Permalänk
Medlem

Köpa SB innan "återlanseringen"

Tjo,

Jag är i valet och kvalet om jag ska köpa SB nu, då jag inte orkar vänta till april/maj/juni (eller när de nya korten väntas dyka upp), och sedan skicka tillbaks kortet om jag upplever några problem. Dock har jag tänkt köpa ett kort som har 4 st. SATA 6,0 Gbit/s och koppla mina enheter till dem, så det ska väl inte vara några problem.

Jag vet att flera har samma funderingar som jag, och det diskuteras rätt flitigt på forumet. Så tänkte skapa en omröstning där ni får ange vad ni skulle göra, så blir det kanske lite enklare att ta sitt beslut baserat på "grupptrycket."

EDIT: Om ni röstar - skriv varför också, det blir lite svårt att förstå annars.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk

Jag lade en order fredagen innan bomben kom på måndagen. Komplett erbjöd mig ett kontrollkort och de skickade ordern, men jag vill inte ha den eftersom jag har 5 enheter och detta ger mig bara möjligheten att koppla in 4. Så det skickas tillbaka och jag väntar ivrigt på att de nya moderkorten kommer.

Permalänk
Medlem

har nån någon aning om när det kan ske återlansering? april?

Permalänk
Medlem

Det saknas ett alternativ:
Har redan köpt SB - men INTE skickat tillbaks det (men tänker göra det när det finns nya att byta ut mot).

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk

Finns sjyssta mobos med 4x6gbit, man har väl ändå inte mer än max 4 hdd's i en vanlig dator?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Sandy Bridge lämnar övriga processorer i samma prisklass i kölvattnet är det väl inte mycket att snacka om. Fungerande SATA-portar eller ej, hårddiskarna sköter ju NAS/HTPCn

Permalänk
Medlem

Skulle faktiskt inte göra det, har en SB dator nu (2500k, asus p8p67-m)
Använder inte sata 3GB/s portarna, vet ej om de fortfarande fungerar. Men de är sega (körde 3 diskar i början)
Ljudkortet dog efter två veckor.
Tangentbord slutar fungera och kräver omstart för att fixa. (Nästan varje dag. Kanske är windows problem, vem vet)
Nätverkskort slutar fungera (10~ ggr per vecka. Kanske är windows problem, vem vet)

Men när allt fungerar är det en sjuk maskin, kör cpun @ 4.5 GHz och går aldrig över 70c

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Expertive:

Jag lade en order fredagen innan bomben kom på måndagen. Komplett erbjöd mig ett kontrollkort och de skickade ordern, men jag vill inte ha den eftersom jag har 5 enheter och detta ger mig bara möjligheten att koppla in 4. Så det skickas tillbaka och jag väntar ivrigt på att de nya moderkorten kommer.

Har du redan skickat tillbaks det, eller väntar du tills det finns nya kort?

Skrivet av Johan12:

har nån någon aning om när det kan ske återlansering? april?

De säger ju att moderkort ska skickas ut från fabrikerna i mitten av februari, men att det kommer dröja till april/maj (eller till och med juni) tills nivåerna är stabila igen.

Skrivet av paesha:

Det saknas ett alternativ:
Har redan köpt SB - men INTE skickat tillbaks det (men tänker göra det när det finns nya att byta ut mot).

Aj fan, ska PMa en moderator och be dem lägga till detta. Tack för att du sa till!

Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Finns sjyssta mobos med 4x6gbit, man har väl ändå inte mer än max 4 hdd's i en vanlig dator?

Jo, jag tänkte så också. Jag kommer troligen köra med en SSD, en lagrings-HDD och en optisk läsare, så jag vet inte om jag kommer behöva fler än 4 st. Samtidigt är det ju själva känslan att ha en defekt produkt i datorn som känns lite jobbig.

Skrivet av Stealthbomb:

Med tanke på att Sandy Bridge lämnar övriga processorer i samma prisklass i kölvattnet är det väl inte mycket att snacka om. Fungerande SATA-portar eller ej, hårddiskarna sköter ju NAS/HTPCn

Sant, men som jag skrev ovan är känslan av att ha en produkt som inte fungerar till 100% i datorn inte så rolig. Funderar på att köpa ett nu, och sen skicka tillbaks det. Dock vet jag inte om jag orkar slita ut allt igen.

Skrivet av BergEr:

Skulle faktiskt inte göra det, har en SB dator nu (2500k, asus p8p67-m)
Använder inte sata 3GB/s portarna, vet ej om de fortfarande fungerar. Men de är sega (körde 3 diskar i början)
Ljudkortet dog efter två veckor.
Tangentbord slutar fungera och kräver omstart för att fixa. (Nästan varje dag. Kanske är windows problem, vem vet)
Nätverkskort slutar fungera (10~ ggr per vecka. Kanske är windows problem, vem vet)

Men när allt fungerar är det en sjuk maskin, kör cpun @ 4.5 GHz och går aldrig över 70c

Aj fan, du har alltså haft en hel del problem? Löste en uppgradering av BIOS det för dig, eller har du redan skickat tillbaks kortet?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Skrivet av Arginj:

Har du redan skickat tillbaks det, eller väntar du tills det finns nya kort?

Det ligger på posten nu och ska skickas tillbaka. Jag väntar tills det finns nya kort jag. Eftersom jag har 5 sata-enheter väljer jag att hellre köra min gamla dator i någon månad till än att få kompromissa med någon sata-kontakt. Visserligen hade jag kunnat kört dvd-brännaren på Sata3. Men är inte i ett superbehov av ny dator heller så.

Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Finns sjyssta mobos med 4x6gbit, man har väl ändå inte mer än max 4 hdd's i en vanlig dator?

Jag har 4 hårddiskar i min dator och en sata-brännare, blir nog en till hårddisk så småningom och kanske en SSD. Är min dator så ovanlig?

Permalänk
Medlem

Köpte SB+MB efter att buggen blivit känd, har dock plan på att byta ut MB när nya finns tillgängliga.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Jag har gjort samma som lideri. beställde just ett SB moderkort som har 4 Sata3-kontroller och kommer få det utbytt om några månader skulle jag tro.

Permalänk

Jag har 4 hårddiskar i min dator och en sata-brännare, blir nog en till hårddisk så småningom och kanske en SSD. Är min dator så ovanlig?[/QUOTE]

Kanske... typ

Jag räknar inte med min optiska enhet längre, den känns så extremt överflödig!
Spel finns att ladda ner från tillverkarens hemsida, eller vissa "downloadable" versioner som kommer ut ibland. Och så har vi Steam!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Aj fan, du har alltså haft en hel del problem? Löste en uppgradering av BIOS det för dig, eller har du redan skickat tillbaks kortet?

Har inte hittat någon uppdatering till mitt kort.
Har inte skickat tillbaka kortet, flera månader utan dator......

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Expertive:

Det ligger på posten nu och ska skickas tillbaka. Jag väntar tills det finns nya kort jag. Eftersom jag har 5 sata-enheter väljer jag att hellre köra min gamla dator i någon månad till än att få kompromissa med någon sata-kontakt. Visserligen hade jag kunnat kört dvd-brännaren på Sata3. Men är inte i ett superbehov av ny dator heller så.

Aj fan... Vad använder du för datorn nu då?

Skrivet av lideri:

Köpte SB+MB efter att buggen blivit känd, har dock plan på att byta ut MB när nya finns tillgängliga.

Vad köpte du för moderkort, och var köpte du det?

Skrivet av BergEr:

Har inte hittat någon uppdatering till mitt kort.
Har inte skickat tillbaka kortet, flera månader utan dator......

Förstår att du är frustrerad. Kan inte butiken där du köpte det ge dig ett "felaktigt" kort så länge tills det finns nya då? Förvisso får du byta två gånger då, men du har ju en fungerande dator i alla fall.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Förstår att du är frustrerad. Kan inte butiken där du köpte det ge dig ett "felaktigt" kort så länge tills det finns nya då? Förvisso får du byta två gånger då, men du har ju en fungerande dator i alla fall.

Har inte kollat, men tvivlar på det.

Blir garanti när de nya kommer.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Inte köper man frivilligt defekta produkter inte.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd

Jag köpte mina saker direkt efter att jag fick pengar förra månaden. Innan den här nyheten hade uppdagats... men trots det så skulle jag inte ha tvekat o köpt ett system i nuläget.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Vad köpte du för moderkort, och var köpte du det?

Inet sålde kort om man tog direktkontakt med dem, blev ett Gigabyte UD4, då min gamla dator var halvdöd och jag behövde en ny nu så kändes det bättre att satsa på ny teknik och att vänta var inget direkt alternativ.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Själv beställde jag precis ett Zotac H67ITX-A-E

Permalänk
Skrivet av Arginj:

Aj fan... Vad använder du för datorn nu då?

E8400, 4gb, 8800GT. Den funkar ju, men känner att det behövs en uppgradering.

Permalänk

Min order blev fryst när intelnyheten kom. Jag annulerade ordern.
Några dagar senare beställde jag ett nytt paket med ett annat moderkort. Med 4 sata6 portar istället för det tidigare som bara hade 2.

