Mozilla släpper Firefox 4 beta 11 – ökar utvecklingstakten

Permalänk
Avstängd

Var kan man ladda ner den senaste versionen i x64 bitar?

Permalänk
Medlem

Beta 11 känns riktigt snabbt av den korta sturnden jag nu använt de,känns som att de bara kan bli bättre.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD Rox:

Var kan man ladda ner den senaste versionen i x64 bitar?

http://nightly.mozilla.org/

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Som mest har jag haft omkring 60 tabs i Opera vid normalt användande och tror aldrig jag ens varit i närheten av 1gb gränsen. Tror knappast man kommer upp i 2gb oavsett stabil webläsare man använder om man inte har några enorma minnesläckor.

Jag har många gånger legat runt 1.6-1.8GB minnesanvänding i Firefox.
Slängde upp lite tabbar, 20 stycken.
1.3 GB minnesanvänding för själva firefox och 500meg för plugin container.
Inga svårigheter alls utan att jag överdrev.

Jag drog upp ett par forumsidor med många gif animationer, 4-5 1080p youtube videos för buffring och lite aftonbladet, facebok, twitter, iGoogle osv.

Permalänk
Medlem

Firefox ligger alltid ett steg efter. Kommer att gå samma väg som Netscape!

Permalänk
Avstängd

Tackar, ska bli kul att testa.

Edit:
Installerade den nu och FF x64 var snabb, men den säger hela tiden att en plugin saknas trots att jag installerat den tre gånger. Är det så för er också? Den heter för övrigt Beta 12 den som jag tog ner

Skrivet av ale2:

Firefox ligger alltid ett steg efter. Kommer att gå samma väg som Netscape!

När blir jag miljonär? frågar då du redan nu vet allt i förväg

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

4gb eller vad skaparen av mjukvaran tillåter användaren att få använda.
Som mest har jag haft omkring 60 tabs i Opera vid normalt användande och tror aldrig jag ens varit i närheten av 1gb gränsen. Tror knappast man kommer upp i 2gb oavsett stabil webläsare man använder om man inte har några enorma minnesläckor.

Jag kom upp i 1GB men då hade jag uppe cirka 50 flikar på javascript tunga sidor.
Annars hamnar jag alltid runt 100MB - 200MB.
Använder Firefox 3.6.13.

Skrivet av Cheewie:

Hejja firefox! Men varför tre st nya versioner på ett år? Jag ser även fram emot Windows 8, 9 och 10 samt Apple OS X: Lion, Catcat och Snowgoat i år!

Haha kommer Apple seriöst döpa ett av sina OS X versioner till Catcat?

Permalänk
Medlem

Mozilla sa ju dock förut att Firefox otroliga minnesanvändning inte är en bugg -- det är en funktion. Desto mer minne den slukar desto bättre!

Permalänk
Medlem

Tycker det bara är töntigt att man skall börja kopiera Chrome's versions-hets... Det gör det bara mer förvirrande för användarna. T.ex. när Chrome 7? kom, så kom sedan någon artikel om att Chrome 9 är på gång i beta. Det är ju helt idiotiskt. Mozilla borde inte följa denna väg... Det är bara oseriöst och vilseledande.

Visa signatur

Nya: P180 - Scythe 120mm - ADDA 80mm + Hiper Type-R Blue 580W (RMA) nu Tagan 600W Dual Engine + P5WDH + E6600 - Noctua NH-12 - Scythe 120mm + A-Data 6400 2048MB + Asus 7950GX2 (RMA) nu Gainward 8800GTS + Samsung SP2504C (RMA) nu HD250HJ + HD401LJ + HD501LJ
Stock: 3dmark 01: 40000 03: 31000 05: 13000 06: 8000 SuperPI: 21s

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD Rox:

Tackar, ska bli kul att testa.

Edit:
Installerade den nu och FF x64 var snabb, men den säger hela tiden att en plugin saknas trots att jag installerat den tre gånger. Är det så för er också? Den heter för övrigt Beta 12 den som jag tog ner

Det är för att flash inte funkar i x64.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

En ny version för varje kvartal 2011 då. Marknasföringsknep? Kanske de återtar några procentenheter i marknadsandelar pga detta.
Ja, jag får väl önska Firefox lycka till med sin nya marknadsföringsstrategi. Hoppas bara att de hinner få med något som berättigar versionbytena också. De bör ha 3 team som jobbar på med dessa parallellt ifall de ska få det att rulla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

En ny version för varje kvartal 2011 då. Marknasföringsknep? Kanske de återtar några procentenheter i marknadsandelar pga detta.

Det känns som att man går ifrån att släppa alldeles för många beta versioner till att falla i samma fälla som google gör med chrome, att släppa alldeles för många versioner. Men de (firefox teamet) känner sig väl stressade av chromes versionshantering.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Det är för att flash inte funkar i x64.

