Permalänk
Medlem

Awsome! =D

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tofuxx:

tyvärr tror jag inte H70 har tillräckligt långa slangar :S skaffa dig en h50 var precis att mina räckte

haha, njaa tror inte så ...kanske går att lösa på nått annat sätt

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk

Inte för att vara den som whinar, men du har lagt upp core temp screenies som visar full load innaför med högre frekvens på prollen än full load utanför så då är det ju solklart att tempsen har droppat. (visst sänks ju tempen ändå som konstaterat/logiskt)

I vilket fall som helst så är det alltid kul med folk som vågar testa nya grejer på lite annorlunda vis som du gjort, så där får du + poäng av mig.

I mitt fall så droppade tempsen med 10-15grader både i idle och load (+ mycket lägre hastighet på fläktarna) i "push&pull" (hade tydligen satt dem att blåsa emot radiatorn på varsin sida först av misstag liksom hur översätter man push&pull till svenska korrekt "pressa&suga" eller wtf! det låter ju inte särskilt vajert ) men man lär sig av sina misstag, så sedan när jag ändrade på fläktarna så att den ena fläkten pressar in luft inifrån chassit (som är svalt som F) och den andra att dra/suga ut luft genom radiatorn ut på baksidan där jag fäste fläkten med radiatorskruvarna (tur att de passade perfekt till fläkten, då de är ganska kraftiga). Så nu är denna man glad iaf.

Jag hade hade inte kunnat/vågat göra som dig då jag både har på tok för stora fläktar (300gram/st) samt för korta kylarkablar och ett sprillans nytt och fint chassi.

Kul & Intressant projekt samt bra jobbat mannen.

//Dog

Visa signatur

[HELIX] <> CPU: Intel Core i5 4690K <> CPU-Cooler: Noctua NH-D15 [2x140mm] <> MB: Gigabyte G1.SNIPER Z97 <> RAM: 16GB 1866MHz Kingston HyperX Beast <> GPU: MSI GTX 970 4G GAMING <> SSD: Intel 520 120GB <> HDD: WD Green 1TB+2TB /Samsung SP 640GB /Seagate ST 160GB <> PSU: EVGA Supernova G2 750W 80+ Gold Mod. <> Case: FD Arc Midi R2 [3x140mm/4x120mm] <> Monitor: DELL U2412M <> HT: ONKYO TX-NR656 <> TANNOY MX-M 7.1<> HP: JBL Synchros S500 <> Keyboard: CM Storm QF TK MX-B <> Mouse: MX-518 + ICEMAT <> DVD: Samsung SE-208GB [Ext.] <> IC: 100/10 <> OS: Win7

Permalänk

Hur har du fäst hela paketet och vad är det för svart grunka som du har över noctua fläkten ?

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackgoat:

Hur har du fäst hela paketet och vad är det för svart grunka som du har över noctua fläkten ?

//BG

Det är en gammal fläktkåpa som jag fäst med 2 skruvar i chassit och sedan fäst noctuafläkten i den där den hade 4 hål som fingerade bra till min 120mm

Permalänk
Medlem

nu har jag klockat upp min prolle till 3.6Ghz och har temps på 60grader Load och 40grader idle!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har fixat min coolit på framsidan. Alltså det dras in kallt luft ut i från på radiaton (push pull effekt) det skilja sig ung. 3 grader. Har en häftig HAF 922. Men jag är inte så nöjd. Antigen är min klokat i7 920 4.ghz är en het model eller CoolIT ECO är kass. Jag ska installera två Scythe typhoon på MOFOn!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Du kan annars gå och in handla en http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168351180... Zalman 9900 den har en bätre kyllning än H50 och H70 på låg Fläkt hastighet ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyB91:

Du kan annars gå och in handla en http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168351180... Zalman 9900 den har en bätre kyllning än H50 och H70 på låg Fläkt hastighet ^^

Test eller recensions källor gärna!!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Min H60 suger ut luft, jag vill inte suga in luft då jag har datorn på golvet=damm. Jag hade lika gärna kunna köpt en NH-D14 och fått bättre temps samt inte haft det problemet. Såna smällar man får ta med vatten.