Surfplattor årets storsäljare enligt Displaysearch

Permalänk
Melding Plague

Surfplattor årets storsäljare enligt Displaysearch

Analysfirman Displaysearch förutspår att marknaden för surfplattor kommer att växa till 55,7 miljoner enheter under 2011. Det innebär en ökning på hela 200 procent.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha en som interaktiv tavelram, tyvärr motiveras detta syfte inte av det dyra priset. Dessvärre är detta det enda vettiga användningsområdet jag hittat till dessa plattor. Men om jag en dag hittar en lagom stor till ett vettigt pris skall jag ta den till ramverkstaden runt hörnet och se om de kan fixa en hygglig ram till den.

Permalänk
Medlem

Hur många här inne, som har en bärbar dator (netbook, laptop), vill ha en surfplatta?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Ända jag skulle skaffa en är för att spela massa roliga små spel som jag spela på min androidlur.
Men dom är för dyra bara för att ha till en sådan sak.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Hur många här inne, som har en bärbar dator (netbook, laptop), vill ha en surfplatta?

Jag, verkar ju riktigt najs att ha i skolan. Har flera i klassen som använder sina ipads som anteckningsblock. Extraknäcker även som bok eftersom man kan mata in studielitteraturen i padden.

Permalänk

Vilket trams.
Detta är inget annat än rent önsketänkande från media med förhoppningen att öka sin omsättning med tanke på den snabbt rasande papperstidningsförsäljningen.
Det kan dock fungera om man samtidigt är beredd att börja publicera kritiskt granskande artiklar utan ideologiskt fostrande syfte.
Annars är surfplattor dömt att bli en flopp!

Visa signatur

Jag är Alfa och Omega!

Permalänk
Skrivet av Oliviro:

Jag, verkar ju riktigt najs att ha i skolan. Har flera i klassen som använder sina ipads som anteckningsblock. Extraknäcker även som bok eftersom man kan mata in studielitteraturen i padden.

Är det inte oändligt mycket mer smidigt, snabbt och lämpligt att anteckna på en liten netbook med tangentbord? Jag försöker inte vara dryg nu alltså, utan det är en uppriktig undran Jag har också väldigt svårt att se ett enda användningsområde för en surfplatta om man har smartphone och laptop.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Hur många här inne, som har en bärbar dator (netbook, laptop), vill ha en surfplatta?

Det skulle jag vilja ha, men enbart som komplement till min bärbara. Tyvärr är de så dyra att jag inte kan rättfärdiga ett köp. De är säkert roliga att ha som underhållningsplattform men vad ska man ha de till utöver det? De är ju i stort sett meningslösa om du vill anteckna universitetsföreläsningar eller göra något tyngre arbete.

Visst, jag förstår att surfplattor inte riktigt är i samma marknad som desktops eller netbooks/laptops. Men att punga ut >4000 för en sådan när jag bara skulle använda den till att surfa och se på videå, något som min netbook klarar galant? Nej tack.

Samt att papperet är fortfarande överlägset både surfplatta, netbook och desktops. Skulle aldrig byta ut mina böcker eller tidningar!

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en från usa 3400Sek kör endast laptop och smartphone nu men kommer bli roligt att se hur iPaden kommer användas har en hel del användningsområden som jag har tänkt använda den till. Om man kommer dumpa den efter 10min eller om man kommer köra med den hela tiden. Använde en mycket på jobbet innan den släpptes i Sverige och måste säga jag gillade den lilla rackaren nu har man fixat 600 ibooks med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Hur många här inne, som har en bärbar dator (netbook, laptop), vill ha en surfplatta?

Inte jag..
Ser ingen nytta med en platta som jag inte redan kan utföra med laptopen eller netbooken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparriskrigaren:

Är det inte oändligt mycket mer smidigt, snabbt och lämpligt att anteckna på en liten netbook med tangentbord? Jag försöker inte vara dryg nu alltså, utan det är en uppriktig undran Jag har också väldigt svårt att se ett enda användningsområde för en surfplatta om man har smartphone och laptop.

Det är ju det, men du ser inte lika "hightech" ut när du gör det

Ipad är en grymt onödig produkt mellan dagens smartphones och bärbara datorer, varför liksom?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

klarar mig me min stationära & htc desire z:). får ja en gratis så visst:D

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Keeper of Traditions

Jag är grymt sugen på en sådan surfplatta som man kan koppla ihop med en station med tangentbord, typ en sådan som Asus visat upp.

Då kan man antecka med den minst lika bra som en vanlig laptop, och man kan slösurfa när man har tråkigt, vilket säkerligen är skönare med en surfplatta än en laptop.

Sen kanske jag tycker priset är lite omotiverat högt, men priser sjunker alltid.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Den enda som lockar mig är den från Asus med Wacoms touch. Skulle ersätta min Wacom bräda och ritblock. Dock så lär den kosta över 10.000kr så något köp den närmaste tiden lär det inte bli...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Som det ser ut nu ser jag själv inget behov för egen del, men vem vet, kanske man sitter med en sådan någon gång i framtiden och undrar hur man kunde vara så naiv att man inte fattade hur man kunde klara sig utan...

Man kan ju också fundera lite på hur många är det som egentligen har surfplatta idag? En fördubbling innebär ändå inte att det blir jättemånga som har sådana. Ipaddorna är ju ganska dyra så när det kommer vettigare alternativ till humanare priser så blir det väl flera som köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Hur många här inne, som har en bärbar dator (netbook, laptop), vill ha en surfplatta?

Jag har en och måste säga att det var det bästa köpet 2010 för min del, alla kategorier. Nu har jag visserligen förhållandevis stor "disposable income" (i brist på översättning) så att lägga 4500 på mellan ipaden var inget svårt val.

Skrivet av sparriskrigaren:

Är det inte oändligt mycket mer smidigt, snabbt och lämpligt att anteckna på en liten netbook med tangentbord? Jag försöker inte vara dryg nu alltså, utan det är en uppriktig undran Jag har också väldigt svårt att se ett enda användningsområde för en surfplatta om man har smartphone och laptop.

Jag skriver ganska lätt 80 ord/min på min iPad utan att bli tokig under längre perioder. Jag klarar inte av samma sak på en netbook. Tangentborden har varit sämre än ipadens virtuella på alla netbooks jag använt... Det här är ju såklart oerhört individuellt.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Hur många här inne, som har en bärbar dator (netbook, laptop), vill ha en surfplatta?

Jag köpte en iPad 64Gb 3G någon månad innan de släpptes officiellt i Sverige och jag är äckligt nöjd med den. Att ha en så stor touch-yta när man surfar är riktigt, riktigt nice. En beskrivning gör det inte rättvisa, det måste upplevas! Surf + pdf + film är det jag använder den till. Resterande grejor gör jag klart på laptop/desktop.

Skrivet av Alfa-Omega:

Vilket trams.
Detta är inget annat än rent önsketänkande från media med förhoppningen att öka sin omsättning med tanke på den snabbt rasande papperstidningsförsäljningen.
Det kan dock fungera om man samtidigt är beredd att börja publicera kritiskt granskande artiklar utan ideologiskt fostrande syfte.
Annars är surfplattor dömt att bli en flopp!

Tablet står och faller inte med hurvida de kan ersätta en del av medias inkomstström från tidningar. Spel, applikationer och webtjänster ser jag som betydligt viktigare för deras överlevnad.

Jag tror inte heller att prognosen är rättvisande men oavsett så hoppas jag att det kommer lite alternativ till iPaden så att Apple får jobba lite

Sedan känner jag att jag måste ge en känga till resten av branschen. De har pratat om tablets i flera år och åstadkommit i princip ingenting. Jag ser huvudsakligen två bidragande orsaker till dagens (och till viss del framtidens) situation:

Innovation: Många av tillverkarna av tablets har sin kärnverksamhet i PCbranschen. Dessa tillverkare är historiskt sett inte speciellt innovativa. För att förnya sina produkter har de förlitat sig på nya versioner av windows/GPUer samt CPUer. Däremellan händer inte speciellt mycket med deras produkter. Eftersom i princip samtliga tillverkare har tillgång till dessa komponenter har många tillverkare valt att istället differentiera sig genom pris. Ett lågt sådant.
En lång erfarenhet av att sätta låga priser hjälper föga när företaget vill etablera en ny marknad och det inte finns några produkter de kan kopiera och sätta lägre pris på.
De hade helt enkelt inte tillräckligt med erfarenhet av att utveckla annorlunda produkter och på ett framgångsrikt sätt förmedla det unika hos just deras produkter till potentiella köpare.

Exakt lika olika: Många tillverkare talar om nästa version av Android som något som kommer att vända utvecklingen inom tablets till deras fördel mot Apple. Detta ska naturligtvis inte underskattas. Jag hoppas innerligt att det kommer ett OS för tablets med riktigt nyskapande funktionalitet som tar tablets till en ny nivå! Vad tillverkarna dock glömmer är att de inte kommer att få något unikt utan att själva vidareutveckla det. De kommer att ha samma möjlighet som PCtillverkarna att differentiera sig och samma fara finns här; det är lättare att ta en standardprodukt och sätta ett lågt pris på den än att förädla den och kunna ta mer betalt.
Jag tror (hoppas jag har fel ) att en majoritet kommer att ta standard-Android och lägga det på en tablet med ungefär samma spec (inte riktigt high-end - man vill ju kunna sätta ett lite lägre pris för att locka köpare) och börja priskriga.

Något som egentligen inte är begränsat till just tablets men som ändå är relevant i diskussion om marknadsandelar är kopplingen mellan vinst och marknadsandelar. Det finns ingen självklar koppling mellan dessa. Apple har 4.2% av världsmarknaden för telefoner men tar 51% av vinsten i hela marknaden http://www.appleinsider.com/articles/11/01/31/apples_4_mobile_market_share_rakes_in_over_half_the_industrys_profit.html. Jag är hyfsat säker på att Nokia skulle byta sina marknadsandelar mot Apples om de även fick vinsten
Så länge företaget gör en god vinst är marknadsandelarna irrelevanta.
Man skulle kunna tänka sig en monopolsituation där företaget tjänar på att ta ett lägre pris för sin produkt för att hindra konkurrenter för att få fäste och därmed offra vinst men då får de EU på sig istället

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Jag har en och måste säga att det var det bästa köpet 2010 för min del, alla kategorier. Nu har jag visserligen förhållandevis stor "disposable income" (i brist på översättning) så att lägga 4500 på mellan ipaden var inget svårt val.

Disponibel inkomst...
Ok, jag skulle kunna tänka mig att eventuellt skaffa en platta om
jag åkte buss eller tåg mycket, vilket jag inte gör, men om så vore
skulle det vara för att titta på film under resorna.

Skrivet av Trihxeem:

Jag köpte en iPad 64Gb 3G någon månad innan de släpptes officiellt i Sverige och jag är äckligt nöjd med den. Att ha en så stor touch-yta när man surfar är riktigt, riktigt nice. En beskrivning gör det inte rättvisa, det måste upplevas! Surf + pdf + film är det jag använder den till. Resterande grejor gör jag klart på laptop/desktop.

Min erfarenhet av pekskärmar vs tangentbord är att tangentborden ger
en reaktion när man skriver. Det upplever jag inte med pekskärmar.
Nu ska dock nämnas att jag inte har arbetat med större pekskärmar, utan
bara sådana monterade i vanliga telefoner.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sparriskrigaren:

Är det inte oändligt mycket mer smidigt, snabbt och lämpligt att anteckna på en liten netbook med tangentbord? Jag försöker inte vara dryg nu alltså, utan det är en uppriktig undran Jag har också väldigt svårt att se ett enda användningsområde för en surfplatta om man har smartphone och laptop.

Speciellt om man studerar något som har matte inom sig. handskrivet är alltid svårare att tyda än om man skriver i LaTeX eller liknande. För matte är Lyx underbar då den kör med LaTeX kod men renderar formler direkt. Helt underbart att använda.

Jag använder det för lektioner så att studenter kan faktiskt vara säkra på att läsa alla index och liknande rätt (blir lätt väldigt svårt att veta vad är vad inom fysiken).

Så plattor är mest för tids fördriv och inte mycket annat. Med andra ord kommer de sälja som galna då de flesta på denna planet aldrig faktiskt gör något ens i närheten av avancerat på en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Disponibel inkomst...
Ok, jag skulle kunna tänka mig att eventuellt skaffa en platta om
jag åkte buss eller tåg mycket, vilket jag inte gör, men om så vore
skulle det vara för att titta på film under resorna.

Min erfarenhet av pekskärmar vs tangentbord är att tangentborden ger
en reaktion när man skriver. Det upplever jag inte med pekskärmar.
Nu ska dock nämnas att jag inte har arbetat med större pekskärmar, utan
bara sådana monterade i vanliga telefoner.

Ja, alltså, om du är hemma så är ju en laptop överlägsen. Jag tittar på podcasts på tunnelbanan till och från träningen varje dag och det är så jag använder ipaden mest. Men även när jag inte orkar ta med mig datorn till flickvännen osv.

Enda anledningen till att ipaden är bättre än en netbook att skriva på är ju för att tangenterna är större. Men du måste titta var du sätter fingrarna och som du säger får du ingen som helst respons.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Hela grejen med plattor är ju storleken på skärmen, att jämföra plattor med smartphones är bara löjligt!
Ärligt talat, tycker ni det är kul att surfa på en smartphone?
jag surfar på min iPhone när jag är på jobb eller inte har tillgång till en dator. Det funkar men det är ju inte så kul.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Men wow behövs det verkligen en analysfirma för att räkna ut det ^^. Jag har fel jobb!!

Håller med skog1s !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweclockers:

Bland dessa syns jättar som Asus, Acer, Dell och HP som alla fokuserar på Googles operativsystem Android i allmänhet och den kommande versionen "Honeycomb" i synnerhet.

Satstar verkligen HP på Android eller skrev ni fel?

HP håller presskonferens imorgon och kommer att visa ett antal nya produkter som kör webOS, ryktas bland annat om en eller flera tablets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Hur många här inne, som har en bärbar dator (netbook, laptop), vill ha en surfplatta?

Jag.
Det är helt olika produkter med olika användningsområden.
Min laptop är för otymplig och tung och är svår att använda annat än vid ett skrivbord pga avsaknaden av touchscreen och dess klumpiga indelning med skärm och tangentbord i separata ihopsatta delar.
Dessutom tar den hyfsat lång tid att starta upp.

Med dessa nackdelar blir det kort sagt inget man tar upp för att läsa eller surfa lite på på tåget eller i sängen.
Det blir lite som att fråga någon som käkar en subwaymacka på tåget varför han inte äter en trerätters istället.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Min ipad är nog det mest värdelösa jag äger. Tycker inte den är bra på nånting alls. Det enda den duger till är att spela lite spel och kanske kolla tv-tablån. Alla aktiviteter som involverar skrivande i någon form (chat, surf, etc.) är helt värdelöst. Frustrationsnivån som uppnås när man försöker logga in nånstans med ett någorlunda långt och avancerat lösenord är att betrakta som legendarisk. Fick min ipad i början av december förra året och har slagit på den totalt 5 gånger. Hade jag betalt för den hade jag kännt mig enormt lurad.

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Jag.
Det är helt olika produkter med olika användningsområden.
Min laptop är för otymplig och tung och är svår att använda annat än vid ett skrivbord pga avsaknaden av touchscreen och dess klumpiga indelning med skärm och tangentbord i separata ihopsatta delar.
Dessutom tar den hyfsat lång tid att starta upp.

Med dessa nackdelar blir det kort sagt inget man tar upp för att läsa eller surfa lite på på tåget eller i sängen.
Det blir lite som att fråga någon som käkar en subwaymacka på tåget varför han inte äter en trerätters istället.

Ok, förstår vad du menar.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Moderator
Moderator

Sedan finns det ju viss skillnad i vad som är en surfplatta och en tablet.

1, Surfplatta - Surfa, läsa, spela men kanske brister lite ifråga om hur enkelt det är att skriva/rita.
2, Lätt Tablet - Klarare lättare produktionsarbete, dvs, är avsedd att hantera mer input och har vissa lösningar (Asus Transformer ex)
3, Tung Tablet - Klarar tyngre produktionsarbete (ex Asus EP121)

Här visas en jämförelse av EP121 och ett grafiskt designverktyg som används av många artister. Lite imponerande.
http://www.youtube.com/watch?v=HAZg9bEPm1E

I slutet kan man inte komma ifrån att ännu så är ett fysiskt tangentbord den snabbaste metoden att skriva text på men tablets är på väg däråt, med de nya taktila skärmarna som snackas om från Asien där elektrisk ladding i skärmen ger dig olika textur och taktil feedback så verkar det lovande.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att byta ut netbook mot en surfplatta då som någon nämnde de är enklare att ta fram och stoppa undan i vardagliga miljöer, och knappt har sämre funktionalitet. Ingen gör grafisk design eller spelar Starcraft 2 eller dylikt på en netbook ändå. Krävs ju mus för sådant.

Permalänk
Medlem

Jag hade lätt kunnat tänka mig köpa en surfplatta till skolan OM det fanns ett utfällbart tangentbord. Jag fattar inte varför ingen har fixat det än. Går ju att göra jättetunna tangentbord, har själv ett trådlöst litet Apple-tangentbord som är jätteslim, ett sådant borde man kunna bygga in i en surfplatta och göra nån snygg uppfällningsgrej så skärmen vinklas uppåt när man skriver. Blir som en wacom-laptop i princip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Jag hade lätt kunnat tänka mig köpa en surfplatta till skolan OM det fanns ett utfällbart tangentbord. Jag fattar inte varför ingen har fixat det än. Går ju att göra jättetunna tangentbord, har själv ett trådlöst litet Apple-tangentbord som är jätteslim, ett sådant borde man kunna bygga in i en surfplatta och göra nån snygg uppfällningsgrej så skärmen vinklas uppåt när man skriver. Blir som en wacom-laptop i princip.

Gissar att det kommer ut någon sådan modell med Honeycomb. Det är ju nu som "goldrushen" börjar på allvar, fram tills nu har det varit ganska trögt med innovation.