Kommer en version för x64 såg jag på deras sida

Permalänk

Gött att version 11 kom. Har blivit något fel med Firefox beta 10. När jag öppnar en ny flik så kopieras delar av länken i förra fliken (men länken är en illusion tydligen). Har alltså inget problem att skriva in webbadressen som vanligt, men de lustiga är att de började i går tror jag. Ända jag ändrade då vara att jag installerade om drivrutinerna till nätverket (datorn funkar inte hundra procent bra).

En edit

Buggen är tyvärr kvar (ska nog installera om webbläsaren):)

Visar en bild på det:

Har problem som en skrev tidigare med att den är seg. Alltså när jag startar datorn sen webbläsaren första gången så tar de säker en minut att använda webbläsaren. För så fort den kommer igång efter en stund, så låser den sig så fort jag börjar skriva in webb adressen (får vänta ett par sek till, säkert en minut totalt innan den går att använda).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av AMD Rox:

Kommer en version för x64 såg jag på deras sida

när? Vore gött.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Tala för dej själv, FF4 är jätte snabb för mej.

Jao fan för mig är FF4 beta snabbare än Chrome

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet

En stor mängd allvarliga buggar har dock satt käppar i maskineriet, vilket givit upphov till ett långdraget betaprogram.

Är det några särskilda buggar det gäller, tro? Buggar finns ju alltid, mer eller mindre.

Kör Firefox 4.0 beta 11 i nuläget och det blir så sakteliga bättre, helt klart. Märks att den slipas för varje version som släpps. Dock vet jag inte om jag gillar deras nya (kommande?) "strategi", som går ut på att släppa fler versioner oftare. Mozilla har, så länge dom jobbat med Firefox alltid släppt förhållandevis buggfria versioner, redan från start. Och större versionsläpp har alltid dröjt lite extra, men samtidigt så kommer dom ut desto mer felfria. Det är det jag gillat med Mozilla, få, men stabila releaser!

Jag orkar i alla fall inte uppdatera vart tredje dag a la Google Chrome. Så, där är det onödigt att "härma" Google, tycker jag.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

32-bit OS klarar 4GB.
32-bit program har max 2GB, oavsett "bitarna" på OS.

Njae, det beror ju på hur mycket av adresstymden som OS:et tar. Vista/XP kan ju tex köras så att applikationer har 3gb virtuellt minne (http://dwf.blogs.com/beyond_the_paper/2009/04/enabling-3gb-sw...). Linux lär väl gå att trimma ännu mer om man känner för det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

när? Vore gött.

Vet inte på denna sida står det att man kan ladda ner en preview av x64 versionen http://get.adobe.com/flashplayer/ men jag vet inte vad man ska göra sedan

Permalänk
Medlem

Firefox är habil men tyvärr alldeles för långsam. 4:an hade varit något om den kom för två år sedan men nu är det för sent.

Permalänk
Medlem

verkar gå riktigt snabbt nu med ff4 b11, chrome har inte en chans på min laptop känns det som, förutom i uppstart första gången...
nån som vet hur man stänger av den där url status skiten som visar sig när sidan laddar?

Permalänk
Medlem

Gah, kartorna på Eniro vill fortfarande inte fungera, blir bara en blå yta...

Permalänk
Skrivet av loefet:

Gah, kartorna på Eniro vill fortfarande inte fungera, blir bara en blå yta...

råkat ut för de med fick ta hitta i stället.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tycker det är jobbigt med så många beta när det är så mycket tillägg som inte funkar efter varje uppdatering och när flertalet börjat funka så är det dags för en ny beta. Tröttsamt!

Permalänk
Medlem

Varför komma ut med 4,5,6,7 under ett och samma år ??!?!?!

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loefet:

Gah, kartorna på Eniro vill fortfarande inte fungera, blir bara en blå yta...

Lilla kartan som man kan zooma in funkar men inte den stora

Permalänk
Medlem
Skrivet av grovlimpa:

Njae, det beror ju på hur mycket av adresstymden som OS:et tar. Vista/XP kan ju tex köras så att applikationer har 3gb virtuellt minne (http://dwf.blogs.com/beyond_the_paper/2009/04/enabling-3gb-sw...). Linux lär väl gå att trimma ännu mer om man känner för det.

Ska inte börja argumentera om saker jag inte vet mycket om, men 32-bitars program krashar på min dator så fort de når 2GB.
Win 7 x64, 6G RAM.

Permalänk

Ladda ner 64bitar Flash till Mozilla Minefield...

http://labs.adobe.com/downloads/flashplayer10_square.html

Permalänk
Medlem

Utvecklingen av Firefox har tagit så lång tid att Firefox 4 inte bara är gammalt redan när det släpps utan de måste tom släppa version 5-6-7 samtidigt.

Utvecklingen av Firefox 4 har tagit så lång tid att det får Duke Nukem Forever att se ut som en mockup.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

32-bit OS klarar 4GB.
32-bit program har max 2GB, oavsett "bitarna" på OS.

/LARGEADDRESSAWARE
voila! 3gb!!!!!!!!!!!!!1111111111111111111

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken