Permalänk
Medlem

Projekt: Monokrom 5700 K

Byggde en HTPC vid årsskiftet och kom plötsligt ihåg hur kul jag tycker att det är att bygga datorer. Även om jag la ner extra krut på att få den knäpptyst så blev det inget vidare långvarigt projekt. Det började snart klia i fingrarna igen så att säga och jag fick lust att dra igång ett riktigt projekt med helt egna modifikationer. Det fanns ett problem dock, jag ville ha en dator som hade betydligt bättre prestanda än den gamla S775-rigg jag redan hade men hade inga större resurser. HTPC:n hade blivit klart dyrare än beräknat.

Därför började jag kika runt på på Sweclockers marknadsavdelning, Tradera och Blocket. Det började med att Radook (medlem här på Swec) la ut sitt Obsidian 700D för 700 kr i marknadsdelen. Tur som var kunde jag hämta samma dag och därför fick jag köpa det, var tydligen många intresserade. Men det var ju en grymt bra deal. Tack för det Radook! Efter det hängde jag mest på Tradera och på ca en och en halv vecka hade jag skrapat ihop följande komponenter:

Chassi: Corsair Obsidian 700D (en månad gammalt).
Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 (Komplett med alla tillbehör i kartong).
Processor: Intel Core i7 920 (helt ny).
Minne: OCZ 3x2 GB 1333 MHz (I originalförpackning).
Kylare: Noctua NH-D14 (Recensions-ex, bara använd några timmar).
Grafikkort: Gigabyte GTX460 OC 1 GB ( I orginalförpackning, fint skick).
Nätagg: Corsair TX750W (ca 2 år gammalt men är i bra skick, komplett i kartong).
Slutsumma: 5700 kr (Fantastiskt, eller hur! )

Alla komponenterna:

Hårdiskar har jag ett gäng hemma, även om jag gärna skulle ha en SSD men det kanske kommer.

Så grymma delar, men så var det ju det där med moddningen...

Om sanningen ska fram har jag alltid hatat pyssel och pilljobb men det där med sleeving blir ju väldigt snyggt och sedan läste jag en kommentar från någon här i forumet apropå sleeving som skrev att det kunde vara ganska mysigt att sleeva om satte på lite schysst musik och hade något trevligt att dricka. Det föll jag för. Så jag bestämde mig för att försöka sleeva, men vilken färg? Eftersom chassit var väldigt svart tänkte jag att det kanske kunde vara schysst med helt vita kablar? Dock blir ju komponenterna lite brokiga i sina färger när man måste anpassa sig efter utbudet så det vita kanske faller lite platt när det ändå inte passar med något annat?

Äh, då får allt bli vitt istället.

Så planen är nu:

Måla "allt" vitt! Dvs. Nätagget, kåpan och fläktarna på grafikkortet samt fläktarna på processorkylaren. Sleeva alla kablarna vita. Sen har jag också beställt en vit plexiglasskiva som jag har en tanke med, men vi får se...

Då kanske namnet får sin förklaring - Monokrom är temat och 5700 är för kostnaden.

K då? K står så klart för Karate.

Jag beställde också vit sleeving från Djungelapa där de visst har tagit in en praktikant nu:

Paket!

Sleeves!

Praktikant!

Faktum är att jag också betsällde Sunbeams sleevingverktyg från E-bay. Sen läste jag alla arga kommentarer om liknande utrustning så då kändes det lite dumt. Kostade dock bara $18.99 inklusive frakt så det kanske kan vara värt det.

Paket från USA (notera innehållet "Boys toy" )

Verktygen.

Eftersom jag har tummen mitt i handen, hatar att pyssla och inte kan rita ett rakt streck kanske det verkar helt vansinnigt att släppa lös mig på de här stackars komponenterna. Det håller jag med om. Därför bestämde jag mig för att gå loss lite på ett gammalt nätagg jag hade liggandes för att se lite vilka svårigheter jag kunde stöta på samt att träna på sleevingen, testa sandpappret och grundfärgen.

Resultat:

Slaktat, test-sleevat och provmålat nätagg!

Närmare titt på test-sleevingen. Ser väl ok ut. Verktygen funkade faktiskt bra för mig.

Hur det går om man är oförsiktig med värmepistolen...

Viket knäppo som helst kan ju slita isär ett nätagg. Det gäller ju att man får ihop det sen igen...

Så, nästa steg blir att slipa, grunda och måla det riktiga nätagget.

Fortsättning följer.

Update 22:23...

Så börjar vi då. Här kommer en liten uppdatering.

Ska man våga?

Bort med alla etiketter. Hade laddat med bensin för att lösa klister men det var inga problem...

...tills jag stötte på "Warranty void"-etiketten. Den fick åka med sandpapper.

Var en del damm. Har ju gått i två år.

Maskar överallt för att undvika slipdamm och färg in i nätagget. Det snyggaste hade ju varit att ta bort innanmätet helt men jag känner att lödning ligger lite över min nivå (än i alla fall).

Fläkten, ganska dammig. Kommer inte att målas, känns lite overkill.

Budgetsleeving.

Vätskekontroll.

Slippapper för metall - 80.

Så här långt kom jag ikväll. Tar tid att slipa för hand.

To be continued...

Uppdatering 20110301

Har inte haft mycket tid över på sista tiden men målat lite när jag kommit åt. När jag tog bort maskningen såg det ut så här:

Hmmm... Svart kant? Det ska rättas till omedelbart.

I övrigt har det blivit helt ok.

Fortsättning följer...

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

/bevakas, när min ekonomi tillåter ska jag ge mig på ett liknande projekt! Verkligen otroligt att du hittade de delarna för 5700kr och verkligen tur att du hittade chassit för 700, 2k nypris ju!

Förstår dock inte hur du menar med "Karate". menar du att insidan kommer att bli som en karrate dräkt?

Anyhow, spännande projekt! //M

Visa signatur

|Ace Ecco 220| Corsair TX 650W | Asus P7P55-M, intel P55 MATX | INTEL Core i5-750 @ 3.4GHz| Corshair XMS3 2x2 GB DDR3 | XFX HD 6950 2GB | WD Caviar GreenPower 650gb |
Även den starkaste måste ta i när han skiter.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Eeeeek! Vit eltejp med en gång!
Problemet med vita sleeves är att kabeln ofta syns rakt igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zentzz:

/bevakas, när min ekonomi tillåter ska jag ge mig på ett liknande projekt! Verkligen otroligt att du hittade de delarna för 5700kr och verkligen tur att du hittade chassit för 700, 2k nypris ju!

Förstår dock inte hur du menar med "Karate". menar du att insidan kommer att bli som en karrate dräkt?

Anyhow, spännande projekt! //M

Ja, det gäller att ha flyt. Ibland är det svårt också att avgöra när man ska slå till och när man ska chansa på tradera. Kunde ha fått en ny i7 950 för bara 50 kr mer men det är ju svårt att veta innan.

He he... Karate. Jag tänkte att alla tillverkare kallar ju sina grejer för något häftigt, typ sniper, killer m.m. och vad kan vara häftigare än karate?

Skrivet av Voultner:

Eeeeek! Vit eltejp med en gång!
Problemet med vita sleeves är att kabeln ofta syns rakt igen.

Alltså det var ju bara på övnings-nätagget, så nu har jag förhoppningsvis lärt mig.
Jag tycker denna sleeve verkar tät och bra. Anledningen till att man ser lite av kabeln på den ena bilden är för att jag stretchar sleeven lite. På den första bilden syns ju inget igenom.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, gl

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Alltså det var ju bara på övnings-nätagget, så nu har jag förhoppningsvis lärt mig.
Jag tycker denna sleeve verkar tät och bra. Anledningen till att man ser lite av kabeln på den ena bilden är för att jag stretchar sleeven lite. På den första bilden syns ju inget igenom.

No no no no. En sleeve ska vara som mest tät när den dras åt.
I varje fall, just med vit sleeve så är det speciellt eftersom kabeln kommer synas igenom mer eller mindre oavsett hur man gör, speciellt eftersom du svart bakgrund.
Kolla upp det själv om du nu inte tror mig.
Lycka till!

Permalänk
Proffsmobbare

Voultner har faktiskt rätt.

Det är lika bra att du eltejpar nu så du slipper göra om heeeeela nätagget senare när du inser hur mycket som faktiskt syns igenom, hur mycket du än stretchar med vilken kvalitet som helst på sleevingen.

Och det är inte för att "vi" inte kan sleeva och för att det är specialfall hos dig, det är helt enkelt onödigt att behöva uppfinna hjulet om och om igen.

Lycka till!

Permalänk
Avstängd

jag sleeva mitt corsair agg utan och tejpa under så nu ser man alla färger på sladdarna om det är ljust i rummet. så gör som dom säger om du vill att det ska va snyggt!! kan länka bilder om du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voultner:

No no no no. En sleeve ska vara som mest tät när den dras åt.
I varje fall, just med vit sleeve så är det speciellt eftersom kabeln kommer synas igenom mer eller mindre oavsett hur man gör, speciellt eftersom du svart bakgrund.
Kolla upp det själv om du nu inte tror mig.
Lycka till!

Jag tror dig, jag tror dig. Tog bara förgivet att det var så eftersom det inte syntes på andra bilden.

Skrivet av Laine:

Voultner har faktiskt rätt.

Det är lika bra att du eltejpar nu så du slipper göra om heeeeela nätagget senare när du inser hur mycket som faktiskt syns igenom, hur mycket du än stretchar med vilken kvalitet som helst på sleevingen.

Och det är inte för att "vi" inte kan sleeva och för att det är specialfall hos dig, det är helt enkelt onödigt att behöva uppfinna hjulet om och om igen.

Lycka till!

Ok, så vit eltejp på alla kablar innan man sleevar dem?

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Ok, så vit eltejp på alla kablar innan man sleevar dem?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Grymt!

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Made my day!

Visa signatur

|Ace Ecco 220| Corsair TX 650W | Asus P7P55-M, intel P55 MATX | INTEL Core i5-750 @ 3.4GHz| Corshair XMS3 2x2 GB DDR3 | XFX HD 6950 2GB | WD Caviar GreenPower 650gb |
Även den starkaste måste ta i när han skiter.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja! Vitt gillar vi Detta måste man följa så att man kan se vad du kommer göra.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Vad är det för kartong du fick din noctua i? ;o

Jag har likadan kylare men min kartong var ca 2x så stor och jag hade inget "hål" i kartongen så jag kunde se själva kylaren ;P

Permalänk

Det finns inget finare än vitt i datan hade ett sånt nätagg innan det är som ett stort orm bo med alla kablar XD

Visa signatur

i5 2500k 3.30Ghz | Geforce 260 Gtx | Vegance ddr3 1333mhz 8Gb | Gigabyte Z68X-UD3H-B3|CorsairHx 750W |Cooler Master Elite 334 |

Epost: TobiasJohansson1993@gmail.com

Permalänk

Väntar på update.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Väntar på update.

Har varit ute på AW ikväll så jag hoppas på överseende med utebliven framgång.
Hoppas kunna prestera ett grundat nätagg innan helgen är slut iaf.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Jag tror dig, jag tror dig. Tog bara förgivet att det var så eftersom det inte syntes på andra bilden.

Gott att höra!
Slipper du göra om skiten sen

Permalänk
Medlem

nu är det ju lite sent..men du hade inte behövt köra med såå grovt sandpapper..hade räckt med våtslippapper (1500-2000) så du ruggat upp den gamla lacken bara. sen kanske lägga på lite primer o sen vit färg tex..tunna lager. glöm inte det..stressa inte målandet..10tunna lager är bättre än 2tjocka tex.låt det torka ordentligt mellan varje lager

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig sleevat, kommer aldrig heller göra det, datorn blir ju inte bättre för det, står ändå bakom soffan och syns inte =), spelar aldrig, bara surf, photoshop och pyssel.

I mina ungdomsår så var det poppis att måla allt förbannat i och på bilar, det fanns en vinylfärg för att måla vinylinredning och inner/yttertak av vinyl, denna färg var ganska seg, sprack inte bort om man böjde det man målat, då isoleringen på kablarna är PVC, polyvinylklorid, så borde denna färg även fästa bra på kablar. Då eltejp bygger lite och är besvärligt att sätta dit så kanske det skulle gå att måla största delen av kablarna med denna sprayfärg, fanns även vit. Jag köpte den på Mekonomen back in the days.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

nu är det ju lite sent..men du hade inte behövt köra med såå grovt sandpapper..hade räckt med våtslippapper (1500-2000) så du ruggat upp den gamla lacken bara. sen kanske lägga på lite primer o sen vit färg tex..tunna lager. glöm inte det..stressa inte målandet..10tunna lager är bättre än 2tjocka tex.låt det torka ordentligt mellan varje lager

Jo tack, jag insåg det också. Jag var helt inställd på att jag var tvungen att börja från början. Som jag sa tidigare så har jag alltid hatat att pyssla så jag kan fan inget. Men, men... Man får lära sig den hårda vägen. Primer hade jag i alla fall skaffat.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Detta vill jag se mer av :]

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

detta följs med glädje!

Visa signatur

Intel Core i5 2.8 Ghz @3.4Ghz|Corsair H70|Asus Maximus III Formula P55|Corsair 8GB 1600MHz XMS3 DHX+| ZOTAC GTX 470 1280MB|650D,
B-log; Riverst0ne

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Jag har aldrig sleevat, kommer aldrig heller göra det, datorn blir ju inte bättre för det, står ändå bakom soffan och syns inte =), spelar aldrig, bara surf, photoshop och pyssel.

I mina ungdomsår så var det poppis att måla allt förbannat i och på bilar, det fanns en vinylfärg för att måla vinylinredning och inner/yttertak av vinyl, denna färg var ganska seg, sprack inte bort om man böjde det man målat, då isoleringen på kablarna är PVC, polyvinylklorid, så borde denna färg även fästa bra på kablar. Då eltejp bygger lite och är besvärligt att sätta dit så kanske det skulle gå att måla största delen av kablarna med denna sprayfärg, fanns även vit. Jag köpte den på Mekonomen back in the days.

Jag förstår vad du menar. För mig har det dock tagit lite tid att inse att det inte är slutprodukten som är det viktiga för mig utan själva projektet. Jag behöver ha något som jag går runt och klurar på hela tiden annars blir jag uttråkad. Jag byggde en 1366-rigg redan förra våren. Köpte allt nytt för dyra pengar men sedan när jag satt ihop allt, klockat och trimmat in så visste jag inte vad jag skulle ha det till och jag sålde den datorn. Så sleevingen är ett sådant projekt där man får planera och tukta sig själv till tålamod. Dessutom lär man sig alltid mer än vad man först tänkt sig när man ger sig in i ett sånt här projekt. T ex. om eltejp, målarfärg m.m.

Måla kablarna kanske kan vara en idé. Jag tänker ock att tejp kan vara bra för att styva upp kablarna lite men det är bara en tanke.

Idag blir det nog inte så mycket. Städning står på schemat. Jag började dock måla igår. Blev skitfult så det får jag försöka snygga till innan jag postar några bilder.

Edit: Liten uppdatering utan bilder. För att fixa till det som blivit fukt har jag slipat bort en del ojämnheter och allmänt slarv och målar nu i tunna lager. Hoppas att det klart den här veckan.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Spänningen stiger, blir det några fler bilder snart?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3nl0l:

Spänningen stiger, blir det några fler bilder snart?

Det är på G. Har jobbat massor i veckan så det har inte blivit så mycket tid över.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Bump för uppdatering i första inlägget.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wounds:

Bump för uppdatering i första inlägget.

Bump är enbart tillåtet om inlägget tillför något, det gör ju du i och för sig,:) men jag tycker ändå att du ska uppdatera med nytt inlägg i tråden istället för första inlägget. Inte för att det är bättre regelmässigt utan för att det är lättare att hänga med

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Bump är enbart tillåtet om inlägget tillför något, det gör ju du i och för sig,:) men jag tycker ändå att du ska uppdatera med nytt inlägg i tråden istället för första inlägget. Inte för att det är bättre regelmässigt utan för att det är lättare att hänga med

Ok! Anledningen till att jag gjorde så här var för att jag sett andra byggloggar där folk har tyckt att det är enklare om alla bilder är samlade i första inlägget. För mig spelar det inte så stor roll så jag kan göra vilket som.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.