Intel Ivy Bridge presenteras på Computex 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

100 miljarder? Runt 1 miljard måste du väl mena. T ex GF100 har ju 3 miljarder transistorer.

Skrivet av ajp_anton:

Jag citerade bara filen. Varför tror du jag skrev "(?!)" efteråt?
Lyssnade på den 3 gånger bara för att vara säker på att han sa "billion" och inte "million", för 100M kan ha varit "standard" när filen gjordes.

De måste väl mena en hel wafer, inte en en enskild krets.

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det var precis det som var en stor del av min poäng.

Väntat med vaddå?
Gjort klart vaddå?
Plattformen hade ju varit klar i typ ett halvår innan den släpptes.
Och nej, Anand säger verkligen inte samma sak.
Intel har gjort klart plattformen men Anand säger att det dom valde att göra klart var för snålt.
De skulle ha satsat mer och faktiskt infört fler funktioner.
Men istället valde dom att ta mindre steg, att fokusera sin energi på andra delar.

Du har verkligen missförstått hela situationen om du tror att saker och ting inte blev klart.
Jag vet inte hur jag ska övertyga dig, Anandtech skriver precis det jag pratar om men det hjälper tydligen inte.
Detta känns så frustrerande, jag vet inte hur jag ska nå fram till dig.

Jag uppfattade dig helt rätt när jag uppfattade ditt krystat som att någonting inte blev klart, men det är helt fel.
De blev klara med precis allt dom begav sig med. De var klara med allting långt i förväg till och med och har nog aldrig haft så mycket färdiga saker vid en lansering tidigare.
Att du uppfattar hela situationen som att de inte blev färdiga är så långt ifrån verkligheten man kan komma.

Läs anandtechs preview som i princip testar en färdig plattform redan i Augusti:
http://www.anandtech.com/show/3871/the-sandy-bridge-preview-t...
Se Sweclockers fredagspanel där de bland annat pratar om hur länge plattformen varit klar och hur mycket saker Intel har haft redo:
http://www.sweclockers.com/artikel/13448-fredagspanelen-intel...

Om inte detta räcker för att få dig att förstå situationen så vet jag inte vad som kan göra det...

EDIT: Vad är det du menar att dom inte gjort klart egentligen?

Vi ser tydligen på det Anand säger på lite olika sätt, men skit samma. Bättre att jag förklarar vad jag menar istället

Ta 2600K och 2500K som exempel, dessa två är de enda för desktop med hela IGP aktiverad (12 EUs mot de andras 6 EUs). De råkar dessutom vara de enda två K modellerna, vilka är upplåsta för överklockning. Vilket i sig är jätte bra, de bästa och dyraste processorerna har bäst egenskaper. Problemet kommer när du ska välja chipset till dom, då du antingen kan välja H67 som stöder IGP men inte överklockning eller P67 som stödjer överklockning men inte IGP. Lösningen till detta dilemma heter Z68 som stödjer alla funktionerna i processorn, men räknas inte släppas fören i april.
Jag tycker att det tillsammans med ett gäng andra saker som jag personligen tycker Intel skulle tagit tag i till releasen tydligt visar på att de hade bråttom att få ut Sandy Bridge inom sitt tick-tock schema. Jag behöver heller inte läsa speciellt mycket mellan raderna för att se att Anand tycker likadant, men du gör tydligen inte samma analys av det hela.
Eftersom det verkar som att vi inte kan komma överens om det här och för att slippa förstöra den här tråden med mer OT tycker jag att om du vill fortsätta så tar vi det via PM eller byter till en Sandy Bridge tråd istället.

Till sist ett citat som jag tycker visar Anands mening utan att behöva sitta och läsa genom hela reviewn och allt igen: http://www.anandtech.com/show/4142/intel-discovers-bug-in-6se...

Citat:

At CES I spoke with Intel at length about the frustrating nature of the P67/H67 feature segmentation. The fact that there's no chipset that will let you use Intel's processor graphics and overclock your CPU is a major oversight. Intel's Z68 chipset will address this shortcoming, as well as add additional features (e.g. SSD caching) that are exclusive to Z68. I am disappointed that Intel wasn't better prepared on the chipset side at the SNB launch and today's announcement is icing on the cake. If you're going to have to wait to buy anyway I would recommend waiting until Z68 motherboards hit the market.

For existing owners, I would hope that Intel and the motherboard manufacturers might offer some sort of a trade-up or trade-in program to move to Z68 since you're going to have to replace your motherboard anyway.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Vi ser tydligen på det Anand säger på lite olika sätt, men skit samma. Bättre att jag förklarar vad jag menar istället

Inte skit samma, du tolkar det helt upp och ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Kan inte stämma om man inte har hittat något sätt att komma undan quantum tunneling. Vilket är "svårt"

Ja, men det är ju rena spekulationer, dessutom var timelinen från 2009. Men man kan hoppas!

Edit: http://www.cdrinfo.com/Sections/News/Details.aspx?NewsId=2582...

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kabex:

Ja, men det är ju rena spekulationer, dessutom var timelinen från 2009. Men man kan hoppas!

Allt som gäller är om dom kan implementera Tri-gate

http://www.intel.com/technology/silicon/integrated_cmos.htm

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Så sägs det alltid när det pratas om nya tekniker.
Men när teknikerna väl kommit ut så märker men aldrig av det mer än den vanliga ökningen.

Ta blu-ray som var ett jättehopp från DVD, var det någon som märkte av det jättehoppet?
Nej, eftersom det så här 5 år efter sin lansering fortfarande inte är standard.

Perpendikulär lagring på hårddiskar skulle bli ett jättehopp, men blev det det?
Nej, för när tekniken väl var mogen för lansering så hade hårddiskarna redan blivit så stora och tekniken är kanske inte fulländad än.

För att ta två exempel, jag tror samma sak kommer gälla grafen.
Det komme hjälpa oss att kunna gå ännu längre men det kommer inte bli ett gigantiskt hopp.

Fast de där argumenten går ju att applicera på nästan allting. Ta bilomotorer t ex. de blir effektivare hela tiden, men det går ju inte att se större skillnader utan att jämför i det långa loppet.

På samma sätt kan man jämföra 45nm och 32nm processorer. Ingen jätteskillnad. Men jämför 130nm processorer och 32nm processorer. Där ser man skillnad.

Och Blu-Ray skulle jag nog räkna som standard för högupplöst film vad gäller optisk lagring. Själv brukar jag jämföra mellan SD ("Tjock-TV-upplösning") och (Full)HD. Om man inte kan märka skillnad på dessa två bör man boke en synundersökning snarast.

Fördelen med grafen är inte bara att elektronerna kan röra sig ca 100 gånger snabbare än i kisel, det är ju även bara 1 atom tjockt, vilket ger ganska stora möjligheter att stapla.

Gällande perpendikulär lagring så är tekniken mogen, det finns flera modeller som använder tekniken. Möjligt att det är för dyrt i längden?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Fast de där argumenten går ju att applicera på nästan allting. Ta bilomotorer t ex. de blir effektivare hela tiden, men det går ju inte att se större skillnader utan att jämför i det långa loppet.

Ja, precis.
Jag nämnde bara några exempel men hela min poäng var att all utveckling fungerar på det sättet.