Google: Microsoft Bing stjäl våra sökresultat

Permalänk
Medlem

Google passar mig bättre, de förstår mig Klarar inte av Bing, även om de sägs ha indexerat webben bättre än Google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Lite Off Topic: Google blev mycket sämre för några år sedan, från att ofta få en fin träff längst upp, försvann ofta resultat bland en massa skitsidor som bara ville ha betalt.
Jag tror att Google tar betalt av sidor, för att dessa skall komma högt upp i träfflistan.
Man är verkligen tvungen att slänga in en massa extraord, för att få en vettig sökning nu för tiden, förr räckte det ofta med ett ord.
Vetefan snart kommer resultat på en sökning av "ladda ned senaste grafikdrivkrutin Vista 64 HD6950" bli en massa porrsidor som säger att man kan titta på deras heta babes med sitt HD6950 och den senaste grafikdrivaren.
Japp ladda ned filmen hotchick.vma.prg bara.
Nu verk iofs just porrsidor inte ingå i affärsmodellen, det skulle nog göra folk allt för arga.

Haha tror du ?!?!
Det är ju precis det hela deras affärsmodell går ut på. Finns massa dokumentärer om det hela. De är även helt öppna med det. Den som betalar mest kommer längst upp där de mest sökta fraserna kostar multum att få vara med på.
Google är inte frälsningsarmen precis de är ett rätt skrämmande företag faktiskt. De kartlägger oss med deras sökmotor, telefoner och webbläsare. Skickar statistik och annat som de flesta inte har en aning om. Varför? För att tjäna pengar misstänker jag.

Google är ju dock en sjukt bra sökmotor, man får väl offra sig lite

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Varför använda Bing - om Bing ändå kör Google... (Det är väl ingen som gör iaf om man inte är total MS-fanatiker eller anställd och måste stå ut med skiten) ... bättre köra Google direkt, varför ta vändan över Bing...

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

tråkigt, hoppades på att bing skulle göra som google gjorde i början... då altavista var kung men hade för mycket reklam osv, men nu är det vist popuärt o få upp massa spamn när man söker

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfisse:

Google är inte frälsningsarmen precis de är ett rätt skrämmande företag faktiskt. De kartlägger oss med deras sökmotor, telefoner och webbläsare. Skickar statistik och annat som de flesta inte har en aning om. Varför? För att tjäna pengar misstänker jag.

Google är ju dock en sjukt bra sökmotor, man får väl offra sig lite

Hur tjänar de pengar? Jo, genom att visa oss precis det vi vill ha genom att veta det från vår surfhistorik. Jag klagar då inte att få mer relevanta resultat!

Permalänk

använder någon bing?

om det nu är som google säger, så fail på microsoft..
inte för att de har "fuskat" men att de åkte fast..

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

Vad är Bing? Nä men det är ju nästan så...
Det enda "Bing" får mig att tänka på är TV serien Friends.
Dock märkte jag att Microsoft gör smygreklam för Bing i Vampire Diaries. Iofs finns smygreklam för Google i flertalet filmer men antagligen för att Google är bäst

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Vad är Bing? Nä men det är ju nästan så...
Det enda "Bing" får mig att tänka på är TV serien Friends.
Dock märkte jag att Microsoft gör smygreklam för Bing i Vampire Diaries. Iofs finns smygreklam för Google i flertalet filmer men antagligen för att Google är bäst

Haha, det var även med i How I Met Your Mother. INTE så diskret

Skrivet av Pappy:

Varför använda Bing - om Bing ändå kör Google... (Det är väl ingen som gör iaf om man inte är total MS-fanatiker eller anställd och måste stå ut med skiten) ... bättre köra Google direkt, varför ta vändan över Bing...

De kör ju inte google. Som många andra nämnt handlar det ju om hur folk använder olika siter och vad de ger för resultat.

Har hört från olika håll att det är den gamla motorn som kör i sverige? D.v.s. att det bara är gamla msn-sök och inte den nya bing som de får ha i USA (bland annat)?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Värt å läsa så man får åsikten från båda sidor:

http://www.bing.com/community/site_blogs/b/search/archive/201...

En sak är säker, google är ena riktiga hycklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

Har hört från olika håll att det är den gamla motorn som kör i sverige? D.v.s. att det bara är gamla msn-sök och inte den nya bing som de får ha i USA (bland annat)?

Japp, det stämmer. Bing i USA är mycket bättre än Bing i Sverige. Och det är i princip bara i USA som Bing är "populärt" med runt 30% av sökmarknaden (där Google har 70%). I övriga världen är det mer 90% Google och 10% Bing.

Skrivet av Zyriak:

Värt å läsa så man får åsikten från båda sidor:

http://www.bing.com/community/site_blogs/b/search/archive/201...

En sak är säker, google är ena riktiga hycklare.

Ja, jag gillar sökmotorn Google, men Google som företag har blivit mycket sämre på sistone. Att företag som förespråkar öppenhet och frihet när det gäller dem själva men inte när Bing använder användarstatistik från Google - det är hyckleri. Sedan är det ju uppenbart att - om man läser om vad som har skett - att de har manipulerat först Google.com och sedan Bing Toolbar genom "click fraud".

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

Haha, det var även med i How I Met Your Mother. INTE så diskret

Lite ungefär som datorer med windowsloggan på locket dyker upp i precis alla (eller iallafall näst intill alla) amerikanska serier (CSI: *, Human Target, Big Bang Theory för att nämna några) där de som gör serien inte arbetade för att få andra produktplaceringar istället (oftare ihophängande med ifall programmet är direkt sponsrat av typ intel/HP, om de vill peka ut hur kreativ huvudpersonen ska verkar och trycker en mac i knät på dem eller liknande).

Edit: Glömde också nämna hur oftare de har börjat snacka techmambojambo och trycker in microsoft-termer i CSI, och definitivt CSI: New York där de fått för sig att trycka in repliker om att de ska göra saker i Visual Basic, och nu snackar vi program som antagligen inte ens en VB-hjärtvättat skulle påstå att det språket är anpassat för...:-P

Permalänk
Skrivet av Xake:

Lite ungefär som datorer med windowsloggan på locket dyker upp i precis alla (eller iallafall näst intill alla) amerikanska serier (CSI: *, Human Target, Big Bang Theory för att nämna några) där de som gör serien inte arbetade för att få andra produktplaceringar istället (oftare ihophängande med ifall programmet är direkt sponsrat av typ intel/HP, om de vill peka ut hur kreativ huvudpersonen ska verkar och trycker en mac i knät på dem eller liknande).

Edit: Glömde också nämna hur oftare de har börjat snacka techmambojambo och trycker in microsoft-termer i CSI, och definitivt CSI: New York där de fått för sig att trycka in repliker om att de ska göra saker i Visual Basic, och nu snackar vi program som antagligen inte ens en VB-hjärtvättat skulle påstå att det språket är anpassat för...:-P

Haha, ja. Det konstiga är ju att man reagerar på det dock. Apple produktplacerar ju överallt men sticker inte alls ut lika mycket. Kanske en vanesak

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Avstängd

nån som vet vad som hände med cuil? Kom och tänka på den sidan men den verkar inte ens vara kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

Haha, ja. Det konstiga är ju att man reagerar på det dock. Apple produktplacerar ju överallt men sticker inte alls ut lika mycket. Kanske en vanesak

Kan ha att göra med diskrethet? De som skyltar sina Mac förlitar sig på att folk känner igen färgen och formen, och inte som M$ där datorerna måste uppta halva kamerna, följt av stapplande repliker i formen om hur man kan göra det "på ett kick i Microsoft Office 2010 Premium körandes på Microsoft Windows 7 Ultimate genom ett Microsoft Visual Basic skript"...

Edit: kom på ett bra exempel i just CSI där de har helt mörkt rum, där det gillar scener enda som syns på bild är lysande miscrosoft-loggan och ett av skrämen upplyst ansikte, allting annat väldigt skuggit och dovt, som gjort för att loggan ska skära i ögonen.
Jämför med Sex and the city där om jag inte minns fel från det ytterst lilla av serien jag sett där scenerna där macen är med oftast handlar om att hon pratar med sig själv, skrivandes på sin kolumn, sittandes med ryggen åt kameran, i ett ljus upplyst rum framför den vita skinande Macen...
Så med andra ord istället för att datorn är det primära i en för övrigt seg scen (musik, inget prat, inget händer), tar de andra scenerna och gör datorn sekundär (prat, saker händer, datorn är bara ett synligt verktyg).

Permalänk
Medlem

Dags att damma av http://webcrawler.com/. Verkar vara ultimat bra då den hämtar resultat från de stora söktjänsterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Kan ha att göra med diskrethet? De som skyltar sina Mac förlitar sig på att folk känner igen färgen och formen, och inte som M$ där datorerna måste uppta halva kamerna, följt av stapplande repliker i formen om hur man kan göra det "på ett kick i Microsoft Office 2010 Premium körandes på Microsoft Windows 7 Ultimate genom ett Microsoft Visual Basic skript"...

Edit: kom på ett bra exempel i just CSI där de har helt mörkt rum, där det gillar scener enda som syns på bild är lysande miscrosoft-loggan och ett av skrämen upplyst ansikte, allting annat väldigt skuggit och dovt, som gjort för att loggan ska skära i ögonen.
Jämför med Sex and the city där om jag inte minns fel från det ytterst lilla av serien jag sett där scenerna där macen är med oftast handlar om att hon pratar med sig själv, skrivandes på sin kolumn, sittandes med ryggen åt kameran, i ett ljus upplyst rum framför den vita skinande Macen...
Så med andra ord istället för att datorn är det primära i en för övrigt seg scen (musik, inget prat, inget händer), tar de andra scenerna och gör datorn sekundär (prat, saker händer, datorn är bara ett synligt verktyg).

Nu är det här extremt off topic, men kan seriöst inte räkna alla gånger i serier där en scene börjar med en stor fet Apple logga över hela skärmen som sedan sakta zoomas ut eller panorerar bort. Säkert någon gång i månaden iaf.

Permalänk
Medlem

Hihi, har jag hamnat i rätt tråd? Någon som använder sig av Apple Spotlight mycket?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zarper:

Håller med, Bing är mycket bättre.

laughing hard irl!

Permalänk
Medlem

Jag läste Microsofts svar men jag fattar inte riktigt vad de menar.
Kan nån förklara lite pedagigiskt vad
1) "click stream data" är, och
2) "click fraud" är.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Att företag som förespråkar öppenhet och frihet när det gäller dem själva men inte när Bing använder användarstatistik från Google - det är hyckleri.

Jag tror du har missat något grundläggande här. Öppenhet och frihet innebär inte anarki och att det är fritt fram att stjäla sök-resultat. Om jag släpper ett program under GPL innebär inte att jag släpper allt jag producerar med det programmet under GPL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spindel:

Alltså, detta är ren B$ från Google. Jag använder själv Google, men vad Google har gjort är att de har använt Bing Toolbar. Bing Toolbar i sin tur kollar hur användaren klickar på olika länkar på olika sidor.

Problemet för Bing är att de inte surfat till RIM på datorn alls utan att det var inlagt direkt på servern...

Det betyder i pricip att Bing använder sig av Googles sök-API för att hitta relevanta sökresultat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Jag läste Microsofts svar men jag fattar inte riktigt vad de menar.
Kan nån förklara lite pedagigiskt vad
1) "click stream data" är, och
2) "click fraud" är.

Tack!

1) Statistik/data över hur en användare klickar på en webbsida. T.ex. Att du klickar på "Forum" på Sweclockers.com och sedan går till den här tråden, det är klickdata/statistik över hur du har klickat dig fram.
2) När man gör ovanstående men i syfte av att manipulera statistiken, t.ex. klickar på sådant man normalt sätt inte klickar på och på så sätt förvränger statistiken.

Skrivet av Soulfly:

Problemet för Bing är att de inte surfat till RIM på datorn alls utan att det var inlagt direkt på servern...

Det betyder i pricip att Bing använder sig av Googles sök-API för att hitta relevanta sökresultat...

Du har fel och om du är villig att lära dig hur det går till så kommer här en förklaring.

Låt säga att du går in på imdb.com, söker på Inception. Du hamnar då på den här sidan:
http://www.imdb.com/find?s=all;q=inception

Viktigt i den adressen är att se "q=inception" vilket betyder att sökordet är "inception. När sedan användaren klickar på Inception i resultatlistan (dvs: http://www.imdb.com/title/tt1375666/) så vet Bing toolbar att:
"inception = http://www.imdb.com/title/tt1375666/"

Genom att kolla användarstatistik över detta så _kan_ detta påverka att Bing visar http://www.imdb.com/title/tt1375666/ som första resultat när man söker efter Inception på Bing.com.

Att Bing Toolbar kan förstå detta är för att IMDB, Google mfl. använder sig av OpenSearch (http://www.opensearch.org/Home)

Så låt oss återgå till google-exemplet. Vad de har gjort är precis ovanstående fast manipulerat. Istället för "inception" har de använt sig av ett påhittat ord "hiybbprqag" och sagt att:
hiybbprqag = [adressen de ansåg vara relevant]

Detta gjordes av 20 Google-anställda med Bing Toolbar installerat och att det dels var påhittat men också 20 st som skickade klickdata till Bing gjorde det möjligt.

Att resultaten ser identiska ut är för att både Bing och Google plockar ut <titel> samt <description> från webbsidan i fråga. Vad Google har gjort är att de med hjälp av Bing Toolbar har manipulerat Bing med påhittade sökord. 7 st av 100 försök fungerade.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret, Spindel.

Skrivet av Spindel:

Vad Google har gjort är att de med hjälp av Bing Toolbar har manipulerat Bing med påhittade sökord. 7 st av 100 försök fungerade.

Men då är det ju för 17 inget vidare fel på Microsofts agerande. De "läser inte av sökresultat" direkt från google för att sen presentera samma sökresultat som sina egna på Bing. Det hade varit fel. Men nu samlar de ju bara statistik över hur användare värderar internetadresser i relation till sina sökningar, i fallet Google, hur en användare värderar resulten de får från google på sina sökningar.

Permalänk
Avstängd

Microsoft gör vad dom vill. det var dom som kom på allt
___________________________________________________________

tex om jag vill söka på GTA IV turbo hacks.

Google <----- vs -----> Bing

GTA IV turbo hacks: Google, hitta 100
GTA IV turbo hacks: Bing, hitta 24

för om jag vill söka på nåt.

1. ska man gå på båda två bara för att söka på en sak ?
2. det ska vara lätt att söka på nåt.

det här var bara ett tex.
__________________________________________________________
original

GTA IV turbo hacks: på google: Ungefär 341 000 resultat (0,27 sekunder)
GTA IV turbo hacks: på bing : 1-10 av 120 000 resultat
som ni ser
då är google bäst

Permalänk
Skrivet av Spindel:

1) Statistik/data över hur en användare klickar på en webbsida. T.ex. Att du klickar på "Forum" på Sweclockers.com och sedan går till den här tråden, det är klickdata/statistik över hur du har klickat dig fram.
2) När man gör ovanstående men i syfte av att manipulera statistiken, t.ex. klickar på sådant man normalt sätt inte klickar på och på så sätt förvränger statistiken.

Du har fel och om du är villig att lära dig hur det går till så kommer här en förklaring.

Låt säga att du går in på imdb.com, söker på Inception. Du hamnar då på den här sidan:
http://www.imdb.com/find?s=all;q=inception

Viktigt i den adressen är att se "q=inception" vilket betyder att sökordet är "inception. När sedan användaren klickar på Inception i resultatlistan (dvs: http://www.imdb.com/title/tt1375666/) så vet Bing toolbar att:
"inception = http://www.imdb.com/title/tt1375666/"

Genom att kolla användarstatistik över detta så _kan_ detta påverka att Bing visar http://www.imdb.com/title/tt1375666/ som första resultat när man söker efter Inception på Bing.com.

Att Bing Toolbar kan förstå detta är för att IMDB, Google mfl. använder sig av OpenSearch (http://www.opensearch.org/Home)

Så låt oss återgå till google-exemplet. Vad de har gjort är precis ovanstående fast manipulerat. Istället för "inception" har de använt sig av ett påhittat ord "hiybbprqag" och sagt att:
hiybbprqag = [adressen de ansåg vara relevant]

Detta gjordes av 20 Google-anställda med Bing Toolbar installerat och att det dels var påhittat men också 20 st som skickade klickdata till Bing gjorde det möjligt.

Att resultaten ser identiska ut är för att både Bing och Google plockar ut <titel> samt <description> från webbsidan i fråga. Vad Google har gjort är att de med hjälp av Bing Toolbar har manipulerat Bing med påhittade sökord. 7 st av 100 försök fungerade.

Källa på att det var 7 av 100 som fungerade. Det här med click fraud är ju fullständigt skitsnack. De valde ju just ord som inte existerar för att det skulle vara så liten chans att det skulle bli samma. Söker man på Imdb så är det inte konstigt att det blir samma resultat då det finns väldigt mycket click stream data hos den sidan och då borde båda sidor hitta samma resultat. När man söker på ord som inte existerar, och Google generar en lista med resultat, och så genererar Bing exakt samma lista med resultat. Då är det någonting som inte stämmer.

Sedan så kan ju Microsotf hävda att vad som helst är Click Fraud. Det är fortfarande Google som väljer söktermen. Resultatet är att de kan säga att vad de än har valt är click fraud.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscarstegland:

Källa på att det var 7 av 100 som fungerade. Det här med click fraud är ju fullständigt skitsnack. De valde ju just ord som inte existerar för att det skulle vara så liten chans att det skulle bli samma. Söker man på Imdb så är det inte konstigt att det blir samma resultat då det finns väldigt mycket click stream data hos den sidan och då borde båda sidor hitta samma resultat. När man söker på ord som inte existerar, och Google generar en lista med resultat, och så genererar Bing exakt samma lista med resultat. Då är det någonting som inte stämmer.

Sedan så kan ju Microsotf hävda att vad som helst är Click Fraud. Det är fortfarande Google som väljer söktermen. Resultatet är att de kan säga att vad de än har valt är click fraud.

Källan:

Citat:

Only a small number of the test searches produced this result, about 7 to 9 (depending on when exactly Google checked) out of the 100. Google says it doesn’t know why they didn’t all work, but even having a few appear was enough to convince the company that Bing was copying its results.
http://searchengineland.com/google-bing-is-cheating-copying-o...

Tror inte du förstår vad "click fraud" innebär. Click fraud är att man klickar på länkar i syfte att manipulera, t.ex. som Google gjorde: 20 st anställda klickade flera gånger på en viss länk för i syfte för att manipulera Bing Toolbar.

Sedan, vet inte hur jag ska förklara för dig så att du ska förstå. Både Bing och Google hämtar <title> och <description> från webbsidan i fråga. T.ex. exempelvis att söka efter "Xbox" på amerikanska google.com och amerikanska bing.com. Då ser du att första resultatet är identiskt. Går du sedan in på xbox.com, visar källa så ser du att Bing och Google har hämtat datan från <title> och <description> taggarna på xbox.com.

Förstår du nu? De kopierar inte Google. Det var Google som skickade data till Bing genom Bing Toolbar. För de som inte förstår sig på tekniken ser detta ut som kopiera, men det är så Google och Bing fungerar.