Permalänk
Medlem

Det var som jag sa med lga 2011

Precis som jag trodde så kommer entusiastmodellerna av sandy bridge att va till lga 2011. Då blir det 8 kärnor.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sandy_Bridge

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag kom precis lite i brallorna, 8 kärnor med HT, 12dimmar per socket, 24 pci-lanes och Quadchannel
Jag kommer köpa detta bara för att sitta i bios och dregla. Kanske installerar ett OS nån gång...

Åh Q3 kom närmare, jag är här och väntar!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Mmm för wikipedia är en tillförlitlig källa, speciellt för vilda spekulationer gällande kommande arkitekturer

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag kom precis lite i brallorna, 8 kärnor med HT, 12dimmar per socket, 24 pci-lanes och Quadchannel
Jag kommer köpa detta bara för att sitta i bios och dregla. Kanske installerar ett OS nån gång...

Åh Q3 kom närmare, jag är här och väntar!

Jepp! Jag är glad att jag inte köpte en ny dator nu , jag var sugen när sandy bridge släpptes. Det blir en helt ny dator för mig i höst med Asus Deluxe moderkort, 8 kärnig (troligtvis extreme) processor, 16 gb minne i quad channel, Det snabbaste grafikkortet från nvidia eller amd:s kommande 7 serie. Det blir en rolig höst, man har ju bla The Elder Scrolls Skyrim att se fram emot då. :D:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Mmm för wikipedia är en tillförlitlig källa, speciellt för vilda spekulationer gällande kommande arkitekturer

En källa till!

http://vr-zone.com/articles/exclusive-intel-s-first-lga-2011-...

Permalänk
Avstängd

Låter lite knas att lancera ännu fler processorer redan q3 när SB 1155 processorerna knappt börjar sälja :s
Tänker inte ropa hej innan dessa nya processorer finns i butik!

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Inaktiv

Bläh!

Jag sålde min dator för typ två veckor sedan, håller på att fixa en ny nu, med SB.. Sen nu får man reda på ätt man måste bygga ny under hösten, suck, hoppas man får sommarjobb!

Kjam

Permalänk

Frågan är då vad 1365 kommer bli för sockel egentligen.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Lite jobbigt dock att dom sedan börjar släppa Ivy Bridge ungefär ett kvartal senare. Dom borde ju släppt high-end sammtidigt som midstream

Permalänk
Skrivet av viktorsvediin:

Bläh!

Jag sålde min dator för typ två veckor sedan, håller på att fixa en ny nu, med SB.. Sen nu får man reda på ätt man måste bygga ny under hösten, suck, hoppas man får sommarjobb!

Kjam

För det första, det måste du inte alls det!
Din dator med SB kommer vara tillräckligt bra en lång tid framåt och du måste inte köpa ny dator bara för att de kommer nya bättre delar.

För det andra, det har alltid varit såhär med datordelar. Det finns alltid något nytt "runt hörnet" som väntar.

otrevlig mening borttagen
Permalänk
Medlem

om man ska tänka så det kommer nå nytt om ett halvår, då skulle du nog sitta utan dator om 10 år också för att du väntar på det nya som kommer "kanske" om ett halvår.. det händer så mycket hela tiden

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av sher!kan:

om man ska tänka så det kommer nå nytt om ett halvår, då skulle du nog sitta utan dator om 10 år också för att du väntar på det nya som kommer "kanske" om ett halvår.. det händer så mycket hela tiden

Ditt tankesätt är inte helt korrekt. Steget från min 1366-plattform till 1155 var inte så stort. Däremot kommer steget 1155>2011 vara stort. Jag gillar inte att gissa men 2011 kommer spöa skiten ur 1155. Får se om jag har rätt men de kommer lätt landa på 6ghz+ på luft och spöa skiten ur 1155 på samma frekvens

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Frågan är då vad 1365 kommer bli för sockel egentligen.

Det är enkelt att bli förvirrad när man letar rykten kring kommande arkitekturer. Jag väntar själv på antingen 1356 eller 2011, beroende på vilka specifikationer som hoppar fram närmare Q3 från officiellt håll.

Jag kan bidra med lite intressant läsning gällande 1356 och 2011.

Moderkort från MSI med socket 2011 (huruvida det här är bekräftat eller inte är jag inte säker på, men de här bilderna har varit uppe ett tag nu och har diskuterats/analyserats på en hel del forum);
http://www.semiaccurate.com/2011/01/09/first-lga-2011-consume...

12 januari 2011;
http://www.semiaccurate.com/2011/01/12/intels-patsburg-chipse...

3 februari 2011;
http://www.semiaccurate.com/2011/02/03/intels-romley-platform...

Information bortom de här länkarna hittar jag inte särskilt ofta.

Permalänk
Medlem

steget från 1155 kommer kommer säkert vara stort , priset steget kommer vara ännu större

Permalänk
Entusiast

Heliga moder, Kommer bli riktiga monster med lga 2011

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Avstängd

Örk, jag hatar sånt här, och älskar det på samma gång.

LGA 2011, Bulldozer och Kepler. Jag vill inte vänta mer

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Allvarligt tror någon på fullt allvar att processorerna till LGA2011 kommer vara något annat än 1155 processorer med fler kärnor större minnesbandbredd och fler PCIe linor, alltså amma situation som mellan 1156 och 1336.
Jag törs nästan lova att klock för klock så kommer skillnaden vara försumbar, om man inte kör en server, väldigt många program samtidigt eller något som är extremt väl trådat, dvs kan utnyttja 8+ kärnor. Eller om man tillhör den lilla skaran som lägger 15k på tri sli/CF och behöver fler än 16 PCIe linor. Alla som faktiskt kört tre high end grafikkort räcker upp handen

Möjligen att man kan fila till så att det klockar något bättre än nuvarande SB.

Det troligaste ryktet gällande 2011 och 1365 är att 2011 kör fyra minneskanaer och är inriktat på servrar, tänk Xenon, och 1365 kör tre minneskanaler och är mer konsumentinriktad, om det nu faktiskt blir mer än en sockel.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Wooho Jag vill ha en Octa-Core med 16 trådar :D:D:D

Det känns som att halvledarindustrin gått in i en kollektiv depression på grund av Sandy-spektaklet. Jag hade verkligen sett fram emot att kunna köpa en dator inom en månad eller så, men som det ser ut nu kommer man behöva invänta Bulldozer, Ivy Bridge eller 2011-plattformen om man inte vill ha halvårsgammal teknologi, vilket Sandy Bridge kommer vara när moderkorten stabiliseras.

Hur som helst blir man alltid glad över goda nyheter

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Ditt tankesätt är inte helt korrekt. Steget från min 1366-plattform till 1155 var inte så stort. Däremot kommer steget 1155>2011 vara stort. Jag gillar inte att gissa men 2011 kommer spöa skiten ur 1155. Får se om jag har rätt men de kommer lätt landa på 6ghz+ på luft och spöa skiten ur 1155 på samma frekvens

Vrf skulle de landa på 6GHz? Ingen die-shrink, bara fler kärnor bredvid varandra genererande mer värme. Pff skulle jag vara pessimistisk skulle jag gissa på att till och med 5 Ghz kommer bli svårt på luft.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Personangrepp borttagna.

Permalänk
Medlem

Hmm... Lek med tanken att det släpps ett moderkort liknande evga sr-2, dvs med plats för två processorer. Vad skulle det innebära? 2 processorer, dvs. 2x8 kärnor och 32 trådar. Är vi resonliga så klarar de runt 4 ghz på luft. Sen om det nu blir triple channel ddr3 minnen så ska man ju självklart ha 2x3x4 gb, alltså 24 gb ram - i lite högre hastighet, dvs. runt 2 ghz. My god, snacka om datorkraft

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Deathdancer:

Wooho Jag vill ha en Octa-Core med 16 trådar :D:D:D

Neener Neener

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Wicked sick! Nu får man verkligen hoppas att speltillverkarna börjar tråda som satan :D:D Förstå hur det skulle prestera om det skalade lika bra som typ Crossfire

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Deathdancer:

Wicked sick! Nu får man verkligen hoppas att speltillverkarna börjar tråda som satan :D:D Förstå hur det skulle prestera om det skalade lika bra som typ Crossfire

Nu är ju detta två CPUs, närmare bestämt dubbla nehalem-xeons, men det är ju ändå 8 cores med HT som ger 16 trådar. Ser ju maffigt ut i task manager

Förstå dubbla 2011-cpus, 32 trådar... kan man gifta sig med hårdvara?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd

2011-sockeln är väl mer riktad till SERVER-sidan eller hur?

Så "egentligen" inte så speciellt intressant för vanliga workstations...

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av GaMeR2K5:

2011-sockeln är väl mer riktad till SERVER-sidan eller hur?

Så "egentligen" inte så speciellt intressant för vanliga workstations...

Det finns både för server och desktop, det är uppföljaren till Nehalem, som både hade Core I7 och Xeon-processorer.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill gärna ha mer än 4 kärnor, då vissa saker jag kör toppar idag. Men frågan är om det är ekonomiskt försvarbart.
Deras 6core var jag jättesugen på tills priset på 10k uppenbarade sig. Jag behöver ingen Extreme CPU som måste kunna överklockas.
Jag vill bara ha hederlig rå prestanda.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Keeper of the Bamse

Entusiastmodellen börjar ju på sex kärnor, den landar på 3000kr tror jag. Utifrån prissättningen på 1366 iaf

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inget om den nya, syftade på gamla i7 och inte SB modelerna. Tar inget för givet innan sakerna finns i affären. Hoppas jag orkar vänta så länge, min nuvarande rigg behöver uppdateras och hade det inte varit för SB fjaskot hade jag suttit med en 2600k nu tror jag.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ok, men du sa att du ville ha fler än 4 kärnor men inte ville lägga pengar på det, förvirrade mig lite

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com