Permalänk
Medlem

Hämta ut paket utan leg?

Tjenare sweclockare!
Går det att hämta ut ett paket om man inte har ett leg? Om man som jag, är 16 år, kan man ta med sig tillexempel pappa då? Räcker hans intyg och legitimation för att hämta ut det? TACKSAM FÖR SVAR!

Permalänk

Vad jag vet så kan du ta med dig en förälder. Annars kan du ju ta med t.ex passet och visa upp(om du nu har ett sådant).

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Proffsmoddare

Går bra med förälder.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuttokova:

Vad jag vet så kan du ta med dig en förälder. Annars kan du ju ta med t.ex passet och visa upp(om du nu har ett sådant).

Har inget legg eller personbevis med kort.

Permalänk

Funkar bra, har även gått att skicka en förälder om man är på annan ort typ. Funkar i alla fall för mig som har ett väldigt ovanligt efternamn.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Postenombuden måste väl skanna legitimation för att kunna lämna ut paketet? Eller kan de gå runt det?

Permalänk
Inaktiv

Skriv beställningen på din pappa istället?

Permalänk
Medlem

Det funkar om föräldern har legg och därmed intygar han/hon att du är dennes son/dotter.

Edit: Förutsatt att du även har avi/nummret som kommer på sms.

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Skriv beställningen på din pappa istället?

Smart som fan

Permalänk
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Funkar bra, har även gått att skicka en förälder om man är på annan ort typ. Funkar i alla fall för mig som har ett väldigt ovanligt efternamn.

jag tror det inte är många i Sverige som heter Ananas i efternamn

Permalänk
Medlem

Hahaha.... Hahahaha. Lol Tror inte Ananas heter ananas IRL

Permalänk
Medlem

Beror helt på hur hård de på utlämningsstället är.

Jag fick inte hämta ut utan leg, trots att han som jobbar där känner igen mig, vet vad jag heter, tom vart jag bor.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Beror helt på hur hård de på utlämningsstället är.

Jag fick inte hämta ut utan leg, trots att han som jobbar där känner igen mig, vet vad jag heter, tom vart jag bor.

Det är för att de är helt tvungna att scanna ett giltligt legg när de lämnar ut något. ÄVEN om det är till deras egen bror.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Det är för att de är helt tvungna att scanna ett giltligt legg när de lämnar ut något. ÄVEN om det är till deras egen bror.

Det går att slå in personnr:et manuellt om man så vill. Samt att när det är "stort brev" så slår de inte in något.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Det beror helt på om paketet står i ditt namn sen om du får Avi till mobilen så går det att visa upp det, det brukar funka

Visa signatur

2X BenQ 24'' G2420HDBL | Sennheiser pc game 350 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries QcK XXL | Microsoft Sidewinder X4

Permalänk

Jag hörde om någon som inte kunde hämta ut en julklapp adresserad till sin typ 2-3 åriga dotter pga. att det var skickat i hennes namn och de inte kunde legitimera henne, trotts att båda föräldrarna var med och kunde legitimera sig. Om detta bara beror på att ombudet var idioter eller om de var idioter OCH nitiskt följde postens regler vet jag dock inte.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Idag hämtade jag ut ett paket beställt i mitt namn. Är 16 år.
Schnyggingen i kassan måste vart lamslagen av min snygghet, för hon glömde helt bort att kolla vad jag heter eller min legitimation. Enda vettiga jag sa var numret från SMS:et

Hoppas det var en engångsföreteelse, för det vore inte kul om någon annan kollar framtida SMS och tar paketen!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Ja, många beskriver ju riktiga skräckhistorier här. Min morsa kunde tillexempel inte hämta ut paket som stod i min fars namn, och hans företag. Så hon kunde INTE agera bud åt honom. Också att tänka på!

Permalänk

Inte om man får en lapp? Där har jag aldrig behövt lämna leg, men ifall det är sms-avi så har jag behövt lämna leg.

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Inte om man får en lapp? Där har jag aldrig behövt lämna leg, men ifall det är sms-avi så har jag behövt lämna leg.

Om du med lapp menar avi är det krav på leg.
Behöver du inte visa leg gör de fel.

Permalänk
Medlem

det är väldigt vanligt när man beställt små saker o fått avi o tex redan betalt saken så brukar jag kunna hämta ut utan att dom ska kolla leg. men som sagt..vid sms avi har jag jämt fått visa leg

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Det beror nog på helt vart man hämtar du det. Här där jag bor har vi problem med att hämta ut packet som står i tex "familj (ditt efternamn)", Även om man tar med leg.

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Om du med lapp menar avi är det krav på leg.
Behöver du inte visa leg gör de fel.

Aa, en sån lapp man får i brevlådan, "Du har ett fräsigt paket att hämta det, åk hit för att göra det" (eller nåt).... Då gör dom jue fel!!

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Har man kollinummer är det bara söka på posten.se och få fram paketet där, sedan skriva ut den sidan och lämna den på posten när man vill hämta ut paketet iaf här jag bor.
Jag har gjort det massvis med gånger, utan leg då alltså.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

det är väldigt vanligt när man beställt små saker o fått avi o tex redan betalt saken så brukar jag kunna hämta ut utan att dom ska kolla leg. men som sagt..vid sms avi har jag jämt fått visa leg

Låter märkligt. Borde väl vara hårdare kontroll på varor som är betalda. Om jag beställer något för flera tusen och någon utomstående får tag i mitt kollinummer etc. så är det ju kört om man inte skulle behöva visa leg.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av )ExecutoR(:

Jag hörde om någon som inte kunde hämta ut en julklapp adresserad till sin typ 2-3 åriga dotter pga. att det var skickat i hennes namn och de inte kunde legitimera henne, trotts att båda föräldrarna var med och kunde legitimera sig. Om detta bara beror på att ombudet var idioter eller om de var idioter OCH nitiskt följde postens regler vet jag dock inte.

Är väl snarare föräldrarna som är idioter som beställer paket i deras 2-3åriga dotters namn?

Till TS, skaffa ett leg, det går fort och du kommer behöva det mer än en gång innan du får körkort/pass.

Permalänk
Medlem

"Minderårig som saknar legitimation - I de fall den minderårige inte har möjlighet att kvittera Rek måste försändelsen kvitteras av förmyndare. Det gäller till exempel när den minderårige inte kan skriva sitt namn eller saknar legitimation. Om det finns två förmyndare måste båda kvittera i förening om de inte har gett varandra fullmakt att kvittera var för sig. Förmyndare är i regel båda föräldrarna. Detta måste kunna styrkas med ett personbevis som kan erhållas från Skatteverket." Citerat från postens hemsida http://www.posten.se/c/info_legitimationskrav?letter=L&page=i...

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Jag har hämtat paket helt utan leg och jag är 16. Visade bara lappen man fick i posten.

Permalänk
Medlem

Om lappen rör ett så kallat stort brev finns det inte inga krav på leg. Om det däremot är skickats som paket så måste ombudet kolla leg. Har man beställt paketet i annat namn än som står på leget,ex smeknamn så blir det stop.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att man inte får handla online om man är under 18 år? Distansköpslagen eller vad det nu går under.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo