Permalänk
Avstängd

För varm q6600!!!!

hej det är så att datorn börjar stänga av sig och låter väldigt mycket. Har kollat i hw monitor som vilket står 90-100 grader i idle som är jävligt högt enligt mig, har även kollat med realtemp (samma där med 90-100grader i idle) vad är det som är knas? processorn eller moderkortet? För en dag sedan fungerade allt som den gjorde, men helt plötligt blev den kontsig.

Det som jag har gjort

1. bytt kylpasta

2. bytt kylare och kylpasta igen

3. Defualt settings i bios

Grejerna i burken är:

Q6600 standardklock naturligtvis

2 st 2gb minen Adata

någon msi moderkort

4870

fractal define R3

fractal define 400w

150gb hårddisk

tackar jävligt mycket för svar!!

Permalänk

snurrar alla fläktar? eller iaf den till CPU kylaren?

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the_speed:

snurrar alla fläktar? eller iaf den till CPU kylaren?

aa alla flätar snurrar, tack endå

Permalänk
Skrivet av Alle22:

aa alla flätar snurrar, tack endå

Känn på cpu-kylaren med fingret om den är varm. (Watch your fingers!) det kanske är knas med sensorn i processorn?

Visa signatur

Bärbar superdator typ lite halft.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fredric1994:

Känn på cpu-kylaren med fingret om den är varm. (Watch your fingers!) det kanske är knas med sensorn i processorn?

igår kände jag på kylaren och den var jävligt varm. men idag när jag plockade isär processorn så låg det damm partiklar som jag städade undan med tryckluft. sedan monterade jag ihop grejerna igen och då gick temperaturen ner helt åt hållet men får ca 40 grader i idel med stock karen och 70 i load som är ändå rätt högt eller va tror ni? ska köpa CM 212 senare kanske. men nu till nästa problem processor släkten snurrar slit snabbt och högt har även gått in på BIOS och kollat med utan resultat

Permalänk
Avstängd

har försökt uppdatera BIOS men lyckas inte bota på varken cd och usb minne

Permalänk
Avstängd

40 - 70 grader med stockkylaren är inget ovanligt. Beror ju trots allt på ventilationen i lådan.

Är du hundra på du monterat kylaren helt rätt? Intels push-pin kan vara lite kluriga i början.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

40 - 70 grader med stockkylaren är inget ovanligt. Beror ju trots allt på ventilationen i lådan.

Är du hundra på du monterat kylaren helt rätt? Intels push-pin kan vara lite kluriga i början.

okej bra

jaa det är jag, faktiskt tog det mig ca 20 min att få dit den j¨vla kylaren. Men tack ändå!

Permalänk
Avstängd

Jag körde min Q6600 överklockad till 4GHz utan fläkt till Thermalright 120-kylaren... dock sitter ju 2 st fläktar bakom och över kylaren i Antec P182. 30-40 grader idle-temp.

Originalkylaren i en dammig låda med i övrigt dålig ventilation är inget bra.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag körde min Q6600 överklockad till 4GHz utan fläkt till Thermalright 120-kylaren... dock sitter ju 2 st fläktar bakom och över kylaren i Antec P182. 30-40 grader idle-temp.

Originalkylaren i en dammig låda med i övrigt dålig ventilation är inget bra.

4GHZ!? på vilka specs då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alle22:

4GHZ!? på vilka specs då?

Chassi: Antec P182
Nätagg: Corsair CMPSU-620HX 620W
Blu-ray-brännare: LG GGW-H20L
DVD-brännare: Samsung SH-S223C
Processor: Intel Core 2 Q6600
Moderkort: Gigabyte GA-X38-DQ6
Ramminne: 2st Corsair Dominator TWIN2X2048-8500C5D
Grafikkort: Gigabyte GeForce 8800 GTX
Ljudkort: Auzentech X-Fi Prelude 7.1
Systemdisk: Western Digital VelociRaptor WD1500HLFS 16MB 150GB

Har nu bytt ut moderkort, processor, ramminnen, grafikkort och processorkylning.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Skall du överklocka så är CM Hyper 212 Plus väldigt bra för pengen de kostar ~250:-

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Skall du överklocka så är CM Hyper 212 Plus väldigt bra för pengen de kostar ~250:-

ska överklocka, fick ett obruten Noctua NH-U9F för 250kr som är bättre än cm 212, tror jag?

hoppas att man kommer 4ghz då, har testat med 3,2 ghz som högst på min förra kylare annars får jag blue screen :/

Permalänk
Medlem

att du får bluescreen har ju inget att göra med kylaren men ändå

Permalänk
Avstängd

ska lappa processorn nästa helg och ska se ifall om det händer något

Permalänk
Avstängd

efter att jag har lappat processorn så har temperaturen sänkt med ca 15 grader runt 30 idle och runt 55 grader i load. nu tills nästa problem när jag belastar cpun på 100% i knappt några minuter så resetas datorn. är det moderkortet som är paj eller cpun? har mixtrat med vcore och underklockat men inga förbättringar :/

Permalänk

Antingen är det ditt BIOS som är för gammalt och visar temp, eller så tar du för lite kylpasta, ELLER så sitter inte kylaren rätt, det är ett helvete att få ditt orginal kylaren.. har fått precis samma TEMP som dig en gång, och då var det för att inte kylaren satt ordenligt fast den kändes som det. så GÖR OM GÖR RÄTT. tror till 99,5% att kylaren inte rätt. eftersom jag gjort precis samma fel själv med en sån cpu.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kevlarheart:

Antingen är det ditt BIOS som är för gammalt och visar temp, eller så tar du för lite kylpasta, ELLER så sitter inte kylaren rätt, det är ett helvete att få ditt orginal kylaren.. har fått precis samma TEMP som dig en gång, och då var det för att inte kylaren satt ordenligt fast den kändes som det. så GÖR OM GÖR RÄTT. tror till 99,5% att kylaren inte rätt. eftersom jag gjort precis samma fel själv med en sån cpu.

tack för svar, dessa grejer gjorde jag:

1.Monterade om original kylaren och processorn med nytt kylpasta

2.Monterade bort original kylaren och satte dit noctua kylaren med nytt kylpasta

3.körde utan kylare

Samma problem :/ tror faktiskt det är moderkortet för den gjorde så att processorn gick i 100 grader i idle. vilken är sannorliken större att processorn är sönder eller moderkortet?

Permalänk
Medlem

Vad menade du med att du inte kunde boota cd eller usb? Det borde inte vara några problem för dig? ;P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SayZk:

Vad menade du med att du inte kunde boota cd eller usb? Det borde inte vara några problem för dig? ;P

Moderkortet reagerar inte att det finns en bootbar usb eller cd skiva som är en bios uppdatering, har lagt in på både usb och cd boot eller va det heter men reagerar inte heller.

Permalänk
Medlem

Osis, jag chansar och påstår att moderkortet är sönder

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SayZk:

Osis, jag chansar och påstår att moderkortet är sönder

det tror jag med men det dåliga kan hända ifall när jag testar med det nya, att det blir samma problem där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SayZk:

Osis, jag chansar och påstår att moderkortet är sönder

du har glömt att ändra ditt grafikkort på din profil, ska stå 5850 istället för 4890.

BTW när skulle svenska grejen vara inlämnad? Har du gjort klart den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

du har glömt att ändra ditt grafikkort på din profil, ska stå 5850 istället för 4890.

BTW när skulle svenska grejen vara inlämnad? Har du gjort klart den?

Sista dagen var i fredags.
Ja jag har gjort den, MEN! Någon j*vla klåpar på learnet klarar inte av att hosta en ordentlig email server! Så min uppsats kom inte fram, därför måste jag komplettera till sommaren -.-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SayZk:

Sista dagen var i fredags.
Ja jag har gjort den, MEN! Någon j*vla klåpar på learnet klarar inte av att hosta en ordentlig email server! Så min uppsats kom inte fram, därför måste jag komplettera till sommaren -.-

jag kommer nog också att komplettera pga att jag var i semester, får kolla ifall jag får mer tid annars blir det i juni :/ otur att du inte fick in din, j+vla skol-servrar!