Visa signatur

Jag är hellre låst till kvalitetsappar än fri att äta bajs kan jag säga.

Ifåne 4s
Intel Core i7 2600K 3,4GHz, Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE, Gigabyte GeForce GTX 570 1280MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Har inte kollat, men tvivlar på det.

Blir garanti när de nya kommer.

Okej, du har inte fått några uppgifter från butiken än när de beräknar få in korten?

Skrivet av KKay:

Inte köper man frivilligt defekta produkter inte.

Nej, jag funderar på ett liknande sätt, men ändå vill jag ha skiten så fort som möjligt.

Skrivet av GaMeR2K5:

Jag köpte mina saker direkt efter att jag fick pengar förra månaden. Innan den här nyheten hade uppdagats... men trots det så skulle jag inte ha tvekat o köpt ett system i nuläget.

Eftersom att du inte skulle tveka i dagsläget - hur resonerar du kring det? Intressant att veta, då jag som sagt velar mycket.

Skrivet av Heligsomfan:

Min order blev fryst när intelnyheten kom. Jag annulerade ordern.
Några dagar senare beställde jag ett nytt paket med ett annat moderkort. Med 4 sata6 portar istället för det tidigare som bara hade 2.

Okej, kommer du byta ut ditt kort, eller skiter du i det?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Du borde göra så att man kan rösta på fler alternativ.
jag köpte en dag före detta kom fram på kompletts rea, jag kanske kommer skicka tillbaka mitt men det räcker med 4 portar för mig och komplett skicka ändå ett kontroller kort till mig gratis
Det finns ju nått program som kan visa om det är fel på moderkortet oxå.

Jag skulle köpa ett med 4 sata 3 portar nu om du inte behöver mer än så.

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Medlem

Har SB, kommer förmodligen att byta ut moderkortet, känns inte så kul och ha någon som är defekt. Men om jag inte kan få ett nytt moderkort innan jag skickar in detta så skippar jag det nog, kan inte vara utan dator.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har tänkt att bygga en SB-rigg nu i maj, skulle inte Inets lager vara fullt med uppdaterade moderkort så kommer jag nog köpa mig ett defekt och använda mig utav SATA 6,0 Gbit/s-portarna. Håller dock tummarna att dom nya moderkorten redan skall ha anlänt till butik i maj..

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk

Någon som vet om man kan köpa ett SB moderkort från Inet nu och sedan byta til ett "fixat" moderkort när de kommer ut?
Skulle uppskata svar, tack

Permalänk

[/URL]

Skrivet av anton9887:

Någon som vet om man kan köpa ett SB moderkort från Inet nu och sedan byta til ett "fixat" moderkort när de kommer ut?
Skulle uppskata svar, tack

http://www.inet.se/kampanj/sandy-bridge-moderkort/

den bjuder jag på

Visa signatur

Cpu: i5 3.5 GHZ. Grafik: Zotac Geforce GTX 570. RAM: 4G DDR3. Nätagg: Corsair 650 +80. Moderkort: P55-UD3. Windows 7 Ultimate 64x

Permalänk
Medlem

Jag skulle mkt väl kunna tänka mig att köpa ett SB-system även innan "återlanseringen". Defekten drabbar ju inte mer än några SATA-portar. Vore ju inte helt fel att få lägga vantarna på ett "defekt" kort till en billig peng.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Jag skulle mkt väl kunna tänka mig att köpa ett SB-system även innan "återlanseringen". Defekten drabbar ju inte mer än några SATA-portar. Vore ju inte helt fel att få lägga vantarna på ett "defekt" kort till en billig peng.

jag tror inte att du får det för en billigare peng,för det byts ju ut när nya moderkort kommer,men garantien gäller då.Men du har en dator under tiden

Visa signatur

Cpu: i5 3.5 GHZ. Grafik: Zotac Geforce GTX 570. RAM: 4G DDR3. Nätagg: Corsair 650 +80. Moderkort: P55-UD3. Windows 7 Ultimate 64x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpan2307:

jag tror inte att du får det för en billigare peng,för det byts ju ut när nya moderkort kommer,men garantien gäller då.Men du har en dator under tiden

Jag menade; istället för att de slösar massa pengar på att skrota de gamla moderkorten. Finns ju säkert flera där ute som inte har något emot "defekten" och då är det ju smartare att sälja de moderkort de kan till en billig peng istället för att skrota.

Nu vet jag dock inte hur den processen går till eller vad det skulle kosta. Sen gör ju företagen vad dem kan för att hålla priserna uppe. Istället för att sälja dessa "defekta" kort lite billigt så tvingas man köpa nya.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather